Miközben a Gémklub az év végére leginkább a kisebbeket, a családi és gyerekjátékokat, valamint a kiegészítőket hagyta, illetve néhány nagyobb, de rétegjátékot is bedobott, a Delta Vision semmit nem bízott a véletlenre, és 2023 végére nemcsak kisebb címeket, új variációkat dobott be, de egy igazi nagyágyút is, ami videójátékos szemmel különösen izgalmas és fontos, nem mellesleg simán felkerülhet bárkinél a dobogós helyek egyikére. Persze jött más is, ami említésre méltó, és természetesen ezekkel kezdjük a sort.
Mellékküldetés: 7Tenger (SideQuest: 7th Sea)
- Partner/kiadó: Delta Vision
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: 90-120 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 3,04/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapján 8490 Ft
A Társalgó rovat számára egyáltalán nem ismeretlen a Board&Dice jegyezte szabadulószoba-sorozat, de a The Book of Ritualshoz hasonlóan a Mellékküldetés: 7Tenger sem a fő csapásirány, avagy az Escape Tales része, de ismét kapcsolódik hozzá, hiszen alkotói megegyeznek. Lényegében egy új szériáról van szó, amely a Mellékküldetés-esernyő alatt kínál belépőt más világokba – jelen esetben 7tenger asztali szerepjáték univerzumába, méghozzá egy aprócska dobozba zsúfolt szabadulószoba-élmény képében.
Ez a doboz pedig tulajdonképpen maga a játéktér is, hiszen ebbe kell beletuszkolni a négyoldalas, 3D-s játékteret kiadó lapokat, és ezeken elevenednek meg a megoldásra váró feladványok. A játékot egy vaskos kártyapakli fogja közre, melynek legtöbb lapja egy-egy feladvány: ezeket általában történet-centrikus narratíva-kártyák dobják fel, keretbe foglalva az eseményeket, míg a tényleges feladványokat tartalmazó lapok általában az aktuális helyszín egy-egy részének megvizsgálására, a nyomok begyűjtésére ösztönöznek, és ezeket felhasználva kell kitalálni a megoldást egy nagyobb, a megoldásban segítő kartonon. Ez egy több sorból és oszlopból álló táblázat, ahová a megoldásnak megfelelő jelölésű lapkákat kell lerakni: ha pedig azok a megfelelő sorrendben kerülnek fel, megadják, melyik a következő lap, amit a pakliból kell kihúzni a folytatáshoz, és a történet így megy tovább.
A 7Tenger hozzávetőlegesen másfél-két óra alatt teljesíthető, és ennek során számos akadállyal kell szembenézni: lerombolandó tereppel, egyre nehezedő, szövevényes kihívásokkal. Tálalása ennek ellenére rendkívül hangulatos, minimális helyigénye és kreatív játékmenete okán pedig nagyszerűen ki tud tölteni egy-egy estét vagy délutánt.
Mellékküldetés: Nemesis (SideQuest: Nemesis)
- Partner/kiadó: Delta Vision
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 90-120 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 1,67/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról 6792 forint
Ha már Mellékküldetés, akkor természetesen a nem hivatalos Alien-adaptáció, avagy az Adam Kwapiński által jegyzett, 2018-as Nemesis sem maradhatott parlagon, avagy kipróbálás nélkül, és bizony ez már csak a témája miatt is közelebb áll bárkihez, aki rendszeresen társasjátékozik, ismeri a modern játékokat, nem mellesleg a történetközpontú, kockadobálós amerikkel is barátságot ápol. A Nemesis ugye egy különleges, titkos szerepes fél-kooperatív társas, melynél mindenki egy űrhajón ébred, ahol megvan a maga szerepe és célja, de mivel a fedélzetet ellepték az idegen szörnyetegek, muszáj összefogni és együtt felfedezni a terepet, közben közösen megküzdve a lényekkel. Vagy éppen rászabadítani őket másokra.
