A három mesterlövész


Persze oly sok második világháborús légi csatában vehettünk már részt virtuálisan - akár a komplex szimulációkat, akár a Heroes over Europe-hoz hasonló shootereket nézzük, mitől különbözne ez a játék a többitől? Nos, a készítők igyekeztek a hadjáratot úgy kialakítani, hogy a sztori és a prezentáció révén minél inkább személyesnek érezzük a háború gyilkos eseményeit. Hiszen akkor szorul el a torkod igazán, miközben füstöl géped egyik szárnya, illetve akkor úszol a leginkább győzelmi mámorban egy német gépet telibe trafálva, amikor tökéletesen azonosulni tudsz a repülőd botkormányát izzadt tenyérrel szorongató karakterrel. Egy háborús szimulátorban azonban nehéz olyan hőst kidolgozni, aki igazán érdekes: eddig legtöbbször unalmas, közhelyes, sőt, néha kifejezetten idegesítő figurákat kaptunk. Ilyen volt például a Battlestations: Midway főszereplője, úgyhogy nem véletlen, hogy a Pacific-ból már kimaradt a konkrét főszereplő személye. A Heroes over Europe fejlesztői azonban úgy gondolták: az igazi beleéléshez szükség van "hús-vér" hősökre, ezért nem is egy, hanem mindjárt három ász pilótát irányíthatunk sok-sok küldetésen keresztül. Az egyik ilyen karakter a 24 éves amerikai Tom Forrester, aki híres vadászpilóta apja nyomdokaiba szeretne lépni. Éppen ezért Angliába utazik, hogy az RAF kötelékében szálljon szembe a legmodernebb német gépekkel. Hősünk minden repülőn helyt tud állni, ám igazi kedvence a hurricane. A másik pilóta, a 26 esztendős Danny Miller még érdekesebb figura: egy angol dokkmunkás fia, akinek nehéz gyerekkora volt, többször megverték és betörték az orrát. Ő az apja munkáját örökölné, azonban a Royal Air Force-ba bekerülve új karrier nyílik meg előtte, melynek köszönhetően megmenekülhet a munkásosztály nyomorából. Miller leginkább a spitfire pilótafülkéjében érzi otthon magát. Végül itt van még az alig húszéves új-zélandi származású Will West, a precíziós bombázások igazi mestere. Igaz, ő nem egyedül, hanem Mick Stanhope nevű társával hajtja végre hajmeresztő küldetéseit földi célpontok ellen. A fiatal pilóta a mosquito gépek nagy rajongója, ám parancsra természetesen minden más gépbe is beszáll. Hogy egy kicsit még jobban megkavarják a hadjárat eseményeit, a készítők a három hős küldetéseit nem egymás után lineárisan, hanem időnként megkeverve mutatják be: például a játék első szakasza a Dover környékén szolgáló Forresterrel indul, aztán átkerülünk Danny Millerhez, akinek az égő Londont kell megvédenie a Luftwaffe támadásai ellen, majd az angol főváros sikeres védelme után ismét visszatérünk Forresterhez. A történetet stílusos, matt színeket és állóképeket használó átvezetőkből ismerhetjük meg, amelyet hőseink rendre kommentálnak. Bár nem mindegyik jelenet túlzottan érdekfeszítő, de azért megadják a kellő hangulatot a következő küldetéshez. A sztorit bemutató videók előtt valódi háborús dokumentumfilmekből és korabeli híradós részekből is láthatunk összevágott jeleneteket, szóval a készítők tényleg igyekeztek a lehető legjobban összerakni a játék filmszerű hangulatát. Hogy még jobban beleéljük magunkat az eseményekbe, akció közben pilótatársaink és a földi irányítók folyamatosan szövegelnek a rádióikon keresztül. Elismerés illeti e párbeszédek íróit, mert remekül eltalálták az angolok hidegvérű, laza, szellemeskedő beszédstílusát.




