A World of Tanks példaértékű sikereket tudhat maga mögött, hiszen a fehérorosz fejlesztők fejéből 2008-ban kipattant ötlet rövid időn belül meghódította a világot -- alig egy évvel a bétatesztelés után egymillió regisztrál tagot számláltak, ami két esztendő leforgása alatt már a hárommilliót is meghaladta. Most éppen 60 milliónál járnak, de ezen felül Guinness-rekordot is döntöttek az egyidejűleg csatlakozott játékosok számával, s persze azt sem szabad elfelejteni, hogy az eSport-szférában is hódít a World of Tanks.
A Wargaming.net tehát beletenyerelt a tutiba, s folyamatos fejlesztésekkel, finomhangolásokkal képesek voltak fenntartani az érdeklődést a játékuk iránt, sőt növelték is azt, Oroszországból indulva Európát és az Egyesült Államokat is bevéve. Ezek után persze felmerül a kérdés, hogy mi a következő lépés, azon túl, hogy tovább bővítsék a programot. Nos, a válasz erre az, hogy új platformot kell megcélozni, egy olyat, ahol nagyon komoly multiplayer közösség működik, s nincs még egy ilyen játék -- a választás az Xbox 360-ra esett, de valószínűleg a Microsoft nem kevés győzködése után.
A csapat az idén nyáron megtartott E3 keretében jelentette be, hogy a World of Tanks konzolra költözik. Ez volt a show egyik legnagyobb meglepetése, hiszen nem sokan gondolták volna azt, hogy egy ilyen, erősen a PC-s kultúrához kötődő játék valaha is meg fog jelenni konzolokra, főleg nem egy kifutó modellre. A Wargaming.net azonban belevág a projektbe, s igyekeznek a lehető legteljesebb formában átültetni a személyi számítógépeken hódító játékot.
World of Tanks Light
Azzal azt hiszem, nem okozok senkinek sem nagy meglepetést, ha azt mondom: a World of Tanks Xbox 360 Edition nem tökéletes átirata az alapanyagnak, több szempontból sem: a grafika konzolos mércével nézve csúnyácska, a kezelés egyszerűbb és a lehetőségek korlátozottabbak. Összességében a játék egy könnyített változatával állunk szemben -- ugyanakkor tökéletesen érthető, hogy miért hozták meg ezeket a döntéseket a fejlesztők.
Figyelembe kell venni, hogy konzolon még nem nagyon volt ilyen, a szimuláció és az arcade lövöldözés határán egyensúlyozó tankos program. Az Xbox-tábor jókora része a Halo, a Call of Duty és a Battlefield kezeléséhez van szokva, ezeken nevelkedett fel, márpedig ezekben sokkal nagyobb szerepet játszanak a gyors tempójú gyalogsági harcok, mint bármi más. Ez teljesen más mentalitást és játékstílust eredményezett, aminek valahogyan kedvezni kellett, különben nagyon gyorsan elnéptelenedik a játék, ama címszó alatt, hogy ez túl lassú vagy túl sokat kell vele babrálni.
Ennek megfelelően a World of Tanks Xbox 360 Editionben már a kezdőtankok is eléggé gyorsak és mozgékonyak, lehetőséget adva arra, hogy egy FPS-ben látott manőverekkel próbálkozzunk -- persze az oldalazva támadás vagy szemből történő vak lerohanás egyáltalán nem célravezető, de gyorsan megtanít arra, hogy a World of Tanks nem egy hagyományos lövölde, itt óvatosabbnak kell lenni, s nem szabad egyedül végigrongyolni a pályán, mert hamar nézőként végzi az ember. Egy, a konzoljátékosoknak szánt mankónak tekintem a megnövelt sebességet és fordulékonyságot, ami a PC-s verzióhoz képest furcsa, de hamar hozzászokik az ember, s személyesen nekem jobban is tetszik.
Természetesen nem csak a tankok viselkedése változott az eredetihez képest, hanem a játékmenet is, de ez inkább csak olyan apróságok terén, amelyek szükségesek voltak egy jól működő átirat elkészítéséhez. Ilyen változás az, hogy konzolon a célkereszt színkódolva jelzi, mekkora esélyünk van átütni az ellenfél páncélzatát, vagy hogy a HUD-on felvillan egy lámpa, ha az ellenfelünk észrevett minket. Továbbá (a bétában) nem kell a harckocsi javításával törődni, a lőszerutánpótlásra és a tankcsapat menedzselésére pedig nem nyílik mód, bár méregdrágán vehetünk nekik képességfokozó csomagokat.
