A kimondott és leírt szavainknak bizony súlya van. Sokszor talán nem is gondolnánk, hogy egy-egy elejtett szó milyen hatással lehet a másik félre, arról már nem is beszélve, hogy a megfelelő válaszokat és kérdéseket sem mindig egyszerű megfogalmazni. Igazán hétköznapi és gyakorlatilag mindenkit érintő problémák ezek, szóval mégis, milyen videójátékot lehetne eköré a téma köré felépíteni?
A válasz az, hogy nem is akármilyet! A Letters – a writing adventure az 5am Games alkotása, egy kis svájci csapaté, érdekességük pedig, hogy csak nőkből áll, és műveikkel legfőképp a női játékosközösséget célozzák meg. Ez persze ne ijesszen el senkit, még véletlenül sem egy sztereotipikus, rózsaszín és habos-babos játékról lesz szó, sőt!
A szavak ereje
Főszereplőnk Sarah Frei, egy szégyenlős svájci kislány, aki a történet kezdetén még csak 10 éves, és éppen az új, távoli orosz barátnőjének fogalmazza meg a bemutatkozását. Igazán bájos kezdése ez a cselekményeknek, egyben pedig meglehetősen nosztalgikus is lehet mindenkinek, aki az internet széleskörű elterjedése előtt volt gyerek. 1997-et írunk, így a két lány egyetlen kapcsolattartási formája a kézzel írott levél. Gyönyörűen megkomponált, helyenként kicsit kaotikus, de végig nagyon őszinte eszmefuttatásoknak lehetünk szemtanúi, aranyos rajzokkal megfűszerezve. Az idő viszont gyorsan telik, így hamarosan át is térünk a korai online világba. Sarah immár tinédzser, és barátaival már a neten tartja a kapcsolatot, chatel, e-mailezik és mindenféle random dologgal szórakoztatja magát.
Szójátékok
Hogy hogyan kerülünk mi bele a történésekbe? Meglehetősen egyedien, ugyanis nem egy szimpla kattintgatós, feleletválasztós visual novelről beszélünk, a Letters kimondottan interaktív irányítással rendelkezik. Minden oldalon megkapjuk Sarah aktuális, kicsinyített chibi formáját, akivel a leírt sorok között haladhatunk jobbra-balra, illetve fel és le. Feladataink nem túl változatosak, viszont annál kreatívabbak. A továbbjutáshoz a megfelelő szavakat kell elhelyeznünk a megfelelő objektumoknál. Ez sokszor egyszerű és magától értetődő, már csak azért is, mert a legtöbbször ki vannak emelve a lehetséges válaszok, viszont van, amikor nekünk kell az írott szövegben (bárhol) fellelnünk a keresett szót vagy szótöredéket. Akkor sincs baj, ha elsőre nem jön be a tippünk, bármikor kérhetünk segítséget. A tüneményes grafikai megjelenítés mellett a játék remek humorral is büszkélkedhet, így igazán szórakoztató néha direkt rossz opciókat bedobálni a különböző chat ablakokba, vagy téves grafikákhoz/jelenetekhez cipelni, és nézni a szereplők reakciót.
Sarah élete viszont nem csak játék és mese. A kb 3 órás játékidőben meglehetősen komoly témák is terítékre kerülnek, amire az indulásnál fel is hívják a figyelmünket. Ilyen például, hogy csak egyet említsek, a Frei-szülők válása. Még az olyan egyszerűbbnek hangzó választások is hatással vannak Sarah jövőjére, hogy milyen elfoglaltsággal töltse a nyári szünidőt, igazi érzelmi hullámvasúttá változtatva ezzel szinte minden oldalt. Veszekedés, megbocsájtás, szerelem, barátság, különböző félelmek és aggodalmak, remek zenei aláfestéssel és hangeffektekkel tálalva. Kalandozásunk során ugyan kevés szereplővel kerülünk kapcsolatba, de ők a maguk módján szinte egytől egyig szerethető karakterek. Nem tökéletesek, tele vannak hibákkal, néha kifejezetten idegesítőek, de ettől lesznek igazán emberiek.
Személy szerint én örültem volna, ha néhány jelenet több időt kap, és jobban kifejtik, de sok okunk így sem lehet a panaszra, hiszen 10 éves korától egészen kb. 30 éves koráig nyomon követhetjük Sarah jövőjét és felnőtté válását. Akció sehol, érzelem, humor és easter egg viszont annál több. A Te válaszaid/választásaid vajon milyen események felé fogják sodorni a kis Sarah Frei-t?