Ez persze a PC-s változat története, maga a GTA III láz korábban kezdődött. Pont tíz éve, 2001 októberének végén került boltokba az akkor még DMA Designnak nevezett skót csapat akciójátéka, kizárólag PlayStation 2-re. A fogadtatás az első pár napban vegyes volt, Dan Houser alapító visszaemlékezései szerint a sajtó értékelései sem voltak túl biztatóak.
Ekkor még senki sem sejtette, hogy korunk talán legmeghatározóbb játékával van dolgunk, és a jelenség kibontakozására nagyjából egy hónapra volt szükség. Az emberek, akik kipróbálták a GTA III-at, rendre szerelembe estek a játékkal és sorra hívták fel ismerőseiket, hogy menjenek ők is megvenni, mert ez valami eszelősen jó. Így esett, hogy néhány hét alatt a GTA III vált a PS2 egyeduralkodó exkluzívjává. Olyan szinten uralta a gép közönségét, hogy még a messiásként várt Metal Gear Solid 2 is csak egyetlen hétig (!) tudta megelőzni az összesített eladási listákon. Ilyen győzelemre azóta sem sok példa akadt.
A titkos spagettirecept
De mégis miért volt az elsöprő siker? Nos, nem árt tudni, hogy a GTA III alapjában véve nem sok új ötlettel hozakodott elő. A 3D-s nyílt várost például megelőzte a Reflections Driver 2-je, mely még az első PlayStationre jelent meg 2000-ben. Említhetnénk a játékmenet szabadságát is, mellyel az első két GTA-t is felvértezték a skótok, illetve a minijátékokkal is találkozhattunk már (Crazy Taxi, ugye). A siker titka tehát nem a totális eredetiség, hanem a sok jó ötlet összemosása.
A GTA III történetét például igyekeztek a szabadsághoz igazítani. A sztori főszereplője egy -- akkor még -- névtelen bűnöző volt, aki egy árva szó nélkül teljesítette brutális főnökei megbízásait. A játékosnak a személyiség nélküli figura által nem vált zavaróvá a korrekt narratíva hiánya, egyszerűen elfogadta, hogy ebben a világban azt csinál, amit csak akar. Nincs kedved a küldetésekkel bajlódni? Nosza, k*rvázz egyet vagy rabolj ki pár szerencsétlent egy sötét sikátorban! Ezt is unod már? Rengeteg szép autó járja az utakat, köss el párat, de persze a tulaj szétpofozásáról se feledkezz meg! Brutalitás, erőszak, humor és szabadság -- a GTA III legfőbb ismérvei.
S ha már humor... emlékeztek még a zseniális rádióadásokra? Jómagam hosszú perceket tudok felidézni Lazlow beszélgetős show-műsorából. Meg kell hagyni, az autózás elég unalmas lett volna zene és szórakoztató rádiók nélkül, szerencsére azonban a Rockstar srácai már akkor is értették a dörgést, és annyi mellékes tartalmat gyömöszöltek a játékba, hogy öröm volt nézni... illetve hallgatni. Hab volt a tortán, hogy a GTA III egyes karatereit hollywoodi színészek szólaltatták meg. Michael Madsen Tonyja máig etalon lehet a szicíliai maffiózó archetípusának.
A GTA III-at előbb vagy utóbb, de mindenki megszerette, még a korábbi fanyalgók is elismerték idővel, hogy mérföldkőhöz érkezett a játékvilág. Azóta trenddé vált a sandbox, majd az összes nagyobb kiadó birtokol egy címet a stílusban (Saint's Row, Mafia, Crackdown, True Crime és még folytathatnám a sort napestig), mi több, más műfajoknál is alapkövetelménnyé válik a szabadság valamilyen illúziója. Ha egy FPS-ben csak szűk folyosók vannak, sokan panaszkodnak a "cső-FPS" effektusra; ha egy RPG-ben nincs bejárható tér, egyből mindenki az Elder Scrollsszal hozakodik elő. Na nem mintha utóbbi sorozat nem lenne jóval idősebb a GTA-nál, csak épp a DMA munkájáig senkit sem érdekelt annyira, hogy épp kitör-e a játék nyújtotta keretekből vagy sem. GTA III nélkül tehát lehet, hogy minden másképp alakul, és nem követelünk olyan sokat egy-egy játéktól.
Füstbe ment terv
Persze nincs jó játék botrány nélkül, a GTA pedig csak úgy szülte a szaftosabbnál szaftosabb bulvárhíreket. Nővédő szervezetek szólaltak fel ellene, keresztények tiltakoztak, egész nemzetek tiltották be, sőt, egy Jack Thompson nevű ügyvéd egyenesen a gonosz termékének kiáltotta ki és egyedüliként tette felelőssé a fiatalság elzülléséért. A keresztes háború elkerülhetetlennek látszott, furcsamód azonban nem járt eredménnyel, sőt, Thomson urat még az amerikai ügyvédi kamara is kitagadta. A GTA hatalmas üzletté vált, a DMA Design pedig ma már mint Rockstar North dolgozik a sorozat legújabb részein. Bár a széria minden egyes epizódja hozott valami újat (a Vice City egy kifejezetten összetett sztorit mesélt el, a San Andreas egy egész államot adott a kezünkbe, a GTA IV pedig szimplán zseniálisra sikeredett), a most tíz éves GTA III rakta le azokat az alapokat, amik miatt egyáltalán létjogosultsága lett a stílusnak.
