Maga a nagy CNN adta hírül a skandalumot, mely szerint az év egyik legjobban várt játéka, a Spore egy újfajta „internetpornó” (sic!) melegágya. A tömeg felajzására (sikerrel...) kidobott Lénylaborban ugyanis a rendkívül kreatív és pihentagyú felhasználók többek között két lábon táncoló herét, „hatalmas mellszörnyet”, és négylábú „fallikus párzógépet” és létrehoztak. Ez a jelenség máris internetes mém lett sporn néven, értelemszerűen a Spore és a porn (pornó) szavak összevonásával.
Szegény Lucy Bradshaw, az EA Maxis producere, akinek mostanában gondolom jobb dolga is lenne, a CNN megkeresésre így nyilatkozott: „legyen szó gyurmáról, babákról vagy színes ceruzákról, lehet számítani rá, hogy az emberek egy része valami közönséges dologra használja.” Tetézi a bajt, hogy sokan e lényekből elég egyértelmű jelenteket ábrázoló animációkat készítenek, majd töltenek fel az internetre (íme egy példa, vigyázat, csak 18 éven felülieknek!). Bradshow elmondta, hogy az EA felvette a kapcsolatot a YouTube-bal, ahonnan eltávolítják az ilyen tartalmakat, és azokat, akik rendszeresen ilyet töltenek fel, figyelmeztetik, felfüggesztik, végül kizárják. Ez persze felháborította a kreatív „spornmestereket” – egyikük, egy 37 éves webfejlesztő elmondta: „Ez egy teljesen nevetséges túlreagálás. Beismerem, hogy buta és gyermekes dolog, de nem hinném, hogy bármi perverz, vad vagy szörnyű lenne benne. Ha valaki sértőnek találja, egyszerűen ne keressen rá online. Senki sincs rákényszerítve, hogy megnézze e tartalmakat.” Ezzel szemben viszont sokan perverzeknek nevezik az ilyen lények készítőit, egy 18 éves jó amerikai srác például egyenesen a gyermekpornográfiához (!!!) hasonlította a dolgot.
Lucy Bradshow azzal próbálja nyugtatni a kedélyeket, hogy az EA megteremti a lehetőséget arra, hogy senkivel ne jöjjön szembe egy „méteres kék eres” (bocsánat...) kedvenc bolygóján. A játékosnak ugyanis három opciója lesz: egyáltalán nem engedi be a Spore-ba a mások által készített tartalmakat, csak a barátok listáján szereplők lények lesznek importálva, vagy szabad lesz a bejárása a különféle kreatúráknak az ő kis világába. Hozzátette, és legyen ez akkor a zárszónk: „A felhasználók által készített tartalom a játékosoknak teljes kontrollt biztosít a játékélményük felett, és lehetővé teszi, hogy oly módon fejezzék ki kreativitásukat, melyről soha nem gondolták volna, hogy lehetséges. Ezen kívül erős érzelmi kapcsolatot is létrehoz a játékkal, hiszen a világukat nulláról építették fel.”
A végére, hogy kicsit lenyugodjunk, egy sokkal jobb hír: Thomas Vu, a Spore producere a CNET számára adott nyilatkozatában elmondta, hogy a játék kész, még egy heti munkájuk van vele, utána aranylemezre kerül, azaz elindul a gyártósorok felé, így teljesen biztos a szeptember 7-i megjelenés. Ahhoz képest, hogy a játékot az EA a 2005-ös E3-on mutatta be 2006-os megjelenést ígérve, szinte elröpült ez a bő három év... Ő egyébként, ha már a lényeknél tartunk, szintén kiemelte a játékosok kreativitását, csak épp más szemszögből. Mint elmondta, az egész teamet, még magát Will Wrightot is meglepte, hogy a Sporepediára eddig feltöltött több mint kétmillió kreatúra között micsoda zseniális alkotások találhatók. Egy játékos például a mesh (konyhanyelven a 3D-s alapmodell) eltávolításával csontvázat hozott létre, míg egy másik egy igazi ősembert (a fent belinkelt oldalon láthatjátok), a harmadik pedig egy lovagló lényt (!), ami tényleg egészen hihetetlen.
És még egy kis színes: Will Wright elmondta, hogy a több ezer bolygó uralta űr mélyében csapata olyan húsvéti tojásokat rejtett el, melyeket szerinte bő egy év lesz megtalálni. Nos, ha ilyen kreatívak a felhasználók -- akár pro vagy kontra, maradjunk ennyiben --, én erre azért nem vennék mérget...
