A hónap elején az alulértékelt játékokról kérdeztünk titeket, s miután sok jó válasz sikerült, újra egy kérdést szegezünk nektek: szerintetek melyek azok a játékok, amiket a többi gamer és/vagy a sajtó túlértékelt. Biztos vagyok abban, hogy itt is szép számmal tudtok majd mondani nekünk olyan címeket, amik a ti szemetekben egyáltalán nem érdemelték meg a dicsérő szavakat és a rivaldafényt.
Nekem személyesen a Mafia az, amivel kapcsolatban sosem értettem igazán, hogyan lehet ennyire imádni ezt a játékot, főleg egy mondatban emlegetve a GTA-val, mint egy, azt letaszítani képes program. Szerintem lassú, unalmas és száraz mind a történet, mind pedig a játékmenet -- de hadd ismételjem el, mielőtt még valaki vérig sértődne: ez csak a személyes véleményem.
Arra kérek mindenkit, hogy ne csináljunk sárdobálást ebből a témából, s próbáljuk meg tiszteletben tartani a másik véleményét; attól, hogy valaki nem emeli piedesztálra a te kedvencedet, nem kell, hogy kevésbé élvezd a játékot vagy megkérdőjelezd annak értékét -- többször is bizonyítottátok már, hogy képesek vagytok normális hangnemben beszélgetni, s szerintem ez most is sikerülni fog, még ha kicsit bicskanyitogatóbb is a téma.
Ahogy múltkor: a legjobb hozzászólásokat jövő hét hétfőn egy külön cikkben gyűjtjük össze. A határidő vasárnap dél.
AC széria (2. része): Mindenki istenítette ezért megvettem a 2. részt, 4-5 óra játék után úgy meguntam azóta is annyin áll... Nem értem mi tetszik ilyen hihetetlenül monoton játékban ennyi embernek. Harcrendszer vicc, falmászás és az idióta ellenfelek mellett madártollat meg kutyafülét gyűjteni csatornákból meg sablon háztetőkön ugrálni unalmas.
Mass Effect: A Makoért és a "szondázásért" az azokat kitaláló fejlesztőknek kínhalál járna. Másrészt tudom hogy klisés manapság ezt mondani, de tényleg ahogy haladt előre a sorozat úgy lettek egyre gyengébbek a részek szerintem (is). Az első jó játék mínusz Mako, a többit már csak a sztori vége miatti kíváncsiságból toltam végig.
Dió3: (Ez biztos hogy túlértékelt?) Szar lett nincs mit szépíteni. 100 játszott órát sem értem el, második rész 2-3000 órája után. Vagy lehet hogy csak az ízlésem változott meg. Ja és a sztori vérciki.
Starcraft 2 WoL/HotS: David Kim mondjon le. Balance nincs és nem is lesz, protoss warpgate miatt 1. nap óta broken (nem feltétlen imbalanced, csak simán szar játékmechanikailag), történet nevetséges, néha már nekem fáj olyan ciki... Pedig Broodwarban is volt vagy 2000 órám. *****us lehet hogy kár volt felnőni.
AC széria (2. része): Mindenki istenítette ezért megvettem a 2. részt, 4-5 óra játék után úgy meguntam azóta is annyin áll... Nem értem mi tetszik ilyen hihetetlenül monoton játékban ennyi embernek. Harcrendszer vicc, falmászás és az idióta ellenfelek mellett madártollat meg kutyafülét gyűjteni csatornákból meg sablon háztetőkön ugrálni unalmas.
Mass Effect: A Makoért és a "szondázásért" az azokat kitaláló fejlesztőknek kínhalál járna. Másrészt tudom hogy klisés manapság ezt mondani, de tényleg ahogy haladt előre a sorozat úgy lettek egyre gyengébbek a részek szerintem (is). Az első jó játék mínusz Mako, a többit már csak a sztori vége miatti kíváncsiságból toltam végig.
Dió3: (Ez biztos hogy túlértékelt?) Szar lett nincs mit szépíteni. 100 játszott órát sem értem el, második rész 2-3000 órája után. Vagy lehet hogy csak az ízlésem változott meg. Ja és a sztori vérciki.
