De hogy megértsük a történetet, 1954-ig kell visszamennünk, ugyanis a Western Publishing kiadásában ekkor jelent meg az első Turok képregény, melyet Gaylord Du Bois írt és Rex Mason rajzolt. Főhőse, a címszereplő Turok egy elő-kolumbiai indián, aki bátyjával, Andarral egy dinoszauruszok által benépesített völgybe kerül, és innen kell valahogy élve kijutniuk. A kiadvány aztán átkerült a Valiant Comics gondozásába, akik teljesen átírták. A két hős 18. századi amerikai indián lett, a völgyből pedig Lost Land lett, egy furcsa hely, ahol egy kozmikus anomália miatt szinte megállt az idő. A Valiant crossover műve, a Unity ezen tovább csavart: megjelent egy főgonosz, Mothergod, aki a dínókat intelligencianövelő implantátumokkal látta el, így születtek meg a bioniszauruszok. A végső csatában Andar eltűnik, Turok megsebesül és visszakerül napjaink Kolumbiájába, ám egy halom bionoszaurusz is átjut hozzánk, így hősünk folytathatja a vadászatot. A következő váltásra akkor került sor, amikor az Acclaim kiadó megvette a Valiantot. Az író Fabian Nicieza és a művész Rafael Kayanan által megálmodott hős egy fiatal amerikai indián, a bioniszaurusz vadászok ősi nemzetségéből a régi Turok új nevet kapott, Talset lett belőle.
Nos, itt jutunk el a videojátékokhoz, hiszen az Acclaim 1995-ben Nintendo-exkluzív kijelentéssel indította be a franchise ezen ágát szerencsénkre aztán elkészült a cucc Windows-portolása is. A Turok: Dinosaurus Hunter című FPS 1997-ben jelent meg az Iguana Games fejlesztésében, és valóban kihasználta a japánok konzoljának képességeit. A világ akkor e cucctól volt hangos, a különleges környezet és változatos ellenségek (dínók, katonák, alienek, rovarok, démonok és minden egyéb), no meg a technikai csudák meggyőzték a népet, a játék három hónap alatt 60 millió dollárt hozott a konyhára. (Hűséges olvasóink is ismerhetik, hiszen a 2001/05. PC GURU teljes játék melléklete volt). A folytatása, a Turok 2: Seeds of Evil hasonlóan kaszált, megjelenése után azonnal egymillió példányban kelt el, köszönhetően többek között a fantasztikus látványnak, a remek M.I.-nek, és a többszemélyes játékmódoknak. Sajnos a 99 elején megjelent PC-s verzió már kevésbé volt dicsérhető, a portolás csapnivalóra sikerült, pontosabban egy az egyben a konzolos verziót kaptuk meg, ami a monitorokon csúnya volt, és nehezen kezelhető. Ezek után már nem volt meglepő, hogy a Turok 3: Shadow of Oblivion (2000) csak N64-re jelent meg hál istennek, mert ez a cím volt a széria mélypontja. Legalábbis akkor azt hittük...
2002-ben jött a folytatás (pontosabban, sztoriját tekintve az előzmény); a Turok: Evolution GameCube, PS2 és Xbox mellett megjelent PC-re is 2003-ban. Minősíteni elég nehéz lenne nyomdafestéket nem tűrő szavak nélkül. Talán elég az hozzá, hogy a játék főellensége díjjá alakult: az Electronic Gaming Mothly magazin hagyományos gáláján az év legrosszabb videojátékának ítélik a Tobias Bruckner Emlékdíjat, és hogy az Acclaim az Európai bukta után lemondott a további kiadásról, így csak kontinensünkön szerezhető be a műremek...
