Habár az Activision előszeretettel áldozza fel játékait (lásd Guitar Hero-sorozat) a minél gyorsabb és nagyobb profit oltárán, a 2010-ben debütált Skylanders franchise-t még nem érte utol a végzete, hiszen hiába jelenik meg évről évre egy újabb epizód, a kreativitás és az ötletesség még a harmadik résszel sem kopott ki a szériából. Persze a kiadót sem kell félteni, hiszen a Skylanders képében egy olyan aranybányára leltek, amelynél csak a Call of Duty epizódok termelnek több pénzt – és azért lássuk be, ez nem kis teljesítmény egy olyan játéktól, amit alapvetően a 8-13 éves korosztálynak szánnak a készítői.
A figurákban van a biznisz
A Skylanders elképesztő sikere (az első két rész másfél milliárd dollárnál is több bevételt termelt) alapvetően két dolognak köszönhető. Az egyik, hogy maga a program egy teljesen szórakoztató, családbarát akció-platform-szerepjáték, a másik pedig a hihetetlenül elmés üzleti modell, ami a Skylanders különlegességének számító figurákon alapszik. Hogy miről is van szó? Arról, hogy a széria egyes részei nem hagyományos szoftverek, hanem olyan játékok, amelyekhez nélkülözhetetlenek a fizikai valóban is létező kiegészítők, úgymint a konzolokhoz csatlakoztatható portál, és a rá helyezhető akciófigurák. A Skylanders szinte egyedülálló módon vette fel a harcot a kalózkodással, hiszen hiába tölti le bárki az alapjáték warez-verzióját, az említett elemek nélkül a program használhatatlan, lévén a pályákon csak akkor tudunk végigmasírozni, ha a gépünkre csatlakoztattuk a figurákat beolvasó USB-s perifériát, és ráhelyeztünk legalább egy műanyag bábut. Ha tehát valaki szeretné élvezni a skylanderek kalandjait, az kénytelen beruházni egy alapcsomagra (3 figura, portál, játék), és igazából ez még csak a kezdet, elvégre az indulókészleten túl még számtalan kiegészítő vásárolható a játékhoz, amelyek segítségével az egyes Skylanders-epizódok különböző részegységei nyithatók meg.
Önfeledt szórakozás
Ahogy azt már említettem, a sorozat összes epizódja alapvetően egy fiatalabbaknak szánt ügyességi platformjáték, melyben az a cél, hogy az általunk választott figurával (vagy figurákkal, ha kooperatív módban játszunk) eljussunk a ránk váró pályák egyik végéből a másikba. Mindeközben tengernyi ellenfél, számos gyűjtögethető cucc, rejtett pályarészek, egyszerűbb logikai feladványok, minijátékok és a nagyobb szakaszok zárásaként főellenfelek várják a játékosokat. Fontos tudni, hogy a meglehetősen változatos skylanderek nemcsak a megjelenésükben különböznek egymástól, de a képességeikben (elsődleges, másodlagos és extra támadás) is, sőt, minden egyes figura a játék világát meghatározó nyolc elem (föld, levegő, víz, tűz, élet, mágia, élőhalott, technika) egyikéhez tartozik. Ez a tulajdonság különböző extrákat biztosít a karakterek számára, például adott szakaszokon egy bizonyos elementál képviselői erősebbek, vagy speciális átjárókon keresztül be tudnak jutni olyan területekre, ahová a többiek nem.
A figurák ráadásul tapasztalati pontot gyűjtenek a pályák teljesítése közben, szintet lépnek, és a letudott szakaszokon összegyűjtött „pénzből” újabb és újabb, egyre erősebb képességeket vásárolhatunk nekik. A Skylanders egyik szépsége pedig az, hogy a karakterek specifikációi (szint, begyűjtött képességek és megvásárolt kiegészítők) nem a konzol merevlemezén tárolódnak, hanem a figurákba épített chipen, így bárhol is használjuk az egyes bábukat (egy haverunk konzolján, vagy a kompatibilis epizódok valamelyikében), az adott szereplő mindenhol a korábban megszerzett tulajdonságokkal és extrákkal fog rendelkezni.
Szedd szét és kombinálj!
A fentebb leírtak a Skylanders-játékok alapját képezik, az említett elemek már a korábbi epizódokban (Spyro’s Adventure és Giants) is megtalálhatók voltak, és természetesen a harmadik rész is ezekre építkezik. A játék azonban nem szűkölködik a teljesen új megoldásokban, és a SWAP Force legnagyobb változását pont a címadó különleges figurák adják. Az új bábuk első pillantásra nem nagyon különböznek a korábbi részekben debütált társaikról, de ha közelebbről megvizsgáljuk őket, azonnal látszik, hogy középen kettéválaszthatók, és az alsó és felső részt egy erős mágnespár tartja össze. A funkció lényege, hogy a speciális SWAP Force figurák (melyekből összesen 16 kerül forgalomba) egyes részei szabadon kombinálhatók, így teljesen egyedi képességekkel rendelkező karaktereket hozhatunk létre. Az új bábuk természetesen szintén egy-egy elementál alá tartoznak (így a testrészek váltogatásával létrehozható olyan hős, aki egyszerre két elementál bónuszait tudja kihasználni), de az alsó felük rendelkezik egy plusz tulajdonsággal is, ami meghatározza a mozgásuk típusát (Climb, Speed, Spin, Rocket, Bounce, Teleport, Sneak, Dig).
