A videojátékokban megszámlálhatatlanul sokszor megmentettük már az emberiség irháját -- ám van, hogy későn csatlakozunk a mókához, s egy olyan világ fogad minket, amit úgy megtépázott a csata, hogy alig lehet felismerni. Persze ennek is megvan a maga szépsége, ugyanis lebilincselő tud lenni egy atombombák által szétzilált társadalom, vagy egy idegen támadás után elszánt ellenállásba kezdő emberiség küzdelme. Szeretjük ugyanis a világvége szituációkat, a videojátékokban pedig ezekből is változatos kiadásokat kapunk.
Mielőtt azonban belevágnánk, annyit még elmondunk, hogy ebben az esetben általánosságban világvégének számít minden olyan szituáció, amelyben a megszokott életünk egy támadás vagy katasztrófa után alaposan megváltozik, vagy ha úgy tetszik, vége a mi világunknak, s a helyét egy új, ismeretlen és veszélyes környezet veszi át.
5. Zombiapokalipszis
A játékipar örökzöld témája, hogy a Földet valamilyen kórság és/vagy szándékos támadás eredményeképpen ellepik az oszladozó hullák, akik, jobban mondva, amik semmi mást nem szeretnének, mint lecsócsálni a húst a csontjainkról. Ezek a zombik általában a George A. Romero-féle lassú variációt képviselik, akik nem a sebességük, hanem a nagy létszámuk miatt veszélyesek, de szép számmal össze lehet futni a modernebb, komolyabb ellenfélnek bizonyuló sprintelő élőholtakkal is (Left 4 Dead, ugyebár), na meg az egyéb változatos mutációkkal, amiket elsősorban a Resident Evil-sorozat egyes részei vonultatnak fel.
Bármilyen zombival is legyen azonban dolgunk, az biztos, hogy óvatosnak kell lennünk, az ilyen világvége szituációkban ugyanis mindenki, még az élők is veszélyt jelenthetnek ránk, a fegyverekből pedig kevés van, a munícióról már nem is beszélve. A témában talán a legjobb szimulációt mostanság a DayZ-től kaphatjuk meg, amiben tényleg csak magunkra és azon emberek szűk körére számíthatunk, akikben megbízunk a zombik és banditák uralta barátságtalan világban.
4. Náci hatalomátvétel
Általánosságban elmondható, hogy az emberek fantáziáját mindig is foglalkoztatta egy olyan alternatív jövő, amelyikben másképpen alakultak a dolgok, ebben az esetben az, hogy mi lett volna, ha nem a szövetségesek aratnak győzelmet a második világháború során, hanem valamilyen módon a tengelyhatalmak. Ez a témát főleg könyvekben és néha filmekben láthatjuk, de azért a játékok terén is megpróbálkoztak egy-két feldolgozással, ám sajnos nem sokkal, pedig szerintem ez jóval érdekesebb, mint egy újabb, immáron ezredik zombiapokalipszis.
A múltból a Turning Point: Fall of Liberty méltó említésre, valamint a Battlestations: Pacific és az Axis & Allies idevágó alternatív történelmet elmesélő módja, illetve hamarosan megjelenik a legújabb játék ebben a témában. Ez természetesen a Wolfenstein: The New Order, amiben láthatjuk, hogyan nézne ki az 50-es évek, ha a nácik uralkodnának, ráadásul gépesített fasisztákkal nézünk szembe, ezáltal még érdekesebbé téve a szituációt.
Alternatíva: szovjet hatalomátvétel - a náci hatalomátvételhez képest is kevesebbszer szerepel a szovjet alternatíva, hiszen ebben a témában csak a Freedom Fighters, a World in Conflict, valamint a Command & Conquer-sorozat Red Alert-vonala említhető.
3. Megnyílnak a pokol kapui
Klasszikus világvége szituáció, ami legalább olyan régóta velünk van, mint a zombiapokalipszis. Ebben ugyebár megnyílik a lábunk alatt a föld és a pokol mindenféle szörnyű teremtményei özönlik el a világunkat, lángokba borítva mindent, addig sosem látott, bibliai méretű pusztítást végezve, olyat, ami egy halandó sem tud túlélni. A démonok, zombiszerű rusnyaságok és egyéb lények forgatják fel fenekestül az életünket, s ha a pokol kapui megnyílnak, nem kell sokat várni arra, hogy maga az ördög is előkerüljön, mint a szálakat a háttérből mozgató, szó szerinti fő gonosz.
