Erősen megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy a játékostársadalomnak szüksége van-e az ilyen-olyan újrakeverésekre vagy teljesértékű felújításokra, az elmúlt időkben viszont több alkotás is bizonyította, hogy az újrakiadásoknak is van létjogosultsága. A mindössze pár esztendős címek remastered verzióit mondjuk, joggal tartják sokan egyszerű pénzszerzési lehetőségnek, viszont az alapjaitól felépített remake-ek már egy teljesen más kategóriát képviselnek. Ennek egyik oka, hogy ezekben az esetekben jobbára több generációval ezelőtti programokat szokás előhúzni a kalapból (kivételek persze akadnak), másrészt ilyenkor azért meglátszik a projektbe fektetett munka, hiszen nem holmi felbontás-növelésről van szó. Az ilyen felújítások éllovasának máig a 2019-ben megjelent Resident Evil 2-t tekintik (nem véletlenül), de a január végén befutott Dead Space is teljes joggal került be a remake-ek dicsőségcsarnokába, a Motive ugyanis remek érzékkel lehelt új életet Isaac Clarke pokoljárásába. Egyáltalán nem csoda hát, hogy ez a trend az elkövetkezendő években is folytatódni fog, nézzük tehát azon alkotásokat, melyekhez felettébb nagy reményeket fűzünk.
5. Splinter Cell
A Ubisoft szekere mostanság eléggé döcögősen halad, hiszen a francia kiadó az elmúlt hetekben több projektjét is törölni kényszerült, emellett pedig az évek óta készülő Skull and Bones is átkerült a fejlesztői pokol egy újabb bugyrába. Ezek a „kellemetlenségek” viszont állítólag nem érintik az olyan jövőbeli projekteket, mint például a Beyond Good & Evil 2 (igen, ez a játék még mindig készül), a Prince of Persia: The Sands of Time felújítása, vagy épp a Splinter Cell-remake, ami Sam Fisher 2002-es bevetését igyekszik revitalizálni. Az árnyak között suhanó tengerésztiszt Grúziába kalauzoló története a megjelenésekor valódi csemegének számított, hiszen úgy építette bele a fény-árnyék hatásokat a játékmenetbe, ahogyan azt előtte egy lopakodós cím sem. Emellett az ikonikus éjjellátót (ami Tom Clancy szerint egyébként elképzelhetetlen volt abban az időben) viselő főhős is elég karizmatikusnak bizonyult ahhoz, hogy szinte mindenki megkedvelje.
A széria az első részt követően aztán számos (jobbára kiváló minőségű) folytatást kapott, a franchise viszont évek óta parlagon hever, így lényegében a remake sikerén áll vagy bukik, hogy kapunk-e a jövőben újabb felvonás(oka)t. A Ubisofton valószínűleg nem múlik a dolog, hiszen a felújított látvány mellett a későbbi epizódok legjobbnak vélt elemeit is integrálják a programba (ezúttal például pacifistaként is végigjátszhatjuk a történetet, á la Blacklist), emellett az ügynök eszköztárát és mozgáskultúráját is alaposan kibővítik – a helyszínekkel egyetemben. Ráadásként még a történetet is a modern kor igényeihez szabják (jelentsen ez bármit is), az tehát már most látszik, hogy a fejlesztők rendkívül komolyan veszik a munkálatokat.
4. System Shock
A Looking Glass Studio 1994-es játéka talán még nagyobb hatással bírt az iparra, mint a lista előző darabja, hiszen a System Shock mesterien vegyítette az akciót a különféle fejtörőkkel és kalandelemekkel. Nem mellesleg a 2072-ben játszódó történet is kellően frissnek hatott, hiszen videójátékokban akkor még nem volt mindennapos egy emberiség ellen fellázadó MI-t megtenni antagonistának. Éppen ezért a SHODAN névre hallgató, rendkívül kidolgozott „személyiséggel” rendelkező főellenfél lett a program legfőbb ismertetőjegye, a Citadel Station legénységét vérszomjas mutánsokká változtató mesterséges intelligencia pedig jövő hónapban végre visszatér (ráadásul az eredeti hangján!), hogy ismét ránk hozhassa a frászt.
