Bár a Milestone is kacsingat az árkád motorversenyek felé, ezt kellően biztos távolságból, a félszimulátorok árnyékából teszi, amiért nem is lehet hibáztatni a csapatot – a műfaj jószerivel hallottnak nyilvánítható az utóbbi években. A jobban sikerült, de nagyon egyszerű Moto RKD Dash mellett csak a botrányos Motorcycle Club került ki a nagyközönség elé, persze visszafogott reakciókkal, ami lényegében annyit tesz, hogy a Kylotonn stúdióját senki nem gyújtotta fel, helyette a fejlesztők megkapták a WRC licencét. Na ja, a munka gyümölcse, vagy mi.
Éppen ezekből kiindulva a legjobbkor jött a hír, hogy a legendásnak számító Moto Racer-széria visszatér, mégpedig az eredeti alkotókkal, hogy a megszokott száguldozós őrület elevenedjen meg a képernyőn. Az idei gamescomon már sikerült is kipróbálnom egy kezdetlegesebb verziót (lapozd fel szeptemberi számunkat az előzetesért), ami az élmény terén a megszokott minőséget mutatta. Megszokott? Igen, mondhatni az, hiszen az ezredforduló környékén rengeteg rajongót szerzett a széria, miközben az aszfalton és a sárban egyaránt tesztelhettük tudásunkat, ami a vasparipák és az azokban rejlő pacipóver megszelídítését takarta. Az eltelt évek alatt (tulajdonképpen 15 esztendő repült el a harmadik epizód óta) sok minden mással ellentétben ez nem változott, így teljes nyugalommal szállhatunk a nyeregbe, hogy utána tövig nyomjuk a gázt.
Csak úgy
Komoly karriermód és sztori nem igazán van a játékban, csak egy dizájnos menü fogadja a felhasználót, ezen belül pedig ott a kampány is, ám mindenféle felvezetés és izgalmasabb cselekmény nélkül. Van néhány eltérő külsejű pilóta, akiknél a motor és a ruházat színvilágát meg lehet változtatni, de lényegében ennyi, már csak a versenyek jönnek a repertoárban. A képességfákra emlékeztető bajnokság-vonalon lévő csoportokra kattintva megnyílik egy-egy futam, több kihívásból álló kupa, egyéb elfoglaltság, ami aztán három nehézségi fokozaton teljesíthető egy-, kettő- és háromcsillagos jutalmazással. Az így elért eredmények aztán gyűlnek a játékos számláján, a bajnokság-vonalon álló csoportok pedig sorban nyílnak meg, ahogy nő a csillagok száma – az egyikhez 15, a másikhoz 19 kell, a legvégső megmérettetéshez pedig már több mint 70 szükséges. Mindez csak azért kemény meló, mert ha nem sikerül az adott futam, a legnehezebb fokozat esetében akár három piros csillagot is kaphat az ember, avagy ennyivel megy mínuszba a számlánk, ez pedig gondokat okozhat a következő szint megnyitásakor. Igen, van büntetés, szóval nemcsak gyarapodhat „fizetőeszközünk” mennyisége, hanem csökkenhet is.
Egyébiránt 150 csillagot szedhetünk össze a közel hatvan versenyszám során, amik 10 különálló csoportba vannak elosztva. A hagyományos megmérettetéseken túl van eliminálás, mikor egy bizonyos időintervallum letelte után az utolsó helyezett kiesik, van olyan mód, mikor adott ideig kell az első helyen tanyázva száguldoznunk, na meg idő ellen is küzdhetünk. Jópofa még az is, mikor a prédának nevezett célszemélyt kell utolérnünk, persze némi hátránnyal indulva, hogy meglegyen az izgalom. Nem mintha a Moto Racer 4 amúgy nem lenne eléggé érdekfeszítő – mindenhol ugratókkal és hajtűkanyarokkal találkozhatunk, civil forgalom is halad a pályákon, ráadásul a sima nitró mellé idővel beköszönt némi extra is, avagy egy kisebb reflexjáték során tovább gyorsíthatjuk a járgányt, amivel elérhető a maximum végsebesség. Na meg közel a fénysebesség, aminél ember legyen a talpán, aki képes mindig, minden egyes kanyart bevenni és veszélyforrást elkerülni.
