A május végén bekövetkezett manchesteri tragédiára mindenki felkapta a fejét, a kifejezetten gyerekek ellen irányult robbantás minden jóérzésű embernél alaposan kicsapta a biztosítékot. És bár a NecroVisiont, Painkiller: Hell & Damnationt és Deadfall Adventurest elkövető The Farm 51 új játéka nem egy koncertteremben összehozott szörnyű merénylettel indít, mégis nagy kárát látta a szomorú eseménynek. A Get Even főszereplője ugyanis már az első tíz percben eljut egy üres, koszos helyiségbe, ahol egy védtelen lány várja a megmentését, ám a testére szerelt bomba robbanása mind az ő jövőjét, mind a férfi életét darabokra szaggatja. Ez volt az a pont, ahol a történések hatására egy hónapot csúszott a program megjelenése – a kóddal kioldható Xbox One-os verziónak hála azonban bőven volt idő utánajárni, hogy pontosan mi is ez a Get Even. Mert bizony a produkció stílusát tekintve volt némi zavar a gépezetben.
A pár évvel korábbi első bejelentések alapján egy időmanipulálós scifi-akciót sejtett az ember, egy hónapja többen is lelkesen írtak horrort a műfaji besoroláshoz, az utolsó trailerek pedig egy nyomozós FPS-t ígértek. De hogy mi az igazság? Kis kíváncsi, mindjárt megtudod azt is, csak előtte ülj be velem egy rövid utazásra a főszereplők fejében.
VEZEKELJ!
No tehát, ahogyan azt írtam vagyon, a lengyelek produkciója egy félresikerült akcióval indít, aminek során a kipécézett leány felrobban, a főhős pedig hamarosan mintha rémálomból ébredne… egy újabb rémálom közepén találja magát. Egészen pontosan egy elhagyatott épületben, ahol egy bábmester űzi kegyetlen játékát, kísérleteit, méghozzá élő személyeken. A történetmesélés fontos része a saját és idegen emlékekben kutakodás, ami részben a virtuális valóság keretein belül zajlik (ezért a sok, fura szemüveget viselő rab), azt pedig szinte soha nem tudni, hogy éppen a valóság vagy az emlékek földjén lépked-e a főhős, Cole Black.
A csak Mr. Blacknek hívott főszereplő, valamint idegen segítője, a robbanás során pszichésen is sérült alanyt kezelő Mr. Red párbeszédei eleve adnak némi szürreális ízt a sztorinak, amit aztán az elvont helyzetek és jelenetek erősítenek fel. Szétzuhanó emlékképek, darabokra törő ellenfelek, megvariálható fizikájú tereptárgyak, totális őrületben agonizáló foglyok teszik egyre sötétebbé az egyébként is meglehetősen komor sztorit. De pont ez az, ami többek között egyedi ízt és karaktert ad a Get Evennek. Vagyis inkább úgy mondom, hogy ez is.
AZ ŐRÜLET HATÁRÁN
Mert a repedezett falú intézményen belüli kutakodást, a jegyzetek és hangfelvételek keresését, az elmeháborodottak és kommandósok leölését nyomozós és fejtörőkkel teli szegmensek váltják. Nem elég ugyanis a harc, egy-egy esetben a kobakot is törni kell, és nem csak az ellenfél nyakán elhelyezkedőt. Blacknek ugyanis van egy nagyon jó kis kütyüje, okoseszköze, ami szkennerként, térképként, UV-lámpaként, telefonként is működik, sőt fegyverrel társítva összehozható vele egy Corner Gun, avagy „sarokfegyver”, amivel aztán úgy is lelőhetők az őrök, hogy a főszereplő jelenlétéről senki nem vesz tudomást. Ez az egyik legjobb pontja a játéknak – mármint nem a hajlított fegyver, bár az is elég menő –, amit a kisebb fejtörők is feldobnak. A kódkeresgélés, az UV-világítással kutatott nyomok meglelése komoly pluszt jelent a játékmenetben, miközben a hangsúly nem tolódik a harc irányába. Persze, a rejtvények megoldása nem igényel diplomát, a legtöbb puszta logikával megoldható már percek alatt, mégis ezek az apróságok is hozzáadnak a teljes élményhez, így kicsit egyedibbé varázsolva az összképet.
