Ha a német Piranha Bytes neve szóba kerül, egyből mindenkinek a Gothic-sorozat jut az eszébe, ám a derék germánok az elmúlt években már a Risen szekerét tolták, ami szinte egy az egyben úgy működik, mint a legendás RPG-jük, csak éppen szebb, modernebb, és sok szempontból változatosabb is annál.
A kalózkodásnál hálásabb téma kevés van: a kalózokat mindenki ismeri, stílusjegyeik a köztudat részét képezik, a tálaláshoz nem kell új elemeket kitalálni, csak a már meglévő paneleket felhasználni, ráadásul el se lett koptatva a tárgy, hiszen film- és játékadaptációból meglehetősen kevés született, annak ellenére, hogy a könyvvilágot évszázadokon át tartották lázban a hajósok kalandjai. Sid Meier legendás Pirates! eposza, a Monkey Island-széria és a stratégiai oldalt bemutató Port Royale felsorolásával tulajdonképpen ki is lehet maxolni az említésre méltó kalózos játékok sorát – feltéve persze, ha nem vesszük számításba a zseniális hajócsatákat kínáló Assassin's Creed IV: Black Flaget, na meg a Risen-széria második epizódját, a PC Guru augusztusi teljes játékát.
TENGERRE, MATRÓZOK!
Hogy ennél tökéletesebb időben nem is adhatnánk a Risen 2-t, azt két dolog is remekül példázza: a jelen sorok írásakor dúló kánikula, és persze az a csöppet sem elhanyagolható tény, hogy pont a Risen 3 megjelenésekor kerül a kezetekbe a magazin és a teljes játék. Nagy szerencse azonban, hogy a Risenek élvezetéhez nem szükséges az előző felvonások ismerete, és ez nem csupán a Risen 3-ra lesz igaz, de a most taglalt Risen 2-re is, ami hiába folytatás, annyira sok mindent változtattak benne, hogy érdemesebb önálló játéknak kezelni.
Műfaját tekintve szerepjáték, méghozzá a könnyebben emészthető, de egyáltalán nem egyszerű fajtából. Ez persze nem is csoda, hiszen az a Piranha Bytes fejlesztette, amelynek a remekbe szabott Gothic-sorozatot is köszönhetjük, és a Risen 2 fejlesztése során is az adta az alapot és persze a szokásos építőkockákat: egy baljóslatú történetet, egy legyőzésre váró, sebezhetetlennek beállított főellenfelet, na meg egy kisebb csapatnyi segítőtársat, akik végig ott küzdenek névtelen hősünk oldalán.
A helyszín Faranga, annak is az a része, amit a széria első felvonásának főgonoszai, a titánok még nem pusztítottak el. A Karib-tenger szigetvilágát idéző, csodaszép, kék tengerrel elválasztott földdarabokon rummal fűtött, kincsre és kalandra éhes kalózok keresik a mindennapi betevőt (fosztogatással, rablással, kardpárbajokkal), akik körmére alkalmanként rácsap a világot megmenteni óhajtó inkvizíció, a szervezet, amely csak árnyéka önmagának, és amit főhősünk is csak azért hagy hátra, hogy a kalózok közé beépülve próbáljon találni egy fegyvert, mellyel legyőzheti a Marának hívott titánistennő szörnyű lényét, a Krakent, amely minden hajós életét megkeseríti, és amely lehetetlenné teszi a titánok által elpusztított Régi Világ teljes evakuálását. Hogy azért ne legyen annyira könnyű dolgunk, a történet más fordulatokat is tartogat: Marának behódoló, hatalmas erejű kalózokat, vudumágiát, rabszolgasorba taszított őslakosokat, és persze rengeteg kalózt, elvégre róluk szól ez az egész sztori.
