A leginkább a játékfejlesztést humorosan bemutató webes képregény sorozatáról ismert független játékfejlesztő theMeatly barátjával, Mike Moodal 2017 elején a Steam Green Light keretein belül elérhetővé tették a Bendy and the Ink Machine (BATIM) című epizodikus játékuk első részét. Ennyit a száraz tényekről, nézzük meg inkább, hogy mit alkotott a kanadai csapat.
Bendy és a régi ismerős
A leginkább a játékfejlesztést humorosan bemutató webes képregény sorozatáról ismert független játékfejlesztő theMeatly barátjával, Mike Moodal 2017 elején a Steam Green Light keretein belül elérhetővé tették a Bendy and the Ink Machine (BATIM) című epizodikus játékuk első részét. Ennyit a száraz tényekről, nézzük meg inkább, hogy mit alkotott a kanadai csapat.
Bendy és a rajzfilmgyár
Mint az sejthető volt, a játék helyszíne a Joey Drew Stúdió lesz, mely elsőre kicsinek tűnhet, de megnyugtatok mindenkit, hogy egész hatalmas helyszínt kapunk, mindegyik részben újabb és újabb helyekre jutunk majd el, és a hátrahagyott hangfelvételekből egyre többet tudunk meg a Tintagépről és arról, hogy mi is történt itt az elmúlt harminc évben. Mindezt úgy tálalva, mintha egy régi rajzfilmet néznénk. Na persze nem kell Cuphead szerű látványra gondolni, hanem ahogy a képeken is látszik, egy komolyabb, mégis rajzfilmes látványt hoztak össze theMeatly-ék.
Eltúlzott fekete körvonalak, a sárga és különböző árnyalatú textúrák egyedi és hangulatos látványvilágot alkotnak, amit a fény-árnyék hatások zseniális felhasználása tesz teljessé. A játék helyszínei a Bioshock első két részének bezártság érzetét hozzák vissza, mivel akárcsak Raptureben a tengervíz, itt a tinta van jelen mindenhol. Ömlik a falakból, eláraszt egész szinteket és szobákat, melyeket majd nekünk kell leszivattyúznunk a megfelelő kapcsolókkal, a falakon nem túl biztató üzenetek fogadnak mindenhol. Ráadásul a címszereplő Bendy eltorzult démoni alakja is mindig a nyomukban van, akárcsak a Bioshock 2 Big Sistere, csak itt esélyünk sincs a Tintadémon ellen.
A bezártság érzését kelti továbbá az is, hogy sosem látunk napfényt, sehol egy ablak, csak folyosók és termek, valamint a mindent átitató tinta. A hangok és hanghatások is ennek megfelelőek, zene az nagyon kevés van, főként harcoknál és az átvezetőknél, a szinkronok viszont zseniálisak. Henry sztoikus nyugalommal kommentál mindent, és a magnófelvételek is egyedi személyiségeket mutatnak be. A falakat a feliratok mellet a stúdió által gyártott rajzfilmek plakátjai borítják, és mindenhol, de tényleg mindenhol fogunk a címszereplőről készült kartonkivágásokkal találkozni. Mindezek sötét és baljós hangulatot teremtenek, ami egyből berántja az embert.
Bendy és a barangolás
Maga a játékmenet szinte részenként változik. Az első rész egy belsőnézetes kalandjáték, a második és harmadik epizódban már harcolnunk is kell, míg a negyedikben újra a felfedezésé és a feladványoké a főszerep. Különféle tárgyakat fogunk gyűjteni, melyek a továbbjutáshoz szükségesek és néha harcolni is kénytelek leszünk.
