Manapság szinte már divat, hogy egy sikeres könyvből film, esetleg játékadaptáció készül. Van, amit jól eltalálnak, és van, amit kevésbé. Esetünkben is ez történt, hiszen a játék Umberto Eco A rózsa neve című műve alapján készült. Ezzel még nem is lenne gond (sőt), ám felmerül az emberben az a kérdés: ha már egy ismert témához nyúlnak a fejlesztők, akkor miért nem tudják tisztességgel befejezni, amibe belekezdtek? Alapjáraton a történet megfelelő lenne egy ilyen kaliberű point and click játékhoz, hiszen egy XIV. századi kolostor a színhely, ahol egy brutális sorozatgyilkos felkutatására hívják Toledói Leonardo atyát és hű segédjét, Brunót. Szórakoztató, ármányokkal teli nyomozósdit vártak a kiéhezett kalandorok, de csalódniuk kellett.

Murder in the AbbeyMurder in the AbbeyMurder in the Abbey

Kisebb csodákat művelt ugyan…


Igen, kisebb csoda, hogy valami viszonylagosan jól sikerült a játékban. Hogy azért ne vegyem el a játékosok kedvét teljesen, leírom a játék azon momentumait, amik megérik a fáradságot, hogy mégis belekezdjünk a kalandozásba. Azzal kezdem, ami talán mindenki számára egyértelmű még akkor is, ha nem játszott a játékkal, csak képeken, videókon látta -- ez pedig a grafika. Manapság a játékosok számára igencsak sarkalatos pont, hogy milyen a játék külcsínje. Nos azt kell, hogy mondjam, erre legalább nem lehet panaszunk. A hátterek igazán gyönyörű, kézzel festett képek, amik előtt a 3D-s figurák mozognak. Szintén kiváló munka a karakterek kidolgozása is: egészen aranyosak, és a manapság oly népszerű rajzfilmszerűség határát súrolják, sőt bele is mennek. Mindemellett még a játék közben előforduló átvezető videók is emelnek a játék élvezeti fokán néhány pontot. Jó minőségű, rajzfilmszerű, igazán mutatós filmecskéket kaptunk, bár ezek néha-néha megakadtak egy pillanatra, de lehetséges, hogy a hiba az én készülékemben volt.

Tulajdonképpen a fenti két momentum (a grafika és az átvezetők) az, amely elviszi a hátán a játékot. Ha ezek sem jöttek volna össze legalább ilyen szinten, akkor a játék azonnal mehetett volna a süllyesztőbe. Megemlítendő még az aláfestő zenék minősége is -- talán ez a játék másik fontos pozitívuma. Szinte mindenhol az aktuális témához illő, hol pörgősebb, hol lassabb muzsikát kapunk, attól függően, hogy a történet éppen mit kíván meg. (A több mint 70 percnyi zenei anyagot a Prágai Filharmonikus Zenekar játszotta fel.) Ennyiben gyakorlatilag ki is merül a játék pozitívan értékelhető része.

Murder in the AbbeyMurder in the AbbeyMurder in the Abbey

…de nem fogjuk szentté avatni


Sajnos számomra több olyan momentum is volt, amit megengedhetetlennek vélek egy olyan játéktól, ami az elme megmozgatását, a nyomozást és a játékos szórakoztatását tűzte ki célul. Elsőként ott vannak a fejtörők. Vagy inkább mondhatnám, hogy nincsenek ott a fejtörők, hiszen annyira keveset raktak a játékba, hogy az már elszomorító. Ha véletlenül mégis összetalálkozunk eggyel, akkor pedig megeshet, hogy két perc alatt kitaláljuk, vagy éppen egy fél napot ülünk rajta és mégsem tudjuk megoldani. A fejlesztők egyszerűen nem találták meg az arany középutat a még elgondolkodtató, de megoldható feladványokhoz.

A játék másik idegölő része az adatgyűjtés. Ahhoz hogy továbbjussunk, információkra van szükségünk a többi karaktertől: ki mit látott, hallott, ki kire gyanakodik. Hogy ezt a sok infót begyűjtsük, szépen végig kell kérdezgetnünk mindenkit, ami bizony nagyon hosszadalmas feladat, ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy az 5-10 perces beszélgetésünk végén érdemi adatokkal lettünk gazdagabbak. Lehet, hogy megkaptuk volna a kívánt információt, de vagy nagyon homályos utalásban, vagy egyáltalán nem is volt már kedvünk megvárni, és inkább továbbléptünk. Gyakorlatilag tele van a játék felesleges szövegeléssel, mászkálással, ami miatt ugyan a játékidő egészen hosszúra is nyúlhat, de mögöttes tartalom nincs benne. Hasonlóan unalmas a tárgybegyűjtés is. Nincs elrejtve semmi, nem kell kiguvadnia a szemünknek, hogy észrevegyük a keresett dolgot. Egyszerűen amire lehet, arra rákattintunk, és ha szükségünk van rá, akkor Leonardo felmarkolja.

Murder in the AbbeyMurder in the AbbeyMurder in the Abbey

Bár korábban írtam, hogy a karakterek nagyon szépek lettek, csak a lemodellezésükkel nem vagyok megelégedve: nem keltik bennem azt az érzést játék közben, hogy ezek akár igazi emberek is lehetnének. A mozgásuk esetlen, a szinkronjaik pedig egyszerűen nem illeszkednek a karakterekhez – egyedül a főszereplő Leonardo hangjával voltam úgy-ahogy megelégedve. Gondolom, rá különös hangsúlyt fektettek, a többiekre pedig már nem maradt idő. Olyan lett ez a játék, mintha idő előtt kellett volna kiadniuk a srácoknak, és nem tudták rendesen befejezni -- pedig ez nem így van, még csúszott is a megjelenés 1-2 hónapot. És ezen a ponton említem meg a játék legnagyobb problémáját, azt, hogy egyszerűen bugosan, hibásan került kiadásra. Folytonosak voltak a fagyások, kilépések, néha az este játszódó részeknél fehér csíkok úsztak be a képbe, és mindemellett még rosszul is lett optimalizálva az egész (persze lehet, hogy a hibák csak az én verziómat gazdagították, de a fórumok panaszáradatát látva ezt erősen kétlem.). Egyszerűen egy gyenge középkategóriás játékot sikerült alkotniuk Alcachofáéknak, ami azért sem megbocsátható, mert ezelőtt még nem tettek le tökéletes, vagy legalább ahhoz közeli művet a nagyközönség elé.

Nem kapja meg a pápai áldást, az biztos


Sajnos a játékról egyszerűen nem lehet jó kritikát írni. Szinte nincs benne olyan rész, amibe bele ne lehetne kötni. Ha legalább vittek volna bele egy kevés humort és életet, akkor a figyelem talán elterelődött volna a bosszantó hibákról. Sajnos nem így történt. Unalmas ide-oda mászkálós, túl komor játékot kaptunk. Ha a spanyolok valamit kezdeni akarnak ebben az amúgy is túltelített iparban, akkor valami maradandó élménnyel kell legközelebb meglepniük a játékosokat. Lehet, hogy saját kis országukban ez a teljesítmény elegendő (bár a Pendulo is spanyol csapat, és százszor színvonalasabb), de a nemzetközi sikerekhez ez vajmi kevés. A The Abbeyben mutatott teljesítményük bőven a kívánalmak alatt van. A játékot olyan mazochista, önkínzó egyéneknek ajánlom, akik nem tudják mással elütni szabadidejüket, mint ezzel a játékkal, vagy éppen olyan időszak van, amikor egyetlen színvonalasabb játék sem kerül forgalomba.