Ám most azt kell mondanunk: fátylat a múltra! Hogy miért? Nos, 2005-ben a Buena Vista Games megvásárolta a levitézlett franchise jogait a csődbe ment Acclaimtől, és úgy döntött, új életet lehel bele. Először persze megijedtünk, mert a BVG-ről rögtön a Disney ugrik be mindenkinek, de szerencsére hamar kiderült, hogy egy vérbeli és véres FPS-hez lesz szerencsénk. A fejlesztő a kanadai Propaganda Games, mely a Disney Interactive Studios család teljes jogú tagja, és bár 2005-ben alakult, tagjai sorában az EA Canada volt embereit találjuk, akiknek nevéhez az NBA Street széria és a Def Jam Vendetta fűződik. A srácok nem sokat teketóriáztak, azonnal megvásárolták az Unreal 3 motor licencét, így az első lépcsőfok máris megvolt (bár előrebocsátom: egy erősen módosított verziót kapunk, valósághű textúrákkal, jobb, dinamikus mesterséges intelligenciával, mindenféle látványos alrendszerrel, mely speciálisan a dzsungel és a nagy külső helyszínek megjelenítésére, illetve hiteles animáció életre keltésére lett kihegyezve).
A sztori 200 évvel napjaink után játszódik, főhőse Joseph Turok, a Wolf Pack nevű Black Ops kommandó korábbi tagja, aki csatlakozik a Whiskey Company névre keresztelt elit Special Forces osztaghoz, nem örömében: korábbi mentora és főnöke, Roland Kane rossz oldalra állt, és egy genetikusan átformált bolygón saját hadsereget verbuvál sötét szándékkal. A team feladata természetesen Kane (miért hívják mostanában a rosszfiúkat mind Kane-nek?) levadászása. Leszállás közben hajójukat lelövik, így hősünknek ösztöneire és képességeire kell támaszkodnia, ha életben akar maradni az ezer veszélyt rejtő planétán, ahol nemcsak jól kiképzett és állig felfegyverzett katonák, hanem különféle dinoszauruszok, emberevő növények, és óriás (szerencsére fényre érzékeny) rovarok, skorpiók, egyéb fajok is lesnek rá. Hogy egy kis ízelítőt adjak a csábos faunából, íme az eddig megerősített állatkert: Tyrannosaurus rex, Utahraptor, Dilophosaurus, Carnotaurus, Giganotosaurus, Gallimimus, Parasaurolophus, Pteranodon, Brachiosaurus ráadásul ezek mutáns verziók, a T-rex legalább kétszer akkora, mint amely a valóságban élt. Lesznek kitalált dínók is (Mini Raptorok, Creepers nevű dögök), illetve növényevő, békésebb fajták is. Sajnos sokkal többet még nem tudunk a további csavarokról az nyilvánvaló, hogy itt valóban egy új vérvonalról van szó; sok rajongó reméli, hogy a harmadik rész végén nyitva hagyott kérdésekre választ kapunk majd, mások egy teljesen friss, nulláról induló történetre számítanak.
A játékmenet annyira nem lesz meglepő, egy viszonylag hagyomány FPS-re készülhetünk, amelyben a hangsúly a túlélésen és a harcon lesz, természetesen a kissé erősebb sztorival megtámogatva. Pici srófot az jelent, hogy a főellenségeink inkább Kane katonái lesznek, az állatok ösztönösen reagálnak ránk, azaz ha békén hagyjuk őket, megúszhatjuk a velük való kalandokat, sőt, akár ki is játszhatjuk őket ellenfeleinkkel szemben, például fáklyákkal vagy fegyverünk zajával feléjük terelve a felzavart vadakat. Az ígéretek szerint az M.I. hiteles lesz, tehát valódi ösztönlényeként viselkednek majd ezek az óriások, ami persze magában hordozza a kiszámíthatatlanságot is. Egy mai játék azonban nem lehet meg némi ügyességi elem nélkül, így lehetőségünk lesz a csöndesebb megoldásokra is, késsel és íjjal észrevétlenül lopakodva célunk felé, persze, csak ha akarjuk, nem leszünk semmire rákényszerítve, úgy játszunk, ahogy nekünk tetszik.
