- Kapcsolódó cikk: Prey teszt
Bár a Duke Nukem Forever lett híres arról, hogy a fejlesztése rekord hosszúságú volt, nagyon sokáig a 3D Realms egy másik játéka, a Prey is versenyben volt. Hogy mi köze a Prey-hez a Duke Nukem Forever csapatának? Nos, a Retroguru mostani cikkéből ezt is megtudhatod.
Bukás a kezdetekkor
Történetünk tizenegy évvel a Prey megjelenése előtt veszi kezdetét. 1995-öt írunk, és még két évre vagyunk attól, hogy a 3D Realms bejelentse a Duke Nukem Forevert azzal az ígérettel, hogy 1998-ban megjelenik. ’95-ben egy másik játékot harangoztak be, a Prey-t, amiről azt állították, hogy a belső fejlesztésű, csúcskategóriás motorjukat fogja használni, mint minden jövőbeli programjuk. A projektet pedig egy korábban az id Software-nek dolgozó figura, bizonyos Tom Hall vette a szárnyai alá, aki olyan programok megalkotásában vett részt, mint a Commander Keen-sorozat, a Wolfenstein 3D, a Spear of Destiny és a Doom.
Az első csapás akkor érte a Prey-t, amikor Hall otthagyta a 3D Realms-t és összeállva korábbi kollégájával, John Romeróval megalapították az Ion Stormot. A Prey-t eztán Paul Schuytema vette át, aki csupán az idegen elrablások témáját tartotta meg Hall munkájából. Schuytema a játék fő helyszínéül egy élő űrhajót választott, amin különböző idegen fajok élnek, a történet főhőse pedig egy amerikai őslakos lett, bizonyos Talon Brave.
Egy pillanatkép a Prey eredeti változatából
Schuytema irányítása alatt a játékmenet kulcselemévé lépett elő az erőteljesen rombolható környezet és egy vadonatúj portál-technológia. Utóbbi lényege az volt, hogy szemből ránézve a térben lebegő portálokra átláthattunk a másik oldalra mindenféle töltés nélkül, valós időben (akár át is lőhettünk).
A német KMFDM együttes közben elkészítette a játék zenéjét, amit a fejlesztők mp3 formájában kiadtak – viszont a kész programban ezt már sosem hallhattuk. Mindezek mellett a 3D Realms komolyan fontolgatta, hogy a Prey motort felhasználja a tervezett Duke Nukem 5-höz – igen, elérkeztünk 1997-be, amikor a csapat bejelenti a Duke Nukem Forevert és az E3-on zárt ajtók mögött megmutatta a Prey-t. A sajtó jól fogadta, a látvány mindenkit lenyűgözött, a programot várva várta a nép. Nem csoda, ekkoriban még senki sem kapott hidegrázást a 3D Realms neve hallatán, hiszen a Duke Nukem név ekkortájt a minőséget jelentette.
Amit viszont a külvilág nem tudott, hogy a fejlesztés terén gondok vannak. Leküzdhetetlen technikai problémák merültek fel, a munka szinte megállt és Schuytema keze alatt a projekt elemeire hullott. William Scarboro vezető mérnök szerint mind e mögött a portál-technológia állt, amit tévesen nem egy trükként, hanem az egész motor alapköveként használtak, s ezzel tulajdonképpen kinyírták azt.
A Prey 1997-ben elpusztult, de a 3D Realms nem akarta veszni hagyni, ezért elcsábították Corrinne Yu programozót attól az Ion Stormtól, aminek megalapításában a Prey eredeti projektvezetője, Tom Hall részt vett. Yu azt a feladatot kapta, hogy tegye működőképessé a Prey motorját, addig pedig állt a fejlesztés, mert a hölgy egyedül dolgozott.
1999-ben azonban Yu elhagyta a 3D Realmst, és csatlakozott a Gearbox Software-hez – pont ahhoz a stúdióhoz, ami később befejezte a 3D Realms második tragédiáját, a Duke Nukem Forevert. A Prey-t ekkor mindenki eltemette, bár hivatalosan sosem jelentették be a törlését. Mégis, a fejlesztők és a játékosok is biztosra vették, hogy ebből már sohasem lesz játék.
Feltámadás
2001-ben a 3D Realms újra nekiült a programnak, de mindent az alapjaitól kezdett. Ekkor már az eredeti motort kinyíró portál-technológia stabil alkotóeleme volt a modern játékoknak, amit a csapat – ironikus módon, hiszen a technológia alapjait anno ők fektették le – hamar licencelt a Doom 3-mal debütált id Tech 4 motorral. Eztán pedig kiadták a Prey-t egy független stúdiónak, a Human Headnek azzal, hogy folytassák a fejlesztést a korábbi tervekre alapozva.
A Prey-ben néha nehéz volt megállapítani, hol van a fent és a lent.
A Human Head megtartotta az indián kultúrát, az idegen elrablásokat középpontba helyező történetet, az élő űrhajót fő helyszínnek és a portálokat, mint a játékmenet egyik fő elemét. Emellett újdonságként behozták a gravitáció manipulálását és a falon mászás lehetőségét. Eme kotyvalékkal egy igen egyedi játékélményt adtak az FPS rajongók kezébe.