Starcraft 2 WoL/HotS: David Kim mondjon le. Balance nincs és nem is lesz, protoss warpgate miatt 1. nap óta broken (nem feltétlen imbalanced, csak simán szar játékmechanikailag), történet nevetséges, néha már nekem fáj olyan ciki... Pedig Broodwarban is volt vagy 2000 órám. *****us lehet hogy kár volt felnőni.
Mass Effekt 2-3: Az első rész még nyitott világú (többé kevésbé) sci-fi rpg volt, a második inkább csak egy erős közepes folytatás, de a 3. epizódra nem tudok más hasonlatot mondani mint egy Quake 3 Arena meccsek közötti pofázás szimulátor, darab kavics egyediségű karakterekkel.
CoD: szinte le sem kell írni hogy a hype nélkül évről évre csak map pakkokat kapnak a játékosok, egy egy új egyjátékos történettel.
NFS: A prostreet óta nemhogy újat nem alkottak, de évről évre egyre gyengébb lett a produktum, és anyagilag még mindig megéri nekik csinálni...
GTA5: A sorozat első két része még újdonság volt és érdekes, majd jött a 3D-s harmadik rész, és aztán már jöttek az egyre unalmasabb folytatások (oké, a VC meg a SA még mutatott újat), hogy végül csak egy látványra és minijátékokkal teletűzdelt lélektelen folytatást kapjunk...
FIFA és más EA Sports címek: A két három évenkénti motor cserén kívül jóformán az összes rész nem más mint egy egy adatbázis peccs.
Gran Turismo 5: Bár megvan a játék és kedvelem, közel sem akkora ász cím mind amilyennek hangoztatják. Hatalmas autópark? Jah... a kocsi nevében van 3 betű eltérés meg mások az adatok, de a megjelenés azonos... Egetverően sokat tölt, mindez feleslegesen.. menüből ki menübe be és elment fél perc.. majd rájön az ember hogy nem is abba a menübe akart menni, ezért újra fél perc..
Elder Scrolls: Ez a széria a Daggerfall óta mindössze grafikában fejlődött. A térkép a részletesség miatt viszont zsugorodott. (Daggerfallban ha jól emlékszem 17 tartomány volt, aminek morrowind csak egy része) A karaktergenerálás is egyre inkább egyszerűsödött és sablonosodott miközben csak a grafikai részletesség ment feljebb.
Diablo 3: A másik Bli$$ard fejőstehén... gyakorlatilag alig tud többet mint a D2+LoD, és éppenhogy eléri a Titan Quest + IT szintjét. (oké random map, és grafika előnye van de semmi más..)
AC széria: Ha az ember nem csak végigszaladni akar a játék történetén akkor előbb utóbb hihetetlen monotonitásba szalad.. ami nem mókás
Minecraft: Nem rossz nem rossz, de jóformán csak akkor ér valamit ha hardcore survivalban játszotta az ember. Jó dolog a legózás, de cél nélkül unalmassá válhat.
Halo: "Szép" sci fi lövölde erős történeti vonallal... erőssel, de nem ennyire erőssel.
Titanfall: Még mge sem jelent a csökkentett játékosszámú CoD aréna játék, de majdnemhogy már az év játéknak mondogatják páran.
Így hirtelenjében...
Call of Duty sorozat:
(Az első Call of Duty-val csak a Modern Warfare megjelenése után játszottam, így ezt a részt kihagynám.)
Számomra a Call of Duty lett az utóbbi idők legtúlértékeltebb sorozata.
Még 2006-ban a Call of Duty 2-vel indult a "pályafutásom" az FPS-ek világában. Akkoriban még azt sem tudtam, hogy mi fán terem ez a hárombetűs rövidítés lévén még internetem sem volt. Felemelő érzés volt látni, ahogy a poligon szerkezetű pixelhalmok miattam esnek össze a pályákon. Rengeteg időt öltem bele az egyjátékos módba, majd jött az a nagybetűs Internet! Na, igen... amikor az ellenfelek már gondolkoznak, elkezdődnek a kihívások. Ez volt az a pont, amikor az FPS műfaj végképp megnyert magának.
