Warren Spector, a Deus Ex és az Epic Mickey atyja szerint az olyan játékok, mint az Uncharted, a Telltale féle The Walking Dead vagy éppen a Heavy Rain sztorijai nem úgy működnek, ahogy egy videojátékban annak működnie kellene: nincs összhangban a játékkal.
„Ha csak azt akarod megmutatni, milyen okos vagy, akkor húzz el a médiumomból!” – mondta Spector a PAX Australián. „Készíts filmet vagy ilyesmit, mert azt kéne csinálnod.” Ezután példákkal is élt. Először az Uncharted szérián vezette le, hogy bár remek a sztorija – saját bevallása jobb, mint bármi, amit eddig ő kitalált –, és távolról sem rossz játék, de a limitált interakció miatt a játékosok nem bontakozhatnak ki. „Arról szól, hogy hogyan tudod teljesíteni az utat két történeti pont között.”
Eztán jött a Telltale The Walking Dead-je, amit ugyan imád, ám szerinte nagy baj vele, hogy meghozható döntések kikényszerítettek, a fejlesztők vezetik benne a kezünket. „Minden választás előre scriptelt, valahol egy játéktervező megírta, és a döntések következményei előre elrendeltettetek a fejlesztők által.”
Végül a Heavy Raint hozta fel, ami szerinte szintén az ő munkásságát felülmúló történettel bír, de ez csak azért van így, mert a játékos semmi meglepőt vagy előre nem kiszámíthatót nem tehet a sztori folyamán. „Tulajdonképpen öt mozifilm forgatókönyve összemosva, és te csak azt döntheted el, hogy a játék adott pontján éppen melyik szkriptből legyen elmesélve a történet adott szakasza.”
Nektek mi a véleményetek?
Talász a földön egy botot... neked semmit sem jelent, de egy gyerek számára játékká válik a kezében. Az egész attól függ, hogy te hogyan állsz hozzá. Hiába sorolod te akárhová. Akkor is játszani fogsz vele és nem nézni.
Talász a földön egy botot... neked semmit sem jelent, de egy gyerek számára játékká válik a kezében. Az egész attól függ, hogy te hogyan állsz hozzá. Hiába sorolod te akárhová. Akkor is játszani fogsz vele és nem nézni.
Elképesztő, hogy minden témában csak szélsőségesen tudsz nyilatkozni... Valami vagy fekete vagy fehér? Komolyan? Bájosan fasiszta tudsz lenni.
Egyébként meg a fazon 10 éve nem csinált normális játékot. A helyében inkább lapítanék.
Sőt, én nem tekintem a nintendo wii-t játék konzolnak mert hadonászós irányítója van. Akkor a Mickey nem játék?
Elképesztő, hogy minden témában csak szélsőségesen tudsz nyilatkozni... Valami vagy fekete vagy fehér? Komolyan? Bájosan fasiszta tudsz lenni.
Egyébként meg a fazon 10 éve nem csinált normális játékot. A helyében inkább lapítanék.
Sőt, én nem tekintem a nintendo wii-t játék konzolnak mert hadonászós irányítója van. Akkor a Mickey nem játék?
"a játékos semmi meglepőt vagy előre nem kiszámíthatót nem tehet a sztori folyamán" Warren úrnak van olyan játéka amiben ilyesmit lehet csinálni?
„Ha csak azt akarod megmutatni, milyen okos vagy, akkor húzz el a médiumomból!”
A te médiumod? Mióta? És mi ez a rátarti paraszt beszólás? Akármekkora zseni a fickó a területén, de ilyet mondani elég bunkó dolog.
Savanyú a szőlő szindrómát érzek. Nézzétek csak meg, a 2000-es évek második felétől neki babér nem termett.
Ezzel még nincs elvitatva az adott produktumok létjogosultsága, csak nem a szó szoros értelmében vett játékok, nem fedezheted fel kedved szerint őket - interaktív mozik "csupán".
A manapság igen népszerű nyitott világú játékok miatt, amelyek hatalmas bejárható területekkel, rengeteg küldetéssel, és eszméletlen szavatossággal kápráztatják el a nagyközönséget, néha jó érzés egy kicsit "zártabb" programmal játszani. Erre nekem jó példa a Skyrim esete. Igaz, hogy egy kiváló játék, nagyon jól összerakott világgal, de ami nekem a leginkább fájt, az az NPC-k ostobasága. A párbeszéd lényegében annyiból áll, hogy egymással szemben állunk, minden animáció és cutscene nélkül csak beszélgetünk egy agyatlan papírmasé figurával. Jó lett volna mondjuk egy Witcher 3 szerű párbeszédforma. Ráadásul a Dovahkiin nem kapott semmilyen szinkront, ellenben az ígéretesnek tűnő Fallout 4-el. Tudom, hogy csak 2011-es a Skyrim, de nekem furcsának tűnt ez a fajta egyhangúság a karakterek terén. A megírt szövegek nagyon jók, de ahogyan előadják, az egy kicsit ostobának tűnik. Lényegében alig mozognak az NPC-k, ugyanúgy ácsorog Ulfric Stormcloak, mint például Delphine. Ez kicsit ki tud engem zökkenteni a beleéléstől, de az ilyen bugyutaságot kompenzálja a rengeteg szórakozás a játékmenet és a modok miatt. Szerencsére egy The Walking Dead vagy másik Tellatale produkció sokkal szebb és élettelibb karaktereket vonultat fel megfejelve a jó kameramozgással és az élethű animációkkal (na jó, a Trónok harcás sorozatukban egy kicsit esetlen volt a grafikai rész).
Összegezve: Nincs semmi baj a mai "Sztoriközpontú" játékokkal, mert nagyon jó történeteket élhetünk át, sajnos sokszor a játékmenet rovására. A filmekhez való hasonlítás egy kicsit túlzás szerintem, mert amíg egy filmben nem dönthetünk semmiről, addig egy "Interaktív film" szerű játékokban sokszor kemény dolgokkal találkozhatunk moralitás terén.
Ha pedig kedves Warren Spectornak nem tetszenek a filmszerű és lehetőség nélküli programok, ajánlok neki egy olyan játékot, ahol a világ a saját tetteink szerint formálódik és változik...
...Minecraftnak hívják.
"a játékos semmi meglepőt vagy előre nem kiszámíthatót nem tehet a sztori folyamán" Warren úrnak van olyan játéka amiben ilyesmit lehet csinálni?
„Ha csak azt akarod megmutatni, milyen okos vagy, akkor húzz el a médiumomból!”
A te médiumod? Mióta? És mi ez a rátarti paraszt beszólás? Akármekkora zseni a fickó a területén, de ilyet mondani elég bunkó dolog.
Savanyú a szőlő szindrómát érzek. Nézzétek csak meg, a 2000-es évek második felétől neki babér nem termett.
Őszintén melyik játékban tehetünk valami előre nem kiszámíthatót? Witcherben torkon szúrhatjuk Dandeliont? Nem. Tomb Raiderben hagyhatjuk, hogy megerőszakoljon az a majom? Nem. Az Assassin's Creed sorozatban dönthetünk úgy, hogy leülünk tárgyalni a templomosokkal? Nem. És a végtelenségig sorolhatnám a játékokat és egyikben sem tehetünk semmi olyat, ami előre nem kiszámítható. Hirtelen csak a Far Cry 4 jut eszembe, ahol megvárhatjuk amíg Pagan Min visszatér az asztalhoz. Az más kérdés, hogy a játék akkor roppant rövid és eléggé unalmas lesz, de legalább nem kiszámítható.