A tömegközlekedés a modern nagyváros elengedhetetlen része, bár az, hogy milyen elemei vannak, városról-városra eltérő. Busz, trolibusz, metró, villamos, helyi érdekű vasút szállítja Budapesten utasok százezreit, míg New Yorkban csak metró és busz/express busz közlekedik. Azonban egy közlekedési vállalat sofőrjének lenni nem egyszerű: emberek élete függ az ügyességétől, tapasztalatától. Szokás szidni a sofőröket, mert felszállás előtt becsukják az ajtót, mert gyorsan/lassan mennek, de ha kipróbálod a Bus Simulator 21-et, akkor megérted, hogy milyen nehéz munkát végeznek a mi érdekünkben…
Angel Shores Metropolitan Transport Authority
Ezzel a sorozattal közel másfél évtizede vezethetünk buszt, noha az első rész, a Bus Simulator 2008 sokkal inkább volt rossz játék, mint jó, de lerakta a széria alapjait. Azóta több fejlesztő több játékban próbálta bizonyítani, hogy van potenciál a buszvezetésben, az utóbbi három epizód (Bus Simulator 16, Bus Simulator 18, Bus Simulator) alkotója, a stillalive pedig epizódról-epizódra állandó, apró lépésekkel fejlesztette játékát. Most pedig itt van a legújabb Bus Simulator, melyben egy amerikai nagyvárosban (és a 18-ból visszatérő Seaside Valley-ben) kell felállítani a legjobb, leghatékonyabb tömegközlekedési rendszert. Lássuk, hogyan!
Angel Shores nagyváros, a szó legjobb értelmében. Itt kell megnyitni egy közlekedési vállalatot, mert az emberek el akarnak jutni A-ból B-be, a kínai negyedből az üzleti központba, onnan pedig a tengerpartra. Ez azonban nem egyszerű. A Bus Simulator 21 elején mindösszesen egy buszt választhatunk, idővel pedig egész flottánk lesz, de ehhez több száz levezetett mérföld, és elégedett utasok százai-ezrei kellenek.
A Bus Simulator 21 városa kifejezetten jól néz ki. A különböző hangulatú városrészek észrevétlenül olvadnak egymásba, a kertvárosias zöld területeknek, a kínai/üzleti/tengerparti/stb. negyednek mind megvannak a maguk jellegzetességei, melyeket érdemes látni, felfedezni. A felfedezés persze vezetést jelent: a kezdeti viszonylat egy öt megállós távolságot jelent, amit könnyű teljesíteni, azonban a játék előrehaladtával – a menedzseri feladatokat is ellátva – nekünk kell meghatározni (többek között) a megállóhelyek ideális rendszerét. Ez pedig nem egyszerű, hiszen egy rossz sorrend súlyos perceket jelent a menetrend betartásában.
Vezetés közben ugyanis rengeteg feladatot kell ellátni. Be kell állni a megállóba, ki kell nyitni az ajtókat, az utasok le és felszállnak, jegyet kell eladni, aprót visszaadni, lezavarni a hangoskódokat, felébreszteni az alvókat, leengedni a rámpát a kerekesszékes utasoknak, majd kiállni és vezetni, ügyelve a KRESZ szabályokra és a környezetre… A küldetések sikeres teljesítéséért kapott pénzből pedig újabb és jobb képességű buszokat vásárolunk, hogy még több pénzünk és még nagyobb flottánk legyen.
Alexander Dennistől Volvóig
Erre pedig bőven van lehetőségünk, hiszen a fejlesztők a legjobb gyártók (pl. Man, Setra, IVECO, Mercedes-Benz, Scania) legjobb buszait licencelték. Összesen 30 busz (normál üzemű és elektromos, csuklós és emeletes) volánja mögé lehet beülni, ez pedig jelentős növekedés az előző részhez képest. Azonban azt rögtön ki kell jelenteni, hogy ha nem vagyunk polibok és nem PC-s szimulátorokon élünk, akkor a Bus Simulator 21 billentyűzeten gyakorlatilag játszhatatlan, hiszen az összes gomb valamelyik buszfunkcióhoz kapcsolódik. Külön gomb van arra, hogy felkapcsoljuk az utastér lámpáit, kinyomtassuk a jegyet, bekapcsoljuk a parkolóféket, ráadásul a gombok néha nem is reagálnak a megfelelő módon. Emiatt javasolt egy Xbox kontroller, ami a dolgokat leegyszerűsíti, illetve kormány is használható, de a fórumokat olvasva ezek közül sem mindegyik működik megfelelően.
A vezetési élmény pedig – legyen bár kontroller, billentyűzet vagy kormány alapú – kezdetben nem a legjobb. A buszok irányítása eleinte nehézkes, pedig ezeknél a járműveknél elvárt, hogy könnyen forduljanak, megálljanak, elinduljanak, de ez itt nem mindig működik. Nagyon meg kell gondolni, hogy egy csuklósbuszt hogyan kormányzunk egy szűk kanyarban, mert könnyen pénzt lehet veszíteni, ha nekimegyünk valaminek, vagy átmegyünk egy piroson. A program egyébként is értékel, egy jó megállóba állásért ugyanúgy jutalmaz, mint akkor, ha betartjuk a menetidőket, és büntet, ha két megálló között véletlenül kinyitjuk az ajtót, vagy nem veszünk fel el egy utast.
Egy nap a városban
A Bus Simulator 21 nem tökéletes játék, ahogy eddig egy rész sem volt az. A fórumok review bombingját azonban kissé igazságtalannak tartjuk, hiszen az előzőekben említetteken kívül nem találkoztunk komolyabb technikai hibákkal, összeomlásokkal. Igaz, eszméletlenül sokat tölt; a járókelők animációja megmosolyogtató; az utasok feje néha eltűnik a plafonban és az utcán zajló közlekedésben is lehet találni kivetnivalót.
Ennek ellenére mégis visszatértem Angel Shores-ba, újra és újra, hiszen egy nehéz munkanap után igazán pihentető élményt nyújt, ami valahol a széria lényege és fontos jellemzője. A fejlesztők a premier óta is kalapálják a játékot, a hozzászólásokra válaszolnak. Valamivel több, mint 10 000 forintot megéri kiadni erre a címre. A fejlődés tetten érhető, hiszen van újdonság a Bus Simulator 21-ben, és ki tudja: ha a stillalive emberei tovább dolgoznak, két epizód múlva már lehet, hogy 90% feletti értékelést adunk a következtető utaztató játéknak.