Szilíciumvölgyi álom
Amikor a korát alaposan megelőző Unreal Tournament 2004 napvilágot látott, úgy tűnt, a modkészítő csapatok magukhoz térnek több esztendős álmukból: a szoftverhez kis túlzással legalább annyi teljes konverzió jelent meg, mint a '99-es nagy elődhöz. A játékért felelős Epic Games jó szokásához híven adta a próbálkozók alá a lovat, így a valóban tehetséges amatőrök közül többen is lehetőséget kaptak a kiugrásra. A Blue Omega Entertainment egy volt a nevezők közül - a most kitárgyalt programmal azonos című modjuk egyedi világképével és számtalan remek ötletével egy csapásra meghódította a rajongók szívét, a kezdetleges, de milliónyi lehetőséggel kecsegtető konverzió elnyerte a Make Something Unreal pályázat második díját, a munkásokra pedig felfigyelt a brit Codemasters... Hát nem gyönyörű? Amikor már azt hittük, az ilyen legendás történetek a Counter-Strike sikerét követően véget értek, jött egy csapat a semmiből, aki pénzt és lehetőséget kapott a bizonyításra. A Codemasters jó szokásához híven nem spórolt semmin: a készülő teljes játék megkapta a sok-sok tucat programban már licencelt (és jó párban bizonyított) Unreal 3 motort, és kis túlzással a brigád teljesen szabad kezet kapott. Még az alapok is zseniálisak: a történet szerint egy olyan steampunk világban járunk, ahol az amerikai polgárháború nem ért véget, észak és dél vígan mészárolgatja egymást a 20. században... Ennyit a pozitívumokról.
Nem reális
A Damnation világa
Észak és Dél-Amerika csatája 1861-ben kezdődött, és az egyetlen olyan háborúként tartjuk számon, amelyet az USA saját földjén vívott. A cél gyönyörű volt, az odáig vezető út azonban olyan legendás csatákat szült, amelyek során több mint egymillió ember vesztette életét - a szám annak türkében még inkább hatalmas, hogy ekkor ez az USA területén levő emberek mintegy ötöde volt. Hivatalosan 1865-ben ért véget - a Damnation története szerint azonban nem, ők egy olyan világot hoztak el nekünk, amelyben ez a véres háború egészen a huszadik század közepéig tartott.
Adjatok egy kanalat, főbe lövöm magamat...
Adva van tehát egy botrányosan trehányul kezelt technikai rész - erre sokan csak legyinthetnétek, mondván, ugyan már, egy játékban nem a külső a lényeg. Ebben maximálisan egyetértünk - a szoftver beltartalma azonban ha lehet, még a külcsínt és alulmúlja, és ez hatalmas szó. A Damnation egy akciójáték, amelyet megpróbáltak kalandelemekkel, járművezetéssel, és egy kis sandboxszal feldobni. Miután ez a három összetevő ismétlődik végig a hatalmas kaland során, érdemes lenne őket egyesével górcső alá venni, csak éppen felesleges. A járművezetésről már írtunk, arra nem érdemes szót vesztegetni, a lövöldözésről még nem, de talán jobb is így. A végtelenül bugyuta, a hatékonyságot még hírből sem ismerő fegyverekkel és a hatalmas túlerővel szemben a program lövöldözős része körülbelül annyira élvezetes, mint egy évezred a pokolban. A sandbox pedig kimerül abban, hogy melyik oldalról közelítjük meg a célpontot. Úgy érzem elkárhoztam, és a Damnation lett az én büntetésem. Pedig esküszöm, mindent megpróbáltam: bejártam az internet árnyékos oldalát, és beszereztem a díjnyertes modot (amelyben én nem fedeztem fel azt a bizonyos isteni szikrát), ezek után pedig úgy ültem le, hogy bármi lesz is, én jól fogok szórakozni. A játék azonban felöltötte ötvenes méretű acélbetétes bakancsát, és belegázolt a zsigereimbe, tette mindezt sátáni mosollyal. Hihetetlen, hogy egy csapat, aki egy ilyen kreatív univerzumot dolgozott ki, ekkora bakot lőjön - hihetetlen, de sajnos igaz. A Damnation botrányos, félkész, koncepciótlan, e mellé pedig olyan bődületes marhaságokkal van tele, hogy az szinte fáj. Az egész projektről az a gyanúm, hogy pénzmosás áll a hátterében, ezt a készítők nem gondolhatták komolyan - a végtelenül igénytelen angol szinkron pedig megerősített abbeli hitemben, hogy ez egy rossz vicc, amelyet a Steamen 50 euróért akarnak rásózni a gyanútlan próbálkozókra. Kerüljétek el, én már attól mocskosnak érzem magam, hogy feltelepítettem.