„Haaaj, de kegyetlen!”
Akinek esetleg nem sokat mond önmagában a Warhammer 40K név, az a játék beszerzése előtt mindenképpen ismerkedjen meg a Ian Watson regényei által híressé vált világgal. Ez egyrészt azért szükséges, mert a tavaly megjelent alapjáték teljes mértékben erre épül, másfelől a Winter Assault telepítése feltételezi az eredeti játék meglétét. Én személy szerint a Dawn of Wart a háttérvilág különösebb ismerete nélkül játszottam végig (kaptam is hideget-meleget derék szerkesztőimtől a műveletlenségemért…), csak utána vágtam bele az igen terjedelmes Warhammer irodalomba (több regény megjelent hazánkban is). Ezek után határozottan állítom, hogy a játék sokkal nagyobb élményt nyújt, ha ráismerhetünk a regények különböző szereplőire, helyszíneire, nem is beszélve a játékban található számtalan könyves utalásról. A Relic csapata elképesztő profizmussal adja vissza azt a véres és kegyetlen fantasy világot, ami nem csak az Age of Empires 3 mellett is fantasztikus 3D-s motornak köszönhető, de a nagyon stílusosan és hitelesen megrajzolt épületeknek, egységeknek, no meg utóbbiak kimagasló és a hangulatos nagyzenekari aláfestésnek.
A kiegészítő a címéhez hűen két új kampányt nyújt az örök fagyba burkolózó Lorn bolygón. Ez a környezet nagyon feldobja a hangulatot, főleg a grafikán is megfigyelhetnek némi polírozást az éles szeműek. Az új modellek még részletesebben és látványosabban néznek ki, mint az alap játékban: minden csavart és plecsnit látni rajtuk, nem is beszélve arról, hogy ezúttal az azonos típusú egységek is észrevehetően eltérnek egymástól, vagyis itt végre nem az RTS-ekben megszokott klónhadsereget vezetjük harcba. Látványos újítás, hogy embereinek látszik a leheletük is, és ezúttal a holttestek és roncsok nem tűnnek el nyomtalanul a harcmezőről - egy idő után igen brutálisan véres csatatérré változtatják a tájat. Ez igen, ilyen a kegyetlen Warhammer 40K világa!
Tíz küldetés - négy oldal
Az alapjáték egyik legnagyobb hiányosságának rótták fel, hogy a mindössze tizenegy küldetés során csak egy fajt próbálhattunk ki, a többi nép a multi mókákra maradt. Ezt felismerve a Relic a kiegészítőlemez tíz összetett küldetésébe belepasszírozta mind a négy alapfajt - de természetesen a fő szerepet az új oldal, a Birodalmi Gárda képviseli (a hivatalos oldalon tartott szavazáson a tiranida faj nyert, ennek ellenére őket nem irányíthatjuk!). Ezúttal két kampányt kapunk, ahol a Császár és a Káosz oldalán öt-öt küldetésben nagyjából ugyannak a történetnek a két ellentétes végkifejletét élhetjük át. Néha még küldetések közben is váltakozik az irányításunk alatt álló oldal: egy-egy rövid átvezető után hirtelen egy teljesen más népet vehetünk a kezeink közé. Ez nagyot dob a játék változatosságán, ahogy a jól felépített, több lépcsőben és alküldetéssel megoldható új pályák is. A tíz szinten való végigkecmergés valamelyest több időbe fog beletelni, mint az eredeti játék kivégzése, köszönhetően a kiterjedtebb pályáknak és az egy-két húzósabb küldetésnek. Nagy kihívásra sajnos nem kell számítanunk: a pályák felépítése tipikus RTS-sémákat követ, a végtelen energiaforrás rendszerének köszönhetően pedig gyakorlatilag csak idő kérdése, mire lassan és szisztematikusan felőröljük ellenségünket - aki túlzott meglepetésekkel ezúttal sem fog szolgálni. Itt kell megjegyeznem azt az igencsak sajnálatos tényt, hogy a fejlesztők többsége még 2005-ben sem tud igazán épkézláb RTS AI-t létrehozni: a Warhammer pályái is inkább épülnek scriptekre, mint gondolkodó és tervező (netán tanuló…) mesterséges intelligenciára, egységeink útkeresése pedig főleg nagyobb tömegben néha még mindig kriminális.
A történet a könyvekből is ismert Titán nevezetű szuperfegyver körül forog, amit természetesen minden oldal magának kíván megszerezni, és ennek érdekében nem rest semmilyen ármányt bevetni. Az utolsó pályákon kezeink közé kaparinthatjuk a legendás fegyvert - ráadásul nem is egyet! -, ami igen hangulatos és méltó lezárása az amúgy sem egyhangú kampánynak. Az eredeti játék mindössze tizenegy küldetését és a mai játékok egyre zsugorodó játékidejét figyelembe véve igazából nem szabadna panaszkodnunk a játék hosszán - de azért mi még nagyon szívesen eljátszogattunk volna pár tucat küldetést, mielőtt belevetjük magunkat az egyre kiforrottabb többjátékos mód gyönyöreibe.
Még mindig kegyetlenül jó
A Warhammer 40K első, és remélhetőleg nem utolsó kiegészítője ugyan az alapjátékhoz hasonlóan elég rövidkére sikerült, de két kampány küldetései pár délután erejéig mindenképpen képesek a monitor elé szegezni minden Warhammer-rajongót és stratégiakedvelőt. Az egy év alatt kiforrott multiplayer játék az új oldalnak és egységeknek köszönhetően még az alapjátéknál is élvezetesebbé teszi a multi csatákat, amihez ezúttal talán már jóval többeknek van megfelelően erős konfiguráció a birtokában. A Winter Assaulttal mindenki jó vásárt csinál: ott a helye minden RTS-kedvelő karácsonyi bevásárlólistáján!
Írta: Greg5