További változtatáskén értékelhető a főhős új neve: Domasi Tawodi, becenevén Tommy. Még a ’90-es években elég vegyesek voltak a visszajelzések azzal kapcsolatban, hogy a történet középpontjába amerikai őslakosok, egész pontosan cserokik kerülnek. Egyesek a sztereotipizálás miatt aggódtak, mások úgy vélték, hogy a játékosok nem fognak tudni azonosulni a szereplővel.
A Human Head és a 3D Realms viszont nem vette félvállról a dolgot. Tommy és Jen szerepére két kanadait szerződtettek, Michael Greyeyest és Crystle Lightningot, akik egyben Plains Cree indiánok is voltak. A hitelesség érdekében a történet írói szívesen fogadták és építették be a két színész tanácsait a karakterekbe, illetve a Prey világába.
A Prey fejlesztése tehát sínre került, és bár már 2002-ben pletykálták a Prey feltámadását, a kiadó, a 2K Games csak 2005-ben jelentette be hivatalosan, hogy a játék valóban elkészül, és 2006. július 10-én a boltok polcaira kerül. Ezt nem teljesen sikerül tartami, ám a Prey mindössze egy napot késett, a PC és Xbox 360 változat július 11-én vált elérhetővé Észak-Amerikában (Európában 14-én jött ki).
A múlt ismétlődik
A kritikusok többnyire pozitívan értékelték a Prey-t, és az eladások is meghozták az üzleti sikert: Scott Miller, a 3D Realms vezérigazgatója szerint világszerte egymillió példány kelt el. Egyúttal bejelentette a Prey 2-t – mindez 2006-ban, tíz éve történt.
A Prey 2-ben sokkal jobban bejárhattuk volna a világot
A folytatás fejlesztésével azonban a történelem megismételte önmagát: e játék fejlesztése sem ment zökkenő mentesebben, sőt, bizonyos szemszögből nézve még rosszabb körülmények között formálódott. 2007-ben a Human Head székházában tűz ütött ki, ami kis híján a csapat összes gépét elpusztította. Ezt szerencsére még átvészelte a Prey 2.
2009-ben aztán az IP-t felvásárolta az id Software és Bethesda anyacége, a Zenimax, ami a Human Head Studiosnak újabb lökést adott a Prey világát jobban kibontó második epizód elkészítéséhez. Megjelentek az első képek, kaptunk gameplay-videót, megtudtunk néhány részletet, aztán jöttek a baljós árnyak.
A Human Head lassan elhallgatott, sorra mondták le a bemutatókat, majd 2012-ben arról kezdtek pletykálni, hogy a kiadó, a Bethesda elkaszálta a Prey 2-t. Áprilisban minőségi okokra hivatkozva eltolták a 2012-re tervezett megjelenést, augusztusban eltűnt a Bethesda hivatalos oldaláról.
2013-ban már arról csiripeltek a vereben, hogy a Bethesda kivette a munkálatokat a Human Head kezéből és átadta azt az Arkane Austinnak, ám mindezt sosem erősítették meg hivatalosan. Egy évvel később pedig bekövetkezett az, amitől sokan tartottak: a Prey 2 törölték.
Néha szédítő volt a látvány a Prey-ben
A Prey kálváriáját ismerve ez persze még nem jelenti azt, hogy minden veszve van. Az eredeti program ugyan sosem jelent meg, ám később a Human Head összehozott egy sokkal jobbat. A Prey 2-vel ők fürödtek be, de ki tudja, mikor és melyik stúdió lesz az, ami majd újra feltámasztja ezt az igen érdekes játékot, amiben egy indián a gravitációt manipuláló, portálokon közlekedő földönkívüliek karmaiból akarja megmenteni a barátnőjét.
Az első kép az lehetett a játékból való, mert a bejelentése és az akkori technológiai szint alapján a grafika hiteles. Rákerestem most a daikatanára is, de az másabb képvilágú.
Van néhány ugyanilyen játék, ami jó nosztalgiázásra és lehetne cikket is írni róla, hogy milyen volt, milyen időzítés miatt nem lett annyira népszerű és mi okozta végül a vesztét. Nekem még vannak ilyen játékaim, amiket rajtam kívül már szerintem nem sokan játszanak, mert túl régi és nem volt benne többjátékos mód.
Mindenesetre, ennyi elírással sem talalkoztam még egy cikkben sem. Tele van. vereben, prey 2 törölték...
Még koliban mentettem le az infó terem egyik gépére.. sajnálom, hogy nem sikerült flopyra másolni Azóta nem találni sehol sem azokat a kèpeket Pedig voltak kültéri barangolások, nem csak beltéri/bezárt világ Egyiken láthattuk a Földet egy másik bolygó felszínéről. Kisebb tavakat, benne fura úszkáló élőlénnyel. Láthattunk érdekeskinézetű fákat.
Vártam a Prey 2. részét nagyon, de sajnos nem úgy néz ki, hogy elkészülhet valamikor.