Amint írtam, az egyes pályáknak vannak olyan részei, ahová csak bizonyos elementál alá tartozó karakterrel lehet bejutni, ám ebben az epizódban ez a rendszer is továbbfejlődött, itt ugyanis már lesznek olyan szakaszok, ahová csak két elementál megléte esetén juthatunk be – ez vagy két figurát, vagy egy jól kombinált SWAP Force karaktert jelent. Ami viszont ennél érdekesebb, hogy megjelentek a mozgásspecifikus Swap Zone Challenges minijátékok is, amelyeket csak akkor tudunk elindítani, ha rendelkezünk a megfelelő típusú bábuval. A játék kezdőcsomagjában két ilyen figurát találhatunk (a harmadik egy hagyományos Skylander), Blast Zone a Rocket, míg Wash Buckler a Climb típushoz tartozik, és ha nem kívánunk további SWAP Force karaktereket beszerezni (darabja 5000 Ft), akkor a nyolc minijáték fajtából mindössze kettőt lesz lehetőségünk kipróbálni a végigjátszás során.
Gyűjtsd össze mind?
Ezen a ponton pedig el is érkeztünk a Skylanders legnagyobb, és lényegében egyetlen komolyabb negatívumához, mégpedig ahhoz, hogy a kezdőcsomag figuráival nem érhető el a program teljes tartalma. Az átvezetőkkel zsúfolt, rajzfilmeket idéző sztori, és a ránk váró öt világ tizenhét pályája ugyan gond nélkül végigvihető az alappakk részét képező három figurával is, de ha szeretnénk minden egyes szakaszt három csillagra teljesíteni, akkor bizony tetemes extrát kell a játék mellé vásárolni, méghozzá meglehetősen horribilis összegekért, hiszen a 100%-hoz elengedhetetlen, hogy rendelkezzünk minden elementált és mozgástípust lefedő skylanderrel.
Ez viszont csak abban az esetben számít komoly negatívumnak, ha valóban maximalisták vagyunk, és nem nyugszunk addig, míg a program minden egyes szeletét magunkévá nem tettük. Habár nagyon durván hangzik, hogy a SWAP Force egyes részei csak akkor érhetők el a játékosok számára, ha újabb és újabb figurákat vásárolnak, azonban a teljes kép érdekében tisztában kell lenni azzal is, hogy az új Skylanders (az elődeihez hasonlóan) akkor is remek és kifejezetten hosszú szórakozást nyújt, ha csak az alapcsomagra vagyunk hajlandók pénzt áldozni. Ebben az esetben ugyan minden pályán lesznek olyan területek, ahová nem tudunk bejutni, de a SWAP Force sztorija még ezeknek a kihagyásával is nagyjából 15 órányi elfoglaltságot nyújt, és akkor még nem beszéltünk az olyan extra funkciókról, mint az Aréna Mód, ahol egyedül, továbbá kooperatív és kompetitív módban lehet egyre nehezedő hordapályákat teljesíteni, illetve a történet során is megnyithatók bónuszmissziók, az első végigjátszást követően pedig nekieshetünk a pályák idő- és pontalapú teljesítésének is.
A Skylandersbe ugyan alapból bele van „kódolva”, hogy újabb és újabb figurákat akarjunk szerezni hozzá (lehet rágni anyu fülét emiatt), de az is tény, hogy már maga az alapcsomag is hetekre elegendő szórakozást és felfedezni valót nyújt a fiatalabb játékosok számára. És bár az új bábuk tényleg nem olcsók, ám egy extra SWAP Force figura beszerzése nemcsak megnöveli a variációs lehetőségeinket, de lényegében egy újabb végigjátszást és korábban nem látott lehetőségeket eredményez, ráadásul egy tényleg minőségi játékfigurát kapunk, aminek fényében talán már nem is olyan fájdalmas az az 5000 Ft körüli összeg.
Érdemes megjegyezni továbbá, hogy a Spyro’s Adventure és a Giants figurái is kompatibilisek a SWAP Force-szal (a 16 különleges Skylander viszont nem használható az említett játékokban), így ha valaki rendelkezik a korábbi részek eltérő elementálokhoz tartozó karaktereivel, az máris egy kicsit beljebb van. A korábbi csomagok figuráit gond nélkül tudja használni az új részben, és a bábukban rejlő technikának köszönhetően a múltban megszerzett szintek, a fejlesztések és a kiegészítők is importálhatók a játékba.
