Belenyúlt a tutiba a GIANTS 2012-ben, a Farming Simulator 2013 (FS2013) ugyanis jött, látott és aratott: majd egymillió darab fogyott belőle, amivel a sorozat egy ostorcsapásra jelenséggé, az addig vicckategóriába sorolt munkagép-szimulátorok műfaja pedig komolyan vett zsánerré vált. A siker tehát váratlan volt, oka viszont sejthető: Chocho és jómagam a nyugis, kötöttségektől mentes sandbox játékmenetre és a hatalmas gépparkra voksolunk, akárcsak maguk a fejlesztők, a Farming Simulator 15 (FS15) ugyanis nem változtatott a formulán, inkább csak némileg finomította azt.

FARMED AND DANGEROUS

A játékmenet magva így nem változott: ezúttal is egy kötöttségektől mentes munkagépes játékról van szó, melyben egy virágzó farmgazdaság kiépítése a feladatunk. Hogy miként leszünk nagygazdák, csak rajtunk múlik: földműveléssel, állattenyésztéssel, erdészeti feladatokkal vagy épp ezek keverékével szökkenhet szárba karrierünk (rögtön két pályán: az FS2013 Titanium változatából érkező amerikai Westbridge Hillsen, illetve a skandináv Björnholmban), de a fenti vonulatok mellett napszámoskodhatunk is az időlimites küldetések (fűnyírás, termény- és teherszállítás stb.) bevállalásával.

Magát a földművelést és állattenyésztést sok változás nem érte; esküdjünk akár a porhanyós humuszra, akár a gőzölgő marhatrágyára, a rutin az előző részből érkezik. A földművelés esetén időnk nagy részét a szántóföldeken ralizva töltjük, míg jószágtartáskor a tyúkudvar, a juhlegelő és a marhaistálló környékén lézengünk sokat. Előbbi esetén a szántás-vetés-permetezés-trágyázás-aratás-talajlazítás kombót űzzük a megfelelő gépparkkal (és az ismert gabonafelhozatallal: ezúttal is árpa, búza, kukorica, repce, krumpli és cukorrépa díszítheti a határt), utóbbi esetén pedig az elvárt gyapjú- és tejhozamhoz szükséges (fűből, szénából, silótakarmányból álló) keverék kikotyvasztásakor gyöngyözhet homlokunkon a verejték. A mezőgazdálkodáshoz első blikkre nehezen köthető erdészeti vonulat ellenben igazi meglepetés: a sorozat korábbi részeitől teljesen eltérő, új kalandok és gépek várnak ránk, ha az Erdő Fohászát ignorálva a földek és állatok helyett a fákra emelünk kezet. Faültetés- és vágás, rönkszállítás, szecskázás lehet ilyenkor a reszortunk, erdészeti munkánkat vagy féltucat új jármű segíti, a fatelep és a hőerőmű pedig hálásan vágja hozzánk az eurókat, ha beiktatjuk az általuk felvásárolt farönköket és -forgácsot is a megtermelt javak listájára.

„– TRÁGYÁZOD AZ EPRET? – NEM, CUKORRAL ESZEM.”

A játék fő varázsa persze továbbra is a gépparkban és a termelőszövetkezeti multiplayerben rejlik, nem meglepő hát, hogy a GIANTS mindkét vonulatra rágyúrt. Ami a vasakat illeti, a felhozatal most is impozáns: 43 gyártó közel 140 munkagépe került a programba, amik a mezőgazdálkodás szinte minden ágazatát (és azok összes munkafolyamatát) lefedik. Traktorok és kombájnok, rakodógépek és etetők, bálázók és trágyázók, kamionok, terepjárók, szénaterítők, magasnyomású mosók, a fentebb már emlegetett fafeldolgozó munkagépek (fűrészek, szecskázók), és még vagy száz egyéb eszköz várja a szalonban, hogy rátegyük munkában összepiszkolt mancsunkat a kormánykerekükre. Melózni velük pedig élmény, egyrészt mert egytől-egyig remekül néznek ki (mind kívülről, mind a fülkéből sasolva), másrészt pedig mert a terepen végzett munka tükrében szépen koszolódnak is, kicsit zavaró talán csak az lehet, hogy az amerikai pályán is az európai kínálatból kell gazdálkodnunk.