Szegény Lucy Bradshaw, az EA Maxis producere, akinek mostanában gondolom jobb dolga is lenne, a CNN megkeresésre így nyilatkozott: „legyen szó gyurmáról, babákról vagy színes ceruzákról, lehet számítani rá, hogy az emberek egy része valami közönséges dologra használja.” Tetézi a bajt, hogy sokan e lényekből elég egyértelmű jelenteket ábrázoló animációkat készítenek, majd töltenek fel az internetre (íme egy példa, vigyázat, csak 18 éven felülieknek!). Bradshow elmondta, hogy az EA felvette a kapcsolatot a YouTube-bal, ahonnan eltávolítják az ilyen tartalmakat, és azokat, akik rendszeresen ilyet töltenek fel, figyelmeztetik, felfüggesztik, végül kizárják. Ez persze felháborította a kreatív „spornmestereket” – egyikük, egy 37 éves webfejlesztő elmondta: „Ez egy teljesen nevetséges túlreagálás. Beismerem, hogy buta és gyermekes dolog, de nem hinném, hogy bármi perverz, vad vagy szörnyű lenne benne. Ha valaki sértőnek találja, egyszerűen ne keressen rá online. Senki sincs rákényszerítve, hogy megnézze e tartalmakat.” Ezzel szemben viszont sokan perverzeknek nevezik az ilyen lények készítőit, egy 18 éves jó amerikai srác például egyenesen a gyermekpornográfiához (!!!) hasonlította a dolgot.
Lucy Bradshow azzal próbálja nyugtatni a kedélyeket, hogy az EA megteremti a lehetőséget arra, hogy senkivel ne jöjjön szembe egy „méteres kék eres” (bocsánat...) kedvenc bolygóján. A játékosnak ugyanis három opciója lesz: egyáltalán nem engedi be a Spore-ba a mások által készített tartalmakat, csak a barátok listáján szereplők lények lesznek importálva, vagy szabad lesz a bejárása a különféle kreatúráknak az ő kis világába. Hozzátette, és legyen ez akkor a zárszónk: „A felhasználók által készített tartalom a játékosoknak teljes kontrollt biztosít a játékélményük felett, és lehetővé teszi, hogy oly módon fejezzék ki kreativitásukat, melyről soha nem gondolták volna, hogy lehetséges. Ezen kívül erős érzelmi kapcsolatot is létrehoz a játékkal, hiszen a világukat nulláról építették fel.”
A végére, hogy kicsit lenyugodjunk, egy sokkal jobb hír: Thomas Vu, a Spore producere a CNET számára adott nyilatkozatában elmondta, hogy a játék kész, még egy heti munkájuk van vele, utána aranylemezre kerül, azaz elindul a gyártósorok felé, így teljesen biztos a szeptember 7-i megjelenés. Ahhoz képest, hogy a játékot az EA a 2005-ös E3-on mutatta be 2006-os megjelenést ígérve, szinte elröpült ez a bő három év... Ő egyébként, ha már a lényeknél tartunk, szintén kiemelte a játékosok kreativitását, csak épp más szemszögből. Mint elmondta, az egész teamet, még magát Will Wrightot is meglepte, hogy a Sporepediára eddig feltöltött több mint kétmillió kreatúra között micsoda zseniális alkotások találhatók. Egy játékos például a mesh (konyhanyelven a 3D-s alapmodell) eltávolításával csontvázat hozott létre, míg egy másik egy igazi ősembert (a fent belinkelt oldalon láthatjátok), a harmadik pedig egy lovagló lényt (!), ami tényleg egészen hihetetlen.
És még egy kis színes: Will Wright elmondta, hogy a több ezer bolygó uralta űr mélyében csapata olyan húsvéti tojásokat rejtett el, melyeket szerinte bő egy év lesz megtalálni. Nos, ha ilyen kreatívak a felhasználók -- akár pro vagy kontra, maradjunk ennyiben --, én erre azért nem vennék mérget...
https://www.youtube.com/watch?v=i6c4e57K2AQ&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=i6c4e57K2AQ&feature=related
Ez jobbDD
Ez jobbDD
Én egyébként egy negyedik opciónak jobban örültem volna: a más programokban is használt "white list" és "black list" beépítésének, vagyis olyan szűrőnek, ahol egy adott felhasználó lényeit zárhatom ki, mert biztos lesz egy vagy két ember, aki elveti a sulykot, és az már nekem is sok lesz -- de őmiattuk kizárni a többi kreatívot, az elég nagy marhaság. Szerintem.
Én egyébként egy negyedik opciónak jobban örültem volna: a más programokban is használt "white list" és "black list" beépítésének, vagyis olyan szűrőnek, ahol egy adott felhasználó lényeit zárhatom ki, mert biztos lesz egy vagy két ember, aki elveti a sulykot, és az már nekem is sok lesz -- de őmiattuk kizárni a többi kreatívot, az elég nagy marhaság. Szerintem.