Alapellenfelek az úgynevezett Keresők (Searchers), akik lényegében tintából készült emberi torzók, akik a kezükön járva rontanak ránk, találkozunk az úgy nevezett Püffedtekkel (Swollen Ones), akik Keresőkkel ellentétben egy helyben állva támadnak, viszont képesek különböző helyeken manifesztálódni, ezzel keserítve meg életünket. A harmadik ellenféltípus igazából egy három tagból álló banda, az úgynevezett Mészáros Banda (Butcher Gangs). A banda tagjaival, Piperrel, Strikerrel és Fisherrel általában külön-külön fogunk találkozni, de néha egyszerre is összefutunk velük. A főellenfelekről nem írnék semmit spoiler veszély miatt, de legyen elég annyi, hogy elég ötletesek lettek. Akiről viszont írnék pár szót, az a korábban említett Bendy. Vele többször is összehoz a sors minket, de mint említettem, esélyünk sincs ellene, ilyenkor kötelezően menekülnünk kell, vagy pedig az Outlast és Amnesia játékokhoz hasonlóan elbújni az erre a célra kihelyezett fülkékben. A stúdió területén mindenfelé találhatunk Bendy kedvenc ételéből, a Szalonna Levesből (Bacon Soup), amit nemcsak a feloldható kitűzőkért érdemes gyűjteni, hanem mert ha megsérülünk, akkor azonnal helyrejövünk egy konzervnyi nedűtől. Ha esetleg felülkerekednének rajtunk a tintalények, akkor se essünk pánikba, ugyanis a legutóbbi Bendy szobornál születünk újjá, szó szerint, ugyanis ilyenkor egy tinta alagútból kell előrehaladnunk a fény felé.
A túléléshez különféle eszközöket használhatunk, de mindegyiket csak a megadott helyeken alkalmazhatjuk. Főként egy baltával és vascsővel fogunk rendet rakni, de kezünk ügyébe fog akadni még egy fecskendő és WC pumpa is, de ha ügyesek vagyunk, akkor egy Tommy Gun-t is megkaparinthatunk. A bossok ellen is csak a rendelkezésünkre bocsátott fegyvert használhatjuk, de azért szürkeállományunkat is meg kell dolgoztatni.
Bendy és barátai
De nem csak az életünkre törő rémségek lakják a stúdiót, hanem néhány korábbi dolgozóval is interakcióba léphetünk, valamint a Bendy rajzfilmek többi szereplője is segíthet, illetve akadályozhat minket, de akár feladatokat is adhatnak nekünk. Egyesek pedig elkísérnek minket utunkon, bár túl sok interakcióra ne számítsunk, de legalább nem leszünk mindig egyedül.
Bendy és a problémák
Mivel nem egy tökéletes világban élünk, így hibátlan játék sincs, és ez alól a BATIM sem kivétel. A legnagyobb hibája a rövidsége és a könnyűsége. Az első epizód fél óra, a többi rész pedig egy, maximum másfél óra alatt teljesíthető. A feladványok nem túl nehezek, a harc is túl könnyű, maximum 1-2 csapás után kimúlnak az ellenfelek, a bossok kivételével persze. A játékmenet sem túl változatos, nagyrészt tárgyakért fogunk rohangálni, kapcsolókat aktiválni, harcolni és Bendy elől bujkálni. Ironikusan az egyik karakter kifutófiúnak hív majd minket, ami teljesen helytálló.
Technikai oldalról sem fényes a helyzet. Lehetőségünk van ugyan menteni beléptető állomásoknál, viszont ezt nem mindig rögzíti a program, sőt, néha mentésnél ki is akad a játék és onnantól az automata mentést is elfelejthetjük. A legutóbbi, a negyedik epizód már igen erős látványvilággal rendelkezik, de ennek meg is kéri az árát. A programot két külön gépen is teszteltem (Win 7 és 10 alatt), és mindkettőn durva lassulást és szaggatást tapasztaltam egyes helyeken.
Bendy és a zárás
Mindezek ellenére újra és újra végigjátszottam elejétől a végéig a programot, mert amiben nagyon erős a BATIM, az a nagybetűs hangulat. Egyszerűen magával ragadja az embert, és csak haladunk előre, hagyva, hogy játék világa elvarázsoljon. A történet még nem ért véget, október 26.-án érkezik a záró akkord. Ha valakinek felkeltette a cikk az érdeklődését, akkor az első etapot ingyen kipróbálhatja Steam-en, a többi részért viszont 4,99 eurót kell kicsengetnünk.
Írói vélemény:
Egy végtelenül hangulatos és szórakoztató program lett a kanadai csapat első játéka, melyet ajánlok minden horror és kalandjáték rajongónak, nem fogtok csalódni. Bár nem hibátlan, de egy leárazás során érdemes beruházni rá.
Pro
+ kiváló hangulat
+ hangulatos grafika
+ nem túl nehéz..
Kontra
-…viszont túl könnyű
- nem túl hosszú
- technikai problémák
Értékelés
- Grafika: 92 %
- Zene: 85 %
- Játékélmény: 89 %
- Összérték: 87 %