Nos, a Mellékküldetés: Nemesis nem tér el nagyban az alapvetéstől, hőse, Jessica Kowalski kapitány ugyanis megbízást kap, miszerint egy szállító hajóval megszakadt a kapcsolat, az utolsó kapott üzenet szerint pedig idegen organizmus jelent meg a fedélzetén. Ezért hősnőnk az ideális alany arra, hogy megnézze, mi történt a hajón, hiszen közel van, és ilyenkor ugye nem egy egész flottányi katonát szokás odaküldeni, hogy ne csak vizsgálódjanak, de rendet is tegyenek. Ennyi a közös a Nemesisszel, illetve maga a világépítés a betolakodókkal, embriókkal, fertőzéssel és a többivel, miközben maga a játékmenet természetesen hasonló, mint ami a 7Tenger esetében vár ránk.
Itt is kártyákon halad előre a történet, miközben hősnőnk szintén kártyalapokon lépked előre és fedezi fel környezetét. Van még egy központi lapka az egészségi állapotának és egy-egy akcióhoz, valamint a dobozt itt is bevetjük néhány nagyobb kartonnal, hogy az is játékteret biztosítson. A logikai feladványok kifejezetten érdekesek és izgalmasak, bár annyira nem bonyolultak, és a lapkákkal operáló megoldás itt is kifejezetten jópofa, ahogy összekapcsoljuk, hogy a négy darabka közül melyik hol érintkezik, miképpen fedi fel a megoldást. A Nemesis és a hasonló kalandok kedvelőinek simán ajánlható, már csak azért is, mert bár nincs benne sok-sok órára elegendő tartalom, nagyon baráti az ára, teljesen magyar, ráadásul az élmény is pozitív, amit kínál.
Expedíciók (Expeditions)
- Partner/kiadó: Delta Vision
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-5 fő
- Játékidő: 60-90 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 3,04/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapján 36 990 Ft
Minden idők egyik legismertebb és számos mutató alapján egyik legsikeresebb társasát a kiegészítőket leszámítva bármilyen módon megpiszkálni meglehetősen bátor vállalásnak tűnik, hát még akkor, ha valaki a folytatására adja a fejét. De ha az eredeti alkotó egyben a kiadó feje is, a dolgok gördülékenyebben mennek. Az Expedíciók ugyanis hivatalosan a Scythe folytatása, és története a kampány befejezése után veszi fel a fonalat, de ezt leszámítva a lehető leglazábban kötődik elődjéhez. Olyannyira, hogy még a műfaja is más. Az Expedíciók ugyanis egy kártyavezérelt, motorépítő, felfedezős játék, ahol a Scythe-univerzum ezúttal egy moduláris térképlapkákból álló vidékként elevenedik meg, ahol felfedezésre váró, gigantikus térképlapkákat kell bejárni, és az ott található lehetőségeket a lehető legjobban kiaknázni.
Ehhez minden játékos egy saját mechát és aszimmetrikus játékostáblát kap, valamint egy nevesített hőst és egy társat. A maga fordulójában alapvetően mindenki két fő akciót hajt végre a három lehetséges közül: ez a mozgás, a kártya kijátszása vagy a begyűjtés. Mozogni a lapka modulok között lehet; a kijátszás alapvetően a "kézben", egész pontosan a saját játékostábla mellett tartott készletből történik, amivel a választott lap lényegében aktiválódik, egyszeri bónuszt biztosítva. De ha ebben a fázisban egy specifikus színű, a kártya által meghatározott munkás is rákerül, akkor egy folyamatosan elérhető képesség, általában egy extra akciólehetőség aktiválódik, amely jelentősen bővíti a lehetőségek tárházát. A begyűjtés során azon területlapka hasznosítható, ahol a mecha áll: ez lehet nyersanyag, vagy épp egy, alapesetben nem elérhető akciólehetőség. Bizonyos lapkákon egy-egy ilyen opciót úgynevezett romláslapkák takarnak le, melyeket előbb el kell távolítani.
