A Haunted House talán többek előtt ismeretlen, ami nem is csoda, hiszen az eredeti játék még 1982-ben jelent meg Atari 2600-ra. Az Orbit Studio és az Atari most, 2023-ban döntött úgy, hogy itt az ideje az újabb remake-nek. Igen, ÚJABB remake, hiszen 2010-ben már egyszer leporolták ezt a klasszikust (és nem is sikerült rosszul az a változat). Ezúttal viszont egy jóval roguelite-központúbb játékmenetet akartak előtérbe helyezni, ami nagy mértékben épít a nosztalgiára is. Lássuk, működik-e a recept a horrorjátékokkal teli október közepén!
Casper, merre vagy?
A történet arról szól, hogy egy kísértetjárta kastélyba érkezve a gyerekekből álló csapatunk többi tagja eltűnik, így a fő célunk a banda megtalálása lesz. Egy elég szájbarágós betanítás után lámpásunkkal felszerelkezve indulhat is a felderítés! Szobáról-szobára haladva kell a rémségeket kiirtani, amit többféleképpen is megtehetünk, de ezt a program mindig jelzi. Például néha elég elkapni egy rohangáló állatot vagy egy totemet a helyére pakolni. Máskor minden kísértetet és rémalakot magunknak kell becserkészni és egy koncentrált fénycsóvával eltűntetni – ezt lopakodva, mögéjük osonva tehetjük meg. Érdemes is óvatosan közlekedni, mert a mozgásunk zajt kelt, amit láthatunk is egy mérőn. Sok rém eleve alszik, így könnyen felkelthetjük őket a zajongással és akkor The Benny Hill Show-ra emlékeztető jelenetsorban találhatjuk magunkat. Nem vicc, rém mókás kergetőzésbe torkollhat egy-egy elvétett manőver vagy véletlenül levert váza, szóval érdemes a legtöbb helyen lopakodva közlekedni, hiszen ez szinte minden játékban bevált taktika.
Megfontoltan kell haladni, a ládákban található eszközöket pedig gyakran használni. Akadnak köztük ételek, amik visszatöltik életünket, vagy épp tárgyak, amik elterelik az ellenség figyelmét, sőt, meg is béníthatják azokat. Néhány szobában a személyzet fészkel, nekik különleges dolgokat kell visszavinnünk. Ezek a dolgok és a színes kövek az egyetlen dolgok a játékban, amik nem vésznek el a sikertelen próbáink után – merthogy a Haunted House bizony roguelite. Ájulásból ébredve visszakerülünk a bejárathoz, és itt fejleszthetjük picit emberkénket a színes köveinkből. Például több élet és stamina, erősebb lámpa, halkabb közlekedés vár ránk. Ha nagyon tele lennénk, akkor a komornyiknál még a kastélyt is feldíszíthetjük, renoválhatjuk a berendezést. Társainkat a pincéből fogjuk visszaszerezni, de a négy kulcsot a történetben haladva vágják csak hozzánk. A pincében is akad elég kihívás, mire elevickélünk a végébe, de a megmentett társ onnantól játszható karakterré válik – ráadásul egyedi statisztikája van mindegyiknek.
Recseg-ropog a padló
Lehet haladni a Haunted House-ban, de már az első nagyobb szinten a boszi elől bujkálás is megkeserítheti az életünket, és ez még csak nem is a valódi főellenfél harc… Ennél kellemetlenebb bug, amikor olyan kört kezdünk, amiben a térkép nem mutatja az aktuális helyzetünket, de még a szobákat sem – sajnos ez egymás után többször is előfordulhat. Elég egy apró hiba és a lények rendesen leszívják az energiánkat, onnan pedig már nehéz felállni, de persze nem lehetetlen. Mivel a játékmenet a lopakodásra épül, így elég lassan lehet csak haladni, néhány sikertelen próbálkozás után pedig azt vehetjük észre, hogy eltelt 1-2 óra és nem csináltunk semmi érdemlegeset. Emiatt jó szívvel nem merem mindenkinek ajánlani a Haunted House-t, mert bár több eleme kifejezetten szórakoztató, nagyon rá kell érezni és hihetetlen türelemmel bírni a sikertelenséget. Aki kedveli a roguelite-játékmentet és az idei Halloween közeledtével szeretne egy kellemesen borzongató, igazán nosztalgikus címet pörgetni a műfajból, az tehet vele egy próbát – de csak óvatosan!