A Szilícium-préri veterán stúdiója tehát lassan, de biztosan formálta egyedi (és enyhén szólva „sajátos”) arculatúvá a kezdetben csak merő GTA-klónnak titulált sorozatát, ehhez pedig pusztán annyit kellett tennie, hogy minél messzebb tereli a Third Street Saints gengsztereit a GTA IV-gyel fémjelzett új hullámos rockstari útról. Szürke New York helyett így koszos, de reklámfényekben pompázó Steelport, savanyú főhős helyett elborult megalomán gazember, melankolikus sztori helyett blőd és kacagtató gengszter-dzsembori, a konkurencia fanyar humorával szemben pedig mindent felülmúló polgárpukkasztó őrület lett a harmadik Saints Row osztályrésze, amit a megjelenés utáni hónapokban kiadott kisebb-nagyobb DLC-k csak még inkább tetéztek.

Ki sem futott viszont még a játék, mikor már felmerült a kérdés, hogy mégis hogyan lehetne a harmadik részben felvázolt életképeket (avagy médiasztár gengsztereket, lila műpénisszel agyonvert mexikói birkózókat, agyhalott japán valóságshow-kat stb.) még inkább négyzetre emelni. Nos, a válasz az egy bitre eső gengszterizmus csökkentésében, és azzal párhuzamosan a parodisztikus elemek felduzzasztásában rejlik, a negyedik etapban így a bűntanyákat a Fehér Ház, az ellenlábas bandákat egy hódító földönkívüli sereg, Steelportot és Stilwatert a Mátrix, a gránátokat és a gyors verdákat pedig egy rakás szuperképesség váltja. A homlokráncoló lista eredménye: 2013 talán legviccesebb játéka.

Gáz a Fehér Ház

Mint a fentiekből is kitűnhet, abszurdizmusból az új részben sincs hiány, ezt pedig már a program eleje is jelzi, a katonai akciójátékokat kifigurázó nyitányt követően ugyanis suttyó, laza és felettébb halálos antihőseink a stílszerűen Fehér Kéróvá átnevezett Fehér Házban garázdálkodnak, főhősünk pedig az elnöki bársonyszékben osztja a világbékét (már ha éppen nem terroristák által kilőtt orosz atomrakétákat robbant le az égről, mint ahogy az a játék első tíz percében történik).

A felütés tehát kellően elvetemült (még ha a hazai politikai palettát elnézve félig-meddig hihető is, hogy a végrehajtói hatalmi ág pallosává választhatnak egy ennyire elborult arcot), a folytatás pedig mindezt csak tetézi, a játék eleji (gyászos tetszési indexünkön javítani igyekvő) sajtótájékoztató alatt ugyanis beüt a krach, ami jelen esetben Zin birodalom néven fut, élén a nagydarab, ocsmány, de kellemes angol akcentussal csevegő Zinyak hadúrral. Miután a diplomácia egyik félnek sem erőssége, a találkozás hamar lőfegyverekben, robbantásokban és légvédelmi ütegekben gazdag ütésváltássá fajul, ahol viszont mi húzzuk a rövidebbet: hősünket és cimboráit eltérítik, majd mindegyiküket egy egyedi virtuális valóságba zárják, ami főhősünk esetében Steelport virtuális (és a valóságtól „némileg” eltérő) változatát jelenti. A feladat tehát adott: szabadítsuk ki kabinetünk tagjait, szökjünk meg a szimulációból, billentsük fenéken Zinyakot, és természetesen mentsük meg a világot az elnyomástól…

A Dominatrix rabja vagy!

A helyszín tehát pár „apróbb” változást leszámítva (úgymint a reklámtáblákat cserélő Zin propagandaüzenetek, illetve a városképet díszítő gigászi idegen tornyok) egy az egyben a Saints Row: The Thirdből érkezik, aggodalomra viszont semmi ok, mivel a Volition egyedül a játéktérről húzott le egy újabb rókabőrt, a viszonylag kis területű település tartalmát már nem érheti panasz. A fentebb taglalt történetet ezúttal is a kötelező sztoriküldetések gördítik előre, amik talán a sorozat eddigi legjobb darabjai: pörgős és vicces párbeszédek, blőd helyzetek és egy rakás (a témába vágó sci-fi játékokat és filmeket pocskondiázó) parodisztikus utalás tarkítja őket. Mátrixos ébredés, lépegetős harc, vagy épp a Star Warst idéző űrhajós menekülés vár ránk, a móka és kacagás tehát garantált, még ha a szimuláció nem is tökéletes, a főszálas kalandok ugyanis (az előző etaphoz hasonlóan) erősen bedrótozottak lettek. Járjunk akár Steelportban, akár az adott küldetéshez összerakott lineáris pályán, szabadságnak ekkor nyoma sincs: egyenes csőben előrehaladva ritkítjuk-robbantgatjuk-verjük agyon a zin söpredéket, a továbbhaladást szkriptelt események és checkpointok irányítják, fegyverünk és öklünk helyett pedig zavaróan sokszor döntik el quick-time eventek a párbajok kimenetelét.