Kifolyik a szemed
Bizony, bőven van sebességérzet a Moto Racer negyedik epizódjában (különösen akkor, ha PS VR-rel is rendelkezünk), avagy alaposan kapkodhatjuk a fejünket. Pláne, hogy a rövid időn belül magától feltöltődő gyorsító beizzításán túl a pacik végsebességét is növelhetjük, vagyis inkább minden karakter esetében javíthatjuk a különböző jellemzőket (lásd extra dobozunkat). Erre a futamoknál kapott kihívások teljesítésével kapunk pontokat, továbbá minden csoport kimaxolásakor (arany szinten, avagy három csillaggal mindegyik versenynél) egy új karakterrel is gazdagodunk. Ami pedig a legfontosabb, hogy a széria ugye arról is ismert, hogy egyszerre kínál normál futamokat az aszfalton, valamint motokrossz versengést a sárban, off-road versenyeken. Így kapunk hét helyszínt, darabonként két verzióval. A sivatagi világot kiemelve az egyiknél mondjuk, értelemszerűen a főúton közlekedünk, míg a másiknál a poros földutakat és buckákat vesszük célba. Van egyébként erdő, meg hatalmas autópálya és barlang, mindegyik esetben sajátos jellemzőkkel (például repülőgépek fémtestéről ugrathatunk), és persze azt se felejtsük el, hogy motokrossznál a levegőbe repülve trükköket is végrehajthatunk, amivel a pontszámainkat növelhetjük.
A diadal még elmarad
Nem mondom, szórakoztató és mókás versenyeket kínál a Moto Racer 4, ám nem olyan szintű program, ami visszahozhatja az árkád versenyek dicsfényét. Az Unreal 4-es motor csiholta látványvilág sokszor elég puritán és egyszerű (közelről szemlélve a terepet mindenképpen), ám nagyobb sebességbe kapcsolva ebből nem sokat érzékelünk, a képfrissítés pedig hála az égnek nagyjából folyamatos. Az irányítás teljesen rendben van, kézre áll, némi gyakorlással teljesen uralmunk alá hajthatjuk a vasparipákat, ez viszont kell is a győzelemhez. A játék ugyanis bár fejlődött az évek során, részben magával hozta a múltból a zsáner sajátos negatívumait is. Ilyen például a csaló MI, ami az utolsó kör utolsó pillanatában képes kiszúrni bárkivel, lelökdösve mondjuk a játékost a pályáról, ha pedig a rendszer úgy gondolja, akkor hajlamos jóval a baleset előtti ponton újraéleszteni a sofőrt, ezzel ellehetetlenítve a helyzetét. Persze hibáznak a gépi ellenfelek is, de viszonylag ritkán, nehezebb fokozaton például muszáj egyfolytában elnyomni a precízen maximalizált gyorsítást, sőt hibázni sem lehet, ami a civil forgalom és a néhol fifikás pályadizájn miatt nem egyszerű feladat. No meg az sem tesz jót a programnak, hogy a 14 pálya nem túl sok, ennek a kétszerese is simán elfért volna a felhozatalban, bár javítaná a helyzetet és megítélést az alacsonyabb árfekvés – ha nem lenne több verzió is elérhető. Mert bizony van szezonbérlet (új karakterekre, sőt új játékmódra is), az így kiegészült Deluxe kiadás pedig máris nem 30, hanem 50 euró, ami egy AAA-játék ára. Mindent összevetve azonban így is el lehet szórakozni a Moto Racer 4-gyel, ami egy jó kis árkád motorozás, amivel legalább tíz órán át el lehet ütni az időt. Nem váltja meg a világot, de legalább működik, hangulatos, van benne kihívás, szóval a zsáner szerelmesei örülhetnek, mert jelenleg nincs nagy választék a műfajban.