A motorozás az életérzés és a szabadság megtestesülését jelenti a vasparipák rajongói számára. Mi lehet jobb annál, mint kétkeréken száguldani az úttesten, a vágyott hely felé? Nos, kétkeréken száguldani a természetben. A THQ szériája, az MX vs ATV, 2005 óta kínálja ezt az élményt. Az eleinte két, majd többévente megjelenő epizódok sajnos soha nem tudtak kiemelkedni a középszer mocsarából, most pedig itt van az MX Vs ATV Legends, aminél a kérdés az, hogy négy év után képes-e legendássá tenni a sorozatot?
Hegyen-völgyön át
Nos, előszőr úgy tűnik, hogy igen. Csupazöld területen, egy földúton száguldunk. A cél egy farm, ahol a tulajdonos lehetőséget ad arra, hogy a területét arra használjuk, hogy sikeres versenyzőkké váljunk. A történet természetesen nem ennyiből áll, de már itt elkezdődnek a problémák: az oktatómód minösszesen négy feladatot takar, melyek közül vicces módon a leghosszabb azt taglalja, hogy hogyan lehet a tökéletes kameraállást megtalálni.
A versenyek három kategóriába vannak sorolva: MX, ATV és UTV bajnokságokon vehetünk részt, repeszthetünk a legnehezebb terepeken, gyűjthetjük a pontokat, és a jobbnál-jobb járműveket. Járműből pedig lesz elég, már a játék első órájának végén rendelkezünk mindegyik típussal. Ahogy eddig, most sem kapunk licencelt versenygépeket, de ez nem baj, mert még így is élvezet vezetni ezeket, különösen akkor, amikor rájövünk, mire kell figyelni. Egyre: már az elején érdemes elkezdeni fejleszteni, módosítani a járműveket, hiszen így sokkal könnyebb az irányítás, még akkor is, ha ez egy arcade versenyjáték.
Szinte mindenen lehet változtatni, a vázon, a felfüggesztésen, a kuplungokon, a fékeken, a Legends pedig be is mutatja, hogy az egyes módosítások hogyan változtatják a járművek menettulajdonságait. Ezekre pedig szükség is lesz, hiszen rengeteg versenyen kell részt vennünk: többek között körversenyeken és egy irányba tartó megmérettetéseken, ahol minél több, szebbnél-szebb ugratást kell végrehajtani. Hegyen-völgyön keresztül kell bizonyítani rátermettségünket: minden egyes eredmény helyezést és pontokat jelent, meg virtuális pénzt, amit elkölthetünk a boltban.
Oda-vissza, ez egy legenda meséje
A probléma az, hogy hiába izgalmasak a versenyek, ha mindig ugyanaz történik. Verseny után visszatérünk a farmra, beszélünk egy-egy emberrel, csapattaggal, elvégzünk valamilyen feladatot, utána benevezünk egy újabb versenyre, annak a végén pedig visszatérünk a farmra. Újra és újra. Ez csak a problémák egy része, hiszen számos apró technikai hiba rontja le a játékélményt. Meg lehet akadni a tereptárgyakban, amelyekből nagyon nehéz kimozdítani a motorokat, vannak grafikai hibák, sőt egyszer az is előfordult, hogy egy földre kerülés után a motor pilóta nélkül ment tovább az úton, amit megtapasztalni igencsak kiábrándító.
Ahogy azt is, hogy a fizika gyakorlatilag nem létezik a játékban. Jó, egy arcade versenyjátéknál ezt nem is lehet annyira elvárni, de az, hogy egy quaddal gyakorlatilag ugyanannyit lehet a levegőben repülni, mint egy krosszmotorral, az, hogy egy ütközés után még csak le sem lassulnak a járművek, vagy gázadás után előre helyett hátra kezd el mozogni a motor, az mindennek a legalja.
Hiába lehet rengeteg versenyen részt venni, hiába nagyon jó a sebesség, szép a környezet, ha a farmon az emberek csak bábuként állnak, akik időnként kiosztanak egy-egy feladatot. A kötelező szerepek megvannak: edző, szerelő, piáros stb., de ezek élettelen burkok, akik igazi izgalmakat nem adnak hozzá a sztorihoz.
Már az MX vs. ATV All Out tesztünkben azt írtuk, hogy a THQ egy kissé összecsapott játékkal próbálja életben tartani a sorozatot, és úgy tűnik, hogy a gondolkodása ezen a téren mit sem változott. Az MX vs. ATV Legends egy jó játék lehetett volna, néhány új ötlettel, új játékmódokkal és némi odafigyeléssel a technikai részletekre. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy bűn rossz program lenne az új MX vs ATV, mert lehet benne élvezetet találni, de ehhez el kell fogadni, hogy a THQ játéka megragadt az előző évtizedben, míg a versenyjátékok nagy része már régen maga mögött hagyta azt.