Sajnos sokan ódzkodnak ettől a műfajtól, mivel a közösség gyakran toxikus, szidalmazó, akik több százféleképpen tudnak elküldeni a fenébe, anélkül, hogy az ember tudná, mit rontott el. Ennek ellenére hatalmas népszerűségnek örvend a videójátékok ezen fajtája, mivel hatalmas tömegeket képes megmozgatni egy-egy nagyobb bajnokság miatt, ahol a játékosok szurkolhatnak kedvenc csapataiknak. Hiába volt az eredeti DotA műfajteremtő ezen a téren, az igazi áttörést egy 2009-ben megjelent játék hozta el, amit ma League of Legends-ként ismerünk.
Mi merre, hány méter?
A Riot Games berkeiben készült League of Legends (mostantól hívjuk LoL-nak), egy klasszikus értelemben vett MOBA, 5v5 harcokkal, hosszú (kb. 45 perces) meccsekkel, sok karakterrel és tárggyal, és eszméletlenül addiktív játékmenettel. A kezdők könnyen eltévedhetnek a játékban, ezért aki bele szeretne vágni, mindenképp nézzen egy-két hosszabb videót róla, különben elveszhet a sok hős és képesség között. A LoL szerencsére teljes magyar lokalizációt és szinkront kapott, tehát minden champion ékes magyar nyelven szól hozzánk, a meccseken is saját anyanyelvünkön kommunikál velünk a játék. A pálya, mint szinte minden hasonló MOBA-ban, két bázisból, három ősvényből (top, mid, bot), és egy dzsungelből áll. A meccsek elején mind az öt játékosnak el kell foglalnia a saját pozícióját, általában 1-1 ember megy a felső-és a középső ösvényre, egy a dzsungelbe, és 2 az alsó lane-re. Ezeken menetelnek a creepek (a LoL-ban minionok), továbbá itt a csapattagok szabadon farmolhatnak, mozoghatnak vagy besegíthetnek a társaiknak a harcokban.
Mindkét oldalon, a bázistól számítva lane-enként 2-2 torony áll, amik fontos stratégiai pontoknak számítanak a meccsek egész ideje alatt. Egy torony elfoglalása hozzájárul a csapat előrenyomulásához, és ezáltal elősegíti a győzelmet. A bázisokon 5 torony, 3 inhibitor és egy Nexus-nak nevezett főépület áll, aminek a lerombolása azonnal a meccs végét jelenti. Az inhibitorok elpusztítása felerősített szuperminionok érkezéséhez vezet, amik sokkal könnyebben bánnak el a tornyokkal, és a hősökkel. A dzsungel 4 részre tagolható (Észak, Dél, Kelet, Nyugat), ahol a semleges szörnyek táboroznak. Vannak itt Éjfarkasok, Pengecsőrök, Krug-ok (kőszörnyek), és Gromp-ok (békaszerű szörnyek). Ezeken kívül 2-2 erősítést adó szörnytábor is található, melyek nagyon fontosak lehetnek (szinte) minden karakter számára. A gyengébb lényeken kívül van még egy Sárkány, akit minél többször győzünk le, annál több erősítést ad, valamint LoL legerősebb semleges szörnye: Baron Nashor. Ő a legkeményebb ellenfél mindközül, de amelyik csapat megöli őt, akkor egy ideig hatalmas előnyre tesz szert. A játék tehát eléggé érdekes és izgalmas, de a legjobb részét a hősök és a képességeik kiismerése jelenti…
Te kit választanál?
…Ami egy eléggé hosszadalmas, de felettébb szórakoztató lehet, ha megtaláljuk a kedvenc bajnokunkat, akivel szívesen játszunk. Jelenleg 127 karakter áll a játékosok rendelkezésére, mindegyikük 4-4 skillel (3 sima és egy ultimate) továbbá egy passzív képességgel, melyek között akadnak sebzésosztó, lassító, bénító, esetleg gyógyító hatások. Ezeknek a használata kulcsfontosságú a harcok során, mivel csak így élhetünk túl egy húzósabb összecsapást. Egyedül viszont nem igazán fogunk boldogulni a meccsek alatt, szükségünk lesz segítségre, mégpedig a csapattársakra. Mivel a hősök mindegyike egy-egy szerepkörre specializálódott, tehát lehetnek harcosok, tankok, lövészek, mágusok, orgyilkosok, vagy támogatók, ezért a jó csapathoz elengedhetetlen, hogy összedolgozzanak. A supportok és a tankok lebénítják és lelassítják az ellenséget, a sebzésosztó karakterek pedig kivégzik őket. Sajnos akár egyetlen gyakorlatlan játékos (noob) is tönkretehet egy meccset, hiába van esélyünk a győzelemre.