Dolgozni tehát van mit, bár szólóban játszva a nagyra hízott gazdaságok idővel elég kezelhetetlen kihívást jelenthetnek egy szem gazdának, épp ezért jön kapóra a multi. A kollegiális gazdálkodás a szólómentésből indítható, a belépő játékosok a felbérelhető MI szerepét átvéve segíthetik gazdasági terjeszkedésünket, együtt játszva kézről kézre adományozható a munkabér, kilépéskor viszont minden megtermelt euró a szobafőnökhöz kerül. Nagy változások tehát itt sincsenek, csak a munkahelyek száma nőtt meg, az új etap már 16 fős brigádokat támogat.

SZABADSÁG, SZERETEM?

A helyzet persze a fentiek dacára sem teljesen napfényes, elődjéhez hasonlóan ugyanis az új FS sem mentes a bosszantó tényezőktől, amik azért rontanak a szüreten. Ott van mindjárt maga a géppark és a korlátlan szabadság, amelyek groteszk mód egyszerre a játék legjobb és egyben legzavaróbb részei, a kezdő játékosok ugyanis könnyen elveszhetnek a lehetőségek búzatengerében. Bár a kézikönyv és az oktatómód sokkal részletesebb, mint elődjében volt, ezúttal is vannak elemek, amikre a játék nem tér ki, így próba-szerencse alapon kell kisilabizálnunk a dolgokat (vannak például traktorok, amelyek orrára nem rakható ellensúly, illetve bálagyűjtők, amelyek csak bizonyos alakú bálákat képesek felszedni, ezt azonban semmilyen módon nem jelzi a játékbeli áruda).

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Bár a ráncfelvarráson átesett kezelőfelület teszi a dolgát (minden lényeges infó és a gazdabolt is elérhető pár gombnyomással), szintén nincs híján pár átgondolatlanságnak. Nem értem például, hogyha már egyszer van gyorsbillentyű a bolthoz, akkor vásárláskor mégis miért rakja a megvett ketyeréket alapból a játék az üzlet parkolójába a farmunk helyett, hogy miért nincs hasonló gyorsbillentyű a hirdetőtáblákon jegyzett melók listázására (ehelyett mindig el kell menni a táblákhoz megnézni őket), vagy hogy miért kapcsol le a játék minden eszközt/kiegészítőt a járművekről, ha visszarakjuk őket a farmunkra? A küldetések egyébként szintén nincsenek teljesen rendben, a játék ugyanis nem a birtokolt eszközök és termény figyelembevételével generálja őket, hanem teljesen véletlenszerűen, szóval a karrier elején megeshet, hogy nincs meg a megfelelő eszközünk vagy megfelelő mennyiségű terményünk a teljesítésükhöz. Emellett azt sem jelzi a program, hogy mennyi időnk van még hátra a megbízás lejártáig, ami azért gáz, mert azok elvileg időlimitesek, a kézikönyv tízperces időtartamot ír.

Végezetül ott vannak a technikai problémák is: bár a járművek gyönyörűen festenek, maga a grafika máskülönben elég szerény: a pályákat alacsony felbontású textúrák és elnagyolt modellek tarkítják, alig van rajtuk élet, a forgalmi MI rendszeresen nekünk koppan az úton, a felbérelhető munkások pedig továbbra sem képesek komplex műveletekre (mondjuk feltölteni a pótkocsit a frissen learatott búzával). Sérülésmodell és fizika szintén nincs a játékban, ami főleg koccanásoknál és a fakitermelésnél látszik: utóbbinál a kivágott rönkök és a járművek például hajlamosak érintkezéskor gumilabdaként pattogni. Multiban ez egyébként a teszt írásakor még súlyosabb hiba, ott ugyanis novemberben még erős szerverlag is nehezíti a termelést.

AZ IDEI TERMÉS

Kellemes újításokkal érkezett, megtartotta elődje erősségeit, de vannak gyermekbetegségei – röviden így foglalható össze az FS15. Ami biztos, hogy a GIANTS a hibái ellenére is egy mókás kis sandbox járműszimulátort rakott le az asztalra, ami már megjelenésekor bombasiker lett. Bár technikailag itt-ott gyengélkedik (a dobozos változat el se indul az 1.1-es frissítés felpakolása nélkül!), de a lényeg rendben van: ha tetszenek a nyugis járműszimulátorok és a mezőgazdasági gépek, mindenképpen próbáld ki!