A győzelemhez ezúttal is célokat kell teljesíteni (küldetéseket befejezni, romláslapokat begyűjteni, vagy épp munkásokat felfogadni), és aki elsőként teljesíti a 4 célt, az kiváltja a játék végét. Az Expedíciók ugyanakkor ezt fundamentálisan eltérő módon tálalja, mint a Scythe: a történet háttérbe szorításával, kártyacentrikus játékmenetével drasztikusan más, és a szabályrendszert tekintve kategóriákkal egyszerűbb élményt kínál, így elsősorban nem is a Scythe-rajongóinak szól, hanem azoknak, akik egy különleges és borzasztóan tetszetős világban szeretnének elveszni, és inkább a mechanikát, semmint a narratívát szeretik.
Az idő könyvei (Books of Time)
- Partner/kiadó: Delta Vision
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 45-60 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 2,57/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról 19 192 forint
Az Utazás a múltba mellé idén egy másik, a történelmünkkel és fejlődésünkkel kapcsolatos, korokon átívelő társasjáték is került, méghozzá attól a Board&Dice-tól, mely inkább a nehezebb kategóriában ontja magából az eurókat. És bár Az idő könyvei is inkább eurónak mondható, Filip Głowacz játéka sokkal könnyedebb a kiadó megszokott produkcióihoz képest, bár így sem egy belépő, családi darab. Története szerint az emberiség történelme évezredek óta feljegyzésre kerül, ebből kiindulva haladunk végig egy Krónikán, melytől némileg függetlenül minden játékos a saját három könyvét építi.
A technológiát, földrajzi felfedezéseket és életünk mindennapjait megkönnyítő vívmányokat szimbolizáló kötetek lapjait azonban mi írjuk: méghozzá egy közös készletből. Egy fordulón belül mindenkinek egy saját akciója van, ami lehet nyersanyag-gyűjtés, a könyvek lapozása vagy becsukása, lapszerzés, sőt ráadásként még a fordulót jelző krónika-oldalt is aktiválhatjuk. A lényeg, hogy ha megszerzünk a kínálatból egy vagy több lapot, azokat a megfelelő könyvbe is be kell írni. Szín szerint csoportosítjuk a témákat, a megfelelőt a megfelelőbe kell helyezni, de ehhez nyersanyag is szükséges, nem mellesleg bizonyos, a játék végére esedékes célok teljesítéséhez még az is lehetséges, hogy egy adott sorrendben kell befűznünk a lapokat. Nos, ilyenkor van értelme akár a lapozásnak, akár a könyv becsukásának, miközben a 10+ forduló messze nem is olyan sok, mint ahogy az elsőre tűnik.
Legalábbis akkor, ha mindent szeretnénk megoldani, minden célt elérnénk, amire persze kevés az esély. Amellett, hogy nem egyszerű ezek teljesítése, már csak azért is, mert természetesen mások is beleszólnak a tervekbe, leginkább azzal, hogy elviszik előlünk valamelyik lapot. És bizony előfordulnak keresettebb lapok, ha pedig mindenkinek az kéne, ott komoly harc alakulhat ki. A minimális szerencsefaktor mellett viszont elég jól tervezhető a játék, nagyon izgalmas témával, fantasztikus látvánnyal, hangulatos játékmenettel. Kicsit szűk, kicsit olyan, mintha minden a könyves kialakításra lenne felfűzve, de azért nem érezni annyire gimmicknek, avagy nem a komponensre épület az egész játék, az csak egy ügyes adalék, amitől tényleg egyedi az összkép. Absztraktabb is, mint azt elsőre tippelnénk, talán kicsit PC is a megvalósítás (azért történelmi játékról van szó), de mindenképpen egy üde színfoltja a 2023-as megjelenéseknek, amire érdemes mindenkinek beruházni, aki valami újdonságra, új ötletre vágyna.