Ami egyébként is erős. Az ipari kémkedést sem kerülő sztori jó ideig össze-vissza kanyarog, ezzel kicsit elbizonytalanítva a játékost, de közben végig fenntartva a figyelmét. Az atmoszféra nagyon erős, nehéz abbahagyni a fejezetek teljesítését, mindig ott motoszkál az emberben, hogy „na, még egy kicsit, kíváncsi vagyok, ebből még mit hoznak össze” – pláne, hogy időnként tényleg nagyon feszült pillanatokat is képes felmutatni a Get Even. A kutatás és nyomozás a fura helyzetekkel, flashbackekkel, a virtuális valóság meghajlásával, a bolondok és gyilkosok rémuralmával egyértelműen a 2000-es években nagy sikert arató Condemned-sorozatot eleveníti fel.
ELÍTÉLT 3
Mondhatni, hogy a The Farm 51 új alkotása a Monolith kultjátékának nem hivatalos folytatása, ezúttal pacák és hangszórók nélkül – vagyis bocsánat, hangszórók vannak a kopott intézményen belül, és bár a jelenlétük nem olyan frusztráló, mint a Condemned esetében, azért így is kellőképpen borzolják a kedélyeket. Az őrültek felhangosított mondókái a hangsúlyos zenei aláfestéssel eléggé megpiszkálják az embert, borzongatóvá teszik a kalandot, ami ugyan kicsit sem horror, pszicho-thrillerként szinte tökéletesen működik. Fura kompozícióba állított áldozatok, mindenfelé elhagyott, kiállított figurák – a nyomasztó atmoszféra a kémkedéses és lövöldözős részeken kívül mindenhol működik, utóbbiak meg nincsenek akkora túlsúlyban, hogy zavaróvá váljon a jelenlétük. Sőt a Get Even tulajdonképpen nem is egy akciójáték, bár vannak benne lövöldözős szegmensek. Ami egyébként kifejezetten örömhír, mert bár az akció nem rossz a játékban, igazság szerint senki sem ezt a címet fogja mutogatni a barátainak, ha a tökéletesen, olajozottan működő gunplayt, a nagyszerű MI-t és a kidolgozott animációkat akarja szemléltetni. Ezekkel itt sincs hatalmas probléma, azonban a mozdulatok néhol kicsit suták, egyszer-egyszer a célzásban is támad némi zavar, ahogy a karakterek is képesek meggondolatlan lépésekre.
Majdnem minden más területen viszont remekül teljesít a program. A nyomasztó hangulatot, az érdekes és izgalmas történetvezetést már méltattam korábban, ehhez a két összetevőhöz pedig mindenképpen odasorolom a szinkronokat is, legalábbis ami Blacket és Redet illeti. Kettőjük párbeszédei magasan verik a legtöbb mostanában hallott monológot, ráadásul a Cole hangját biztosító színész, Edward Dogliani nagyon egyedi hangszínnel rendelkezik, amihez a beszédstílusa is sokat ad hozzá. Aztán szintén kiemelendő, hogy a játék készítésénél a fejlesztők egy 3D-s szkennelési technológiát használtak (a Better Reality nevű cég Thorskan elnevezésű módszerét), ami bár konzolon is látványos eredménnyel bír, PC-n mutatja meg az igazi erejét.
Ennek a technikának a lényege, hogy bedigitalizálják a valós elemeket, majd ezután renderelik le azok virtuális mását. Emiatt egyes esetben a környezet közeli rokonságot mutat a valósággal, az elhagyatott intézmény például szinte megelevenedik és lejön a képernyőről, ezzel közelebb hozva a történetben fontos eszközként jelen lévő virtuális valóságot. És akkor az még szóba sem került, hogy döntéseink egy-egy esetben kihatással vannak a történésekre, egy-egy karakter életére, avagy többször is nekiállhatunk a belső nézetes, alapból nagyjából 9 órányi kampányt felmutató kalandnak.
Tehát a Get Even egy jó játék, ráadásul az uborkaszezonban talán még esélyt is kapott a túlélésre, így ebben az esetben elmondható, hogy a csúsztatás bár egy szörnyű okból következett be, magának a programnak talán még jót is tett. Javaslom viszont, hogy aki teheti, az ne a Microsoft konzolján essen neki, mert ott a képfrissítéssel és az élsimítással komoly problémák vannak, ezzel szemben a PC-s verzió gyönyörűen, folyamatosan fut. Emiatt a steames változat az elsődleges ezúttal is, ráadásul az ára sem vészes, szóval, akinek a leírás felkeltette az érdeklődését, bátran kezdjen bele, mert nyár végéig sokkal jobb lehetősége nem nagyon lesz a szórakozásra.