A múlt héten az EA bejelentette a legújabb szolgáltatását, aminek röviden és tömören az a lényege, hogy egy fix összegű havidíj ellenében a kiadó játékait élvezhetjük -- jelen állás szerint nem az összeset, hanem néhány korábbi darabot, de még így is érdekes az ötlet. Ha félretesszük egy kicsit az EA iránti átható, bár szerintem egy kissé már túlzásba vitt utálatot, akkor be kell látni, hogy ez egészen jó üzlet, hiszen havi 5 dollárért már egész jól el lehet szórakozni, kipörgetve néhány olyan játékot, ami kimaradt a szórásból, arról már nem is beszélve, hogy az EA Access-szel kedvezmények is járnak, sőt még idő előtt is rátehetjük a kezünket bizonyos jövőben megjelenő programokra.
Nem tagadom, az EA Access beindította a fantáziámat, s nem csak azért, mert így, első ránézésére jó ajánlatnak tűnik, amit a megacég kínál, hanem azért is, mert valami sokkal nagyobb előszele lehet, olyan paradigmaváltásnak, amelynek az első lépéseit nem az EA és nem is az egyik nagy konzolgyártó tette meg.
Felhőben a szórakozás
Hogy megértsétek, mire akarok kilyukadni, egy kicsit vissza kell tekerni az órát, egészen a 2000-es évek közepéig, ugyanis ekkor tűnt fel a színen két olyan cég, amelyek olyat kínáltak, mint még előtte senki. Ez volt az OnLive és a Gaikai, az ötlet pedig azonos volt: szerették volna egy az egyben megszüntetni a lemezes és a digitális formában terjesztett játékokat, hogy az egészet az akkoriban még nagyon is idegennek hangzó felhőbe helyezzék. Az egész hatalmas őrültségnek hangzott, s igazság szerint nem is igazán működött -- ki lehetett próbálni, a demók még most is élnek, sőt még innen, a messzi Európában is beindítható az egyik amerikai szerveren csücsülő játék, de az egész még nagyon darabos, kiforratlan volt. A világ, vagyis pontosabban az internet egész egyszerűen nem volt felkészülve arra, hogy játékokat a világhálón keresztül streameljük a monitorjainkra, s szépen lassan mind a két szolgáltató kikopott a köztudatból, látszólag teljesen a feledés homályába taszítva az egész játékstreamelés egyébként nagyon érdekes koncepcióját -- aztán jött a Sony.
A japán cég 2012-ben jelentette be, hogy 380 millió dollárért szőröstül-bőröstül megvásárolta a Gaikait, s ezzel újra beszédtéma lett a játékstream, a cég ugyanis később közölte, hogy a kaliforniai fejlesztők ötletét arra fogják felhasználni, hogy a PS4-en technikai okok miatt nem futó régebbi játékokat elhozzák, vagyis megoldják a visszafele kompatibilitás hiányosságát -- ám egy lépéssel még tovább mentek, s azt mondták, hogy ez a technológia nemcsak a legújabb asztali konzoljukra, hanem PS3-ra, PS Vitára, okoskészülékekre, sőt még tévére is elérhető lesz. A halottnak hitt ötlet így egy csapásra újra valóságnak tűnt, ma már pedig ott tartunk, hogy megy a nyílt bétatesztelés és bárki (na jó, csak az, aki Észak-Amerikában él) belekóstolhat abba, milyen lehet a játékipar jövője.
Bérlem a játékot
Jövője, ugyanis régóta pedzegetik nálam okosabb emberek, hogy az ipar pontosan ebbe az irányba tart, ahol nincsenek többé a felhasználó birtokában lévő programok (jogi értelemben azért ez a birtoklás sem egyszerű dolog, úgyhogy most inkább hagyjuk is), hanem ehelyett a játékok, mint szolgáltatások lépnek elő. Ha egy kicsit belegondolunk, nem annyira vad ötlet ez, hiszen valami egészen hasonló zajlik éppen most a film-, sorozat- és zeneiparban; egyre nagyobb teret nyernek a streamelő szolgáltatások, a Netflix, a Hulu, a Spotify, a Pandora, az HBO GO, az Amazon és így tovább, melyekkel egy alacsony összeg vagy havidíj ellenében azt nézünk/hallgatunk, amit akarunk, anélkül, hogy lemez egyszer is érintette volna a kezünket. Ismerős, ugye? Pont ezt kínálja az EA Access, a PlayStation Now és végső soron a PS Plus „ingyen” játékai is, azt, hogy a játék feletti kontroll a kiadó, a terjesztők kezében marad, miközben a játékosok csak bérlik a kiszemelt terméket.