VÉGTELEN KALANDOK
Rövidnek és tartalmatlannak ráadásul nem is lehet nevezni, hiszen csak a főszál felgöngyölítése közel 20 órát vesz igénybe, és akkor még ott van az a számtalan mellékküldetés, amely minden helyszínen vár: már a kezdő szigeten is 4-5 órát el lehet bóklászni, elveszett kalap, elásott kincs, elátkozott rom, rabszolgatáborból elmenekült vademberek után kutatva, menet közben megtömve mind a zsebet, mind a tapasztalati pontokat összegző karakterlapot. Elvégre ez egy szerepjáték, ott pedig szokás fejlődni, erősebbé válni, és ez a Risen 2-ben kiválóan működik. Minden egyes teljesített misszió és minden leölt ellenfél – legyen az ember, vagy épp a számtalan állatfaj egyike – után glory, azaz dicsőségpont jár, amit öt kategóriában lehet elszórni. A „Blades” alá a kardforgatás, a „Firearms”-hoz a lőfegyverek, a „Toughness”-hez a védelem, a „Cunning”-hoz a tolvajlás, míg a „Voodoo”-hoz a varázslás tartozik, vagyis elsősorban nem egy specifikus képességre kell költeni, hanem egy azokat összefogó csoportra. Ennek ára ráadásul exponenciálisan nő, az első szinten még csak 1000, aztán 2000, végül pedig még ennél is több glory-pontot kell beáldozni a megerősödésért.
Ez azonban csak a karakterfejlesztés egyik oldala, van ugyanis több másik is. Ilyenek például a képességek, úgymint a zárnyitás, a zsebelés, a kardforgatás, a gyógyászat és persze a varázslás. A Risen 2 világában mindezeket NPC-k oktatják, méghozzá rettentő borsos áron: a legalapvetőbb tippeket is 500 aranyért mérik, a hasznosabb tudás viszont ennek már a többszörösébe kerül. Pénzből márpedig egyáltalán nincs sok, hiszen aranyból kell fedezni a tárgy-, fegyver- és lőszervásárlást is, így már az is egy érdekes és persze izgalmas játék, hogy az ember eldöntse, mire is szánja a nehezen megszerzett / összelopott érméit.
NYUGODT TENGER
Egy dologra sajnos nem kell, mert nem is lehet költeni: ez a hajózás. Habár már a történet első harmadában sikerül saját bárkát szerezni, azt irányítani, vagy azzal csatázni nem lehet, ami egy hatalmas kihagyott ziccer egy olyan témában, amely pont a tengerekről és a nem éppen kellemes hullámokról szól. A hajó itt csupán közlekedési eszköz, mellyel a méretes világtérkép fontosabb pontjai között lehet ingázni, félbehagyott vagy frissen megnyitott küldetések befejezése, kincset rejtő lelőhelyek feltárása érdekében. Habár a szigetek külsőre teljesen hasonlítanak egymáshoz, szerencsére felépítésük eltérő, még ha elemeikben nagyon hasonlóak is: közös pontjuk, hogy mindegyiken rendkívül agresszív az élővilág. A vadkanok, a jaguárok, az emberméretűre duzzadt hangyák mindig örömmel ugranak az ember nyakába, akár csoportosan is, így muszáj őket tömegesen lemészárolni.
A Risen 2 harcrendszere fura keveréke a hack 'n' slash műfaj gombnyomogatásának és a szerepjátékok taktikusságának. Támadási formából tulajdonképpen csak egy van (de azt legalább kombóba lehet fűzni), ez viszont önmagában még nem elég a sikerhez. A játékost érő csapások súlyosak, a főhős rettentő gyorsan a fűbe tud harapni, így muszáj folyamatosan vagy hárítani (ez a nehezebb), vagy bakkecske módjára vetődni, mintha csak 11-est kellene védeni. Egészen biztos nem ez a zsáner csúcsa, és az első pár órában kifejezetten irritáló tud lenni a sok bekapott találat, de ha sikerül ráérezni a harcok ritmusára, kifejezetten szórakoztató tud lenni. Főleg, mikor sikerül valami combosabb lőfegyvert (muskétát, pisztolyt) beszerezni a kard mellé, vagy megvásárolni az olyan vicces kiegészítőket, mint az ellenfélre rátámadó harci majom (!), vagy a városokban bevethető, irányítható papagáj (!), amivel úgy lehet komplett placcokat megszabadítani az értékektől, hogy a tulajdonos még csak nem is sejti, hogy még a gatyájából is kiforgatják éppen.
