3. Blizzard All-Stars
Az elmúlt egy-két évben jól láthatóan megszaporodtak a MOBA stílust követő játékok, ami talán arra vezethető vissza, hogy a LoL, a DotA 2 és társai egyre nagyobb nemzetközi sikerekre tettek szert. Ennek hatására aztán nem meglepő, hogy mindenki ilyen játékot akar készíteni, mindegy milyen minőségben -- eme fejlesztők sorát bővíti a Blizzard Entertainment is. Persze bennük azért jobban lehet bízni, hogy valami igazán jó programot tesznek le az asztalra, mint a kismillió másik csapatban, akik egyre kevésbé passzoló licencek alapján igyekeznek elcsippenteni egy szeletet a MOBA-tortából, általában kevesebb, mint több sikerrel.
A Blizzard All-Stars sajnos még egészen messze van attól, hogy a boltokba kerülhessen, s attól még messzebb, hogy sportággá válhasson, ám papíron kifejezetten jól hangzik a koncepció, s a Blizzard név is jól cseng a közelmúlt ballépései ellenére. A játék kombinálja a cég három nagy sorozatának legismertebb karaktereit, s a MOBA-zsáner szabályainak megfelelően ereszti egymásnak őket -- a Warcraft, a Diablo és a StarCraft szereplői ingyenesen játszható formában kerülnek majd az irányításunk alá, de természetesen lesz mód mikrotranzakciókra is, ez ugyanis elengedhetetlen kelléke az ilyen és ehhez hasonló játékoknak. Ennyi és semmi több nincs még a játékról, így feljebb nem is kerülhetett a listán, de a benne rejlő potenciál miatt érdemes lesz szemmel tartani.
Idén januárban a fejlesztési vezető, Dustin Browder azt nyilatkozta, hogy a Blizzard All-Stars még a belső alfatesztelésre sem áll készen.
2. Heroes of Newerth
Amikor az ingyenesen játszható MOBA játékok kerülnek szóba, sok embernek automatikusan a League of Legends, a DotA 2 és végül, de nem utolsósorban a Heroes of Newerth jut az eszébe, ami nem véletlen, hiszen ez volt egyike azon játékoknak, amely ott volt a játékstílus igazán nagy szárnyra kelésének idején, s életben is tudott maradni az egyre zsúfoltabb piacon. Hozzá kell azonban tenni, hogy a népszerűség terén alaposan elmarad a két legnagyobb konkurencia mögött, s az is vita tárgya, hogy a játékmenet terén vannak-e problémák -- ez utóbbi ugyanis erősen függ attól, hogy kit kérdez az ember.
Ami biztos, hogy megjelenése óta stabil pontnak tekinthető a Heroes of Newerth, és akár a lassú befutó is lehet a sportággá vezető úton. A 2010-ben debütált, első körben fizetős játék fejlesztői 2011-ben ingyenessé tették alkotásukat, majd pedig nem sokkal később eltörölték a legtöbb fizetős korlátot. Ezen felül folyamatosan frissítésekkel jelentkeznek -- májusban például a sok változást hozó 3.0 update jelent meg, ami a játékmenettől kezdve a grafikáig mindent kipofozott. Az S2 Games tehát keményen dolgozik azon, hogy a játékuk hozzáférhetőbb és népszerűbb legyen nem csak a mezei, hanem a profi játékosok körében is.
Az egyidejűleg online játékosok száma a megjelenés óta növekvő tendenciát mutat; idén májusban 150 ezer fő volt a csúcs.
1. DotA 2
Ha van valaminek esélye arra, hogy a következő sportág lehessen, az mindenképpen a Valve berkeiben készült DotA 2. A játék mellett sok minden szól: kifejezetten népszerű, a stílus legnagyobb nevén ismert, s az eredeti mod optimalizálásában és sikerre vitelében nagy szerepet játszó tervező is komolyan részt vett a munkálatokban. Ezen felül a Valve komoly versenyekkel és rendszeres frissítésekkel igyekszik magához csábítani a profi játékosokat és csapatokat -- egyre gyakrabban rendeznek arányosan óriási pénzdíjazású világbajnokságokat, amik csak még nagyobb figyelmet biztosítanak az egyébként sem elhanyagolt játéknak.
A DotA 2 körül imádat tagadhatatlan, még akkor is, ha vannak olyanok, akik nincsenek teljesen megelégedve a játék által kínáltakkal (a pályáktól a tárgyakon át a játékmenetig sok minden eszébe jut az embereknek), vagy éppen azzal, hogy a Valve a támogatást és a változtatásokat intézi. Ellenzők nem csak az ellentábor körében, de házon belül is akadnak szép számmal, a vélt és valós negatívumok ellenére azonban továbbra is a DotA 2 áll a legközelebb ahhoz, hogy a következő sportág lehessen. Ez valószínűleg most már presztízskérdés is lehet a fejlesztők körében, hiszen ha a League of Legends ezt ki tudta harcolni, akkor ez nekik is sikerülhet, elvégre a DotA nevet is megszerezték, és ugyebár az sem volt egy egyszerű eset.
A DotA 2 múlt héten kilépett a hosszúra nyúlt bétatesztelésből, s immáron teljes játékként érhető el a Steam kínálatában. A játék ingyenesen játszható.
Az, hogy a League of Legends immáron hivatalosan is sportnak tekintő, papírokkal, hivatásos sportolókkal és ami még fontosabb, vízumokkal, nagy előrelépés a kompetitív videojátékok körében; egyre többen és több helyen ismerik el a videojátékokat, mint profi megmérettetéseket, ami mondani sem kell, hogy nagyon jó dolog. Persze vannak olyanok is, akik nem tartják jó ötletnek mindezt, mondván, a játékok csak maradjanak meg ott ahol vannak, abszurdnak nevezve az egészet.
Te melyik oldalon állsz: jó, hogy videojátékok is lehetnek törvényesen elismert sportok, illetve szerinted a MOBA (és ha már itt tartunk, bármelyik másik) zsánerben melyik lesz a következő játék, ami ugyanezt el tudja érni?