Amikor 4-5 éves koromban először láttam a Star Warst és a Star Treket, nem a jó és a gonosz örök harca fogott meg, de nem is a tudományos része, hanem azok a gyönyörű űrhajók. Tetszettek a nagyok is, de leginkább a kicsi, egyszemélyes vadászgépeket szerettem meg. Így amikor meglett az első PC-m, az egyik első játék, amit telepítettem rá, az X-Wing volt. A szerelem később sem múlt el, így szinte minden olyan programmal játszottam, amiben űrhajót lehetett vezetni. Wing Commander, Starlancer, Freelancer, I-War, Freespace és így tovább – mindet végigjátszottam, néhányat többször is.
Most pedig itt ez a produkció. Amikor Böjti előállt a tesztelés lehetőségével, rémlett, hogy az Epic Games Store nemrég adott egy ingyenes játékot Rebel Galaxy címmel. Nem is tévedtem. Az eredeti program középpontjában hatalmas hadi űrhajók álltak, azokkal lehetett aprítani az ellent egy procedurálisan felépült galaxisban. Na, mondom, ha ilyen játékról van szó, arra érdemes befizetni, szóval azonnal vállaltam a feladatot.
Félresikerült bosszú
A játék az emlegetett Rebel Galaxy univerzumában játszódik, de egyrészt az Outlaw története megelőzi annak cselekményét, másrészt ezúttal egy kisgép pilótafülkéjébe csüccsenhetünk bele, és harmadrészt, ebben a játékban végre 3D-s a galaxis, szóval szabadon forgolódhatunk, emelkedhetünk és süllyedhetünk.
Mi Juno Markev bőrébe bújunk bele: hősnőnk valaha hírhedt szabadúszó volt, mígnem férjhez ment és visszavonult. A bizniszbe férje megölése után tér vissza, bosszútól vezérelve, de mint ahogy az intróból hamar kiderül, kiszemelt áldozatát még egy fejlövés sem teríti le, sőt, az egész bosszúhadjárat kis híján Juno életébe kerül. Hajóját elveszti, egy kietlen bolygón reked, egyetlen reménye régi üzleti partnere.
Itt vesszük át az irányítást. A csápos űrlény komától kapunk egy hajót, ami lényegében nem több egy doboznál, amire hajtóműveket és néhány kis teljesítményű fegyvert szereltek. Még arra sem jó, hogy elhagyjuk a naprendszert, bár ez alapvetően nem baj, mert ez a rendszer viszonylag biztonságos, így könnyen és veszélytelenül elvégezhetünk néhány egyszerű munkát, amivel újra megvethetjük lábunkat a független vállalkozók csillagközi világában.
Szabad repülés
A Rebel Galaxy Outlaw története ugyan nem nagy was ist das, de elég érdekes ahhoz, hogy végig akarjuk követni – ezt már csak azért is érdemes, mert a sztori mentén haladva juthatunk hozzá az újabb és újabb cuccokhoz, úgymint jobb hajók, fegyverek, védelem és persze az egyéb nyalánkságok.
Kilenc hajó közül válogathatunk – de csak egy lehet a birtokunkban –, ezeket kedvünk szerint cicomázhatjuk. Rengeteg féle fegyver, pajzs és páncélzat aggatható rájuk, könnyedén hozzáigazíthatjuk hajónkat választott életstílusunkhoz. Emellett felpakolhatunk nagyobb rakteret, erősebb generátort (a legtöbb ketyere energián él, így kell az extra erőforrás), bányászati lézert, vonónyalábot, és persze zavaró berendezéseket is, hogy a ránk galád mód kilőtt rakétákat elhessegethessük. De még a hajó nevét és színét is alaposan átvariálhatjuk, hála a beépített, első ránézésre rémisztően részletes szerkesztőnek.
Ha megvan a kasztni, irány az űr, ahol aztán kedvünkre játszhatunk. De tényleg, a Rebel Galaxy Outlaw-t tető alá hozó Double Damage abszolút szabad kezet adott. 39 csillagrendszerben kalandozhatunk, ezek mindegyike más-más politikai berendezkedésű, és különböző a veszélyességi rátájuk. Egy demokratikus naprendszerben viszonylag biztonságban érezhetjük magunkat, de egy törvényen kívüliben jobb, ha állandóan a ravaszon van a kezünk. Azt is érdemes figyelemmel kísérni, hogy az egyes rendszerekben a bolygók és állomások függetlenek vagy elkötelezettek-e valamelyik szervezet mellett, mert ez nagyban befolyásolja a hozzánk való viszonyukat.