Belátom persze, hogy a film/zeneiparhoz hasonló méretű változás sokkal lassabban és nehezebben fog bekövetkezni a gamerek körében, egyrészt a technikai korlátok miatt, másrészt pedig azért, mert egészen más a gondolkodásmód. Szeretjük a polcunkon látni, a kezünkben fogni a kedvenc játékainkat, de minimum egy csokorba szedni őket digitálisan a Steam vagy urambocsá az Origin, esetleg a Uplay digitális polcain, így keserű pirula lesz, ha tényleg beindul a szolgáltatás felé való menetelés, hiszen nagy ellenkezés volt már akkor is, mikor felbukkant a Steam a digitális kánaán ötletével -- de aztán azt is megszoktuk és végül meg is szerettük, annyira, hogy ma már sokan inkább a letöltéseket részesítik előnyben, szimplán kényelmi szempontból.
Még ne kezdjétek egyenesíteni a kaszákat
Nyilván ahhoz, hogy megvalósulhasson egy ilyen, most még távolinak és szinte lehetetlennek tűnő váltás, a technológiai korlátok megugrásán túl olyan alternatívát kell nyújtani, ami jobb a mostani megoldásánál; az áraknak, a szolgáltatásoknak, a korlátozásoknak és minden más, kisebb-nagyobb tényezőnek olyannak kell lennie, ami elnyeri a mindenért fanyalgó köz tetszését. Az EA már próbálgatja a szárnyait, de bátortalanul, a Sony streames ötletének terjedését az Egyesült Államokon kívüli, finoman szólva is nem kielégítő internet infrastruktúra hátráltatja, s noha a Microsoft is megpróbálkozott a digitális tartalmak előtérbe helyezésével, hatalmas pofonba szaladtak bele, s azóta nem is nagyon mozgolódnak ezen a téren. Hogy ki lesz, aki megteszi az első nagy lépést, az még nem látszik, és szinte biztos, hogy nem a közeljövőben lesz a nagy váltás, de a mostani jelekből az olvasható ki, hogy ebbe az irányba tartunk. Aztán, hogy ez jó-e vagy sem (az is benne van a pakliban, hogy teljesen rossz az elmélet), azt már mondjátok meg ti.
És ezek a mai fiatalok!
Hjaj, kisunokám, az én időmben még a csótányok is csótányabbak voltak, és a tejbegríznek is tejbegrízebb íze volt…!
Ja, és hogy a cikkhez is írjak vmit, támogatom a digitális formát, a bérlést, sőt a streamelést is. Nem hinném, hogy a mai fejlett világban még érdemes megvenni valamit DVD-n, vagy egyáltalán érdemes-e megvenni, ha majd fog lehetni bérelni is, ugyanis úgyse fogom életem végéig játszani ugyanazt a játékot. A streamelésnek egyelőre csak technikailag látom hátrányát, az internetszolgáltatásnak még fejlődnie kell hozzá, de egyébként remek az ötlet. Teljesen platform- és hardver-független játék, amit ott játszok ahol akarok, és amikor akarok.
Őszintén engem nem zavar , hogy csak ideiglenesen használhatom a játékokat . Mivel jóformán ha egyszer 2szer végigviszem , utána elő se veszem . Ez volt pc-n is , volt vagy 40 játékom , jó pár ezer forint értékben . Nemrég ajánlottak érte 20ezret , de annyiért sajnáltam odaadni , most meg bedobozoltam és bevágtam a kamrába . Pár év múlva meg kuka .
Régebben próbálgattam az Onlive-ot. Ott is volt olyan lehetőség, hogy bizonyos összegért (azt hiszem az is 5 dollárt volt) 1 hónapig lehetett játszani a legtöbb játékkal. De volt lehetőség arra is, hogy a játékokat megvásárold, és akkor korlátlanul használhatod. A legújabb játékok kivételével pedig lehetőség volt 30-60 perces próbajátékra, akár többször is, csak mentés nélkül. Ez például nem volt rossz ötlet.
Amúgy, nem hinném, hogy itt a fórumon sokakat másfél percnél tovább le tudna kötni egy Pac-Man, Centipede vagy Galaga.
