A Far Cry 3 egyértelműen 2012 egyik legjobb (ha nem egyből a legjobb) FPS-e volt, mely gyönyörű környezetével, szabadon bejárható szigeteivel, tartalmas kampányával és ikonikus főgonoszával belopta magát a kritikusok és a játékosok szívébe egyaránt. Az Ubisoft Montreal egy majdnem hibátlan játékot tett le ekkor az asztalra, mely a mai napig megállja a helyét a mezőnybe, és egyértelműen a sorozat csúcspontját képviseli.
A folytatások azonban sajnos már korántsem sikerültek ilyen fényesen. Bár mind a Far Cry 4, mind a Far Cry Primal korrekt játékok lettek, az elődhöz egyik sem tudott felérni. Sőt, a negyedik rész megjelenésénél sokan szóvá tették, hogy ez inkább egy 3.1-es verziónak tűnik, olyan kevés újítást tartalmazott. Most pedig, hogy egyre közeledik a Far Cry 5 megjelenése, egyre többen vannak, akik attól tartanak, hogy az idei felvonás se lesz több, csak egy 3.2-es kiadás. A rendelkezésre álló információk alapján mi is elgondolkodtunk, vajon mennyi igazság lehet egy ilyen kijelentésben.
Üdv Montanában!
A Far Cry 5 szakít az elődjei által felállított hagyományokkal, és a Himalája, Afrika vagy valamilyen trópusi sziget helyett a kevésbé egzotikus amerikai Montana állam egyik fiktív megyéjét választotta helyszínéül. Az első ránézésre kifejezetten idilli Hope County azonban természetesen korántsem olyan békés hely, mint ahogy látszik, a környéket ugyanis egy igen agresszív világvége szekta tartja uralma alatt Joseph Seed prédikátor vezetésével.
Mi magunk egy seriffhelyettest alakíthatunk majd, aki eredetileg azért érkezik a megyébe, hogy letartóztassa a prédikátort, azonban hamarosan minden a feje tetejére áll. A társainkat lelövik, mi magunk pedig csak akkor tudunk szembeszállni az állig felfegyverzett szektásokkal, ha a környék lakóiból ellenállás szervezünk, és kirobbantunk egy forradalmat Joseph Seed uralma ellen.
Az eddig kiadott videók alapján maga a játékmenet sem fog sok újdonságot tartalmazni. Hope County hatalmasnak, gyönyörűnek és szabadon bejárhatónak tűnik, valamint megmaradt a számtalan vezethető jármű, a szabadon alakítható arzenál és az elfoglalható helyőrségek is. Viszont úgy tűnik, hogy a megmászható tornyok és a minitérkép is kimaradt ebből az epizódból, Drew Holmes vezető író szerint azért, hogy így erősítsék a felfedezés örömét.
Visszatérő emlékek
A fenti pár bekezdést olvasva látható, hogy bizony igen sok hasonlóság akad a Far Cry 5 és az előző epizódok között. De vajon feltétlen baj ez? Hiszen akárhogy nézzük, minden játéknak, minden sorozatnak megvannak a maga ismertetőjelei, melyek először eszünkbe jutnak, ha meghalljuk az adott címet. Ilyen a Mortal Kombat brutalitása, a Dark Souls gótikus dark fantasy világa (és nehézsége), vagy épp a S.T.A.L.K.E.R. félelmetes, nyomasztó hangulata.
Az ilyen meghatározó tulajdonságok, ismertetőjelek általában egy sorozat minden egyes epizódjában visszaköszönnek, ami nem is feltétlen baj, ha a fejlesztők odafigyelnek arra, hogy ezek mellé kellő újítást, változatosságot is kapjunk. Az arany középutat persze nehéz eltalálni, mint szinte minden esetben. Ha túl kevés az újdonság, úgy érezzük, hogy a korábbi részek újrakiadását látjuk, gondoljunk csak az előző pár év Assassin’s Creed vagy Call of Duty játékaira. Ha viszont a fejlesztők átesnek a ló túloldalára, és szinte minden megváltoztatnak, akkor az emberben felmerül a kérdés, hogy az adott cím mégis mit keres a sorozatban, hiszen olyan gyökeresen eltér az elődjeitől.
A Far Cry formula
Ha jobban megnézzük a Far Cry sorozatot, láthatjuk, hogy a sorozat az első és a harmadik része között folyamatosan fejlődött, amíg meg nem találta azt a mixet, aminek 2012 egyik legjobb játékát köszönhetjük. A Far Cry játékokat manapság a hatalmas, szabadon bejárható tájak, a vadászás/gyűjtögetés, a megszállt helyőrségek felszabadítása és az őrült ellenfelek jellemzik. Általában mi magunk dönthetjük el, hogy lopakodni vagy lövöldözni akarunk, és karakterünket valamint fegyvereinket is az általunk követett játékstílushoz igazíthatjuk. Talán így lehetne körülírni a Far Cry formulát, mely a harmadik részben állt össze először, és azóta is velünk van, minimális változtatásokkal.