Ezt a viszonyt pedig mi határozhatjuk meg. Lehetünk tisztes vállalkozóknak dolgozó szabadúszók, akik csak békésen fuvarozzák az árut és legfeljebb önvédelemből nyitnak tüzet másokra. Lehetünk vad kalózok, akik mindent és mindenkit megtámadnak, majd a roncsok közt turkálva a törvényen kívüli kalózbázisokon adják el jó pénzért a zsákmányt. Állhatunk csempésznek, de akár el is kötelezhetjük magunkat a zsoldos vagy kereskedelmi céheknek, amik zsíros munkákkal látnak el bennünket.
Ha folyton besegítünk a rendőröknek, akkor bizony a kalózok vadászni kezdenek ránk, kalózként pedig esélytelen, hogy elsuhanjunk a rendfenntartó hajók mellett. Ha tiltott áru van a fedélzeten, jobb a kerülőutakat választani, nehogy lefüleljenek, míg értékes áruval a fedélzeten érdemes minél gyorsabban eljutni a célhoz, még mielőtt a kalózok rajtunk ütnek.
Szabadidős tevékenységek
Bolygók, űrállomások, aszteroidák, rengeteg helyen landolhatunk. Persze azt, hogy le tudunk-e szállni, mint írtam, nagyban befolyásolja az, hogy a törvény melyik oldalán állunk. Eme bázisokon vehetünk fel független küldetéseket, csatlakozhatunk valamelyik céhhez, és akkor az ő irodáikban is szemezgethetünk az elérhető missziók közül. Illetve a bárban a csapostól híreket hallhatunk – ezekhez szokott egy koordináta is járni, ahová elutazva változatos dolgokba csöppenhetünk bele –, némi extra borravalóért pedig elmondják, kit érdemes levadászni vagy mit érdemes szállítani. A kocsmákban minijátékok is akadnak, mint arcade kasztnik, billiárdozás és kockázás, ahol kisebb összegekben fogadhatunk is. Ezek ugyan nem túl eredetiek, de elég szórakoztatóak ahhoz, hogy az ember némi időt elüssön velük.
A leszállóhelyeken vásárolhatunk új hajót – de az áruk igen borsós, szóval ezekre elég sokat kell gyűjteni –, valamint a súlyosabb tűzharcok után (drága pénzért) itt javíthatjuk a járgányt, szerelhetjük fel az új alkatrészeket, illetve eme állomásokon találhatjuk a piacot is, ahol eladhatjuk az űrben felszedett cuccokat (kalózbázisokon az illegálisakat, törvényes állomásokon a legálisakat). Apropó, ez a piac elég jól kiegyensúlyozott belső kereskedelmi rendszerrel bír, szóval akár azzal is szerezhetünk némi pénzt, hogy amit az egyik leszállóhelyen olcsón megveszünk, azt máshol drágábban adjuk el.
A felvehető mellékküldetések és a főküldetések is eléggé hasonlítanak, de elég változatosak ahhoz, hogy ne unjunk rájuk. Néha árut kell szállítanunk (vagy csempésznünk), máskor a rendvédelmi erőknek kell segítenünk, de vállalhatunk kalózakciókat vagy maszek felderítést is. Mindezek mellett a csillagközi térben befuthatnak segélyhívások, amikre reagálhatunk, plusz az egyes rendszereket teliszórták felfedezhető pontokkal, amiken bármi megtörténhet. Mindez a látványos űrcsatákkal kombinálva kellemes élményt nyújt, pláne, ha nehezebb fokozaton játszunk.
A Rebel Galaxy Outlaw egyik érdekessége, hogy az arcade jellegtől a klasszikus űrhajós játékok nehézségéig skálázható. A legkönnyebb fokozaton szinte gombnyomással működik minden. Autópilótánk bárhová elrepít, a célzásra rásegít a számítógép, sőt akár az egész hajó képes a beavatkozásunk nélkül követni a célba vett hajót, nekünk csak lőni kell. A legnehezebb fokozaton viszont minden úgy működik, mint a Wing Commanderben vagy az X-Wingben, avagy nincs semmi segítségünk.
Klasszikus új köntösben
A Rebel Galaxy Outlaw egy remek, klasszikus gyökerekkel megáldott űrszimulátor lett. Mindenkinek ajánlom, aki a Wing Commandereken, az X-Wingen vagy az eme játékra roppantul hasonlító Freelanceren nevelkedett, de azoknak is érdemes próbát tenniük, akik már a No Man’s Sky-jal, az Elite-tel vagy a Star Citizennel szerelmesedtek bele ebbe a műfajba.