Ászok ászai


Ez eddig mind szép és jó, de mi a helyzet magával a légi csatával? A Heroes over Europe igazi akciójáték, tehát nem is kíván birokra kelni a komplex és professzionális szimulátorokkal. Igaz, van „árkád” és „pro” játékmód is, azonban még az utóbbi sem elégíti ki igazán egy IL2-Sturmovik-fanatikus realizmus iránti igényeit. Ezt leszámítva azért a készítők igyekeztek minél precízebben ábrázolni a különböző vadászgépek és bombázók fizikája, irányíthatósága és tűzereje közti különbségeket. Egy spitfire például sokkal könnyebben fordul, manőverezik a levegőben, mint egy hurricane, viszont utóbbi lényegesen jobb arzenállal rendelkezik, így akár pár lövéssel is egymás után szedhetjük le a levegőből egy teljes német raj vadászgépeit. A repülőknek egyébként négy alaptulajdonsága van: fegyverzet, gyorsaság, agilitás és „páncélzat”. Amellett, hogy egyéni ízlés kérdése is, hogy mit szeretünk jobban, a gyorsaságot, vagy a nyers tűzerőt, bizonyos küldetéseknél jobban járunk egy könnyebben manőverezhető gyorsabb géppel, máshol viszont sokkal praktikusabb, ha a tömegesen támadó ellenséget brutális lövésekkel tudjuk leszedni. Az egyik küldetésnél például a jó arzenállal felszerelt, ám eléggé lomha hurricane-nel kellett utolérnem és megállítanom egy, az ellenség által meglovasított, villámgyorsan cikázó brit vadászgépet, úgy, hogy egy „ász lövéssel” kellett hatástalanítom az egyik üzemanyagtartályát, hogy azért ne tegyem tönkre a gépet, viszont leszállásra kényszerítsem. Vért izzadtam, mire sokadszorra sikerült utolérnem és az utolsó pillanatban megállítanom, míg ha ugyanezt a mutatványt egy spitfire-rel igyekszem végrehajtani, sokkal könnyebb dolgom lett volna. Mentségemre legyen mondva, nem tudhattam előre, milyen gépre lesz szükség az adott missziónál, illetve egy hosszabb feladatsor végén próbált meglépni a német pilóta az említett vadásszal, és már nem volt kedvem az egészet elölről újrakezdeni. A már említett "ász lövés" egyébként egyértelműen a játék legzseniálisabb megoldása. Amikor sokáig az ellenséges gépen tartjuk a célkeresztet, folyamatosan töltődik fel egy kör alakú adrenalincsík, és attól függően, hogy mikor nyomjuk le a gombot, az események a bullet time-hoz hasonlóan lelassulnak, mi pedig kényelmesen becélozhatjuk a pilótát, vagy gép kritikus részét, és egyetlen lövéssel leszedhetjük a levegőből. Az „ászlövés” mellett a másik – nem túl élethű, viszont akciójátékba annál inkább illő – „szuperképesség” a regenerációs rendszer: amikor nagyon leamortizálták gépünket, a páncélzatot ábrázoló csík fokozatosan visszakúszik egy bizonyos szintig: mintha csak egy Star Wars-béli A2D2 droidunk lenne, aki kimászik a szárnyra és meghegeszti a károkat. Persze akit az ilyen "csalás" zavar, az nyugodtan kikapcsolhatja ezt a funkciót. Az újabb és újabb gépeket egyébként fokozatosan kapjuk jutalmul a sikeres küldetésekért, úgyhogy akár azt is megtehetjük, hogy ezekkel felvértezve újra nekirugaszkodunk a misszióknak, hogy minden egyes részfeladatot végrehajtsunk.



A 22-es csapdái


A Heroes over Europe-ban a készítők igyekeztek a lehető legváltozatosabb helyszíneket és valódi háborús eseményeket felsorakoztatni. Részt fogunk venni a híres angliai csatában, meg kell védenünk Londont a német bombázók pusztító inváziója ellen, a francia Alpok felett vadászrajokat kell megsemmisítenünk, miközben saját légitámaszpontjainkat védjük, más esetekben pedig a vízen lassan haladó hadihajóink elől kell a lehető leggyorsabban szétlőni a víziaknákat, illetve a Berlin elleni légitámadásban is a főszerepet kapunk. A főküldetések igencsak hosszúak és különféle feladatokra vannak lebontva, melyek gyakran egyszerű felderítéssel kezdődnek, majd amikor a németekkel találkozunk, akkor kezdődik a parázs légi háború. Sajnos a monotonitás - még a változatos helyszínek és háborús szituációk ellenére is - egy idő után rányomja bélyegét a játékra, különösen akkor, amikor egymás után kell 40-50 fős vadászgéprajokat elintéznünk. Látszik, hogy a készítők ki akarták tolni kicsit a játékidőt, (hiszen a tizenkét küldetés azért nem túlzottan sok), ezért időnként az volt az érzésem, hogy az egész Luftwaffét egyes szám első személyben nekem kellett elintéznem. Igaz, a legtöbbször velünk van pilótatársunk, ám ő túl sok vizet nem zavar, pusztán a rádióban osztja az észt. Itt említeném meg, hogy a mesterséges intelligencia meglehetősen átlagos: bár a német gépek időnként igyekeznek alapszintű manőverekkel elmenekülni lövéseink elől, vagy hátulról ránk akaszkodni, azért a legtöbbször könnyedén telibe lehet trafálni őket. Különösen akkor feltűnő az MI gyengélkedése, amikor rajokban repülő gépekre támadunk: legtöbbször szét sem "rebbennek", hanem hagyják, hogy egymás után leszedjük őket a levegőből. Igaz, "pro" szinten azért nehezebb a dolgunk, de a légi csata ott sem valami nagy ördöngősség.

