A '90-es évek számos klasszikusnak adott életet, melyek vagy azóta is vissza-visszatérnek az újabb felvonásokkal, vagy minden bájuk ellenére sajnos elvesztek a megjelenések forgatagában. Mivel azonban az utóbbi években a felújítások, újrakiadások, újraértelmezések és újrafeldolgozások korát éljük, mostanság sok elfeledettnek hitt cím kerül elő a kiadók poros fiókjaiból és kap második esélyt, mint például az immáron 25 éves Klonoa.
Az oldalnézetes 3D-s játékok egyik korai képviselőjeként a sorozat 1997. december 11-én lépett először színre Japánban, Klonoa: Door to Phantomile címen, az eredeti PlayStationön, az akkor még évekkel a Bandaival való összeolvadás előtti Namco gondozásában. Az 1988-as Ninja Gaiden (NES) rendezője, Josizava Hideo tízedik projektjeként a játék fejlesztése eredetileg a népszerű manga, a Spriggan adaptációjaként indult, azonban mivel a licenc nem jött össze, végül egy vadonatúj cím megalkotásába vágtak a fejlesztők. Kezdetben komolyabb témában gondolkoztak, robotokkal és ősi romokkal, melyben a főhős vasgolyókat pörgetve ütötte volna ki ellenfeleit, de végül ezt elvetették az álmokra építkező koncepció javára. Josizava úgy érezte, hogy saját álmaikra gondolva ezzel a koncepcióval azonosulni tudnak a játékosok is, és a Namconak is az volt a benyomása, hogy a kiadó nagy közönséget érhet el a játékkal: kalandos elemeivel a gyerekeket, érzelmes csavaraival pedig a felnőtteket.
Klonoa karakterét Arai Josihiko tervezte meg, aki eredetileg egy árnyszerű lényt álmodott meg, Shady néven, azonban túl színtelennek ítélte meg. Ezt követően egy hosszúfülű, macskaszemű karaktert alkotott, melyre egy sapkát és egy nyakörvet is adott a gyerekes és komisz hatás kedvéért, a többi szereplőt pedig hozzá igazodva tervezte meg. Ugyan Klonoa külső jegyei macskára, kutyára és nyúlra is emlékeztetnek, a karakter egyik családba sem tartozik. A Klonoa: Door to Phantomile az 1997-es E3-on mutatkozott be, megjelenésekor pedig a kritikusok és a játékosok körében egyaránt jól szerepelt. Egyesek az utóbbi évek egyik legjobb oldalnézetes platformereként emlegették, sokan dicsérték pályaterveit, dizájnját és átvezetőit is, a sikerre való tekintettel pedig a játék 2005-ben PlayStation 2-n is visszatért, a NamCollection részeként, 2009-ben Japánban mobiltelefonokra is kiadták, 2011-ben pedig PSone Classic címként letölthető formában a PSN kínálatába is bekerült.
Természetesen a folytatás sem maradt el, bár az 1999-es Klonoa: Moonlight Museum végül csak a japán WonderSwan-játékosokat örvendeztette meg a sorozat első hordozható felvonásaként, ami a bemutatkozó epizód eseményei előtt játszódott. A játék remekül megágyazott az akkor még újdonságnak számító Game Boy Advance közönségét örvendeztető 2001-es mellékszál, a Klonoa: Empire of Dreams számára, amiben Klonoa rejtélyes módon Jillius birodalmában ébred, ahol az uralkodó elé cibálják, azzal a váddal, hogy megsértette a királyság szent törvényét. Bűne mindössze annyi volt, hogy álmodott, ami a kóros álmatlanságban szenvedő uralkodó szemében sértésnek számít, hiszen ha ő nem tud, akkor más se szenderegjen. Jillius azonban büntetés helyett egy kihívást állít Klonoa elé, hogy szabadságáért cserébe győzze le a birodalmat feldúló négy szörnyet.
2001-ben elég termékenynek bizonyult a sorozat, ugyanis a Klonoa: Empire of Dreams mellett ebben az évben jelent meg PlayStation 2-re következő nagykonzolos felvonása is, a Klonoa: Lunatea's Veil, ami egyben az első játék közvetlen folytatása. Ezúttal Lunatea világát kellett megmentenünk az elődből ismerős platformer kihívások közepette, miközben Klonoa gyűrűjének képességével a legkülönbözőbb módokon fordítottuk hasznunkra ellenfeleinket, például egymás vagy tereptárgyak elpusztítására, vagy netán egy kis plusz löketért ugrásunkhoz. A pályákat "álomkövek" és más gyűjthető tárgyak tarkítják, az apróbb ellenlábasokon kívül időnként főellenfelekkel is meg kell küzdenünk. A Klonoa: Lunatea's Veil a tervek szerint később GameCube-ra is megjelent volna, de ez végül elmaradt, hiába volt a folytatásnak még az eredetinél is jobb a fogadtatása.
A sorozat 2002-ben is jó pár újdonsággal készült a rajongóknak, köztük egy röplabdás kitérővel Klonoa Beach Volleyball címen, az eredeti PlayStationre, amit egy újabb kézikonzolos felvonás, a Klonoa 2: Dream Champ Tournament követett Game Boy Advance-en, melyben hősünk a címadó bajnokság részvevőjeként küzd meg nemcsak a többi versenyzővel, de végül a szponzorral is. Kizárólag Japánban még ebben az évben az alternatív univerzumban játszódó Klonoa Heroes: Densetsu no Star Medal is megjelent, ugyancsak a Nintendo népszerű hordozható masinájára, és ebben Klonoa a szülővárosában, Breezegale-ben álmodozik arról, hogy igazi hőssé váljon, majd barátja Chipple oldalán egy különleges virág, a Hikari Sakura nyomába ered. Miután megszerzik a növényt, Popka figyelmezteti őket, hogy a várost szörnyek vették körbe, amit hallva Klonoa visszasiet a legyőzésükre, majd Bell Hill felé veszi az irányt, ahol további fenevadakat láttak. Itt egy motoros fenegyerek, Gunzt siet a segítségére, akivel együtt fejvadásznak állnak és a csapat nem sokra rá újabb tagokkal bővül.
2008-ban a sorozat visszakanyarodott gyökereihez, egyszerűen Klonoa címen, egy remake formájában, teljesen 3D-s grafikával, új tartalmakkal és játékmenetbeli változásokkal ezúttal Wii-re hozva el az eredeti játékot. A sorozat 10. évfordulója alkalmából, a széria feltámasztásának céljával készült játék fejlesztéséhez visszatért több eredeti csapattag is, és bár a kritikusok szerint a platform egyik legjobbja lett, az eladások terén sajnos már nem teljesített túl jól, így a tervezett nagy visszatérés is elmaradt. Persze nem teljesen, ugyanis a Klonoa Phantasy Reverie Series erejéig, a Bandai Namco 2022-ben ismét előásta a sorozatot, ami gyakorlatilag felújítva, kicsinosítva, valamint számos modern újdonsággal kibővítve (mint például a 60 fps és 4K támogatás, az állítható nehézség és a kooperatív mód), egyetlen csomagban hozta el a régi és új rajongóknak a Klonoa: Door to Phantomile-t és a Klonoa 2: Lunatea's Veil-t. Vajon kap még újabb esélyt a széria, vagy ezzel a kis évfordulós szeretetcsomaggal a Bandai Namco végleg pontot tett a történet végére? Neked melyik a kedvenc epizódod?