Bármennyire is nézzük a felhő alapú játékszolgáltatások egyre nagyobb teret nyernek. Fölhoztátok az internet veszélyeit is. Ez tény és való. Hackerek voltak vannak és lesznek is. De azért azzal is számolni kell, hogy mire nagyobb térben elterjed a felhő szolgáltatás ki tudja milyen biztonsági szolgáltatásokat agyalnak ki, vagy milyen szolgáltatások vannak amikről mi, átlagfelhasználók nem tudunk. Úgyhogy nem kizárt, sőt én logikusnak tartom, hogyha a felhő szolgáltatás elterjedése megnövekszik a biztonságon is javítani fognak. Nem mondom, hogy 100%-ig biztonságos lesz, olyan soha nem lesz, de mostani szemmel a biztonság biztos nőni fog. És ha egy dobozos játékot adsz kölcsön valakinek, amit ne adj isten nem kellett online aktiválni, annak is ugyan úgy megvannak a veszélye.
Az EA meg nem vezetné be, ha nem számítana a jelenleginél nagyobb bevételre. Pl. ezzel fel tudják számolni a használtjáték piacot.
De azért néha eszembe jut egy apróság:
Van a polcomon kettő darab Atari 2600-as catridge. Az egyik Ms. Pac-Man, a másik pedig a Centipede. Ma is működnek és élvezek velük játszani. Vajon a Steam könyvtáramban lévő cuccokkal mi lesz 30 év múlva?
De azért néha eszembe jut egy apróság:
Van a polcomon kettő darab Atari 2600-as catridge. Az egyik Ms. Pac-Man, a másik pedig a Centipede. Ma is működnek és élvezek velük játszani. Vajon a Steam könyvtáramban lévő cuccokkal mi lesz 30 év múlva?
Szerintem mindenki fontolja meg magában.
2. Mennyire kell hülyének lenni ahhoz, hogy egy ilyen embernek add oda a fiókod hozzáférését?
3. A mostani dobozos játékok többsége is account függő...akkor meg miről beszélünk?
4. Mire megyek egy olyan lemezes kiadással ami idővel tönkre megy és csak a helyet foglalja?
5. A dobozos verzió sem a te tulajdonod, csak jogot formál az adott termék használatára, ergo NEM adhatod kölcsön senkinek....ugyan úgy ahogy egy megvásárolt DVD filmet sem vetíthetsz le nagy közönség előtt.
Nincs a felhőalapú rendszerekkel semmi baj, ha az ember nem komplett idióta.
Persze ez csak az én véleményem.
Szerintem mindenki fontolja meg magában.
feldughatja a dobozos cuccot oda ahová a nap se süt, a kód nélkül amit TE már elhasználtál ahhoz, hogy aktiváld a játékodat Steamen/Originen/a játék honlapján/anyámkínján csak levélnehezéknek jó az a nagy becsben tartott műanyagdarab
én ugyanúgy a magamének tudom a doboz nélküli Torchlightomat, mint a díszdobozos dombornyomott Borderlandset - annyi a különbség, hogy az egyiket néha le kell porolni
Szerintem mindenki fontolja meg magában.
Amit a kommunisták még csak kényszeríteni akartak az emberekre, azt ma már mindenki önként és dalolva elfogadja.
Ez nem arról szól, hogy hú de milyen jó, hogy a polcomon van a kis játékos doboz, hanem arról, hogy a dobozos (nem online regisztrációs igényű) játék az ÉN tulajdonom, a ma és jövőben divatos Steames, felhős játék meg csak LÁTSZÓLAG az enyém, és ez óriási különbség.
A felhővel az is a baj, hogy ki van téve hackerek, vírusok támadásának vagy a szerverek dögölhetnek vele vagy ilyen-olyan okokból nem lehet játszani.
Lehetne írni a digitális kánaán Hátrányairól is, nemcsak az előnyeiről folyton.
Én mondom, egy nap rohadtul meg fogjuk szívni azt, hogy minden a felhőben van (vagy lesz), és akkor jobban fog látszódni a különbség, hogy milyen is volt, amikor még a MIEINK voltak a játékaink.
Tehát érdemes gondolkodni is, nem minden sz.art elfogadni, amit elénk kényszerítenek.
Húú ha Lenin, Sztálin stb. ma is élne, a mai világ mennyország lenne nekik (facebook, stb.)