Az apokalipszis témáját legjobban a Darksiders sorozat dolgozta fel, megragadva az alaptörténetet, és éppen annyit csavarva rajta, hogy érdekes és izgalmas legyen az apokalipszis lovasait a főszerepbe állítni, ráadásul jófiúként. Ide vág még a Hellgate: London, amiben London utcáin kellett viaskodni a pokol teremtényeivel, illetve természetesen meg kell emlékeznünk a Diablo-sorozatról is, ami bár nem a mi világunkban játszódik, megkerülhetetlen klasszikus, ha a démonokkal való küzdelemről van szó.
2. Idegen támadás
Stephen Hawking mondta azt, hogy ha idegen lények megtalálnák a Föld bolygót, valószínűleg egy hasonló szituáció állna elő, mint mikor Columbus megtalálta az Újvilágot, vagyis egyszerűen lemészárolnának minket. A professzor ezért arra inti tudóstársait, hogy kerüljük el a kapcsolatfelvételt, máskülönben nagyon rosszul járunk, mint faj, amelyik egy nála jóval fejlettebb, s ebből fakadóan erősebb létforma figyelmét vonja magára. Persze vannak, akik jóval derűlátóbbak és bíznak abban, hogy békés lesz az első kapcsolat; Carl Sagan például egyenesen egy térképet is felrakott a Voyagerre, arra az esetre, ha valaki megtalálná és megkeresne minket, ugyanis ennyire biztos volt abban, hogy semmi bántódásunk nem lesz.
A cikk témája szempontjából nekünk Hawking meglátása az érdekes, amit sok játékkészítő vett alapul. Kézenfekvő példa az Insomniac Games berkeiben készült, öt részt megélt Resistance-sorozat, de ide tartozik még a Pandemic Studios-féle Destroy All Humans!, az Xcom-sorozat és persze a Half-Life széria, illetve annak a második része és epizódjai, ahol már az idegenek teljesen át is vették a hatalmat. Igen tudom, a Valve játékaiban egy alternatív dimenzióból jöttek a megszállók, a végeredmény szempontjából azonban ugyanarról van szó: idegen lények elpusztították azt, ami a régi világunk volt.
Alternatíva: természeti katasztrófa - egy másik keveset látott téma a természeti katasztrófák okozta világvége, de erről számomra egyedül csak az I Am Alive és a Rage ugrik be az elmúlt évekből, ráadásul egyik sem volt egy nagy dobás.
1. Nukleáris pusztulás
A hidegháború csúcsán nagyon is valós veszély volt, hogy bármelyik nap kitörhet az atomháború az Egyesült Államok és a Szovjetunió között, sőt volt több olyan alkalom is, amikor csak nagyon kicsin múlott, hogy ne pusztítsák el egymást a szembenálló felek. Mára persze a nukleáris pusztulás csak távoli veszélynek számít (legalábbis jóval távolabbinak, mint az 50-es, 60-as években), a legközelebbi kapcsolatba a témával pedig szerencsére csak a játékokon keresztül kerülhetünk -- de ott jó sokban.
A Wasteland, a Fallout-sorozat, a Metro-játékok és a DEFCON is ide tartozik, nem is említve a többi szerep- és stratégiai játékot, amik DOS-ra, Amigára és társaira jelentek meg a 80-as évek derekán. A téma tehát népszerű, de érthető miért, ugyanis sokak fantáziáját beindítja, a „mi lett volna, ha” kérdés. Mi lett volna, ha tényleg bekövetkezik a pusztulás, és hogyan változna az a világ, amit megismerhettünk, miután az atombombák elvégezték pusztításukat?
Az emberi kíváncsiságot feszegető kérdések mellett azonban azért is kiemelten érdekes felütés a nukleáris pusztulás, mert a többi felsorolt világvége-szituációhoz képest ez nem egy olyan lehetőség, amire a realitás talaján maradva semmi, vagy csak nagyon kicsi az esély -- tetszik vagy sem, atomháború, ha nem is bármikor, de megtörténhet, valóságra váltva azt, amit eddig csak a monitorjainkon láthatunk.
nem volt egy nagy durranas de ereztem rajta egy ket vonast a regi fps stilusbol
(igaz a story nem volt egy "koromragos" alkotas)
nem volt egy nagy durranas de ereztem rajta egy ket vonast a regi fps stilusbol
(igaz a story nem volt egy "koromragos" alkotas)
Pl. lépésenként:
- Idegenek jönnek a Földre egy kicsit rombolni.
- Megkérik őket a nácik, majd feltámasztják Hitlert.
- Az egyik részleg egy nukleáris biológiai fegyvert épít meg, annak felhasználás utáni mellékhatása a zombik terjedése.
- A másik részleg ókultistákból áll, akik előidéznek dimenziós kapukat, ahonnan a pokol rémésgei jönnek át.
- Az "élijenek" "meghekkelik" a szervereket, aminek hatására saját tudatára ébred a mesterséges intelligencia,
- A reménytelenség hatására a piros gomb is megnyomásra kerül.