Az idei év felhozatalából mindannyiunknak megvannak már azok a címek, amiket nagyon várunk, ám ezek rendre az AAA-kategóriából kerülnek ki: Witcher 3, Watch Dogs, Titanfall és így tovább. Nem szabad azonban elfeledkezni az indie szegmensről sem, ezek tagjai ugyanis 2014-ben is ontani fogják magukból az érdekes és újszerű játékokat. A hatalmas, szinte az összes létező zsánert lefedő felhozatalból ezen héten öt, kiugróan érdekes címet szeretnék bemutatni nektek, olyan játékokat, amiket érdemes lesz kipróbálni.
5. Quadrilateral Cowboy
A 80-a és a 90-es években készült akciófilmekből kiindulva piszkosul menő dolog lehet hackernek lenni; feltörni kormányok adatbankjait, megbénítani teljes erőműveket, vagy tönkretenni megfigyelőberendezéseket. A valóságban persze nem ilyen akciódús a hackerek élete, de ez minket most ne zavarjon, a Quadrilateral Cowboyban ugyanis egy hollywoodi kiberbűnöző bőrébe bújhatunk.
Az egyszemélyes Blendo Games legújabb játékában valamikor a nyolcvanak évek környékén járunk, s az elérhető legmodernebb felszereléssel, egy 56.6k-s modemmel és egy 256 kilobyte-os erőgéppel a birtokunkban hajtjuk végre a küldetéseinket. A játékmenet során egy ügynök szemszögéből követjük majd az eseményeket, akit irányíthatunk, illetve a bázisról számítógépes rendszerek feltörésével tudunk majd segíteni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például egy szimpla ajtót nem egy gombnyomogatós QTE-szerűséggel kell kinyitnunk, hanem a parancssorba a door2.open(3) sort kell bepötyögnünk, s természetesen ugyanígy kell eljárnunk minden kamera, lézer és egyéb eszköz esetében. A kód első tagja a kívánt felszerelést jelöli, a második tagja a végrehajtandó parancsot, míg a zárójeles rész a nyitva tartás maximális idejét, a feladatunk pedig az, hogy egy körültekintően megírt, óraműpontossággal működő kódot írjunk, amivel ügynökünk észrevétlenül juthat ki és be.
Alternatíva: a Quadrilateral Cowboyhoz hasonló a Double Fine-féle Hack 'N' Slash. Ebben a játékmechanizmusok visszafejtésével és a kódsor babrálásával kell túljutnunk az elénk görgetett akadályokon, mindezt pedig egy felülnézetes fantasyvilágban kell végrehajtanunk.
4. The Long Dark
A DayZ és a Minecraft sikerei óta jelentősen megnőtt azon játékok száma, amik egy nyílt terepen engednek szabadjára minket, s iránymutatás nélkül bízzák ránk a továbbiakat -- eme játékstílus 2014-ben is folytatni fogja a növekvését, az egyik érdekes cím pedig a The Long Dark névre hallgat, ami egy fagyos világban kéri tőlünk azt, hogy minél több napot éljünk túl.
A Hinterland csapatának első játékában a Földet egy amolyan csöndes katasztrófa érte, ami minden elektromos felszerelésünket tönkretette, ezzel letaszítva az emberiséget a tápláléklánc csúcsáról. A hősünk egy bizonyos William Mackenzie, aki lezuhant az Egyesült Államok északnyugati részén, a bajt pedig csak tetézi, hogy a tél kellős közepén járunk. Emberünkkel dacolva az elemekkel és a ránk leső vadállatokkal mindent meg kell tennünk, hogy túléljük a ránk váró borzasztó napokat -- figyelnünk kell a táplálékra, a folyadékra, eszközöket kell készítenünk, s persze meleget is találunk kell, ha nem akarunk halálra fagyni az egyébként gyönyörű, sajátos stílusban életre keltett erdőségben.
Alternatíva: a The Stomping Land egy olyan fiktív múltat tár elénk, amelyben a dinoszauruszok és a modern emberek egy időben éltek, s noha ez tudományos szempontból nem helytálló, remek alap egy túlélőszimulátornak, amiben óriásgyíkokra vadászva és a többi törzzsel harcolva kell boldogulnunk.
3. The Witness
Jonathan Blow egyszer már elkápráztatott minket a Braid című csodálatos játékával, 2014-ben pedig ismét igyekszik rabul ejteni azokat, akik valami érdekes élményre vágynak. Az új játék a The Witness címet kapta, s egy rejtélyes szigetre invitál minket, ahol ránk hárul a feladat, hogy kiderítsük a hely titkait.