Ebből, valamint az eddig kiadott játékmenet videókból úgy tűnik, hogy a Far Cry 5 is valami hasonló utat járhat be. Bár az Ubisoft többször is jelezte, hogy ez most egy teljesen új élmény lesz, valamint a tornyok elhagyása is ebbe az irányba mutat, azért amit látni a kiadott videókban, az alapján nem kell forradalmi változtatásokra számítani.
Az őrület definíciója
Őszintén megmondom, nekem semmi bajom nem volt a Far Cry 4-el. Eleve nagyon bejött a harmadik rész, így nem bántam, hogy megint elmerülhetek ugyanazokban a cselekvésekben egy másik helyszínen, a játék ugyanúgy beszippantott, és végül úgy éreztem, abszolút megérte a pénzemet az élmény. Ugyanakkor viszont nem vagyok biztos benne, hogy ugyanez a program harmadjára is le tudna kötni.
Épp ezért maximálisan meg tudom érteni, ha valaki valami újdonságra, valami fejlődésre vagy egyediségre vágyik, hiszen ahogy a mondás tartja, a jóból is megárt a sok, mi pedig épp eleget kaptunk a Far Cry 3 formulájából az elmúlt években. Igazából a kiadott videókat, információkat és a különféle véleményeket elnézve eget rengető újdonságokra most sem számíthatunk majd, viszont a kötelező elemnek számító rádiótornyok elhagyása pozitív előjel lehet, ahogy az eddig bejelentett, hozzáállásukban kicsit talán a Blood Dragonra hajazó DLC-k is.
Mindent összevetve én bízok az Ubisoft Montrealban, hogy képesek lesznek valamennyire megújulni, és egy friss, az előző részekből építkező, de azokat valamilyen szinten továbbgondoló Far Cry 5-t letenni az asztalra. Bizakodásra adhat okot a nemrég megjelent Assassin’s Creed: Origins, melynél már bebizonyították, hogy nem lehetetlen egy nagy múltra visszatekintő sorozat megújítása sem, reméljük, ezt a hozzáállást a legújabb Far Cry epizód esetében is sikerül érvényesíteniük.
A kampány ezúttal non-lineráris lesz: nem lesznek később megnyíló területek (a megye három nagy régiója azonnal elérhető lesz), a prológus után ott kezdhetjük a harcot, ahol nekünk tetszik, a kampánybeli előrehaladás pedig attól függ majd, hogy mely régióban időzünk a legtöbbet. A "resistance meter", avagy a helyi körözöttségi szint szintén újdonság a sorozatban, minél több feladatot oldunk meg és minél több szektást csinálunk ki egy körzetben, annál erősebb lesz ott az ellenállás, de annál keményebb talpasokat is küld ránk a szekta.
A fejlődési rendszer szintén eltér majd a 3-4 megoldásaitól. A kivett tornyokkal ugye az ingyen kapott fegyvereknek vége, de a mapon sincs már alapból fog of war, helyette írott forrásokat kell keresni és emberekkel kell beszélni majd, hogy felfedezzük a terepen elszórt feladatokat, tevékenységeket. A kraftolás-vadászat szerepét lényegesen visszafogták, elsősorban pénzszerzésre, illetve (azt hiszem) csak speciális felszerelés készítésére szolgálnak majd (ennek személy szerint nagyon örülök, már a 4-nél sem értettem, hogy a sok trading post mellett miért nekem kell összevarrnom a fegyvertáskáimat az általam nyúzott bőrből, ahelyett hogy megvenném a fegyvertársaktól). A perkök jó része pedig ezúttal az XP mellett valamilyen tevékenységhez is lesz majd kötve.
Lényeges ugyanakkor az is, hogy a 4 "Guns for Hire" rendszerét teljesen továbbgondolták, egyedi (fejleszthető) képességekkel rendelkező társakat és állatokat hívhatunk be segédhentelésre, az ígéretek szerint bármikor (de gyanúm szerint a kulcsfontosságú sztorimissziókat kivéve).
A Far Cry 3-4-hez képest tehát elég lényeges eltéréseket kapunk, épp ezért személy szerint az új etapot igazi folytatásnak tartom, más kérdés viszont, hogy a fenti "fejlesztéseket" voltaképp teljes egészében a The Division-ből és a Ghost Recon: Wildlands-ből emelte át a Ubi - a sorozaton belül így lehet, hogy újít a Far Cry 5, de gyakorlatilag tökéletesen illeszkedik a kiadó mostani non-lineáris, co-op központú open-world játékainak a sorába. Én igazából ez utóbbi faktor miatt nem várok forradalmat a játéktól, még ha alapvetően (a sorozat nagy kedvelőjeként) várom is az új részt.