A franchise egyik ismérve a hagyományos fegyverek megbolondítása speciális módon, és ez most sem lesz másként, bár a hivatalos weboldalon még nem sok szerszámot láthatunk (érdemes megnézni, láthatjuk mozgás közben is ezeket). Az említett kommandós kés, az ellenfelet akár a falhoz is szegező íj, egy 9 mm-es pisztoly, egy géppisztoly, melyre hangtompítót is szerelhetünk, illetve egy puska, melynek különlegessége, hogy másodlagos tüzelési módban ebből lehet kilőni a dínócsalogató fáklyákat utóbbi háromból egyébként egyszerre kettőt is használhatunk majd. Lesznek minket segítő társak is (a zuhanás további túlélői), így a megbízható Cowboy, a keménytökű Slade (aki Turok múltjának sötét foltjait is ismeri), a vakmerő és agresszív Logan, illetve a csöndes, biztos kezű Reeve, a csapat mesterlövésze. Ők egyébként a játék elején szétszóródnak, így össze kell őket szedni, sőt amikor a légi katasztrófa után magunkhoz térünk, kezdetben még fegyvereink sem lesznek...
Természetesen nem maradhat el a többjátékos mód sem egy mai akciócímből. 16 fős multira számíthatunk, egyelőre DM és TDM biztos, plusz egy jól hangzó Team Dinosaur Hunting móka ám mindezt megbolondítja az, hogy a pályákon véletlenszerűen megjelennek csöppet sem egykedvű és békés dinoszauruszok is, így egyszerre kell figyelnünk ellenfeleinkre és a vadállatokra egyaránt. Meg nem erősített források egy speciális CTF módról is suttognak, melyben a megkaparintott zászló vonzza a dínókat, ami azt hiszem, hihetetlen nagy rohanások és üvöltések forrása lenne, szerintem jó esély van ilyesmire. Sőt, ne feledjük, hogy széria a korábbi játékaiban egy raptor bőrében is játszhattunk multiban, és a régi fanok sírva könyörögnek, már csak az emlékek okán is, hogy visszakerüljön ez a lehetőség a csomagba (bár ha nem, tekintve az UE3 moddolhatóságát, nyilván a rajongók úgyis megoldják majd ezt).
További bónusz, hogy a kiadónak, hollywoodi kapcsolatainak hála, parádés szereposztást sikerült összeszednie, íme:
Nos, itt jutunk el a videojátékokhoz, hiszen az Acclaim 1995-ben Nintendo-exkluzív kijelentéssel indította be a franchise ezen ágát szerencsénkre aztán elkészült a cucc Windows-portolása is. A Turok: Dinosaurus Hunter című FPS 1997-ben jelent meg az Iguana Games fejlesztésében, és valóban kihasználta a japánok konzoljának képességeit. A világ akkor e cucctól volt hangos, a különleges környezet és változatos ellenségek (dínók, katonák, alienek, rovarok, démonok és minden egyéb), no meg a technikai csudák meggyőzték a népet, a játék három hónap alatt 60 millió dollárt hozott a konyhára. (Hűséges olvasóink is ismerhetik, hiszen a 2001/05. PC GURU teljes játék melléklete volt). A folytatása, a Turok 2: Seeds of Evil hasonlóan kaszált, megjelenése után azonnal egymillió példányban kelt el, köszönhetően többek között a fantasztikus látványnak, a remek M.I.-nek, és a többszemélyes játékmódoknak. Sajnos a 99 elején megjelent PC-s verzió már kevésbé volt dicsérhető, a portolás csapnivalóra sikerült, pontosabban egy az egyben a konzolos verziót kaptuk meg, ami a monitorokon csúnya volt, és nehezen kezelhető. Ezek után már nem volt meglepő, hogy a Turok 3: Shadow of Oblivion (2000) csak N64-re jelent meg hál istennek, mert ez a cím volt a széria mélypontja. Legalábbis akkor azt hittük...
