Szilíciumvölgyi álom


Damnation Művészi munkákAmikor a korát alaposan megelőző Unreal Tournament 2004 napvilágot látott, úgy tűnt, a modkészítő csapatok magukhoz térnek több esztendős álmukból: a szoftverhez kis túlzással legalább annyi teljes konverzió jelent meg, mint a '99-es nagy elődhöz. A játékért felelős Epic Games jó szokásához híven adta a próbálkozók alá a lovat, így a valóban tehetséges amatőrök közül többen is lehetőséget kaptak a kiugrásra. A Blue Omega Entertainment egy volt a nevezők közül - a most kitárgyalt programmal azonos című modjuk egyedi világképével és számtalan remek ötletével egy csapásra meghódította a rajongók szívét, a kezdetleges, de milliónyi lehetőséggel kecsegtető konverzió elnyerte a Make Something Unreal pályázat második díját, a munkásokra pedig felfigyelt a brit Codemasters... Hát nem gyönyörű? Amikor már azt hittük, az ilyen legendás történetek a Counter-Strike sikerét követően véget értek, jött egy csapat a semmiből, aki pénzt és lehetőséget kapott a bizonyításra. A Codemasters jó szokásához híven nem spórolt semmin: a készülő teljes játék megkapta a sok-sok tucat programban már licencelt (és jó párban bizonyított) Unreal 3 motort, és kis túlzással a brigád teljesen szabad kezet kapott. Még az alapok is zseniálisak: a történet szerint egy olyan steampunk világban járunk, ahol az amerikai polgárháború nem ért véget, észak és dél vígan mészárolgatja egymást a 20. században... Ennyit a pozitívumokról.

Damnation JátékképekDamnation JátékképekDamnation Játékképek

Nem reális


A Damnation világa

Észak és Dél-Amerika csatája 1861-ben kezdődött, és az egyetlen olyan háborúként tartjuk számon, amelyet az USA saját földjén vívott. A cél gyönyörű volt, az odáig vezető út azonban olyan legendás csatákat szült, amelyek során több mint egymillió ember vesztette életét - a szám annak türkében még inkább hatalmas, hogy ekkor ez az USA területén levő emberek mintegy ötöde volt. Hivatalosan 1865-ben ért véget - a Damnation története szerint azonban nem, ők egy olyan világot hoztak el nekünk, amelyben ez a véres háború egészen a huszadik század közepéig tartott.

A Damnation tehát az Unreal Engine 3-at használja - jó hogy papírról tudjuk, mert a szoftveren ez bizony nem látszik. Hogy ne egyből negatívummal kezdjünk, a pályák hatalmasak, a térképek pedig nem csak kicicomázott csövek, a legtöbbször tényleg mi dönthetjük el, hogy merre akarunk menni. Természetesen ez nem mentség arra, hogy a környezet ocsmány: a motorhoz, és a 2009-es évhez is méltatlanul alacsony poligonszám végig olyan érzéseket kelt az emberben, hogy egy amatőr próbálkozást lát (amely a készítők miatt félig-meddig igaz is), a borzalmasan ízléstelenül használt textúrák azonban azzal tetézik az élményt, hogy a végére már úgy gondoljuk: nem csak amatőrök, vakok is. A rusnyaságra a koronát azonban egyértelműen a modellek mozgása helyezi fel. A gyönyörűen megalkotott figurák (és ez nem vicc, tényleg jól festenek) állóképeken még hozzáadnak az élményhez, ellenben abban a pillanatban, hogy megmozdulnak, az egész kártyavárként dől össze. Mert hiába olyan dögös a nők ábrázolása, ha utána elkezdenek a talaj felett lebegve sífutni hősünk felé, mindenféle átmenet nélkül váltanak fegyvert, sőt, még az is előfordul, hogy beragadnak. Ilyenkor, mint a '90-es évek végén, a modellek széttárt karokkal és lábakkal repülnek a talaj felett, és egészen addig levitálnak, amíg újra nem indítjuk a programot, vagy vissza nem töltünk egy mentett állást. Elképesztő, de igaz. Persze ez még nem minden. Fizika, mint olyan, szinte nincs. A járművek vezetésekor (merthogy olyat is lehet) a legváratlanabb pillanatokban egyszer csak felpattanhatunk a teljesen sík talajról, hogy utána pörögve-forogva átzuhanjunk a padlón, és essünk-essünk a végtelenségig, vagy amíg vissza nem töltjük az előző mentett állást. Az ellenfelek halál-animációi még adhatnának némi pluszt - de miután ezeket is sikerült elfuserálni, nem teszik. Azt, hogy egy magaslati lövöldözést követően a gazemberek a nyakunkba potyogjanak, már a '98-as Half-life is tudta, a Damnation azonban nem rendelkezik efféle kvalitásokkal. A kinyírt ellenfelek legtöbbször összeesnek, és vízszintesen leheverednek - teszik ezt akkor is, ha éppen egy létráról másznak le, vagy adott esetben zuhannak. Ilyenkor jönnek a legviccesebb jelenetek: a lefelé eső úriember kényelmesen és túlagonizáltan leheveredik, majd egész egyszerűen a levegőben marad. Ennyi ballépést követően a mesterséges intelligenciától sem várnánk semmit - nem is kell, akkor legalább nem csalódunk. Szinte a teljes végigjátszás alatt lesznek társaink, akik nem akadnak bele a tereptárgyakba - lévén, nem is nagyon mozognak. A pályákra bizonyos területenként el van helyezve egy-egy teleport pont, amelynél, ha elérjük, hirtelen megjelenik a partnerünk, és lövöldözni kezd. Segíteni nem segít, de legalább ártani sem árt, nála ugyanis már csak az ellenfelek ostobábbak - néha több száz méterről is kiszúrnak bennünket, néha pedig akkor sem, ha az arcukat kloffoljuk.