Frostpunk: A társasjáték (Frostpunk: The Board game)
- Partner/kiadó: Delta Vision
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 120-150 perc
- Korcsoport: 16+
- Nehézség: 4,31/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról 39 992 forint
A 2018-as Frostpunk a mai napig az egyik legnagyobb indie durranás, amit rengetegen imádnak, és ami a stratégia/szimuláció terén az egyik legjobb/legnagyobb ötlet az utóbbi 10 évben. Nem csoda hát, ha a lengyel stúdió alapművére lecsapott egy szintén lengyel társasjáték-kiadó, miközben a megvalósítást egy olyan új zsenire bízták, mint Adam Kwapiński, a Nemesis megalkotója. A két legnagyobb kérdés persze az volt, hogy egy ilyen videójátékot hogyan lehet az asztalra ültetni, legalábbis hasonlóan izgalmas és minőségi formában, hiszen videójátékos feldolgozásból is bőven akad csapnivaló. Valamint az, hogy egy egyébként kezdő stúdió/kiadó miképpen fogja teljesíteni a megszabott célokat, illetve hogyan fog teljesíteni maga a kész játék, legyen szó a minőségről vagy éppen a tartalomról és mélységről. Nos, talán már nyilvánvaló, de azért leírom: abszolút sikerült megugrani a szintet, sőt még annál magasabbra is eljutottak a lengyelek. Egészen a fagyos és havas csúcsig.
Természetesen az alapkoncepció ugyanaz, avagy egy fagyos pusztában kell életben tartani a lakosokat, beizzítani, utána pedig működésben tartani a generátort, mellette számos ponton fejleszteni a közösséget, nyersanyagot gyűjteni és felfedezni a környéket. Ami az egészben az egyik legizgalmasabb: ezt teljesen kooperatív formában tárják elénk, méghozzá úgy, hogy minden játékos egy adott posztért felel, fontos személye a társadalomnak, egy különleges képességgel. Ez pedig olyan csapatot eredményez, mintha egy tanács igazgatna mindent, amely közös döntéseket hozva próbálja menteni mindazt, amit csak lehet. És bizony akad néhány nehéz döntés.
Mert itt törvényeket hozunk, aztán ha úgy alakul, a kisebbik rosszat választjuk, ezzel akár elengedve néhányak életét, de sokkal többet megmentve. A lényeg mindig az, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, akár az áldozatok, akár a morális választások terén, és bizony bőven akad mindegyikből. A játékmenet számos lehetőséget rejt, ebben rejlik leginkább a nehézsége és magas komplexitása, mert magukat a fázisokat néhány forduló után ki lehet ismerni. Választásunk viszont sok van a számos küldetés során, amiket rengeteg módon alakíthatunk, egy-egy döntéssel új eseményeket a játékba hozva, ami viszont további változatosságot eredményez. Már az alapjáték is nagyon igényes, jól néz ki, hozza a videójátékos stílust, az extra elemekre beruházva pedig jó mélyen a pénztárcánkba kell nyúlnunk, de azok az erdők és épületek csak még többet hozzáadnak az egyébként is remek asztalképhez. Kimondottan hosszú és körülményes a felkészülés és az elpakolás, ahogy itt-ott a mechanika is, valamint a deluxe komponensek sem minden téren remekelnek (a megfelelő épületeket nehéz megtalálni, a playmaten sem annyira stimmel a lapkák elhelyezése és a többi), de ezen negatívumokra annyi pozitívum jön, hogy a Frostpunk simán az év társasjátékos élménye. Az az igazi modern élmény, ahova a társasok fejlődése vezetett. Mindezt úgy, hogy nagyon tematikus, nagyon fontos a történet, de az alap kőkeményen euró, komoly stratégiai és morális döntésekkel, csak éppen kooperatív módban.
És a The Witcher végül csak 2024-re csúszott, de talán nem is baj, hiszen így már az év elejére is jutott olyan nagyágyú, amit érdemes várni, amire érdemes lesz beruházni. Már persze a többi olyan, szintén kellőképpen izgalmas cím mellett, mint a Találmányok: Az ötletek fejlődése, a Lords of Ragnarok, az ISS Vanguard, vagy éppen a Frosthaven. Igen, egyik sem az a könnyed kis filler, szóval az agyunkat jövőre sem kell majd félteni, bőven lesz, mi karban tartja, ahogy most is van, és a most bemutatott társasjátékok bizony mind kiemelkedő darabok, amik az asztalon és a karácsonyfa alatt is nagyszerűen mutatnak.