A LucasArts történetét felölelő cikksorozatunk (első, második és harmadik rész) ugyan mondhatni kimerítette a Star Wars-témát, de mivel a Csillagok háborúja játékok jogait nemrég az Electronic Arts zsebelte be, újra feléledt a remény egy igényes Star Wars-akciójátékra. Bár több széria is született a műfajban, ami megérne egy-egy misét, mindenképp a Dark Forces (majd később Jedi Knight) az, amiből folytatást akarnak a rajongók. Hogy lesz-e valódi Jedi Knight III, a jövő zenéje, addig is viszont nyugodtan elmerenghetünk a múlton, kiemelve a legendává vált Dark Forces II-t, mely elsőként engedte szabadjára az Erőt a 3D-s FPS-ek között.
A sötét oldalon
Az 1995-ös Dark Forces nagy sikert aratott, így természetes, hogy a LucasArts folytatást akart látni, méghozzá mihamarabb. A munkával a csapatban már többször bizonyító Justin Chint bízták meg, aki nagy rajongója volt az id munkásságának, és alig várta, hogy saját shooteren dolgozhasson. Ugyanakkor a LucasArts nem akart licencelni külsős technológiát, helyette saját motort fejleszttetett, melyet Sith Engine néven jegyez a játéktörténelem. Mivel a munkálatok két évet vettek igénybe, ezért az 1995 végén még forradalminak ható megoldások már csak heveny kuncogást váltottak ki a kész játékot ’97 őszén megvásárló, Quake 2-n szocializálódott játékosokból.
A grafika csúnyácska volt, még a 3D-s gyorsítás ellenére is, épp ezért a korabeli kritikák sokszor ekézték a LucasArts FPS-ét. Volt azonban a játéknak egy aspektusa, amit mindenhol kiemeltek, s melyet a folytatás (a 2002-es Jedi Outcast) is megörökölt: a Dark Forces II kiváló sztorit villantott, amit remek FMV-videók formájában mesélt el. A főszerepben egy árnyalt jellemű karakter, Kyle Katarn állt, aki egykor a Birodalmat szolgálta sötét jediként, de később jó útra tért, és a lázadók győzelme után fejvadásznak állt. Katarn nemcsak videojátékhoz képest volt érdekes karakter, de a komplett Star Wars-univerzumhoz viszonyítva is, hisz egy sötétebb, érettebb archetípust képviselt, aki mindig a saját feje után megy. A rajongók könnyen megszerették a szakállas harcost, akit a Jedi Knightban egy Jason Court nevű színész keltett életre (fent), szeretnivaló esetlenséggel. Érdekesség, hogy a figura mára önálló életet él, a játékokon túl könyvek és képregények is szólnak kalandjairól.
Fénykard! Fénykard!
A játék legnagyobb dobása persze nem a sztori volt, hanem az a tény, hogy egy jedit irányítunk, aki bizony különleges, természetfeletti képességeknek van birtokában. A Jedi Knight harmadánál szert teszünk minden erőhasználó kedvenc fegyverére, a fénykardra, ami nemcsak rosszakaróink elnémítására jó, de segít bevilágítani a sötét sarkokat is, amikből túlságosan sokat találni a Dark Forces II-ben. Az Erő ráadásul háromszor négy különleges képességgel is megajándékozza a játékost: négyet a jó jedik használnak (ilyen például a gyógyítás), négyet a rosszak (fojtogatás, villámszórás), és marad még négy, oldaltól független skill (mint a telekinézis). Ha valamelyik út mellett foglalunk állást, akkor kapunk még egy-egy extra képességet, sőt, a sztori végét is befolyásolhatjuk – persze kánonnak kizárólag a fényes oldal fináléja számít. Ez manapság nem tűnik nagy dolognak, de 1997-ben maga volt a csoda. Ráadásul a fénykardos szakaszokat sima sugárpisztolyos lövöldözés váltogatta, egy sor változatos és bonyolult pályán keresztül.
Korszellem
A maga idején a kissé hosszú címmel ellátott Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II kiemelkedő programnak számított, ám ennél sokkal meglepőbb, hogy milyen jól öregedett a LucasArts alkotása: a játékot a hétvégén masszív másfél euróért vesztegették Steamen, így jómagam is lecsaptam rá, és bár voltak nehézségek a modern PC-ken való futtatás miatt, egy nagyon szórakoztató, mi több, agytekervényeket átmozgató FPS-élményben volt részem. A látvány sosem volt elsőrangú, de a játékmenet és a hangulat minden pixelért kárpótol – látszik, hogy a Dark Forces II-t szívvel-lélekkel programozták le. Ha szereted a Star Wars világát, és nem zavar az elavult látvány, akkor mindenképp próbáld ki a Jedi Knightot is. És amennyiben a teljes trilógiával végeztél, velünk együtt rimánkodhatsz egy igazi, Kyle Katarn-féle folytatásért.
Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II -- megjelenés: 1997. október 9.; gépigény: CPU: P1 90 MHz, memória: 16 MB, VGA: 4 MB 3D, 700 MB HDD
Ott volt az első igazi játékaim közt, az Age of Empires és a GTAIII mellett.
Nagy kár, hogy már nem fut el Win7-en.
Remek sztori, élvezetes játékmenet, élőszereplős átvezetők és az egyik legjobb karakter akit játékhoz kitaláltak: Kyle Katarn.
Sokért nem adnám, ha most jönne egy folytatás, kb. a Jedi Academy óta várom (gondolom nem egyedül). Bár az EA-t ismerve, nem bizakodom nagyon, a Battle for Middle-earth is parkolópályán van 2007 óta, pedig az egyetlen igazán jó LotR játék volt.