Nevessetek ki, de amikor először hallottam a felskálázó technológiákról, azt hittem, hogy a gyártók a régi kártyák tulajdonosainak akarnak kedvezni a gyártók. Mennyire csacsi voltam! Arra viszont álmomban sem gondoltam volna, hogy pár év múlva már lényegében nem a hardverért fizetünk, hanem a szoftverért.

Az RTX 50-es széria bemutatásával csúcsosodott ki a "kamu" FPS-ek problematikája, amikkel az Nvidia hirdeti a legújabb kártyákat. A DLSS 3 plusz 1 képkockát generált a folytonosság illúziójának megteremtéséért, a DLSS 4 már hármat. Igen ám, de ez a felskálázott teljesítmény, ami sokak szerint illúzió, mivel a tényleges, natív teljesítményt érintő fejlődés minimális, ellentétben az árazással. Plusz további problémákat szül, ott van pl. a megnövekedett input lag.

Az alábbi hivatalos Nvidia-videó remekül bemutatja a problémát:

A natív, "nyers" teljesítmény a bal oldalon látható: 25-28 FPS-t produkál az 1999 dolláros RTX 5090 4K felbontáson, teljes sugárkövetés mellett, ha nincs bekapcsolva semmiféle felskálázó technológia. Ennyi pénzért már joggal várnák a vásárlók, hogy ne csak AI-jal felturbózott látványt kapjanak, hanem "valóságosat". És ez a felskálázós móka a játékfejlesztésre is hatással van: a fejlesztők már nincsenek rákényszerítve, hogy megfelelően optimalizálják a játékokat, hiszen ott a DLSS (AMD-nél FSR, Intelnél XeSS), ami "megoldja" a problémát.

Ez a megoldás azonban csak látszólagos, és rengeteg pénzbe kerül, amit sokan szóvá is tettek az RTX 50-es szériát érintő hírek, videók alatt. Lassan odáig jutunk, hogy sokkal egyszerűbb lenne egyféle videókártyát kiadni, amit elég egyszer megvenni, aztán évente előfizetni a legújabb felskálázó technológiára (most persze csal sarkítottam, technikailag ez nem kivitelezhető - még). Egy játékipari szakértő hasonló jövőt jósolt a játékkonzoloknak: szerinte nem ördögtől való gondolat, hogy a jövőben egyféle konzol lesz, amire a játékosok dönthetnek, hogy Xbox, vagy PS operációs rendszert vesznek meg.

Ti mit gondoltok a natív vs. felskálázós témáról?

A borítókép forrása: Nvidia