Elég egy hibás lépés, vagy rossz időben elsütött ultimate skill, és lőttek a rajtaütésnek. A karakterek mindegyike erős tud lenni, persze ez csak elég gyakorlással érhető el. Maguk a hősök szépen kidolgozott személyiségek, saját háttértörténettel és világnézettel, továbbá a meccsek alatt véleményük van az ellenfelekről, a szörnyekről, esetleg saját magukról is. Ráadásul, ahogy korábban említettem, magyarul kommunikálnak velünk, ami még jobban segíti a beleélést. A változatosság terén sem lehet panaszunk, mivel a lehető legsokszínűbb szereplőgárdával van dolgunk. Persze a régebbi karakterek, akik már a megjelenés óta a játékban vannak, érezhetően üresebbek, mint a frissen megjelent bajtársaik, azért érdekes történetekből és vicces kikacsintásokból nem lesz hiány. Lesznek itt kalózok, szamurájok, élőhalottak, robotok, katonák, természetfeletti lények, minden mi szem-szájnak ingere. A legtöbb MOBA-val ellentétben itt egy kidolgozott, sokszínű világ van a háttérben, igaz, mi csak az arénákban folyó harcokat látjuk, de akit érdekel a téma, rengeteg fanfictiont és melléksztorit talál az interneten, ami tovább bővíti az amúgy sem vérszegény világot.
A háború örök
Játékmenet terén a klasszikus MOBA felépítés szerint megy minden. Adott két csapat, két lerombolásra váró bázis, és kismillió tárgy a boltban. Minden meccs elején a hősválasztással találkozunk először, ahol eldönthetjük, melyik irányba szeretnénk menni, top-ra, mid-re, bot-ra, esetleg a jungel-be. A játék ilyenkor eléggé kaotikus tud lenni, mivel az mehet az adott ösvényre, aki gyorsabban tudja beírni a kívánt hárombetűs szavakat. Sokszor belefutottam olyanokba, akik azzal kezdték a játékot, hogy: „Mid or feed”, azaz, ha nem mehet a középső lane-re, akkor direkt megöleti magát az ellenféllel. Sajnos ellenük nem lehet mit tenni, pedig sok játékos bosszankodik, mert nem próbálhat ki egy adott hőst, mert valaki azonnal lefoglalja. Ha sikeresen elkerüljük a trollokat, akkor beléphetünk a játékba, ahol 90 másodperc áll rendelkezésünkre, hogy felkészüljünk az elhelyezkedésre és a farmolásra. A bázison aranyért vásárolhatunk magunknak tárgyakat, amik megerősítik hőseinket, és előnyre tehetünk szert az ellenféllel szemben. A kezdő cuccok (értelemszerüen) a játék első szakaszában hasznosak igazán, majd simán eladhatjuk őket, hogy valami jobbat vegyünk belőle. Rengeteg tárgy található a boltban, de eltévedni nem nehéz, mivel a LoL az adott hőshöz mindig ad vásárlási tippeket, de a taktikusabbak és a kísérletező kedvűek saját listát rakhatnak össze a megtalálható itemekből.
A tárgyvásárlás kizárólag a bázison található boltban lehetséges, ami szerencsére védett helyen található, ha esetleg böngészés közben akarna megtámadni az ellenség. Bázisunkon található még a már előbb említett nexus, a három inhibitor, és az öt torony. Ha az ellenséges csapat sikeresen betör a területünkre, érdemes minél hamarabb kiűzni, mert idővel eléggé nagy kárt képesek okozni az épületeinkben, és ez akár a meccs végét jelentheti. Hogy elkerüljük a vereséget, akkor együtt kell működnünk a csapattagjainkkal. Akik szeretnek rambózni és egyedül játszani, azok ne is álljanak neki a LoL-nak, mert nagyon, NAGYON ritka az, hogy valaki egyedül győzzön le egy egész ellenséges csapatot. Egy meccs elveszítése nagyon odavághat az ember hangulatának, főleg, ha majdnem egy teljes órát (esetleg többet) beleültünk az adott körbe. Viszont, ha sikeresen megnyerünk egy menetet, akkor tapasztalati pont (egészen a maximális 30. szintig) Idézői Pont (az itteni valuta), és hőspontok üthetik a markunkat, ami megmutatja, mennyire királyok vagyunk a játékban.
Pay-to-Win? Dehogy!