Damnation JátékképekDamnation JátékképekDamnation Játékképek

Adjatok egy kanalat, főbe lövöm magamat...


Adva van tehát egy botrányosan trehányul kezelt technikai rész - erre sokan csak legyinthetnétek, mondván, ugyan már, egy játékban nem a külső a lényeg. Ebben maximálisan egyetértünk - a szoftver beltartalma azonban ha lehet, még a külcsínt és alulmúlja, és ez hatalmas szó. A Damnation egy akciójáték, amelyet megpróbáltak kalandelemekkel, járművezetéssel, és egy kis sandboxszal feldobni. Miután ez a három összetevő ismétlődik végig a hatalmas kaland során, érdemes lenne őket egyesével górcső alá venni, csak éppen felesleges. A járművezetésről már írtunk, arra nem érdemes szót vesztegetni, a lövöldözésről még nem, de talán jobb is így. A végtelenül bugyuta, a hatékonyságot még hírből sem ismerő fegyverekkel és a hatalmas túlerővel szemben a program lövöldözős része körülbelül annyira élvezetes, mint egy évezred a pokolban. A sandbox pedig kimerül abban, hogy melyik oldalról közelítjük meg a célpontot. Úgy érzem elkárhoztam, és a Damnation lett az én büntetésem. Pedig esküszöm, mindent megpróbáltam: bejártam az internet árnyékos oldalát, és beszereztem a díjnyertes modot (amelyben én nem fedeztem fel azt a bizonyos isteni szikrát), ezek után pedig úgy ültem le, hogy bármi lesz is, én jól fogok szórakozni. A játék azonban felöltötte ötvenes méretű acélbetétes bakancsát, és belegázolt a zsigereimbe, tette mindezt sátáni mosollyal. Hihetetlen, hogy egy csapat, aki egy ilyen kreatív univerzumot dolgozott ki, ekkora bakot lőjön - hihetetlen, de sajnos igaz. A Damnation botrányos, félkész, koncepciótlan, e mellé pedig olyan bődületes marhaságokkal van tele, hogy az szinte fáj. Az egész projektről az a gyanúm, hogy pénzmosás áll a hátterében, ezt a készítők nem gondolhatták komolyan - a végtelenül igénytelen angol szinkron pedig megerősített abbeli hitemben, hogy ez egy rossz vicc, amelyet a Steamen 50 euróért akarnak rásózni a gyanútlan próbálkozókra. Kerüljétek el, én már attól mocskosnak érzem magam, hogy feltelepítettem.