Egy évre rá jött a Call of Duty 4 : Modern Warfare. Maga a tény, hogy a modern korban játszódik, és a többjátékos módban akár kocsikat is robbantgathatok meggyőzött arról, hogy mit is kérjek Karácsonyra. És nem csalódtam a játékban, sőt... ez lett az No. 1 játékom. Összesen kb. 800+ órám volt a többjátékos módban és évekig szívesen visszamentem volna játszani, ha lett volna kivel.
Majd jött a Call of Duty : World at War. Kétség sem fért hozzá, hogy megveszem ezt a részt is. Viszont azt nem figyeltem, hogy ez a rész egy másik fejlesztőbrigád alkotása. Magát a vásárlást nem bántam meg, mert egy egész korrekt játékot kaptunk, viszont én egyfajta visszalépésként éltem meg. Ráadásul a többjátékos módot ki sem tudtam próbálni, mert ekkoriban még mindig nem voltam az internet mestere. Hiába patcheltem a játékot, az akkor sem volt hajlandó elindulni. Visszatértem hát a CoD:MW-hez. De csak egy évet kellett várom, mert jött a...
Call of Duty : Modern Warfare 2.
Számomra ez a rész jelentette a Call of Duty sorozat csúcspontját. (Vannak akik ellenkeznek ezzel, ez csak az én véleményem.)
Kibővültek a killstreak-ek, folytatódott a modern hadviselés, és több száz órára magába szívott a játék. Számomra egyszerűen tökéletes volt. Viszont egy másik tényező nem hagyott sokáig ebben a hitben. Nevezetesen a Battlefield : Bad Company 2. A játékot még annak idején PC Guru előfizetés mellé kértem úgy, hogy fogalmam sem volt milyen értékeléseket kapott. Viszont addigi életem legjobb befektetése volt. A két játék egymást tökéletesen kiegészítette.
Az első igazán nagy csalódást a sorozat következő része, a Call of Duty : Black Ops okozta. Ekkor már tisztában voltam vele, hogy a Treyarch készíti a következő részt, de úgy gondoltam adok nekik még egy esélyt. Rosszul tettem. Ezzel nem azt állítom, hogy rossz lett volna, csak közel sem hozott annyi újítást,... miket írok?! Gyakorlatilag a Modern Warfare 2-t kaptunk meg egy másik köntösben. Az egyjátékos részt örömmel játszottam végig, viszont a többjátékos esetében kb. 20-30 óra elég is volt belőle hogy rájöjjek, jobban járok ha visszamegyek MW2 vagy B:BC2-be.
Ezután bejelentették hogy jön a Call of Duty : Modern Warfare 3. Úgy gondoltam, hogy "Na végre, jön egy újabb vérbeli CoD és elfelejtteti velem a Black Ops után hagyott szájízt.". Egyrészt igazam volt mert tényleg kaptunk egy újabb adrenalinbomba Call of Duty-t, viszont a rossz szájízt nem hogy eltűntette volna, inkább jobban előhozta, lévén újra megkaptuk azt, amit már kétszer elsütöttek a fejlesztők. Érthető, hogy nem szeretnek kockáztatni és ezért nem újítják a játék már jól bejött gyökereit, de ha így folytatják, akkor ez lesz a vesztük. Elvégre a DICE sem a két szép szeméért és a jól bevált dolgokhoz való ragaszkodás miatt tart ma ott ahol. Ráadásul a Battlefield 3 ekkor jelent meg és érezni lehetett a két játék közötti minőség és mennyiségbeli különbséget. Mennyiség alatt értem például a DLC-ket. (Aki nem tudja mit értek ez alatt, az valószínűleg már nem is olvassa ezt a szöveget.)
Természtesen újabb egy év múlva jött a következő adag, a Call of Duty : Black Ops 2. Ekkor még mindig élénken éltek bennem az első rész emlékei, így elhatároztam, hogy ezt a részt nem vásárolom meg. Nem vesztettem vele semmit, bár örömmel láttam, hogy a játék elkezdette fejlődni és már a non-lineáris történetvezetés is helyet kapott. Ekkor kezdett felmerülni bennem, hogy a Treyarch lassan átveszi az Infiniti Ward által tartott minőséget és akár még túl is szárnyalja azt.
