Igaz, ez a kijelentés kis füllentés, hiszen pont tavaly novemberben kaptuk meg a This War of Mine-t, aminél érettebben és szívbemarkolóbban kereskedelmi forgalomban került videojáték még nem tolta az arcunkba, pontosan mit is jelent a háború borzalma. A lengyelek zsenialitása abban rejlik, hogy azokon keresztül mutatták be a harcok árnyoldalát, akiket mindenki csak ágyútölteléknek, háttérelemnek kezel: a civileken. Valami hasonlót próbál meg az a Tales of Tales is, amely eddig is furcsábbnál furcsább, egyedibbnél egyedibb élményeket készített, és amely számára a Sunset akkora anyagi bukást jelentett, hogy többé nem készítenek videojátékot – még jó, hogy a Sunset eddigi életművük talán legjobb darabja.
BANÁNKÖZTÁRSASÁG
Pedig nemcsak a felütése furcsa, de maga az egész, alig pár órás élmény is, hiszen ezúttal sem beszélhetünk hagyományos értelemben vett videojátékról, a Sunset főhőse ugyanis egy takarítónő, aki a történet során személyesen egy árva lélekkel sem találkozik, mégis egy komplett ország szenvedését követhetjük végig általa. Holott a Sunset helyszíne fiktív, akármilyen térképet is csapjunk fel, nem fogjuk rajta megtalálni az Anchuriai Köztársaságot. A dél-amerikai ország ennek ellenére rettentő ismerős lesz, hiszen mindent sikerült belepréselni, amit csak egy hataloméhes vezetővel megvert országtól elvárhatunk: a diktátort, aki nem ismer kompromisszumot, aki az értelmiség kitoloncolásával, a művészet háttérbe szorításával kezd, hogy aztán az elnyomást fegyverrel nyomatékosítsa.
A Sunset főszereplője, Angela Burnes ezeket közvetlenül is átéli: bár amerikai lakos, a határzár miatt az országban ragad, így kénytelen házvezetőnőként boldogulni egy Gabriel Ortega nevű gazdag műgyűjtő-bürokrata frissiben vásárolt, hatalmas penthouse-ában. Angela minden nap öt óra körül érkezik a lakásba, és napnyugtáig, este hatig kell elvégeznie a rá kirótt napi teendőket. Ez lehet dobozok kicsomagolása, képek felfüggesztése, a postaláda kiürítése, vagy ezek kombinációja. Minden tevékenység két módon végezhető: szeretetteljesen és ridegen, és ez határozza meg, hogy hősnőnk mennyire is nyúl bele Ortega életébe.
![](/uploads/gallery/mid/sunset-jatekkepek-d7de18092d846582c3ab-mid.jpg)
Hogyan lehetséges ez, ha személyesen sosem találkoznak? Úgy, hogy kiderül, Angela családja révén érintett az országban amerikai támogatással zajló polgárháborúban, Ortega pedig nem szimpla bürokrata, hanem a diktátor kabinetjének egyik fontos személye is. A bejárónő így rövid időn belül két tűz közé kerül, és kisebb-nagyobb mértékben, de az országot érintő konfliktusra is kihatással lesz.
MRS. STOKES RELOADED
A Sunset ennek ellenére egy kifejezetten passzív élmény – leginkább a Gone Home-hoz hasonlítható, azzal a különbséggel, hogy ott már egy lecsengett konfliktus történetét kellett feldolgoznunk, az itteni viszont a szemünk előtt, folyamatosan zajlik. Angela szó szerint hónapokon át gondoskodik Ortegáról, aki látszólag be sem teszi a lábát az apartmanba, így a nő kénye-kedve szerint rendezheti be a fényűző lakást, amely folyamatosan, napról napra változik. Kiszínesedik, vagy épp elkomorul, az üres szobákat elnyelik a bútor-, majd papírhalmok, így a történet végére rá sem lehet ismerni a helyre.
És a történet az, amely a Sunset legnagyobb erőssége, mert a kevéske karakterével nem nagyon tud mit kezdeni: hiába lehet elvileg dönteni, Angela nem jól kidolgozott karakter, az írók gyakorlatilag belekényszerítik egy olyan kapcsolatba, aminek igazából semmi alapja nincs, így a Sunset – a romantikus utat követve – inkább egy nem túl erős lányregény, mint morális kérdéseket feszegető, a háború / diktatúra mögé betekintő filozofikus mű, és nagy kár ezért. A hetvenes évekbe ágyazott helyszín, még ha fiktív is, de jó tükörképe annak a temérdek sok banánköztársaságnak, amely a kort és a kontinenst jellemezte, és a Sunsetből egy remek, felejthetetlen élmény is lehetett volna – a végeredmény mégis inkább valami, ami játéknak nem túl szórakoztató, interaktív novellának pedig meglehetősen egyoldalú.