Harmadszor is üdítő
A SWAP Force tagadhatatlan pozitívumai közé tartozik az is, hogy a fejlesztők nem elégedtek meg az új, kombinálható figurák bevezetésével, hanem igyekeztek még tovább csiszolni az egyébként már a kezdetektől jól működő receptet. A karakterek fejlődése mindig is kulcsfontosságú volt a Skylanders-játékokban, hiszen a hősök tuningolása még a sztori végigjátszását követően is arra sarkallja a fiatalabb gamereket, hogy újra és újra elővegyék a kedvencüket, és a különböző extra játékmódokban további szinteket és képességeket nyissanak meg. A játék ezen aspektusa a SWAP Force-ban csak tovább erősödött, ugyanis a szétszedhető új játékfigurák esetében az alsó és felső rész külön fejlődési fát kapott, ezzel megduplázva az elérhető lehetőségeket, és azt az időt, amit az adott karakterekre lehet fordítani.
Továbblépés azonban nemcsak itt érhető tetten, de a játék összes többi elemén is. A legszembetűnőbb változás a grafika terén figyelhető meg, hiszen a látvány minősége nagyot ugrott a tavalyi részhez képest. Eltűntek a szögletesebb formák, a kissé fakó színek, érezhetően szebbek és nagyobb felbontásúak a textúrák, a karakterek sokkal több poligonból épülnek fel, és a környezet is jóval kidolgozottabb, mint a korábbi epizódokban. Mindezt csak tetézi, hogy a ránk váró öt világ markánsan eltér egymástól, sőt, még az egyes pályákon belül is rengeteg változatosságot tapasztalhatunk, főleg, ha sikerül bejutnunk az ilyen-olyan eldugott és átjárókkal elzárt területekre.
Ami viszont a látványnál is sokkal fontosabb, hogy a játékmenetet is tovább finomították a Vicarious Visions derék szakemberei. A jól bevált elemeket megtartották, illetve tovább bővítették a repertoárt, ezáltal minden eddiginél változatosabb élményt biztosítva számunkra. Hőseink ezúttal már képesek ugrani, ami kifejezetten jót tett a platformosabb részeknek, és a ránk váró minijátékok is nagyon ötletesre sikerültek. Van, ahol az Ilomilo című logikai játékot idéző módon kell két egymástól elszeparált kis villámot összeboronálnunk egy aprócska pályán, van jó reflexeket igénylő pecázás, ráadásul elektromos angolnákat kerülgetve, és akad olyan, amikor egy tutajon mozgunk ide-oda, hogy kikerüljük a zúgó akadályait. A változatosságra tehát tényleg nem lehet panasz, ahogy a kihívásra sem, hiszen amellett, hogy kezdéskor választhatunk nehézségi fokozatot, a játék is fokozatosan adagolja az egyre erősebb és fifikásabb ellenfeleket, a taktikázást igénylő főellenfelekről nem is beszélve. A SWAP Force ráadásul párban is játszható, és igazából így a legszórakoztatóbb, egyedül az okoz néha problémákat, hogy a pályán mozgó két karaktert egy láthatatlan zsinór köti össze, nincs osztott képernyő, így csak egy adott távolságra lehet egymástól eltávolodni, ami főleg akkor bajos, ha platformelemekkel vagy adott ritmusban működő csapdákkal kell megküzdeni.
Újabb nagy kaland!
A Skylanders: SWAP Force ugyan 16.000 forintot kóstál, de ha valaki szereti a gyűjtögetős/fejlesztős platformjátékokat, vagy olyan programot szeretne a gyerkőcöknek, ami hosszú elfoglaltságot biztosít, és nem kell attól tartani, hogy a csemeték a sok vértől a bekattannak, akkor ez a csomag kiváló választás lehet. A figuraváltogatós játék még családi programnak sem utolsó, már csak azért sem, mert lokalizációt ez a rész sem kapott, így az egészen fiatal játékosok mellé nem árt, ha leül valaki, hogy tolmácsolja a sztorit, vagy az angol nyelven kommunikált feladatokat.
MIRE VAN SZÜKSÉG A SWAP FORCE KIMAXOLÁSÁHOZ?
A cikkben már említettük, hogy ha valaki szeretné 100%-ra végigjátszani a Skylanders: SWAP Force című játékot, akkor bizony mélyen a zsebébe kell nyúlnia, hiszen a kezdőcsomag tartalmával nem minden tartalom „nyitható” meg a játékban. Ahhoz, hogy a játék kimaxolását végre tudjuk hajtani, egyrészt birtokunkban kell lennie egy olyan skylander felhozatalnak, ami lefedi az összes elementált (mert vannak olyan átjárók, amelyek csak adott elementálhoz tartozó bábukkal nyithatók meg), másrészt szükségünk lesz az összes mozgástípust lefedő SWAP Force figurára – szerencsére össze lehet gyűjteni úgy 8 ilyen bábut, hogy azok egyben az összes elementált is lefedjék. Emellett kell még egy Giant skylander ez előző epizódból (mert vannak ládák, amiket csak ők tudnak kinyitni), illetve van három pálya (2 sztori + 1 aréna), amit csak direkt a hozzájuk készített kiegészítőkkel nyithatunk meg.
* (A csillaggal jelölt kiegészítők a megjelenéskor még nem voltak kaphatóak.)