Közel 5 éve várok már arra, hogy a 2012 elején bejelentett Starbound megjelenjen. Ahogy közeledett a premier, úgy lett egyre elviselhetetlenebb a várakozás, az utolsó napokat már régi starboundos videók újranézésével töltöttem. Rajongásom nem volt alaptalan, hiszen a Chucklefish Games az elmúlt évek alatt egy olyan korai hozzáférésű akció-kalandjátékot mutatott be, ami egyszerre elégítette ki a felfedezésre, tárgykészítésre, harcra, építkezésre éhes vágyaimat. Végigkövettem a bétafázis minden szakaszát, és hiába szitkozódtam a tárgyaim többszöri törlése miatt, imádtam az évek alatt befutott újdonságokat, és egyre jobban vártam, hogy révbe érjen a program. Most, hogy itt a végleges verzió, nem tudok betelni vele, és próbálom rávenni a haverokat, hogy béreljünk saját szervert, ahova felhúzhatjuk álmaink házát. Szánalmas, tudom, de ilyen jó a Starbound.
Hajótörött az űrben
Pedig a Starbound első ránézésre nem az a játék, ami magával ragadná az embert. Bár a művészi munka gyönyörű, gyakorlatilag egy pixelgrafikás, oldalra gördülős programról beszélünk, ami felé a jelen generáció játékosai általában csak nagy óvatossággal közelítenek. Ha hasonló példát szeretnénk hozni, rögtön a Terraria jutna eszembe, de a Starbound számtalan területen nyújt többet, és nem utolsó sorban barátságosabban nyit a kezdőbb játékosok felé. Többek közt tartalmaz egy jól felépített sztorimódot. Ebben egy kalandort alakítunk, aki egy ceremóniát követően menekülni kénytelen űrhajójával, majd hajótörést szenved egy planéta felett. Mivel az űrjárgány működésképtelen, elsődleges feladatunk az lesz, hogy túléljünk, amihez ugye élelmet kell szereznünk, és csak ezután kezdhetünk el gondolkodni az űrhajó megszerelésén. A túlélés érdekében tehát le kell szállnunk a közeli bolygóra, ahonnan nyersanyagokat és élelmet szerezhetünk. Ehhez a legfontosabb kellékünk eleinte az úgynevezett anyagmanipulátor lesz, amivel a világban található anyagokat mozdíthatjuk ki a helyükről és szedhetjük fel. Szinte mindent „kihúzogathatunk”, kezdve a legkisebb palántáktól a köveken és a talajon át egészen a fákig, ezután mind a leltárunkba kerülnek. Innen aztán bármikor, bárhova kisugározhatjuk azokat, így gyakorlatilag felépíthetünk bármilyen objektumot, amit megálmodunk, legyen szó akár egy szimpla kőházról, akár az óceánok mélyére tervezett palotáról.
De természetesen ez nem megy olyan egyszerűen, ugyanis bármerre nézünk és bármerre lépünk, a bolygó teli van vadállatokkal és banditákkal, akik megpróbálnak elpusztítani minket, velük tehát nagyon gyorsan fel kell vennünk a harcot. Itt jön a képbe a hihetetlenül összetett és mély krafting-rendszer, ami lényegében a Starbound gerincét képezi, ennek segítségével készíthetjük el magunknak többek közt fegyvereinket és páncéljainkat, főzhetjük meg ételeinket. Eleinte csak pár alapvető felszerelést eszkábálhatunk, mint amilyen a fáklya vagy az íj, de ahogy haladunk előre a történetben, úgy nyílnak meg számunkra az egyre egzotikusabb ércek, szövetek, komponensek, melyekből egyre erősebb és jobb cuccokat kovácsolhatunk. Viszont ez korántsem olyan gyors folyamat, mint ahogy hangzik. Minden lépés rengeteg mászkálással, kalanddal, harccal és farmolással jár, ami a véletlenszerűen generált univerzumban egészen elképesztően változatos és izgalmas.
