És ezeken kívül voltak még a(z EA által gyakran látogatott) pofátlanság határát is átlépő, interaktív képregényeket, fegyvereket és skineket kínáló khmm… „tartalmak”. Szóval a széria második és harmadik felvonása elég vegyes összképet mutat az extra kiegészítések terén. Na de mi a helyzet az első résszel?

Mass Effect: Bring Down the Sky

Az első Mass Effect játékot szerencsére még nem darálta be az Electronic Arts letölthető „extrákat” gyártó, tartalom vagdosó pénzmasinája, így ennél a játéknál még megúsztuk a fegyver és páncél DLC-k kétségbeejtő áradatát. Ezek helyett a készítők két, kifejezetten kiadós kiegészítővel örvendeztették meg a nagyérdeműt, több-kevesebb sikerrel. A két nagyobb csomag közül előbb a Mass Effect: Bring Down the Sky érkezett (a magyar kiadásban ez a kiegészítő a „Zúgjon az ég” címet kapta), ami igazából a játék legkidolgozottabb és legizgalmasabb mellékküldetését tartalmazza, ennél viszont nem nyújt se többet, se kevesebbet.

Makoval mászom az unalom hegyeit

A játék legelső végigjátszásakor naivan azt hittem, hogy mindegyik opcionális küldetés olyan izgalmas lesz, mint az ezzel a kiegészítővel érkezett misszió, amivel elkezdtem a Fellegvár hatalmas állomásán kívül eső mellékküldetések végeláthatatlan sorát, de sajnos nagyot kellet csalódnom. Az alapjáték – fővonalát oly magasba emelő, kimagaslóan minőségi, filmszerű narratív megoldásokat szinte teljesen nélkülöző – mellékes feladatainak nagy része alatt sivár bolygókat kell időrabló módon, szinte mindenféle támpont nélkül felderítetünk, a végtelenül irritáló, szeszélyes viselkedésű Mako „járművünk” segítségével. A célpontunk elérését követően – az utasok gyomortartalmát kicsalogató, enyhén pattogó – járgányunkat magunk mögött hagyva kell esetlen tűzharcok során kipucolnunk a kalózok/terroristák/MI-k – korábban már tizenkétszer látott, küldetésenként azonos sémára épülő, teljesen abszurd felépítésű – fészkét. Ugye milyen izgalmasan hangzik?

Ember: kétszemű, Batarian: négyszemű

Szerencsére ez a kiegészítő magasan a többi opcionális küldetés felett áll, köszönhetően annak, hogy felvonultat egy új – eddig csak a háttértörténeteket leíró kódexekből és elejtett félmondatokból ismert – fajt: a Batarian-okat, akik nem ápolnak túl jó kapcsolatot sem az emberiséget egy zászló alá gyűjtő Szövetséggel, sem a Fellegvár Tanáccsal. A Batarian-ok jókedvét egy rivális faj, az emberek megjelenése lohasztotta le. A két faj ugyanazokat a bolygókat szerette volna a fennhatósága alá vonni, de a Tanács az emberiséget támogatta. Ellenlépésként a Batarian faj mindennemű kapcsolatot megszüntetett a Tanáccsal és az emberi faj területei ellen pénzzel és fegyverekkel támogatott bűnszervezeteket küldött harcba, amit a Szövetség kegyetlenül megtorolt. A Batarian nép a sikertelen akció után visszahúzódott a saját területére, de a Tanács és a Szövetség ellen irányuló érzéseik továbbra sem szűntek meg.

Elszabadult indulatok

Ez a DLC már csak amiatt is rendkívül érdekes, mert általa a játék először ad lehetőséget közvetlen kapcsolat létesítésére a játékos és a híres/hírhedt Batarian faj között, aminek történetét inkább nem fejteném ki, mivel egyrészt a cselekmény nem túl eseménydús (de ennek ellenére is lebilincselő), másrészt az ebből következő rövidsége végett minden eleme spoilernek minősül. Viszont ahogy azt valószínűleg mindenki sejti: ez a DLC nem az emberek és Batarinak közös virágszedéséről szól. A kiegészítő alatt nem fog előkerülni a békepipa, fegyverből viszont annál több. Az ellenfelek – alapvetően humanoid, mégis kellően idegen felépítésük okán – inkább csak vizualitásukban térnek el az eddig megismert emberszerű ellenfelektől, így a tűzharcok során nem fognak nekünk meglepetéseket okozni. Viszont legalább az átlagos mellékküldetések során felvonultatott terekhez képest jobban konstruált – sajnos továbbra is többször ismétlődő – csatatereken lőhetjük halomra a négyszemű idegen faj tagjait. A belső terek igényesebb kidolgozottságának az is jele, hogy a terepeken a pályatervezők által elszórt fedezékek – a megszokott, képtelen kialakítású harcterekkel ellentétben – végre viszonylag konzisztensek az őket körülölelő térrel. Sajnos még így is a nem túl fantáziadús ládák és dobozok sokasága szolgáltatja a tereptárgyak javát… Úgy tűnik, hogy 2183-ra beteljesedett Varró őrnagy dobozolós álma. Persze a kültér és a kedvenc járművünk sem maradhatott ki a jóból: a konfliktusnak teret adó X57 aszteroida – látványos, de a korábban meglátogatott égitestekhez hasonlóan kopár – nyitott tereit a Makoval járhatjuk be, miközben elvégezhetünk pár apró feladatot a barátságtalan égitest felszínén.

Feloldatlan ellentétek

Remélhetőleg az eddig leírtak alapján látszik, hogy a „Zúgjon az ég” egy megszokott Mass Effect sémára épülő másodlagos feladat, az eddig is ismert küldetés alapkoncepció minden előnyével és hátrányával, a szokásosnál egy fokkal nagyobb odafigyeléssel megalkotva. Akkor mégis mi teszi a legjobb másodlagos megbízássá? A már említett új idegen faj megjelenése és a hozzá kapcsolódó történet kidolgozottsága, valamint a(z átlagos opcionális missziók alatt csak ritkán látható) filmes légkört keltő, érdekes párbeszédek gyakoribb feltűnése. Ráadásul a misszió egy kifejezetten érdekes döntéshelyzettel zárul. A választás során a nagyobbik jó mellett döntve nem kerül azonnal pont a történet végére, hanem csak jóval később, a harmadik rész eseményei alatt egy rövid, de rendkívül érdekes, több történeti szálat is összekötő jelenet zárja a DLC által elindított cselekményt. Szóval ez a kiegészítő a kevés újdonságával nem túlságosan, de azért egy kicsit képes megfűszerezni a sótlan másodlagos feladatok íztelen masszáját. A véleményem összegzése pedig az, hogy a DLC végeredménye egészen jó lett, azonban ezt lehetett volna ennél sokkal jobban is csinálni.

75%

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!

1 2