Heroes over Europe

Berlin felett az ég


Pin Up Girlök a gépen

Bár a második világháborúban terjedt el leginkább a pin up girl kifejezés, már az 1890-es évekre is jellemző volt az, hogy csinos lányok, modellek, színésznők képeit rakták ki a férfiak öltözők, szekrények belső ajtajára. A "pin up" konkrétan "feltűzést" jelent angolul, és a kifejezés 1941-ben terjedt el először, az angol hadseregben. A háború idején a legtöbben olyan híres amerikai filmszínésznők képeit rakták ki, mint Betty Grable (aki az első híresebb pin up lányok egyike volt), Rita Hayworth, vagy Ava Gardner. Az amerikai vadászgépek pilótái pedig előszeretettel festették fel a géptest oldalára csinos lányok pózoló képeit, és feletteseik ezt hagyták is nekik, hogy a háború borzalmán kicsit enyhítsenek. A pin up girl a háború után is az amerikai popkultúra meghatározó része volt, és azóta igazi művészeti ágazattá vált. Tulajdonképpen bizonyos tekintetben a Playboy és később a hozzá hasonló magazinok előfutárának is lehet tekinteni.

A játék egyik legnagyobb erőssége egyértelműen a berepülhető terepek megdöbbentően részletes grafikai kidolgozása. Különösen London, vagy Berlin utcái felett repülve kerestem az állam, ugyanis a készítők szinte egy az egyben, tökéletes realizmussal ábrázoltak minden egyes épületet, hidat, a parlamentet stb. vagy legalábbis sikerült tökéletes illúziót kelteniük. Ha az utcaszinten hasítunk, szinte csak a kétségbeesetten menekülő angol vagy német polgár látványa hiányzik, aki a légiriadót hallva egy biztonságos bunker menedékébe próbál behúzódni. A nagyvárosok látványához hasonló fantasztikus élményben volt részem a francia Alpok felett röpködve, a hófödte hegycsúcsok, a tiszta vizű tavak és erdők szemkápráztatóan gyönyörűen lettek kidolgozva. Ezeknél a küldetéseknél külön élmény volt az is, amikor csak fel kellett deríteni a környéket. Nem panaszkodhatunk a korabeli repülőgépek ábrázolására sem: mindegyik tökéletesen élethű és rendkívül részletes. Sajnos azért nem minden fenékig tejfel: kimaradt a játékból a pilótafülke nézete, ami szerintem nagy baklövés volt a készítők részéről, különösen a Battlestations: Pacific után, ahova ez a lehetőség a célkereszt ráközelítésekor belekerült. Itt ilyenkor pusztán a géptestre zoomol rá a kamera, ráadásul elég szerencsétlenül, ugyanis az annyira kitakarja a látóteret, hogy ettől rendkívül nehézkes lesz az irányítás. Persze lehet ki-bezoomolgatni, de a harc hevében azért elég idegesítő, amikor ezzel kell szenvednünk. Ezt az elég nagy bakit leszámítva azért a játék grafikája elismerést érdemel: a Heroes over Europe talán az egyik legszebb szimulátor, amit eddig láttam.

“I need a Hero?”


A Heroes over Europe a jobbféle akció­szimulátorok közé tartozik, bár igazi klasszikusnak azért nem nevezném. A grafika egyértelműen a játék legnagyobb erőssége, bár elég jó gép kell a teljes részletességhez. Londont mindenesetre egyetlen szimulátorban sem láttam ennyire profin kidolgozva, különösen nagy élmény volt ez számomra, hiszen többször is jártam a városban. A hadjárat küldetései viszonylag érdekfeszítőek, és nagy ötlet volt több pilóta életútját is követni, viszont a missziókon belüli változatosság hagy némi kívánnivalót maga után. Amikor már a harmadik-negyedik német vadászgéprajt kellett szétlőnöm egymás után, akkor nem illettem túlzottan pozitív jelzőkkel a fejlesztőket. A játéknak van persze többjátékos része is, azonban ezt kipróbálni még nem tudtam, csak belenézni, lévén még nem a végleges, dobozos verziót teszteltem. A maximum16 fős multiban free-for-all, vagy csapatos légi háborúkban vehetünk részt, illetve kipróbálhatjuk a túlélő módot is. A hagyományos harcokban idő, vagy frag határt is beállíthatunk, míg a túlélő módban az nyer, aki az összes ellenfelét elpusztítja. Ez mind remek mókának hangzik, azonban nagy kérdés, hogy mennyire lesz népszerű a multi olyan sztárok mellett, mint a COD4, vagy mondjuk (hogy a műfajnál maradjunk...) a Battlestations: Pacific, amely nagyjából hasonló élményt nyújt, mint a Heroes, csak éppenséggel nemcsak repülővel, hanem rengeteg egyéb járművel is harcolhatunk benne. Igazából emiatt is éreztem hosszú távon picit unalmasnak a Heroest a Pacific-kel összehasonlítva. A legnagyobb hiba pedig egyértelműen a pilótanézet elhagyása, illetve a célkereszt ráközelítésének béna megoldása. Mindezek ellenére a Transmission Games hányatott sorsú játéka (régebben úgy volt, hogy az Atari adja ki, ám végül átkerült a Ubisofthoz) szerintem remek szórakozást nyújt minden második világháborús játék- és akciószimulátor-rajongónak egyaránt.