És mivel alig két év telt el a játék megjelenése óta, a Risen 2 kifejezetten szépnek is mondható. Bár maga a környezet kissé sablonos, a maximális fokozatra tolt beállítások mellett azért minden sziget és karakter szépen fest, főleg a lenyugvó nap fényében. Az sem elhanyagolható tény, hogy még a gépigény is barátságos, így tulajdonképpen semmi sem akadályozhat meg titeket abban, hogy vitorlát bontsatok, és a nyár utolsó hónapját a kincseket, kalandokat és veszélyeket rejtő szigeten töltsétek, kalózkalapban, rumot kortyolgatva: a faláb és a többi kellék teljesen opcionális!
MAGYAR FELIRATTAL
A HUNosítók csapatának hála a rengeteg szöveget tartalmazó Risen 2 élvezetéről azoknak se kell lemondania, akik csak törik az angol nyelvet. DVD-mellékletünkre felpakoltuk a honosítás mindkét változatát: egyet azoknak, akiket zavar a káromkodás, egy másikat pedig azon játékosoknak, akik kendőzetlenül szeretnék átélni a kalózlét szépségeit.
KÓDBEVÁLTÁS
A DVD-tasakra nyomtatott kódsort nem a Steamen kell felhasználni, hanem a PC Guru Online kódbeváltó oldalán. Ehhez mindössze egy ingyenes regisztrációra van szükség, majd a belépést követően el kell navigálni a kódbeváltás oldalra, ott be kell ütni a DVD tasakjára nyomtatott kódsort, az eredmény pedig egy Steam-kód lesz, amit már beválthattok a Valve áruházában.
A DVD-tasakon található kódot csak egyszer lehet felhasználni, de összesen tízszer lehet megpróbálni a beváltást, így ha elgépelsz egy karaktert, akkor sem kell félned, nem fog eltűnni a teljes játékod. Ha mind a tíz alkalommal hibás kódot adsz meg, a rendszer 24 órára letiltja a kódbeváltás funkciót, úgyhogy csak óvatosan! Ha problémát okozna a kódbeváltás, olvasd el a Kódbeváltás tudástárunkat a PC Guru Online-on!
Azért megnézném, hogy ilyen rosszmájúként te hogy oldanád meg egy magazin mellé ekkora tételben a licencelést + mindazt a hátteret, ami mögötte van.
Nagyon sokan vagyunk (a többség), akinek semmi baja nincs ezzel, sőt, örülünk is neki.
Persze nem mindig lehet olyan játék, ami mindenkinek tetszik, de csak ezért nem kéne ilyennek lenned. (szerintem.)
Nem gondoltatok még rá, hogy a S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha legyen valamelyik lap mellé? :) Elvileg ingyen beszerezhető, és valószínűleg a készítők is örülnének ha terjesztenék a játékukat. Csak azért lenne jó mert igaz hogy ingyenes, de pl én nem tudom letölteni a GB korlátos mobilnetem miatt. Viszont az újság mellé csomagolva tökéletes lenne.
Ha nincs jogi akadálya és megoldható, szerintem sokan örülnénk ennek a modnak. :)
Nem gondoltatok még rá, hogy a S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha legyen valamelyik lap mellé? :) Elvileg ingyen beszerezhető, és valószínűleg a készítők is örülnének ha terjesztenék a játékukat. Csak azért lenne jó mert igaz hogy ingyenes, de pl én nem tudom letölteni a GB korlátos mobilnetem miatt. Viszont az újság mellé csomagolva tökéletes lenne.
Ha nincs jogi akadálya és megoldható, szerintem sokan örülnénk ennek a modnak. :)
Küldök majd egy játéklistát a meglevőkről!
(Csak trollkodom nem ám komolyan venni, jó játék ez!)
S regisztrációs ötlet nem rossz. Így tudjátok növelni a taglistátokat. :)