Ultrahangos játékvezérlőIwamoto Takayuki professzornak és csapatának a tokiói egyetemen sikerült összeházasítani egy „egyszerű” érintés-visszacsatolásos (heptic) eszközt néhány ultrahang-átalakítóval (transducer), és már létre is jött egy potenciális játékvezérlő.

Az eszköz mondhatni pofonegyszerűen működik. A fókuszált ultrahangok egy láthatatlan, de tapintható tárgyat képeznek, amit a kezünkkel mozgathatunk. A kézmozgást egy kamera figyeli, és a végtag helyzetének megfelelően változtatják az ultrahang-átalakítók fókuszát. Olyan érzést tud kelteni, mintha egy labdát simogatnánk.

Az első prototípus már készen van, bár még csak kis tárgyakat tud kialakítani, és azt is csak függőlegesen. Iwamoto és kollégái már azon dolgoznak, hogy nagyobb és bonyolultabb tárgyak is létrejöjjenek, akár különböző felületekkel (pl.: bőr vagy kőhatású láthatatlan labda, és mindezt csupán ultrahangokkal). A múlt havi kaliforniai bemutató után már számos cég mutatott érdeklődést a szerkezet iránt. Iwamoto professzor a találmányát játékvezérlőként, vagy 3D-s modellezőként szeretné forgalomba hozni.

Persze hiányosságai is vannak ennek az eszköznek, mert -– most még -– limitált az az erőhatás, amit létre tud hozni, ezzel behatárolva a létrehozott tárgyak keménységét, illetve egy bizonyos erő felett már a halláskárosodás veszélye is fennáll.

Sajnos még nagyon kezdetleges állapotban van ez az új technológia, és talán sosem lesz belőle eladható és tömegesen használható játékvezérlő vagy 3D modellező, viszont nekem nagyon is tetszik ez az elképzelés.