Klassz Effect

A főszál persze ezúttal is csak a jéghegy csúcsa, a kezdetektől fogva bejárható, virtuális Steelportban ugyanis egy rakás mókás tennivaló vár minket, karakterünk feltápolását ugyanis ezúttal is a városban fellelhető mellékküldetésekkel és minijátékokkal végezhetjük.

A feladatokkal pedig nincs gond: bár számszerűen még mindig a Saints Row 2-ben találjuk a legtöbb tennivalót, a kínálat Steelport virtuális másában is elég bőséges: 40 (vegyesen az előző részekből érkező és teljesen új) mellékküldetés, 85 egyszer játszható feladat és ezernyi (!) begyűjthető cucc telíti a várost a főszál mellett (ezekről több infót a kapcsolódó dobozokban olvashattok). E minijátékokat egyébként immár nemcsak a játéktéren, hanem a küldetésválasztó képernyőről is elindíthatjuk, haverjaink ugyanis sokszor kínálnak olyan másodlagos küldetéseket, amik voltaképp a fenti minijátékokból fűznek láncra 4-5 darabot, teljesítésükkel pedig valamilyen extra jutalmat (pl. végtelen sprintenergiát, térképes tárgykeresőt, speciális fegyvereket) oldhatunk ki a fixen járó pénz és XP mellett. Emellett ugyanakkor minden cimboránkhoz tartozik egy úgynevezett lojalitás-küldetés is, ami egyébként szerintem csak a Mass Effect kifigurázása végett került a játékba: e mellékküldetéseket kizárólag a szimuláción kívül, a rejtekhelyünkként szolgáló űrhajón, és igény szerint némi opcionális romantikázás után indíthatjuk el, teljesítésük jutalma pedig valamilyen speciális, az adott pajtásunkat feltápoló szupererő lehet.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Veled van az erő!

Igen, szupererőt írtam fentebb, a Saints Row IV egyik legfontosabb újítását ugyanis a játékban elérhető speciális képességek jelentik. Bár maga az ötlet nem légből kapott (már a Saints Row: The Third Trouble with Clones DLC-jében is volt egy rész, ahol átmenetileg emberfeletti képességekre tehettünk szert), a koncepció az új etapra forrott ki teljesen, a Volition ugyanis egy olyan könnyen kezelhető, mégis meglepően összetett rendszert rakott össze, amivel teljesen a feje tetejére állíthatjuk a virtuális Steelportot.

A sztori során négy aktív és négy passzív képességre tehetünk szert: előbbiek a zin elnyomókkal szembeni harcot segítik, míg az utóbbiakat Steelport kényelmes és gyors bejárására használhatjuk. A felhozatal egyszerűen remek: vadászrepülőket megszégyenítő sebességgel sprintelhetünk az utcákon (miközben körülöttünk tornádó vág rendet a forgalomban), felhőkarcolókra ugorhatunk fel egyetlen szökkenéssel, falakon futhatunk, ellenfeleink között pedig tűz- és jéggömbökkel, az utcán felkapott, majd hozzájuk vágott tankokkal és szippantós kocsikkal, vagy épp spontán földrengésekkel tehetünk rendet. A kezeink között elszabaduló erő a játék talán legütősebb momentumaiért felel: hatalmas poén az égből ellenfeleink közé csapódva szétaprózni a ránk támadó csapatokat, egy lökéssel hipnotizálni és mellénk állítani a korábban ránk lövöldöző idegeneket, vagy épp Szellemlovast játszva lángoló testtel és extra tűzsebzéssel felaprítani ellenlábasainkat.

Képességeink részletesen testre szabhatók, és a városban elszórt kódtöredékek begyűjtésével tovább is fejleszthetők (erről többet a kapcsolódó dobozban olvashattok), amit természetesen ajánlott is megtenni, a játék során ugyanis többször is összeakasztjuk a bajuszt velünk hasonló képességű ellenfelekkel.

A szupererők tehát simán a steelporti show legjobb műsorszámai, de a szimuláció ezek mellett is tartogat pár kisebb újítást. Ellopott járgányainkat például immár egy gombnyomással a cache-memóriába menthetjük, és onnan bármikor előhívhatjuk őket (nincs szükség tehát külön garázsokra), a városban fellelhető boltokat vásárlás helyett egy hackeléses minijáték után állíthatjuk saját oldalunkra, a ránk vadászó zin söpredéket pedig immár csak az üldözést vizsgáló, sárgán világító felügyelőbot levadászásával rázhatjuk le (tehát a meghackelt ingatlanokba belépve nem törlődik a körözési szint).

