A Test Drive Unlimited Solar Crown bejelentésére még 2020-ban került sor, azóta viszont a Nacon igen nehéz pénzügyi helyzetbe került, így a megjelenés több évet csúszott. A játékból korábban már kijött egy demo, amit szabadon lehetett tanulmányozni, most pedig megjelent a teljes verzió. Szerkesztőségünkben ez nem sokakat hozott lázba, viszont mivel én előszeretettel veszem elő még manapság is a válogatott Need for Speed részeket (Underground 2 az etalon!) és a The Crew Motorfesthez is vissza-visszatérek, egyből felkeltette az érdeklődésem a PC-re és konzolokra egyaránt eljutott Solar Crown. Az ember azt hinné, hogy ennyi fejlesztési idő után most valami olyasmit durrant a KT Racing csapata, amivel azonnal az arcade autós-játékok élvonalába lövik magukat, a helyzet viszont az, hogy a Solar Crown nemhogy a Forza dobogós helyét nem veszélyezteti, de még a The Crew is körbetáncolja. Kétszer egymás után.

Kínai történet

A helyszín Hongkong, így a Sleeping Dogs után már pontosan tudjátok, hogy mi következik: úgy bizony, baloldali közlekedés! Ezt már a Forza 4-nél is többen kifogásolták és bevallom, itt is kellett némi idő, hogy hozzászokjak, de ez egyáltalán nem negatívum. Az már sokkal inkább, hogy maga a város borzalmasan néz ki... de erről majd kicsit később. Szóval Hongkongban rendezik meg az új spéci világversenyt, a Solar Crown eseményt, ami éppen csak nem Motorfest, de legalább akkora elánnal jelentik be nekünk a játék elején. Miután kiválasztottuk és alaposan testreszabtuk karakterünket, néhány próba-versenyen kell bizonyítanunk, hogy nem most engedtek ki minket az autósiskolából. Ha ezzel megvagyunk, egy igen díszes luxus-hotelbe kerülünk. Ez lesz a szállásunk, itt találjuk az öltözőt, a lobbyt és még boltot is, ahol vehetünk új ruhákat, meg hasonló felesleges cuccokat. Nyilván ez az egész csak körítés, hiszen a végső cél a Solar Crown elnyerése, ezt pedig csak úgy tudjuk abszolválni, ha mi leszünk a legsikeresebb versenyzők a környéken. Ehhez futamokat kell teljesíteni, minél több zsetont összeszedni és ebből egyre jobb, egyre gyorsabb kocsikat venni. Én egy Ford Mustang GT-vel kezdtem, viszont természetesen azok is megtalálhatják a számításaikat, akik nem az izom-, hanem mondjuk a japán sportautók szerelmesei.

Hongkong szigete nem kicsi, de cserébe iszonyatosan csúnya. Teljesítmény-módban indítottam a játékot, mert sokkal fontosabb nekem minden tizedmásodperc egy kiélezett versenyen, mint hogy 4K-ban bámuljam a lemenő Nap fénysugarait, viszont a szabad bejárás során alig öt perc elteltével váltottam a látványt előtérbe helyező grafikai-módba. A város egyszerűen pusztulat. A civil kocsik még csak-csak kinéznek valahogy és a fények is rendben vannak, de az üzletek textúrái vagy a benzinkutak kirakata olyan szinten elmosódott és undormány, hogy erre nehéz szavakat találni. Teljesen random betértem egy mellékutcába, ahol akadt egy játszótér. A kerítést még ki tudtam dönteni, de aztán a mászókán már fennakadtam, és miközben próbáltam visszakeveredni az útra, feltűnt, hogy két statikus járókelő egyhelyben áll és néz ki a fejéből. Ezeknek elvileg beszélgetnie kellett volna, de nem lett rendesen meganimálva a diskurzus, így csak nézték egymást mereven és az sem érdekelte őket, hogy én épp szétrombolom a kerületet.