Ráadásul a botrányos elemeknek is megvolt a maguk helye. Elvégre gengsztereket alakítunk, mégis milyen legyen a játék, tele kedves pónikkal és hercegnőkkel? Nem egészen. Dan Houser így emlékszik vissza a megjelenés előtti napokra:
Tiszta sor, a botrányosság elkerülhetetlen, ha az ember forradalmat csinál. Társadalomkritika és bűnözők egy játékban, ami nem szívesen szab határokat... nyilvánvaló, hogy nem mindenkinek tetszik az ötlet. Mi mindenesetre örültünk és örülünk mindmáig. S hogy mit gondol Dan erről az egészről ma?
Egy új kor hajnala
A konzolos verziót 2002 májusában követte a PC-s változat, ami eleinte kicsit bugos volt ugyan (az első patch kiadásáig grafikai problémák voltak az nVidia kártyákon), de abban mindenki egyetért, hogy konzolbetegségei és magas gépigénye ellenére is felvette a harcot az év összes PC-s címével. Ez azért nem semmi.
Bár ez a RetroGuru egy kicsit más irányt vett, mint az eddigiek, remélem elnézitek nekem a személyesebb hangvételt. Ez a játék számomra emlék, fiatalságom egy szelete, amit sosem fogok elfelejteni. Nem sok programmal van így az ember ennyi év után is. Mindenesetre a következő részben a széria többi felvonását vesszük górcső alá és igyekszünk megfejteni, hogy miért nem fáradt el a recept az elmúlt évtized során. Addig is álljon itt a Rockstar 10. évfordulóra készített videója. A Guru legyen veletek!
Grand Theft Auto 10th Anniversary Trailer
Grand Theft Auto III -- Megjelenés: 2002. május 24. -- Gépigény: CPU: 1 magos / 800 MHz, RAM: 64 MB, VGA: SM 2.0 / 32 MB, HDD: 500 MB
2.GTA IV
3.GTA VCS
4.GTA LCS
5GTA VC
6.GTA 3
(GTA IV KIEGEK ÉS A 2D-S GTA-K KIMARADTAK SAJNOS)
1 GTA San Andreas másként(Szent András)
2 GTA IV
3 GTA vice city
4 GTA III
5 GTA
Nálam a Vice City az etalon GTA még mindig Valahogy annak volt szerintem a legjobb hangulata, ki is pörgettük vagy 15x az biztos.
És ha már ranglista:
1. GTA III
2. GTA Vice City
3. GTA 2
1. GTA San Andreas
2. GTA III
3. GTA Vice City
4. GTA
5. GTA 2
6. GTA IV
Ami visszagondolva a sorozatra szerintem az első 4 részre (1-2-3-VC) nagyon jellemző, az az angol abszurd humor egy sajátos ága, ami a játékvilágban csak és kizárólag a GTA-ra volt jellemző ezidáig. Itt is talán az első 2 rész a leghangsúlyosabb: máig nem felejtem el, amikor a GTA 2-ben elkötöttem egy verdát, és felcsendült a Taxi Drivers Must Die című, szinte már parasztosan angol akcentussal énekelt punk szám.
Ez a vonal vhogy nagyon durván enyhült a San Andreas-ra, a GTA 4-re pedig már-már el is tűnt, átalakult valami mássá, egyedül a rádióadások bizonyos részeiben érhető tetten. Pedig mennyire durva is lenne egy, a 70-es évekbeli punk korszakban, Angliában játszódó epizód.
Aztán jött a Vice City, ami Claude-ot lecserélte Tommy Vercettire és még magasabbra tette lécet, annyira, hogy nekem máig ez a kedvencem a sorozatból. Még emlékszem, mennyire nagy dolog volt, hogy végre megjelentek az első részből sokat hiányolt motorok, a történetet és a zseniális 80-as évekbeli, Scarface-es hangulatot pedig gondolom senkinek sem kell ecsetelnem.
A Vice City-t követően nekem kicsit lefelé indult el a sorozat. A San Andreast túlzásnak éreztem, túl nagy volt a játéktér, néhány küldetés rettentő monotonnak hatott, és a történet is sablonosnak hatott. A 90-es évek bandaháborús időszaka ráadásul sosem fogott meg igazán.
Aztán jött a várva várt GTA IV, ahol először sokat szentségeltem a PC port gyalázatos minőségén, aztán megszoktam és tetszett is nagyon, csak sajnos unalomba fulladt, így máig nem vittem végig, többek között ezért is tartom az eddigi legrosszabb GTA-nak. Az Episodes From Liberty City meg emiatt porosodik a polcon.
GTA Vice City
GTA IV
GTA III
GTA
GTA San Andreas
GTA II
Persze, aki meg a GTA IV-gyel került először kapcsolatba, annak biztos az tetszik jobban, és végtére is a kidolgozottabb történet, részletesebb világ miért ne jöhetne be jobban valakinek? A III-hoz viszont számunkra egy generációs élmény is kötődik szerintem, habár én mint írtam, már korábban az I. résztől kezdtem, és az volt számomra az első ováció. De a III még az a rész, ami azért üt, mert végre 3D-s, és még nem köt annyira a sztorija, hanem a randalírozás puszta öröme miatt cseszel el rá napokat. Ezt azóta egyik GTA sem tudta visszaadni, túlságosan is sztoriorientáltak lettek szerintem az egyes részek. Habár mindegyiket szeretem.
Toplista nálam így nézne ki:
1. GTA
2. GTA III
3. GTA Vice City
4. GTA II
5. GTA SA
6. GTA London
x. GTA IV (ezzel még nem játszottam )