A Nightdive Studios ambiciózus projektjét végül a Prime Matter karolta fel, a kollaboráció pedig lehetőséget biztosított arra, hogy a fejlesztők még több tervet tudjanak megvalósítani. Ezúttal nagy hangsúlyt kap például a csonkolás, a mechanikát pedig az ismert rémségek mellett új jövevényeken is kipróbálhatjuk, így a veteránokat is érheti meglepetés. Az eredeti alkotás nem ma jelent meg, így értelemszerűen számos kényelmi változtatás is bekerült a remake-be, kezdve az áramvonalasított irányítással, valamint az átláthatóbb interfésszel. A hangulatot és a cyberpunk esztétikát ugyanakkor megőrizték az alkotók, ami a modern látványvilágnak köszönhetően fenyegetőbb, mint valaha – erre pedig szükség is van, hiszen a játékosok ingerküszöbe „némileg” magasabb, mint 29 évvel ezelőtt. A System Shock számos későbbi alkotáshoz szolgált inspirációs forrásként, a felújításnak köszönhetően pedig hamarosan mindenki átélheti az élményt, ami nélkül nem születik meg például a Dead Space vagy a Bioshock.
3. Silent Hill 2
A Konami igen sokáig felettébb mostohán bánt az egyik legnagyobb rajongói táborral bíró sorozatával, elég csak Kodzsima Hideo és Guillermo del Toro elkaszált projektjére, vagy a számtalan játéktermi gépre gondolni. Ennek a hozzáállásnak viszont (szerencsére) vége, hiszen a japán cég több fronton is igyekszik feltámasztani a Silent Hillt, a törekvés első állomása pedig a lengyel Bloober Team (Layers of Fear, The Medium) által hegesztett Silent Hill 2-felújítás, ami az Unreal Engine 5 segítségével kelti életre a jól ismert város ködös utcáit. A jó okkal megöregített James Sunderland ezúttal is halott felesége, Mary levele miatt látogat el a címadó településre, a készítők ugyanis nem szerettek volna változtatni a történeten – sőt, igazából minden más téren is igyekeztek hűek maradni az eredetihez. Persze modernizációnak azért így sincs híján a projekt, a perspektíva például ezúttal váll fölé került, ahogy a harcrendszer is teljességgel ki fogja szolgálni a kor igényeit. Na meg persze az új hardverek erejéből is profitál a remake, hiszen PlayStation 5-ön például egyáltalán nem találkozunk majd töltőképernyővel, a DualSense technológiájának köszönhetően pedig szó szerint a kezünkben érezhetjük a feszültséget. A kérdés persze az, hogy mikor, hiszen megjelenési dátummal egyelőre nem rendelkezik a játék – viszont az elmondások alapján már évek óta fejlesztés alatt áll, így talán nem kell rá 2024-nél tovább várni.