Eljött hát 2013 és érkezett a következő rész. Az Activision marketingosztálya kimagaslóan jól teljesített a Call of Duty : Ghosts reklámozásával. Ez viszont már nem mondható el a fejlesztőkről. A dinamikusnak nevezett pályákkal, a női karakterekkel (ami csak annyiban különbözik, hogy más textúrát kapott), a fegyverek nem szinthez kötött feloldásával és a még mindig MW2 szintű grafikával/pályaelemekkel nevetségessé tették a sorozat ezen részét és lehet, hogy magát a sorozatot is. Az ígéretek jelentős része csak mézesmadzag volt. Erre csak rátesz egy lapáttal az, hogy a Black Ops 2-höz képest visszalépést értek el.
Azért azt sem érdemes kihagyni, hogy a játékot mindenféleképpen next-gen-ként akarták eladni és ezért bármire képesek voltak. Talán ezek közül a legemlékezetesebb, hogy a "szükséges" memória felét csak lefoglalták a játéknak, de azokat sosem használták fel. Viszont arra, hogy a főmenüben akadozott a háttérben futó "animáció" már nincsenek szavak. Nem csodálnám ha ezek után jópáran átpártolnának a Battlefield 4-be.
All in all: Számomra a Call of Duty : Ghosts a legtúlértékeltebb játék és a Call of Duty a legtúlértékeltebb sorozat annak ellenére, hogy eleinte egészen remek játékok készültek az Infinity Ward/Treyarch berkeiben és hogy a mai napig rekordokat döntögetnek az eladások. A sorozat végképp elvágta magát nálam és most már minden hitem a Battlefield sorozatban és a legújabb részében a Battlefield 4-ben van, ami (a kezdeti problémák ellenére) egészen jól teljesít és már csak azok hangoztatják a hangjukat, akik nem szeretik a sorozatot, míg a többiek inkább játszanak vele.
Ez egy véleménynyilvánítás volt. Ha ezzel bárki lelki világát megsértettem volna, hát nem kérek tőle elnézést emiatt.
(A szövegben többször is előkerült a Battlefield sorozat. Ezt nem a két játék összehasonlításának szántam, hanem hogy tisztább legyen a kép a véleményem körülményeiről.)
Bioshock Infinite: Egy CoD szebb világgal, és érdekesebb torténettel. A játéknál valamiért mindenki kihagyja a repetitív, unalmas, borzalmasan egyszerű combat-ot, amin rengeteget ront a kevés fegyver és semmilyen Vigor-ok. Onmagában is gáz, nemhogy akkor amikor a Bioshock első két részéhez hasonlítja az ember. Remek lehetőségekkel, fejleszthető, érdekes fegyverekkel, kihívással és felfedezéssel. Nem vicc, az Infinite-ben a harc monotonabb mint egy Call of Duty-ban, ott legalább van még pár fegyver és kütyü.
Gran Turismo 5: Hatalmas rajongója vagyok a szériának, de az 5. részből pár helyen omlott a vér, annyira sebes volt. A karrier mód katasztrófa, neked kell keresgélni az autót amivel nem hagyod faképnél az osszeset, mivel a fejlesztők csak az első pár versenynél oldották meg a korlátozásokat. Utána nem tudom, lehet megunták... Így SLS-el mehetsz a VVGolfok ellen.
Technikailag hol gyonyorű, hol undorító. Még motion blur sem került bele, pedig az alap lenne egy versenyjátéknál. Az óriásfűrészekhez hasonlító árnyékokról nem is beszélve. És persze ott volt a rengeteg borzasztó standard autó. A Forza korbe is rohogte, hiába nem volt ott tobb autó osszesen, de legalább ami volt az szép volt. És jóval tobb, mint premium autó a GT5-ben.
Ha valaki előző generációs autókkal akar játszani, előveszi a GT4-et. Valójában kb. 200 vagy mennyi igazi autó volt a GT5-ben, legalábbis olyan, amiért érdemes pénzt kiadni.
Használhatatlan multiplayer és tragikusan szar pályák jellemezték ezen kívül a játékot.
De: azt a sima, normális teljesen jó kontrollert NEM engedi használni a Castlevania, mert neki X-box-alapú kell. Hát ez minden, csak nem tökéletes irányítás. Nem azt mondtam, hogy irányíthatatlan, hanem nekem a kiválóan pc-re igazított mű nem ilyen felhasználóbarátságtalan irányítású.