Amikor idén júliusban összefoglaltuk, hogy a teljes globális áruforgalmat érintő szállítási krízis milyen komoly hatással van a társasjáték-iparra is, még csak egy-két kisebb-nagyobb Kickstarter-projekt támogatói kaptak kellemetlen üzenetet, további anyagi hozzájárulást kérve a szállítás levezényléséhez, mostanra azonban már az első nagyobb kiadó, a Board & Dice is külön fejezetet szentelt a témának a havi BGG-blogbejegyzésében, és ki tudja melyik kiadó lesz a következő, és miként fog cselekedni. Globális problémáról lévén szó már a kezdetektől fogva elkerülhetetlen volt, hogy ennek hatásait a hazai piac is megérezze, ezért kíváncsiak voltunk, hogy a szcéna hazai képviselői hogyan látják a helyzetet. Erről kérdeztük a Vagabund kiadót, a Gémklubot és a Reflexshopot!

boardgameszallitas0.jpg

A hazai érintettség

Mivel a magyar nyelven megjelent társasjátékok tetemes hányada Kínában készül – a gyártástechnológiából és annak költségeiből eredően a lokalizált változatok nem ritkán egy-egy globális hullámhoz tartoznak, legyen az első nyomás, vagy az x. ütemzett újragyártás –, ezért ezeket is érinti a krízis. A Vagabund esetében jelenleg két játék áll gyártás alatt, szeptember végi határidővel, így jelenleg ezek szállítási ideje van függőben. De ugyanebben a cipőben jár a tetemes mennyiségű játékot lokalizáló Gémklub és a Reflexshop is: "Kiszámíthatatlan lett a beérkezés, a szállítások költsége pedig sok esetben megduplázódott". A Reflexshop válaszában rávilágít arra is, hogy a szállítás mellett a gyártás is érintett: PC-játékosként is tudjuk, hogy az alapanyaghiány az egyik kiemelt oka annak, hogy már egy éve nem lehet videokártyát kapni, de szinte mindenből hiány van jelenleg. Emiatt pedig csúsznak a gyártások, a gyártási kapacitás végessége okán pedig sok esetben nem marad más, mint a várakozás.

És igazából ez szinte az egyetlen dolog, amit egy hazai partner tehet. "Próbáljuk megtalálni az optimális megoldást, de egyelőre az a tapasztalatunk, hogy ezt a tényezőt nem nagyon lehet kiküszöbölni"  mondja a Reflexshop. "Nem sok mindent tudunk tenni, mert nem mi szabjuk meg a szállítási árat, és a hajók irányítására sincs sok ráhatásunk, amin a játékaink vannak. Többnyire csak reménykedünk a helyzet javulásában. Igyekszünk még hamarabb leadni a rendeléseinket. De sajnos a megnövekedett szállítási költségünk csökkentésére nem igazán van eszközünk"  a Gémklub válaszában pedig tökéletesen összefoglalja azt a kényszerhelyzetet, amire a türelmen kívül egyszerűen nincs megoldás.

boardgameszallitas1.jpg

Egy új világ?

Idővel ez elhozhatja a piac átrendeződését is. A Vagabund által festett jövőkép nem túl rózsás: "Elbillent a piac, évek múlva rendeződnek vissza az árak, de a réginél egy magasabb szintre állnak be. A társasjáték is luxustermékké válik, nagyon meg kell gondolnunk, hogy melyik játékot vegyük meg. Lesznek közepes vagy gyengébb mainstream játékok dömpingáron, és kispéldányos kincsek, nagyon magas áron. Jobban körül kell majd néznünk, hogy melyik játékot adták ki csak üzleti meggondolásból, és melyik játék tényleg jó." Ennek első jeleit pedig a háttérben már lehet is érezni. A Gémklub arra számít, hogy több tervezett megjelenés is 2022-re csúszik, és a közeljövőben ez további játékokat érinthet. Külföldi példák alapján sajnos már most sem ritka az, hogy a gyártás ugyan befejeződött, de az elkészült példányok legkorábban a jövő év elején indulnak csak meg Kínából, mert egész egyszerűen vagy nincs szabad szállítókapacitás, vagy az ünnepi rohamra készülő piacok annyira felsrófolják az árakat, hogy az egyszerűen követhetetlen és tarthatatlan.

A fentiek ráadásul minden bizonnyal az árakra is hatással lesznek. "Biztosan lesz áremelkedés, több esetben, mire elkészül a játék, annak a költsége jelentősen növekedett ahhoz képest, mikor belevágtunk a projektbe. Ezen túl jelentős csúszások vannak mind a gyártásban, mind a szállításban, a beérkezéseket is jóval nehezebb előre megtervezni."  a Reflexshop ennek tudatában készül 2022-re, már amennyire a jelen helyzetben készülni lehet.

boardgameszallitas2.jpg

És Európa?

Talán jogosnak tűnő kérdés lehet, hogy miért nem kezd mindenki inkább Európában gyártani? Sajnos varázsütésre ez semmiképp sem fog bekövetkezni, már csak azért sem, mert Európa és Kína gyártókapacitása nem is említhető egy lapon egymással. "Nyilván többen próbálják Európában összpontosítani a gyártásukat, de nincs kellő kapacitás, ezért nem fogja megoldani a problémát"  mondja a Reflexshop, és ezzel összecseng a Gémklub válasza is. "Megoldás lenne az európai gyártás, bár erre sok esetben nincs lehetőség, és ha lenne is, az jelentősen többe kerülne, ami növelné a játékok eladási árát is. Hosszabb távon át fog rendeződni gyártókapacitás Kínából Európába, de ennek hatása a közeljövőben valószínűleg nem lesz még érezhető." Az európai gyártási kihívásokat jelentős mértékben érzi a Vagabund kiadó is: "Itthon is gyártanak a Vagabundnak, könyvet és társasjátékot is, de Kína idejekorán felismerte, hogy ha felvásárolja az alapanyagot, akkor továbbra is a kezében marad a világ piacának az irányítása. Jelenleg napi árak vannak, a kiadó lefoglalja a papírt, de a nyomda nem tudja megmondani, hogy 3 hónap múlva mennyibe fog ez kerülni."

boardgameszallitas3.jpg

Borús jövő

A helyzeti pedig egyhamar sajnos nem fog megoldódn: a globális szállítási árak normalizálása a legóvatosabb becslések szerint is legkorábban csak 2022 tavaszától várható, a normalizálás azonban ez esetben a 2021 eleji helyzethez való visszatérést jelenti. Azaz közel háromszoros áremelkedést a 2021 előtti évekhez képest, ez pedig hosszútávon garantáltan áremelkedéssel fog járni, amit mi, játékosok, fogyasztók is meg fogunk érezni. És ahogy a kiadók, úgy sajnos mi sem tehetünk ellene semmit  csak várunk türelmesen, és igyekszünk megfontoltan választani a számtalan társasjáték közül!