2002-ben jött a folytatás (pontosabban, sztoriját tekintve az előzmény); a Turok: Evolution GameCube, PS2 és Xbox mellett megjelent PC-re is 2003-ban. Minősíteni elég nehéz lenne nyomdafestéket nem tűrő szavak nélkül. Talán elég az hozzá, hogy a játék főellensége díjjá alakult: az Electronic Gaming Mothly magazin hagyományos gáláján az év legrosszabb videojátékának ítélik a Tobias Bruckner Emlékdíjat, és hogy az Acclaim az Európai bukta után lemondott a további kiadásról, így csak kontinensünkön szerezhető be a műremek...
Ám most azt kell mondanunk: fátylat a múltra! Hogy miért? Nos, 2005-ben a Buena Vista Games megvásárolta a levitézlett franchise jogait a csődbe ment Acclaimtől, és úgy döntött, új életet lehel bele. Először persze megijedtünk, mert a BVG-ről rögtön a Disney ugrik be mindenkinek, de szerencsére hamar kiderült, hogy egy vérbeli és véres FPS-hez lesz szerencsénk. A fejlesztő a kanadai Propaganda Games, mely a Disney Interactive Studios család teljes jogú tagja, és bár 2005-ben alakult, tagjai sorában az EA Canada volt embereit találjuk, akiknek nevéhez az NBA Street széria és a Def Jam Vendetta fűződik. A srácok nem sokat teketóriáztak, azonnal megvásárolták az Unreal 3 motor licencét, így az első lépcsőfok máris megvolt (bár előrebocsátom: egy erősen módosított verziót kapunk, valósághű textúrákkal, jobb, dinamikus mesterséges intelligenciával, mindenféle látványos alrendszerrel, mely speciálisan a dzsungel és a nagy külső helyszínek megjelenítésére, illetve hiteles animáció életre keltésére lett kihegyezve).
A sztori 200 évvel napjaink után játszódik, főhőse Joseph Turok, a Wolf Pack nevű Black Ops kommandó korábbi tagja, aki csatlakozik a Whiskey Company névre keresztelt elit Special Forces osztaghoz, nem örömében: korábbi mentora és főnöke, Roland Kane rossz oldalra állt, és egy genetikusan átformált bolygón saját hadsereget verbuvál sötét szándékkal. A team feladata természetesen Kane (miért hívják mostanában a rosszfiúkat mind Kane-nek?) levadászása. Leszállás közben hajójukat lelövik, így hősünknek ösztöneire és képességeire kell támaszkodnia, ha életben akar maradni az ezer veszélyt rejtő planétán, ahol nemcsak jól kiképzett és állig felfegyverzett katonák, hanem különféle dinoszauruszok, emberevő növények, és óriás (szerencsére fényre érzékeny) rovarok, skorpiók, egyéb fajok is lesnek rá. Hogy egy kis ízelítőt adjak a csábos faunából, íme az eddig megerősített állatkert: Tyrannosaurus rex, Utahraptor, Dilophosaurus, Carnotaurus, Giganotosaurus, Gallimimus, Parasaurolophus, Pteranodon, Brachiosaurus ráadásul ezek mutáns verziók, a T-rex legalább kétszer akkora, mint amely a valóságban élt. Lesznek kitalált dínók is (Mini Raptorok, Creepers nevű dögök), illetve növényevő, békésebb fajták is. Sajnos sokkal többet még nem tudunk a további csavarokról az nyilvánvaló, hogy itt valóban egy új vérvonalról van szó; sok rajongó reméli, hogy a harmadik rész végén nyitva hagyott kérdésekre választ kapunk majd, mások egy teljesen friss, nulláról induló történetre számítanak.