A program le sem tagadhatná, hogy a Myst-széria volt a kiindulási pont, hiszen itt is egy nyitott terepet kapunk, ahol belső nézetből szemlélve kell megoldanunk egy egész sor logikai feladványt, Blow tehát nem találta fel a spanyolviaszt, de mégis szinte garantáltan felemelő élmény lesz megismerkedni ezzel a színes, és mindenféle titkokban gazdag szigettel.
Alternatíva: ha szereted a felfedezést, akkor mindenképpen vess egy pillantást az Everybody’s Gone To The Rapture-re is. A The Chinese Room új játékában eljött a világvége, játékosokként pedig az utolsó óráinkat hat idegen megismerésével töltjük majd. Feladványok nem lesznek, de érdekes felfedezések annál inkább. Dear Esther-rajongóknak kötelező!
2. A Hat In Time
A Gears for Breakfast csapata egy régi vágású, az N64-időket idéző aranyos kis platformjátékot készít, összesűrítve a Banjo-Kazooie, a The Legend of Zelda és a Super Mario 64 legjobb elemeit, s már ennyi elég volt ahhoz, hogy elnyerjék a játékosok bizalmát -- a Kickstarteren finanszírozott játék ugyanis kis híján a tervezett büdzsé tízszeresét gyűjtötte össze, 296 ezer dollárt.
Azon túl azonban, hogy klasszikusokból merít a Hat In Time, a maga nemében is érdekes, hiszen az lesz a feladatunk, hogy időutazással mindenféle változatos és ötletes világokat látogassunk meg, ahol aztán be kell gyűjtenünk a szétszórt idődarabkákat, de még azelőtt, hogy a riválisunk, Mustache Girl rá tudná tenni ezekre a kezét, hisz ő gonosz célokat dédelget. Kalandjaink során főleg különböző megmászandó akadályokkal találkozunk majd, de egy egész sor, kisebb és nagyobb ellenféllel is szembenézünk, akik ellen a platformszekciók során feloldott eszközeink alternatív, harcra használható módját kell bevetnünk: esernyő, pogórúd és különleges képességek állnak a rendelkezésünkre, ráadásul kooperatív mód is lesz, ha túl nehéz volna a feladat.
Alternatíva: a The Floor Is Jelly az oldalnézetes platformjátékok sorát bővíti, a formulát azonban azzal bolondítja meg, hogy minden tereptárgy zselé módjára viselkedik, vagyis a föld besüpped a talpunk alatt és rugózik, ezzel segítve az ugrásokat.
1. The Vanishing Of Ethan Carter
Szétnézve a 2014-ben megjelenő független játékok között, feltűnően sok horrorjátékot találunk: ha minden igaz, idén érkezik az Asylum, a White Night, a The Forest, az Among The Sleep és még lehetne sorolni egy ideig a címeket. Mindközül azonban kitűnik a The Vanishing Of Ethan Carter, ami egy kifejezetten izgalmas, rejtélyes és persze nem utolsósorban nyomasztó kalandnak ígérkezik.
A történet szerint egy Paul Prospero nevű fiatal nyomozót irányítunk, akit egy álmos kisvárosba, Red Creek Valley-be szólít a munkája. Itt a címszereplő gyermek, Ethan Carter eltűnését kell majd felgöngyölítenünk -- a csavar pedig az, hogy főszereplőnk rendelkezik egy természetfeletti képességgel, ami lehetővé teszi, hogy átélje az áldozat életének utolsó pár másodpercét. Ebben az esetben azonban a látomás hiányos és zavaros, így ránk vár a feladat, hogy a városka lakóit kikérdezve minél többet tudjunk meg szegény Ethanről, és eltűnésének körülményeiről.
Alternatíva: a Routine egy szintén a horrorzsánert bővítő indie alkotás, amelyben a Holdon felállított kutatóállomás lesz a játszóterünk, ahol az a célunk, hogy kiderítsük, pontosan miért és hogyan tűnt el a teljes legénység.
Mindezeken kívül van még egy csomó játék, amiről részletesebben nem, de említés szintjén mindenképpen meg kell emlékezni. Ilyen a tárgyak méretének módosítására alapozó Scale, a börtönéletet szimuláló, retro látványvilággal operáló The Escapists, a rougelike elemekkel rendelkező lövölde, a Tower of Guns, a Wing Commander- és a X-Wing-sorozat nyomdokaiban járó Wings of Saint Nazaire és a különösebb bemutatást nem igénylő Escape Goat 2, illetve Hotline Miami 2: Wrong Number. Aztán van még a kizárólag Xbox One konzolra megjelenő hack-and-slah, a Below, a Team Ico munkássága által ihletet PS4-exkluzív RIME, illetve idén jön még a sajátos horrorjáték, a Neverending Nightmares, a Command & Conquer-univerzumban játszódó ingyenes lövölde, a Renegade X, és az űrhajónk menedzselését kérő Interstellaria is.
Wasteland 2