A fentieket leszámítva viszont a játékmenet és a fejlődési fa nem változott számottevően: a küldetések után kapott XP így továbbra is egy rakás (a karakterünkkel, fegyvereinkkel, cimboráinkkal, járművekkel, illetve a kiosztott vagy épp elszenvedett sebzéssel kapcsolatos) bónuszt old ki, amiket utána a megszerzett léből vásárolhatunk meg az alapból Tab-bal előhívható menüben.

Rendszerspecifikáció

A széria legfrissebb darabja tehát – noha erősen a Saints Row: The Third alapjaira épül – jelentősen kibővített, és hihetetlenül szórakoztató tartalommal érkezik, a mókás világmentést kiszolgáló technikai háttér viszont már némileg felemásabb. A probléma igazából a grafikusmotorral van, ami az előző részhez hasonlítva jottányit sem változott – a sajtóverzióban jóindulattal is csak közepes minőségű textúrák, némileg elnagyolt modellek, recés árnyékok, és az előző résszel teljesen megegyező látótáv mellett rajzolódott ki a szimulált Steelport. Noha nagy csalódást ez nem okoz, azért a harmadik etap óta eltelt két év alatt ráfért volna legalább egy minimális ráncfelvarrás a Volition házi CTG Engine-jére, főleg ha már a változatlan vizuális minőség mellett a gépigény jelentősen nőtt. Bizony: a DirectX9 támogatás ment a levesbe, az elvárás pedig egy legalább 3.0 GHz-es kétmagos proci, 4 giga RAM, és egy combosabb 1 gigás VRAM-mal szerelt VGA, ami még ha manapság teljesíthető feltétel is, azért még sincs arányban azzal, amit a képernyőn látottak megkívánnának. Ja, és említettem már, hogy elődjéhez hasonlóan a tesztverzió is rendszeresen fagy AMD kártyák esetén?

A zenével ugyanakkor nincs semmi probléma: a főküldetések alatt felcsendülő traktusok fülbemászóak, a licencelt zenei könyvtár pedig ezúttal is kitűnő lett – van itt a remixelt amerikai himnusztól a Cypress Hillen át a dubstepig minden, szóval biztos vagyok benne, hogy mindenki megtalálja a számára kedves zenei zsánert.

Végezetül nem mehetek el szó nélkül a színészgárda mellett sem, ami dacára a lökött sztorinak és az eszement karakternek, valami hihetetlenül erősre sikeredett. Az ismertebb arcok közül Michael Dorn (Star Trek: TNG), Neil Patrick Harris (Így jártam anyátokkal), Terry Crews (A feláldozhatók), illetve Keith David (A szakasz) brillírozik kisebb-nagyobb (zömében visszatérő) szerepekben, nem érheti viszont panasz a főhősünket sem, akit ezúttal is több férfi- és női hangsáv kelthet életre. Utóbbiaknál a Bioshock Infinite Lady Comstockját is alakító Laura Bailey-t tudom kiemelni, férfifronton pedig Troy Baker (a Last of Us és a Bioshock: Infinite főszerepeit vitte a hátán), Nolan North, illetve Robin Atkin Downes végez kiemelkedő munkát (utóbbi cockney angol dialektusa egyébként ezúttal is a személyes kedvencem lett).

Egy elborult út vége

Be kell vallanom: amellett, hogy a Saints Row IV számomra eddig az év legszórakoztatóbb játéka, egyúttal 2013 legkellemesebb csalódása is, az első sajtóanyagok alapján ugyanis úgy tűnt, hogy a Volition nem lesz képes kihozni egy teljes értékű új részt a Saints Row: The Third félbemaradt ötleteiből (elvégre ne feledjük, a negyedik epizód az előd Trouble with Clones DLC-jéből és a törölt Enter the Dominatrix kiegészítőjéből nőtt ki).

Aggályaim azonban teljesen alaptalannak bizonyultak: bár a helyszín zavaróan ismerős, a grafikusmotorral szemben is vannak fenntartásaim, és itt-ott akadt pár kisebb szkripthiba is a tesztverzióban, a Saints Row IV-be máskülönben nem tudok belekötni. Színtiszta humor és őrület, vegytiszta szórakozás, egy rakás elborult sci-fis kikacsintás és rengeteg akció – ez az új Saints Row, ami már inkább tekinthető sci-fi vígjátéknak, mint humorral átitatott gengsztereposznak, de pont ettől lesz annyira friss és mulatságos. Felvetődik persze a kérdés, hogy innen merrefelé viheti a Volition a szériát (az ugyanis már erősen valószínű, hogy a következő rész hőse nem ez a banda lesz), mindenesetre döntsenek akárhogy, egyvalamit ne feledjenek: ezt a sorozatot az önfeledt, elborult, és kacagtató sandbox-akciózás juttatta oda, ahol most tanyázik, szóval e hozzávalókból a későbbiekben se vegyenek vissza.