A hősöket, a DotA 2-vel ellentétben nem kapjuk meg azonnal. A megnyitásukhoz a meccsek során összegyűjtött Idézői Pontok szükségesek, a legolcsóbb karakterek 450 IP-be, viszont a legdrágábbak akár 6300 IP-be is kerülhetnek. Ez elsőre soknak tűnhet, de egy-két hét alatt össze lehet szedni a pénzt a legdrágább hősökre is, feltéve ha napi szinten lejátszunk pár meccset. Az Idézői Pontokból viszont nemcsak bajnokokat vehetünk. A sikeres játékhoz szükségesek a boltban beszerezhető rúnák, amik megnövelik (nem túl nagymértékben) a hőseink kezdő statisztikáit a meccsek alatt. A legerősebb rúnakövek párezer IP-t is kóstálhatnak, ami soknak hangzik, de ajánlott beruházni rájuk, mivel nélkülük lényegesen gyengébbek vagyunk. Az Idézői Pontokon kívül van mikrotranzakciós lehetőség is, mégpedig a Riot Pontok formájában. A valós pénzért megszerezhető valutából hőskinézeteket, ward skineket, új profilképeket szerezhetünk. Természetesen ez teljesen opcionális, a játék legfontosabb dolgait megszerezhetjük egyetlen forint kifizetése nélkül is, de aki szeretné, hogy máshogy nézzen ki a karaktere, vagy nem tud elég IP-t farmolni, annak bizony ki kell nyitnia a pénztárcáját. Sokan vádolják a League of Legndset és Riot Gamest, hogy ez egy Pay-to-Win játék, de ez egyáltalán nem igaz, mert nincs egyetlen olyan prémium tárgy sem a boltban, ami megnövelné a nyerési esélyeinket. Ebben a játékban tényleg csak a képességeink határoznak meg minket, és nem a pénztárcánk vastagsága, ami mindenképp egy pozitív dolog, a manapság igen népszerű mikrotranzakciós rendszerek mellett (khm… Pay Day 2).
Az érem másik oldala
Sajnos, mint minden játékban, itt sem minden fenékig tejfel. A League of Legends legrosszabb tulajdonsága nem is a programnak tudható be, hanem a játékosoknak. A közösség ugyanis rendkívül ellenséges tud lenni, főleg ha az ember kezdőként játszik, és nincs még elég tapasztalata. Ilyenkor elhordanak minden noobnak, bénának, (esetleg édesanyánk foglalkozását kezdik el találgatni), de szerencsére van beépített szűrő a csevegésben, illetve a csapattársak lenémítására szolgáló mute gomb. Ha egy játékos végleg kiveri a biztosítékot nálunk, akkor küldhetünk egy jelentést (report) a Riotnak, akik (a legtöbbször) megvizsgálják az adott meccset és a játékos magatartását a meccs során, és várólistára helyezik őt, esetleg bannolják egy-két napra. A közösségen kívül a grafika az, ami néhol zavaró lehet. Nem a pályák kivitelezésével van a gond (sőt, a jungelben lévő vízesések, szakadékok, kidőlt fák egész hangulatosan festenek.), sokkal inkább a régebbi karakterek kinézetével és az effektjeikkel. Azok a hősök, akik már a kezdetektől a játék részét képezik, eléggé ütött-kopottnak tűnnek a legújabbak mellett. De erre találták ki a rework-okat, melyek során a régi modelleket felújítják a Riotos kollégák, a modern kor követelményeihez igazodva. Sajnos legtöbbször csak az adott hős játékmenetét frissítik, és nem a kinézetét., de ez nem feltétlenül zavaró. A másik lényeges probléma a teljesítménnyel van. A játék meccs közben méri a képfrissítés számát, illetve a ping értékét, viszont hiába van 60+ fps-ünk, egy csapatharc során (a rengeteg elsütött képesség miatt) simán leugorhat 30 alá is. Nem egyszer találkoztam olyan játékosokkal, akik nem tudtak játszani az alacsony képfrissítés miatt, ami nagyban megnehezítette a csapattársak dolgát. Sajnos ezekről a teljesítményproblémákról a felhasználók sokszor nem tehetnek, mivel elég egy túlterhelt szerver, vagy kisebb internet problémák, és máris felborul a rend.
Végszó
Összességében tehát, League of Legends egy szórakoztató MOBA játék, tele érdekes karakterekkel, izgalmas meccsekkel, a kezdők számára is kellemes kikapcsolódást nyújtó versenyjáték. Sajnos ezt az illúziót megtöri a közösség ellenségessége, valamint a jópárszor előforduló teljesítményproblémák és szerverösszeomlások. A MOBA szüzeknek erősen ajánlott ezzel kezdeni az ismerkedést a versenyjátékok világával, mivel könnyebb, mint a DotA 2, de legalább annyira addiktív. Sok sikert, találkozunk az Idézők Szurdokában!