Egy kis fényezés még ráfér

A fizika megint más tészta. Sikerült driftelve úgy bevennem egy kanyart, hogy a padka majdnem függőleges helyzetbe állította a kocsit – itt azért néztem egy nagyot. Az irányítás egyébként nem vészes, simán hozza az elvárt szintet és sokkal használhatóbb, mint például a The Crew első vagy második részében, viszont fura, hogy a kormány csak negyedet fordul, mikor belső nézetből tekergetjük. A karakterek egytől-egyig baltával faragottak és a PS3-as korszakot idézik, viszont legalább a környezeti effektek (eső, köd) felhúzzák a végeredményt. Az biztos, hogy a grafikán bőven akad még mit polírozni. Egy fokkal jobban zavart, hogy mint említettem, Teljesítmény-módban kezdtem a kalandot. Ez 1080p felbontást ígér stabil 60 fps mellett, de mindjárt az első – egyébként tutorial – versenynél úgy bezuhant a képkockaszám, hogy azt hittem kifagy a játék (PlayStation 5-ön pörgettem). Egy zsúfolt kanyarban szerintem nagyjából 15-20 fps-re zuhant vissza pár másodpercig, ami borzalmasan megtörte az élményt.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Persze a lényeg amúgy is a versenyekben van, nem? Nos, ezek egy kissé furán lettek balanszolva. Akad olyan, amelyik gyanúsan könnyű és folyamatosan az első helyen végeztem benne, viszont utána belefutottam olyanba is, ahol egyetlen elvétett kanyar vagy minimális hibázás már behozhatatlan előnyt jelentett a többieknek és örültem, ha 4. vagy 5. helyre sikerült beérnem. Az autókat csak minimálisan lehet testreszabni, valamint eleve a választék sem túl nagy. Emiatt a Test Drive Unlimited Solar Crown olyan, mintha a The Crew Motorfest sikerét elirigyelve próbálná megvetni a lábát az arcade autóversenyes játékok piacán, viszont nem igazán tanulta meg a házi feladatot. Egyértelműen próbál átvenni a trendibb címekből bizonyos dolgokat, például a térkép folyamatos felfedezése a Forzát idézi, míg az egész Solar Crown esemény a Motorfestet, viszont nem tud hozzátenni annyi újdonságot a formulához, hogy bármi miatt is érdekesebb legyen, mint ezek a játékok. Ha PC-s vagy xboxos vagy, akkor nem is kérdés, hogy a Forza mellett fogod letenni a voksod, PS5-re pedig már remek alternatívát kínál a The Crew Motorfest – akkor mégis kinek szól az új Test Drive, ami 13 év után próbál labdába rúgni? Ez az igazán jó kérdés ebben az esetben.

Az látszik, hogy a fejlesztőcsapat aktívan szeretné támogatni a jövőben és várható hozzá pár nagyobb kiegészítő is, viszont én tényleg csak azoknak tudnám javasolni a beszerzését, akik imádják ezt a műfajt és autós játékokkal kelnek, illetve fekszenek. A versenyek terén hozza a kötelezőt a Test Drive Unlimited Solar Crown, illetve akadnak méretes pozitívumai (az autók motorhangja például nagyon jó), de nem tudok szó nélkül elmenni amellett, hogy maga a játékbeli Hongkong üres, unalmas és csúnya, gyakran belefutni szerverproblémákba és valahogy nem érzem azt, hogy lenne bármi értelme farmolni újra és újra ugyanazokat a versenyeket a pénz miatt. Ez természetesen csupán az én szubjektív véleményem. Nem kell rám hallgatni, mivel én sem hallgatok másokra, viszont mielőtt kifizetitek a teljes árat a játékért, előtte TÉNYLEG érdemes megnézni vagy elolvasni pár kritikát – aztán majd eldöntitek, hogy megéri-e beruházni rá.