Univerzumról beszélek, ugyanis bár hajónk eleinte csak egyetlen bolygó felett áll, elég hamar képesek leszünk megjavítani hajtóművét, így felfedezhetjük vele a közeli világokat. Megismerünk egy Ark nevű központi várost, aminek lakói és kereskedői különféle küldetéseket bíznak ránk, közben meglátogathatjuk a naprendszer égitestjeit, illetve később további rendszereket is felfedezhetünk, melyek tele vannak bejárható területekkel. Minden bolygó más légkörrel, atmoszférával és élővilággal rendelkezik, mindenhol új kalandok és véletlenszerűen generált küldetések várnak ránk, de mielőtt bárhol a felszínre lépnénk, fel kell készülnünk a bolygók rideg, gyakran embertelen környezetére. Ilyen például az extrém hideg vagy a sugárzás, illetve képesnek kell lennünk lélegezni az olyan légkörmentes környezetben is, ahonnan a hajó üzemanyagát gyűjthetjük be. Ezért aztán folyamatosan fejlesztenünk kell felszereléseinket és kraftoló állomásainkat, hogy egyre veszélyesebb, de jobb kincseket rejtő világokba utazhassunk, így oldva meg a fővárosban ránk bízott egyre komolyabb feladatokat. És ahogy már említettem, a Starbound komplett sztori móddal is rendelkezik, mely alsó hangon is 20 órányi kalandot rejt, de nagyon nehéz lesz nem leragadni egy-egy területen egy kis kincsvadászat vagy farmolás miatt, úgyhogy ez az idő alaposan kitolódhat.
A végtelenbe és tovább
Mivel a Starbound világa procedurálisan generált, szinte garantált, hogy sosem látjuk majd kétszer ugyanazt a helyszínt vagy növényzetet. Rengeteg rejtett katakombát, várost és különlegesebb építményt fedezhetünk fel, melyek mélyéről különféle fegyvereket (közelharcit vagy távolságit) szerezhetünk. De ha épp nincs mindehhez kedvünk, dönthetünk úgy is, hogy létrehozunk egy farmot, ahol élelmiszert termesztünk, amit egyre modernebb módszerekkel dolgozhatunk fel és készíthetünk el, kezdve az egyszerű kenyértől a karamellás popcornon át a legkülönlegesebb süteményekig. Igazából egy annyira összetett, hatalmas tartalommal rendelkező játékról beszélünk, hogy a cikkben is csak a legfontosabb elemeit tudtam említeni. Nem beszéltem az olyan érdekességekről, mint a társak, a háziállatok vagy az önműködő rendszerek és kapcsolók (készíthetünk például öntözőrendszereket vagy csapóajtókat). De fejleszthetjük űrhajónkat és a manipulátorunkat is, varrhatunk magunknak ruhát, vásárolhatunk teleportkapukat, járműveket, szerezhetünk ércelemző készüléket, rovarirtót vagy akár régészeti felszerelést is, amivel óvatosan a felszínre hozhatjuk a megkövesedett csontvázakat a föld alól, amiket aztán otthonunkban felállíthatunk.
Szinte oldalakon át át tudnék még mesélni arról, hogy miért is jó a Starbound, de egy szó, mint száz, ez az év egyik kihagyhatatlan alkotása, amit páratlan összetettsége és gazdag tartalma miatt tényleg csak ajánlani tudok mindenkinek. Negatívumok terén nem igazán tudok megemlíteni semmit, hacsak nem a felhőmentés hiányát, illetve belefutottam egy apró bugba is, amikor mozgó platformokra próbáltam ráugrani (egyszerűen átestem rajtuk), de ezeket remélhetőleg hamar orvosolják majd a készítők. Szinte bagóért kapható Steamen, úgyhogy akinek még nincs meg, mindenképp szerezze be!