Valamivel több, mint két hete számoltunk be arról, hogy az Assassin’s Creed című mozifilm ordas nagyot bukott az Egyesült Államokban, és ez sajnos semmit sem változott. Az akkori 22,4 milliót szerény 50,8 millióra növelte, ami a 125 milliós költségvetéshez képest nudli. Ugyanakkor a filmet – sok más mozihoz hasonlóan – még megmenthet a világ többi része.
A szerintünk nem is olyan rossz Assassin’s Creedet ugyanis rengeteg helyen még csak idén mutatták be, olyan nagyobb piacokon, mint Olaszország vagy az Egyesült Királyság. A film jelenleg 104 milliót szedett össze, vagyis az összbevétel eddig 154 millió. Ugyanakkor ez még nem jelenti azt, hogy túl van a veszélyen Michael Fassbender orgyilkos mozija. Bár a külföldi bevételek magasak, érdemes tudni, hogy a gyártók ebből a pénzből hatványozottan kevesebbet látnak, mint abból, ami az Egyesült Államokban folyik be, ugyanis a külföldi forgalmazók is leveszik a bevételből a maguk részét, és az bizony nem csekély összeg. Világszinten nagyjából 200-250 milliót kéne hoznia ahhoz, hogy a gyártó stúdiók hátra dőljenek, és azt mondják, a film nem csak visszahozta az árát, de kerestek is rajta. Erre viszont megvan az esély.
Úgy érzem teljesen jogos a párhuzam a Mad Max 4-el, amely szintén ugyanezt az utat járta be, csak kicsit magasabb költségvetésből. 150 millió volt a költség, belföldön hoz 154 milliót, amelyből a mozik, miegyéb lehúzott összesen 20-40 milliót (lásd idézet). "Akárhogy osztom-szorzom, az összeg marha messze van a kasszasikertől." Sőt durva ráfizetés. Ezekután "nyilvánvaló, hogy az USA-ban a film megbukott.", hogy idézzelek. A világ végül megmentette, jól tejelt.
Arról, hogy a hype mit számít? Példa a játékvilágból: emlékezz a Duke Nukem Forever-re, ami szintén teljes siker volt anyagilag (még DLC-ket is hoztak hozzá), mégis megbukott, mind rajongói oldalról, mind kritikailag. Viszont az anyagi sikert a kiadó többször is megerősítette. Az MM4-et és a DNF-et is a hype adta el. Vannak a DNF-nek is rajongói, akik szerint a világ legjobb FPS-e (lásd Steam közösségkp)., és van aki meg azt mondja, hogy az MM4 az "évszázad akciófilmje".
Az lehet, hogy "az AC messze van ettől". De még lehet az AC-nek is 380 milliós bevétele, ahogyan az MM4-nek. Ha így lesz, akkor bebizonyítja, hogy kb. egy kategória.
Az FF4 belföldön hozott 56 milliót, külföldön 112-őt. Az utóbbiból a külföldi forgalmazók és mozik lehúznak 30-50%-ot, és csak a maradék jut el a gyártóhoz. A film került 120 millióba. Akárhogy osztom-szorzom, az összeg marha messze van kasszasikertől.
Az MM:FR hozott belföldön 154 milliót, külföldön 225 milliót, aminek szintén elveszti 30-50%-át. De ez még mindig untig elég egy 150 millába kerülő filmnek ahhoz, hogy sikert jelentsen. Az AC messze van ettől.
Az, hogy a hype vagy nem hype segített rá, mit számít? Összeszedte, pont. Az egyik nem csak elkerülte a bukást, hanem igazán jól tejelt, ráadásul szerintem jó film. A másik finoman szólva sem az, és ez látszik is a bevételen. Az a világ sem tudta megmenteni. Az AC-t még simán megmentheti. Akkor hol itt a probléma?
