Úgy érzem, én lettem a PC Guru szerkesztőségének aranykalászos gazdája, lévén ismét egy farmolós játék landolt a gépemen. Igaz, ez most teljesen más, mint az áprilisi számunkban tesztelt Pure Farming 2018 volt: ezúttal semmilyen személyes traktorozás nem vár ránk, mi itt és most bizony menedzserek vagyunk. Más dolgunk nincs (és az is bőven elég lesz), mintsem a kezdetben aprócska és rozzant farmot felvirágoztatni, kiterjeszteni, lehetőleg minél több terméket gyártva (több lábon állás, hahó!), és nem utolsó sorban az egész hóbelevancot nyereségessé tenni. Na, ez utóbbi az, ami nem lesz egyszerű.

A FARM, AHOL ÉLÜNK

Nagyon nem; és erről a játék több módon is gondoskodik. A legelső rögtön az időgazdálkodás: a háromféle sebességgel igen óvatosan érdemes bánni, főleg a nagyobb méretű gazdaságoknál (Bábolnai Állami Gazdaság – irány a Google, kedves olvasó!) áll elő gyakran az a helyzet, hogy egyszerűen csak a leglassabb fokozatban nem marad ki semmilyen részfeladat sem. Az biztos, hogy a játék egy életre a fejedbe veri, hogy a vonatablakól látható, szelíden ringatózó, aranysárga búzamező mennyire sérülékeny valami, és milyen könnyű tönkretenni a termést. (És te locsoltál ma már? A penészgomba elleni védőpermetezés megvolt?)

Mielőtt azonban a valódi olvasó a virtuális ekéjébe dőlne, elárulom, hogy a Farm Manager 2018, ha kompromisszumokkal is, de egészen szórakoztató játék. Igaz, ehhez két dolog kell: egyrészt legalább minimális fogékonyság és rajongás a mezőgazdaság iránt; másrészt az, hogy az ember végignyomja az oktató kampányt. Ez nekem is csak másodszorra esett le, hiszen az előző hónapban összeszedett farmerskillemben bízva úgy estem neki a játéknak, mint egyszeri téesztag a háztáji gazdálkodásnak (na, ezt is lehet kiguglizni). Hiba volt, bebuktam, mentem tanulni.

TANULNI, TANULNI, TANULNI!

De nemcsak neked kell folyamatosan okulni, hanem a karakterednek is. A játékban nekem az egyik legkedvesebb rész a szerintem igen jól kidolgozott oktatási modul. A szó szoros értelmében élet-halál (azaz céges-bukás) kérdése az, hogy a derék, az egész téeszt vaskézzel, de az elején bizony igencsak kis tudástárral irányító kinevezett elnök elvtársat folyamatosan továbbképezzük-e. Legyen olcsóbb minden megvásárolt gép és berendezés 10 százalékkal? 20 játéknap és 6500 arany. Nőjön embereink állóképessége 30 százalékkal? Ez már egy tízezres tanfolyam, 16 nap alatt. Vagy nagyobb épületeket, fejlettebb ekét akarsz? Kovács elvtárs, semmi akadálya: egy év és 100 ezer pénz.

Ez utóbbi tényleg létfontosságú, ha gazdaságos üzemméretű (miket meg nem tanultam…) és megfelelően gépesített gazdaságot akarsz irányítani. Az egyes „tanterületeknek” több fokozata van, ezeket teljesítve egyre nagyobb bónuszokhoz, kedvezményekhez jutunk, így például egy 30 százalékkal kisebb közüzemi számla havonta aranyezrekben mérhető előny jelenthet.

A gépesítés több szempontból is izgalmas, mondhatni kulcsfontosságú területe a játéknak. Egyrészt csak emberi erőforrással, kaszával-kapával a farmolás nem működik. Azaz egy darabig igen, de csak nagyon alapfokon, kevés pénzmozgással, és lasssssssssú fejlődéssel.

Például a földeken is alapesetben egyszerre csak két munkás dolgozhat – ez sokfordulós (hiszen elfáradnak munka közben, és hazamennek aludni) munkavégzést jelent, ami kevesebb betakarítást eredményez évente, ami kevesebb pénzt hoz, ez pedig egyenes út a csődhöz.

Szóval köll a traktor, mögé mindenféle cucc, s köll a kombájn is. Itt is a sok a jó, csak sajnos drága is: komoly befektetést igényel az elején az alapgépek beszerzése és eltárolása. Itt nagyon kell arra is figyelni, hogy háromféle (kicsi, közepes és nagy) garázs/parkoló van. Papírt, ceruzát elő – én nem szégyelltem strigulázni, hogy a gépeimnek és a csatolható berendezéseknek mekkora és hány darab állóhely kell.

KORÁN VAN, IRÁNY A FÖLD!

A gépek és a parkolóhelyek mellett az idő lesz a másik fontos tényező, amivel folyamatosan számolni kell. Szinte mindenbe beleszól: mikor és mit vessünk, illetve hogyan lehet maximálisan harmonizálni az egyes megművelt földek vetését úgy, hogy lehetőleg ne „üssék” egymást a munkafolyamatok – hiszen mindenhez traktor kell, amit pedig drága megvenni, üzemeltetni, javíttatni és parkoltatni is. Itt is az old school módszer jelentett nekem segítséget: szépen papíron ütemeztem, mikor mit és hová vetek, s hogy az mikorra érik be – macerás, de ha pénzednél akarsz lenni, kénytelen vagy vele törődni. És ha ez nem lenne elég, az idő az érzékeny, romlandó árukat is tönkreteheti: ha a megjelölt időpontig nem adtad el a cuccot, az megrothad, majd pedig eltűnik a raktárodból. Az idő a piacra is kihat. Minden, amit megtermeltél, folyamatosan változó árakon adható el. Sajnos egyelőre nem sikerült felfedeznem, hogy a normál világpiaci ármozgások (télen drágább az üvegházas eper például) megjelenik-e a játékban; az a megérzésem, hogy sokkal inkább egy véletlenszám-generátor dönt, mintsem az online tájékozódó mesterséges intelligencia. Mindegy is, mert a Market menüpont jóbarátunk lesz – örültem volna, ha többképernyős üzemmódban a második monitorra, külön ablakban ki tudtam volna tenni az általam megtermelt termékek árfolyamgörbéit, valahogy úgy, ahogyan a Flight Simulator X-ben is ki lehet rakni az egyes műszereket.

SZÁNTÁSRA FEL!

Csak akkor nyúlj hozzá a Farm Manager 2018-hoz, ha tényleg érdekel a mezőgazdaság. Ha szeretsz milliónyi idegesítő feladattal, mutatóval, hozamgörbével bíbelődni. Ha szereted nézni, ahogyan a kedves téesztagok folyamatosan dolgoznak, és nem törődsz az olyan hibákkal, mint például hogy a kecskék csak akkor szaporodnak, ha külön inszeminátort (ezt is keressétek meg…) hívsz hozzájuk.

Ellenkező esetben viszont válassz más farmolós játékot (volt mostanság bőven, elég fellapozni az idei Gurukat), vagy a menedzsment stíluson belül egy olyan témát, ami közelebb áll a szívedhez (Vidámparkok? Dinók? Egészségügy?), mert csak úgy a Farm Manager 2018 sem fogja meghozni a kedved a témához.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!