A tankok világa
A World of Tanks Xbox 360 Edition a tankok terén nyújtott felhozatala elmarad ahhoz képest, amivel személyi számítógépen találkozhatunk, de ez több mint valószínű, hogy csak a bétában van így, hiszen nem nagy ördöngösség kibővíteni a garázst. Amit eme tesztverzióban megkapunk, az a töredéke a különböző kategóriáknak (könnyű-, közepes- és nehéztankok, valamint mobiltüzérség), s noha papíron lehetőség van arra, hogy az igazán híres és erős tankokat megvegyünk, ez a gyakorlatban nem lehetséges. Egy Tigris például csak szívfájdításnak van jelen, hiszen nagyon kevés az esély arra, hogy a véges idejű bétateszt idején összefarmoljuk rá a megfelelő, egyébként csillagászati összeget, venni pedig nem tudunk fizetőeszközt, a bolt ugyanis még nem működik.
Amik maradtak, azok főleg kezdő- és közepes harckocsik német és amerikai oldalon, s mint említettem, ezek alapállapotban is mozgékonyabbak és gyorsabbak, mint a PC-s testvéreik, így alkalmasak arra, hogy már elsőre élvezetes betekintést kapjunk a Tankok Világába. Természetesen van lehetőség fejlesztésre, ám ez is eltérő attól, amit a PC-s kiadásban láthatunk: amíg a kedvenc platformunkon minden fontosabb alkatrészt egyenként cserélhetünk le egy jobb, vagy a stílusunkhoz jobban passzoló elemre, addig konzolon csak csomagokban tudunk gondolkodni. Ez úgy néz ki, hogy a fejlődési fán van 3-4 lehetőség, amiket a már megszokott módon előbb pénzért kifejlesztünk, majd pedig egy újabb összegért fel is szereltetjük -- elegendő fejlesztést elérve az úgymond családfán megnyílik a lehetőség arra, hogy az aktuális gépünk egy komolyabb rokonát vegyük az irányításunk alá, de persze ezt is csak azután tehetjük meg, hogy leróttuk a fejlesztés-vásárlás kötelező körét.
A teljesítményt és tűzerőt fokozó fejlesztéseken túl vizuálisan is személyre szabhatjuk a járgányunkat. A tank a különböző környezeteknek megfelelő álcafestést kaphat, majd rávéshetünk egy nevet (itt a klasszikus elnevezésekre kell gondolni, mint Betsy vagy Charlie), végül pedig egy emblémával vagy zászlóval is a sajátunké tehetjük a kis kedvencünket -- de azt talán már mondani sem kell, hogy mindez játékon belüli pénzbe kerül, s a ráfordítás nagyságától függ, hogy a díszítések ideiglenesen vagy örökre velünk maradhatnak-e.
Eddig jó
A bétával töltött órák során szerzett tapasztalataim alapján úgy gondolom, hogy a fejlesztéssel megbízott Wargaming West (korábban Day 1 Studios) jó munkát végzett abban, hogy a konzolos tábor igényeinek megfelelő játékot készítsen, minimálisra fogva az ilyenkor mindig szükséges kompromisszumokat.
A World of Tanks Xbox 360 Edition alapvetően egy jó, hű átirata az alapanyagnak, de nem vagyok teljességgel meggyőzve arról, hogy a Wargaming terméke konzolon is olyan sikeres tud lenni, mint PC-n. A játékmenet (kisebb-nagyobb botlásokat leszámítva) már most jó, s egyelőre elegendő játékost is találni, de mindez még csak egy ízelítő volt. A vízválasztó a bolt és ezzel együtt a mikrotranzakció aktiválása lesz, ha ugyanis ezt nem tudják megszerettetni az emberekkel, akkor a konzolon is a free-to-play modellt követő játék hamar pénztemetővé válik a Wargaming.net számára, onnantól pedig egyenes út vezet a szerverek leállításáig.
A másik fontos dolog, amit még figyelembe kell venni, hogy milyen komoly, a játékosokat tömegesen vonzó konkurensek vannak a konzolra. Emiatt nem lesz egyszerű dolga megvetnie a lábát a játéknak, ugyanakkor az eddig látottak alapján van esélye arra, hogy sikeres legyen, még ha szerintem nem is fog olyan gyorsan akkora tömegeket megmozgatni, mint a nagy testvér.