Az Outbrake 2018-ban mutatkozott be a Rainbow Six Siege-ben. Az időkorlátos eventben a R6-nek az Új Mexikói Truth or Consequences nevű városba kellett ellátogatnia, ahol egy idegen parazita, a Chimera szedte áldozatait. Mindenki, aki megfertőződött, átalakult halálos Roach-csá, azaz egy mutáns szörnyeteggé. Eme event annyira tetszett a közönségnek, hogy a Ubisoft végül egy teljes spin-off játékot kanyarított köré. A programot 2019-ben, Rainbow Six Quarantine-ként jelentették be, majd 2021-ben átkeresztelték Extractionre.
Zombimód
A történet évekkel az Outbrake után veszi kezdetét. A Chimera kitört a karanténból, a szörnyszülöttek pedig Archæanokká fejlődve több nagyvárosba is bevették magukat. A fertőzött területeket elzárták, a R6 pedig egy új alegységet szervezett, a REACT-et. Eme csapat feladata a karanténzónák ellenőrzése és az idegen szörnyetegek kordában tartása.
Mivel egy, a crossplay-t is támogató, kooperatív játékról van szó, összesen hárman vághatunk neki bármely géptípusról a küldetéseknek. Operátorból van szép számmal, de a Ubisoft ezen a téren sajnos nem törte össze magát az igyekezetben, mert mind a 18 a Siege-ből lett átemelve. És mivel egy másfajta játékhoz lettek kitalálva, sok képesség és kütyü, ami jól működik a Siege-ben, hasznavehetetlen az Extractionben. Jó példa erre Sledge Tactical Breaching Hammere, amivel át lehet ütni a falat. Behatoláshoz ez egy remek eszköz, csakhogy ebben a játékban kifejezetten fontos, hogy a falak, ablakok és ajtók épségben maradjanak és feltartsák az Archæanokat.
Minden városban három pályát kell teljesítenünk, s minden térkép három, egyre nehezebb szakaszra van felosztva. Bár a küldetésekben rejlő kihívást nemcsak a nehézségi fokozat, de az elvégzendő feladat típusa és a terep is nagyban befolyásolja. Vannak küldetések, amiket a legnehezebb fokozaton végre lehet hajtani a hajunk összekócolása nélkül, és akad olyan, amelyiknél operátoraink a legkönnyebb fokozaton elvéreznek. Remek példa az, amikor zöld fészkeket kell megsemmisíteni. Zárt térben, a végtelen sorokban érkező robbanó mumusok miatt, ez kifejezetten izzasztó tud lenni, míg nyitottabb területen könnyű végrehajtani. A helyzetet fokozza, hogy az Archæanok elég keményen oda tudnak csapni. A legalapvetőbb ellenfél is simán levesz 50 életerőpontot egy jobbegyenessel.
Amikor pedig padlót fogunk, akkor egy társunk vagy a megfelelő kütyü talpra állíthat minket. Ha nem jön össze, a csapatból valaki még mindig kimentheti operátorunkat, csak vissza kell vinnie a testet a kivonási pontra. Ám, ha valamilyen okból mégis hátramarad a kiskatona, akkor eltűntté (MIA) nyilvánítják. Ez azt jelenti, hogy a következő küldetéssorban az egyik feladat a kimentése lesz. Ha sikerül kihoznunk, akkor sérülten, de XP-vesztés nélkül visszakapjuk.
Apropó, XP! Minél több feladatot és challenge-t tudunk megoldani, annál többet kapunk. Az ellenfél taktikus kivégzése, és az, hogy mindenki a lábán jut ki a karanténzónából, értelemszerűen további extrákat biztosít. Ennek hála katonáink fejlődnek, feloldhatunk fegyvereket és tech cuccokat (gránátok, csapdák, csalik stb.), illetve a mérföldkövek elérésével további pályákat és operátorokat nyerhetünk.
A csavar az, hogy mindig csak a használatban lévő operátor fejlődik, illetve, ha lesérül a harcban, akkor egy ideig használhatatlanná válik. Hogy a kényszerpihenőn lévő kommandósok milyen gyorsan gyógyulnak fel, az szintén attól függ, mennyi XP-t szerzünk a karanténzónákban.
Pont emiatt fontos mérlegelni. Az Extraction ugyanis lehetőséget ad arra, hogy a küldetéseket kihagyjuk vagy egyenesen megszakítsuk. Például, ha ki akarjuk menekíteni az eltűnt operátort, de az a pálya második szakaszán esett csapdába, akkor a szektorokat elválasztó zsiliphez sietve azonnal menthetjük a bőrét. Ezzel persze bukjuk az első szektorban megszerezhető XP-t, viszont felesleges kockázatot sem vállalunk. Illetve, ha a küldetések alatt túl sok életet vesztünk, és már nem látunk reményt a sikerre, kérhetjük a kimenekítést. Ezzel még mindig elbukhatunk némi XP-t, de minden operátor hazatér és megkezdheti a gyógyulást.
Csapatban harcolni élvezet
A küldetések elég változatosak. Van szkennelés, szabotázs, mentés, területvédelem és ezek kombinációja is. És mindezt szólóban is nyomhatjuk. Ebben az esetben a feladatok kissé egyszerűsödnek. Például a háromszögelés során, amikor be kell kapcsolni három számítógépet, nem 30 másodpercünk, hanem másfél percünk van a feladat elvégzésére. Illetve egyjátékos módban az Archæanok sem annyira agresszívek.
Persze a Rainbow Six Extraction sokkal élvezetesebb csapatban. Legalábbis rövidtávon. Hosszútávon azonban megmutatkozik az, hogy ez a játék lényegében egy egyszerű event továbbgondolása. A pályadizájn nagyon gyenge, rengeteg az újrahasznosított asset, ennek hála a térképekben semmi egyediség nincs, eléggé egykaptafára készültek. S bár sokféle feladat van, és azokat random dobja be a játék, távolról sincs annyi, hogy néhány óra után ne kezdjünk el unatkozni. Az újabb fegyverek, skinek és tech cuccok pedig nem elég kecsegtetők ahhoz, hogy egyenként minden operátort feltápoljunk maximumra, még úgy sem, hogy rá vagyunk kényszerítve arra, hogy mindig más katonát használjunk.
Összességében tehát a Rainbow Six Extraction egy szórakoztató kooperatív játék, de nem tűnik ki a szürke átlagból. Pár órára, ha nincs más, leköti az embert, ám ennyi. Legalábbis most. A Rainbow Six Siege sikere után viszont a fene sem tudja, mi lesz ebből a játékból, mondjuk, öt év múlva, pláne úgy, hogy már most szórakoztatóbb, mint a Siege volt a premierjekor.