A Mad Max: Fury Road meg 45 milliót hozott a nyitó hétvégén, ami majdnem annyi, mint amennyit a premierje óta az Államokban az AC összesen össze tudott hozni. A 150 milliós költségvetés egyharmada megvolt egy hétvége alatt. Belföldön meghozta az árát, ami jó eredmény, onnantól kezdve már nem kellett azon görcsölniük, hogy vajon külföldről befolyik-e annyi pénz, hogy legalább a beleinvesztált pénz visszajöjjön. Az meg kit érdekel, mennyi idő alatt szedi össze a film a pénzt, vagy milyen hangzatos címeket süt rá a média?
Hasznot hoz-e vagy sem, ez a kérdés, ami mindenkit, de leginkább a gyártó stúdiót izgatja. A Mad Max hasznot hozott, lesz is folytatása. A FF4 távolról sem, így maximum akkor kapna kisebb költségvetésű folytatást, ha jó kritikákat kapott volna, de az sem lett meg. Az AC még várat magára. Az nyilvánvaló, hogy az USA-ban a film megbukott. A világ többi része még megmentheti. Bár, mivel a Ubi eleve nem számolt komoly anyagi sikerrel, ők talán már ezt is sikernek könyvelik el.
Az előtte levő bekezdésben azt írod, hogy az FF4 167 milliós bevételéből jó ha a stúdió 100 misit lát. (Annak ellenére, hogy a költségvetés 140%-át hozta bevételként.)
Tehát ha a MM4 kínkeservvel összehozta saját költségvetését belföldön (értsd 100%-ot) több hét alatt, akkor abból a stúdió legalább 40%-os veszteséggel jött ki. (a fentiek alapján).
És tényleg! "the loss incurred by the film was around $20–40 million" írja a The Hollywood Reporter.
Ezután még jó, hogy volt gyomorgörcs és marketing-hype, hogy legalább világszinten teljesítsen valahogy az "évszázad akciófilmje" (Index). Az egy dolog, hogy bőven visszajött az ára. De a világ többi része mentette meg Nem gyengén, mert ha jól emlékszem a kínaiak pld. egy fillért/jüant sem adtak érte.
A Mad Max: Fury Road meg 45 milliót hozott a nyitó hétvégén, ami majdnem annyi, mint amennyit a premierje óta az Államokban az AC összesen össze tudott hozni. A 150 milliós költségvetés egyharmada megvolt egy hétvége alatt. Belföldön meghozta az árát, ami jó eredmény, onnantól kezdve már nem kellett azon görcsölniük, hogy vajon külföldről befolyik-e annyi pénz, hogy legalább a beleinvesztált pénz visszajöjjön. Az meg kit érdekel, mennyi idő alatt szedi össze a film a pénzt, vagy milyen hangzatos címeket süt rá a média?
Hasznot hoz-e vagy sem, ez a kérdés, ami mindenkit, de leginkább a gyártó stúdiót izgatja. A Mad Max hasznot hozott, lesz is folytatása. A FF4 távolról sem, így maximum akkor kapna kisebb költségvetésű folytatást, ha jó kritikákat kapott volna, de az sem lett meg. Az AC még várat magára. Az nyilvánvaló, hogy az USA-ban a film megbukott. A világ többi része még megmentheti. Bár, mivel a Ubi eleve nem számolt komoly anyagi sikerrel, ők talán már ezt is sikernek könyvelik el.
Ugyanúgy a szerintem bűnrossz, "évszázad akciófilmje" Mad Max 4: Harag útja is alig hozta vissza a kiadásokat először, sőt gáz volt vele a már a nyitó héten is (mindösszesen 154 milliós bevétel az USA-ban, szemben a 150 milliós költséggel). Aztán megkezdődött a hype (ezt idehaza is éreztük a sildessapkától a kulcstartón keresztül a hátizsákig), és a világszerte vetítés meghozta a 378 milliós bevételt.
Igaz, azóta az "évszázad akciófilmje" titulust is ráaggatták már más címekre (pld. Star Wars), szóval nagyjából nem jelent semmit. Lesz még pár belőle