Az egykori Pyro Studiosnak mára már a mobilfejlesztésre átállt utódja sem létezik, de húsz évvel ezelőtt útjára indították a Commandos című valós idejű taktikai játékot, mely később kult-klasszikus sorozattá nőtte ki magát. A spanyol játékfejlesztés gyöngyeként számon tartott Commandos egy kiegészítőt és több folytatást is kapott, a jogokat megöröklő Kalypso pedig úgy döntött, hogy a 2001. szeptember 28-án megjelent, immáron 18 éves második rész megérett egy ráncfelvarrásra. Ezzel még egyet is lehet érteni, még azt is mondanám, hogy üdvözlendő, de mint általában mindig, úgy most is van egy de.
Megint szép lesz…?
A Commandos a maga idején nem volt éppen csúnya alkotás, a kézzel megalkotott, elképesztően részletes, hangulatos és gyönyörű hátterek még most is simán megállnák a helyüket. Ennek igazi akadályai a manapság használatos FHD felbontás, illetve a 21:9-es képarány és annak felbontásai, valamint az ez utóbbihoz nem igazítható kezelőfelület – elsősorban ezeket célozza a felújítás. No, meg esetünkben a karaktermodellek lecserélése is kitűzött cél volt, de az alatta rejlő játékot semmilyen téren nem érintették.
A lista elejét gond nélkül kipipálhatjuk, egészen extrém képarányokon és felbontásokon is működik a játék, de a textúrák felújítása leginkább azok magas hőfokon való kimosásához hasonlítható. Na, jó, ez talán kicsit túlzás, hiszen a távolság jól áll nekik – de az összkép olyan, mintha egyszerűen „beszkennelték” volna a tájat, minden pixelt felskáláztak volna, majd ráeresztettek egy képjavító algoritmust. Egyébként textúrafelújítás címén nagyjából ezt csinálja mindenki (léteznek nagyon menő neurális hálózatok is ilyen célokra), annyi különbséggel, hogy ezután jobb helyeken átnézik a végeredményt, és ahol kell, ott kézzel utógondoznak. Itt viszont ez utóbbi lépést vagy kihagyták, vagy nagyon felületesen jártak el a végrehajtása során.
Például nem egy jelenetben a falevelek homályosak, más tereptárgyak viszont élesek, a macskakövek peremei pedig újfent életlenek – míg a teljesen lecserélt karaktermodellek mindenütt szépek, már-már ropogósak. Ezzel az összkép minimum inkonzisztens, de inkább összecsapott benyomást kelt, ami köszönőviszonyban sincs azzal, amit régen a Commandos elindításakor tapasztalhattunk. Na, nem kell mindennek tökéletesnek lennie, de egy egyenletes minőségi szintet ki kell tűzni, el kell érni, majd azt a játék minden elemében megtartani. Főleg, ha felújításról van szó, és legfőképp, ha az a Commandos annak idején kiemelkedő produkciós minőségét szeretné visszaadni. Elvileg ezért alkalmazzák a művészeti direktort, kedves Yippee – nem pedig azért, hogy az „esetlegesen előforduló” szvasztikákat és egyéb önkényuralmi jelképeket mindenhonnan leradírozza egy, a világháborút feldolgozó játékból…
…méltó régi nagy híréhez?
És ez még sajnos csak a sor eleje. A képfrissítés nem egyenletes, a töltési idő sem túl acélos, ami teljességgel érthetetlen egy manapság már könnyűsúlyúnak számító játék esetén. Távolítani (igen, tudom, kizúmolni) alig lehet a képen, meg merem kockáztatni, hogy az eredeti változatot jóval magasabb madártávlatból is lehetett szemlélni, itt viszont a lényeg alig fér el a monitoron (update: a cikk leadása előtti napon futott be az ezt célzó frissítés). Egy bonyolultabb akciónál meg aztán lehet összevissza kattintgatni a lerakott kameraképeken, mert a minimapot hiába is böködjük: így nem lehet odavinni a képet ahova szeretnénk. De nem is értem, miért lepődtem meg, mert azt sem jelöli keret, hogy éppen mit szemlélünk. A kezelőfelületre a főmenü átrendezgetése mellett azért ráfért volna egy kis modernizálás is, de mindezek után ez már tényleg csak apróság.
Jómagam nem találkoztam a játékot súlyosan akadályozó képi vagy mechanikai hibákkal, de a fórumok kis túlzással hemzsegnek a panaszoktól – mindezt csak azért kell megjegyezzem, mert jómagam nem pontozhatom le olyasmi miatt, amivel (eddig) nem futottam össze, de a jelek szerint bőven akad probléma. Jelen állás alapján nem árt tehát felkészülni ezekre, még ha a Yippee és a Kalypso le is tette a nagyesküt, hogy rendbehozzák a gondokat.
Mindezek mellett a felszín alatt viszont mégiscsak ott van a Commandos 2, mely jobbára gond nélkül fut mai rendszereken és azért szebb is picit. Ha egyszer kikalapálják a nyűgösebb részleteket, akkor azt mondom, hogy megérhet egy jegyet a nosztalgiavonatra való felszállás, még ha kicsit meg is kopott a fénye. Így, a megjelenésnél, jelen körülmények között viszont inkább azt mondom: ha nem égsz a vágytól, hogy most azonnal kommandózz egyet, akkor jobban megéri várni vele egy kicsit, hogy legalább az égető gondokat orvosolják, esetleg le is árazzák.