2. Resident Evil 4
Maradjunk egy kicsit Japánnál, hiszen hamarosan a Capcom 2005-ben megjelent, túlzás nélkül paradigmaváltó játéka is modern eszközökre látogat – egészen pontosan március 24-én. Leon S. Kennedy európai „kiruccanását” sokan máig a Resident Evil-széria legjobbjának tartják, ami leginkább azért meglepő, mert a negyedik rész szakított az elődök hagyományaival, és nemcsak perspektívát, de stílust is váltott – a hangsúly ugyanis a horrorról az akcióra tevődött át. A remake többek között ezen is igyekszik valamennyit változtatni, mert az már a kedvcsinálókból is pillanatok alatt leszűrhető, hogy ezúttal sokkal komorabb és sötétebb, ennélfogva horrorisztikusabb környezetben fogjuk kimenekíteni az elnök lányát – akit egyébként a holland modell, Ella Freya alakít. Itt azonban nem állnak meg a változtatások, hiszen a fejlesztők többek között a történethez is hozzá mertek nyúlni – minden bizonnyal azért, hogy jobban illeszkedjen a tónushoz. Emellett a sok esetben idegesítő QTE betéteknek is búcsút inthetünk, ahogy megbízható késünk sem lesz örökéletű – cserébe többet is tarthatunk magunknál. Játékmenet szempontjából viszont mindenképp az a legfontosabb újítás, hogy immáron mozoghatunk is harc közben, így kevésbé érződik majd darabosnak, ahogy az ólmot pumpáljuk a Las Plagas által megfertőzött falusiakba – vagy épp a belőlük előtörő gusztustalan csápokba. A RE Enginnek köszönhetően a látvány természetesen pazar (az esőt leszámítva, de ezt remélhetőleg javítják a megjelenésig), az atmoszféra pedig az eddigiek alapján kifogástalan, így elég nagy a valószínűsége annak, hogy a Capcom meg tudja ismételni a Resident Evil 2 sikerét – legyen szó minőségről vagy eladásokról.
1. Star Wars: Knights of the Old Republic
Töredelmesen bevallom, hogy a lista első helyezettje kapcsán bizony előtérbe került a személyes preferencia, hiszen a felsoroltak közül messze a KotOR-remake sorsa az, ami a leginkább kérdéses. Ugyanakkor a BioWare 2003-ban megjelent RPG-je a mai napig a kedvenc játékom (és gyanítom, hogy ezzel nem vagyok egyedül), így képtelen vagyok nem kitörő lelkesedéssel várni a felújítást – dacára annak, hogy a projekt körül egyelőre csak viharfelhők kavarognak. A 4000 évvel a filmek előtt játszódó történetet ugyanis első körben az Aspyr vette kezelésbe, ám a fejlesztés egyáltalán nem ment zökkenőmentesen (ki is rúgtak pár kulcsfontosságú fejlesztőt), így a felújítás munkálatai a Saber Interactive-hoz kerültek át. A játék körül azóta csend honol (és semmi garancia nincs arra, hogy ez idén megváltozik), mindenesetre sosem jó jel, ha egy program „gazdát” cserél – persze az sincs kőbe vésve, hogy automatikusan rossz lesz a végeredmény. Reménykedni mindenesetre szabad, már csak azért is, mert a Knights of the Old Republic bizony megérdemelne egy kiválóan sikerült felújítást, hiszen nemcsak az egyik legjobb Star Wars-játék, de az egyik legjobb RPG is, ami valaha készült.
Ez lenne tehát az az öt remake, amihez felettébb nagy reményeket fűzünk, de számos olyan cím van még készülőben, ami gond nélkül helyet kaphatott volna a listán. Napokon belül érkezik például a Japánban már 2014-ben megjelent Yakuza Ishin Unreal Engine 4-gyel készült újrakiadása, a Like a Dragon: Ishin!, de szintén idén debütál a Final Fantasy 7 Rebirth is. Előbb-utóbb remélhetőleg a kezünk közé vehetjük majd az eredetileg tavaly januárra tervezett Prince of Persia: The Sands of Time felújítását is, a Remedy Entertainment és a Rockstar Games gondozásában készülő Max Payne 1-2 remake-et pedig szintén rengetegen várják – nem véletlenül, hiszen valódi klasszikusokról beszélünk. A sort az Alkimia Interactive által fejlesztett Gothic-feldolgozással zárnánk, a Piranha Bytes 2001-es szerepjátéka ugyanis a mai napig nagy tiszteletnek örvend, és számos rajongója van. Cserébe nem öregedett túl jól (pláne, ami az irányítást illeti), így viszont azok is gond nélkül ki tudják próbálni, akiket esetleg elriasztanak a kissé avíttas mechanikák.
Tisztességes folytatás kellene nekik.
Kezd nagyon elegem lenni abból hogy az emberek ilyen lelkesen támogatják ezt a hihetetlenül olcsó lehúzást.