A játékmenet annyira nem lesz meglepő, egy viszonylag hagyomány FPS-re készülhetünk, amelyben a hangsúly a túlélésen és a harcon lesz, természetesen a kissé erősebb sztorival megtámogatva. Pici srófot az jelent, hogy a főellenségeink inkább Kane katonái lesznek, az állatok ösztönösen reagálnak ránk, azaz ha békén hagyjuk őket, megúszhatjuk a velük való kalandokat, sőt, akár ki is játszhatjuk őket ellenfeleinkkel szemben, például fáklyákkal vagy fegyverünk zajával feléjük terelve a felzavart vadakat. Az ígéretek szerint az M.I. hiteles lesz, tehát valódi ösztönlényeként viselkednek majd ezek az óriások, ami persze magában hordozza a kiszámíthatatlanságot is. Egy mai játék azonban nem lehet meg némi ügyességi elem nélkül, így lehetőségünk lesz a csöndesebb megoldásokra is, késsel és íjjal észrevétlenül lopakodva célunk felé, persze, csak ha akarjuk, nem leszünk semmire rákényszerítve, úgy játszunk, ahogy nekünk tetszik.
A franchise egyik ismérve a hagyományos fegyverek megbolondítása speciális módon, és ez most sem lesz másként, bár a hivatalos weboldalon még nem sok szerszámot láthatunk (érdemes megnézni, láthatjuk mozgás közben is ezeket). Az említett kommandós kés, az ellenfelet akár a falhoz is szegező íj, egy 9 mm-es pisztoly, egy géppisztoly, melyre hangtompítót is szerelhetünk, illetve egy puska, melynek különlegessége, hogy másodlagos tüzelési módban ebből lehet kilőni a dínócsalogató fáklyákat utóbbi háromból egyébként egyszerre kettőt is használhatunk majd. Lesznek minket segítő társak is (a zuhanás további túlélői), így a megbízható Cowboy, a keménytökű Slade (aki Turok múltjának sötét foltjait is ismeri), a vakmerő és agresszív Logan, illetve a csöndes, biztos kezű Reeve, a csapat mesterlövésze. Ők egyébként a játék elején szétszóródnak, így össze kell őket szedni, sőt amikor a légi katasztrófa után magunkhoz térünk, kezdetben még fegyvereink sem lesznek...
Természetesen nem maradhat el a többjátékos mód sem egy mai akciócímből. 16 fős multira számíthatunk, egyelőre DM és TDM biztos, plusz egy jól hangzó Team Dinosaur Hunting móka ám mindezt megbolondítja az, hogy a pályákon véletlenszerűen megjelennek csöppet sem egykedvű és békés dinoszauruszok is, így egyszerre kell figyelnünk ellenfeleinkre és a vadállatokra egyaránt. Meg nem erősített források egy speciális CTF módról is suttognak, melyben a megkaparintott zászló vonzza a dínókat, ami azt hiszem, hihetetlen nagy rohanások és üvöltések forrása lenne, szerintem jó esély van ilyesmire. Sőt, ne feledjük, hogy széria a korábbi játékaiban egy raptor bőrében is játszhattunk multiban, és a régi fanok sírva könyörögnek, már csak az emlékek okán is, hogy visszakerüljön ez a lehetőség a csomagba (bár ha nem, tekintve az UE3 moddolhatóságát, nyilván a rajongók úgyis megoldják majd ezt).
További bónusz, hogy a kiadónak, hollywoodi kapcsolatainak hála, parádés szereposztást sikerült összeszednie, íme:
- Gregory Norman Cruz (Joseph Turok)
- Timothy Olyphant (Cowboy)
- Ron Perlman (Slade)
- Donnie Wahlberg (Shepard)
- William Fichtner (Logan)
- Mark Rolston (Cole)
- Chris Judge (Jericho)
- Lombardo Boyar (Gonzales)
- Gideon Emery (Reese)
- Josh Gomez (Parker)
- Jon Curry (Foster)
- Jason Harris (Carter)
- Steve Van Wormer (Henderson)