Az orosz illetőségű Targem Games több mint 10 éve készít játékokat, ez idő alatt pedig többféle stílusban is megmártották már a lábukat: készítettek szerepjátékot, TPS slashereket és versenyjátékokat is, a 2012-ben megjelent programjukkal pedig megint csak egy olyan zsánerben próbálták ki magukat, amiben addig még nem. A srácok ezúttal egy valós idejű stratégiai játékkal örvendeztettek meg minket, amelyhez a múzsa minden bizonnyal a Galcon, illetve a Galcon Fusion lehetett, ám azoknál egy jóval tartalmasabb, érdekesebb, és úgy összességében sokkal jobb játékot raktak össze a Planets Under Attack képében. De lássuk, hogy pontosan mi is ez!
ZŰR AZ ŰRBEN
A pénz reményében amúgy is sok mindenre képes az ember, de ha komoly adósságok fenyegetése kerül be a képbe, na, akkor pörög csak igazán a tettvágy, s még az sem válik elvetendő ötletté, hogy az univerzum alig feltérképezett peremére merészkedve a csak legendákban és gyerekmesékben hallott kincsek után kutasson. Elég csak erről megkérdezni a Planets Under Attack főszereplőjét, Mr. Goodmant, aki pontosan egy ilyen szorult helyzetbe került, ráadásul a kincsvadászat során idegen fajokkal, riválisokkal és persze a mindig türelmetlen behajtókkal is szembetalálja magát. Egyszóval mindenki ellene van, de ez hősünket egy cseppet sem zökkenti ki, hiszen a célját már kinézte: a szabadság, a dúsgazdagság, na meg a hírnév megszerzését.
Ez az alaptörténet, amivel a játék vár minket, s noha komoly dramaturgiai mélységekbe nem megyünk, a sztori kellemes, esetenként még meg is mosolyogtató kísérő a több tucatnyi küldetést felvonultató kampány során. A történetmesélés kellően igényes, a szinkron jól érzékelteti a statikus képek formájában megjelenő karakterek különböző személyiségét, a szereplők jellemvonásai pedig pont olyanok, mintha egy vasárnap délelőtti matinéból vették volna őket kölcsön. A fejlesztők így erősítették tovább a játék rajzfilmszerű, magát rögtön megszerettető stílusát, ami a grafikán és a zenén is végig tetten érhető. A külsőségek és a forgatókönyv azonban csak részei a teljes képnek, méghozzá ebben az esetben elég kicsiny szeletei, hiszen sem a főszereplő feledhető törekvései, sem pedig a látvány nem lenne elegendő önmagában a sikerhez, ha a játékmenet lapos és nem nyújt kellő kihívást – szerencsére ezen a téren sem mondott csődöt a Planets Under Attack.
MONEY, MONEY, MONEY
A játéktér egy-egy naprendszer, amiben bolygók és aszteroidamezők keringenek egymás körül, valamilyen véletlenszerű, de összetett pályán. Egy ilyen rendszerbe dob bele minket a játék a kampány kezdetén, legalább egy bolygóval a birtokunkban. Az első feladatunk az, hogy terjeszkedjünk, foglaljunk el egy-két planétát, hiszen az ezeken folyamatosan termelődő népesség adja a seregünk méretét, amit aztán rázúdíthatunk az ellenfeleinkre. A megszerzett bolygó méretétől és fejlettségétől függ, hogy maximálisan mennyi egységünk lehet, így aztán folyamatosan hódítanunk kell, ha lépést akarunk tartani a szintén terjeszkedő riválisainkkal – de nem árt ésszel csinálni mindezt, hiszen oda kell figyelni a pénzügyekre.
A képernyő bal felső sarkában láthatjuk a játék legfontosabb kijelzőjét, a rendelkezésre álló pénz mennyiségét. A hadicélokra felhasználható keret harcmentes időszakokban adó formájában folyik be a megszerzett, egyébként folyamatosan gazdát cserélő bolygókból, s ezt elköltve állíthatjuk hadrendbe a populáció egy részét, vagy akár a teljes egészét, illetve ezt az összeget fordíthatjuk az elengedhetetlen fejlesztésekre is. Minden bolygó háromszor léphet szintet, ráadásul a szituációnak megfelelően át is alakíthatjuk őket. Az alap planéta, ami csak a hadsereg méretét növeli, extra jövedelmet adó, tovább nem turbózható bankká, vagy a védelmet erősítő, automata ágyúkkal felszerelt erődítménnyé változhat némi befektetés után. És itt még mindig nincs vége a pénz szerepének! A játékmenetet befolyásoló további faktor a gazdagság, ami, ha magas szinten van, növeli a hajóink sebességét és tűzerejét, amennyiben viszont a pénztárcánk kiürül a fékevesztett költekezés közben, akkor az armadánk tohonyává és ügyetlenné válik, mintegy elveszítve a lelkesedést a zsold hiányában.
A pénz tehát a legnagyobb úr, s a bevételek menedzselése adja a Planets Under Attack velejét, de azért szórakoztató maga a csatározás is. Ennek menete pofonegyszerű, hiszen csak annyi a dolgunk, hogy az egerünkkel rákattintunk a kiszemelt, birodalmunkkal szomszédos bolygóra, s minél tovább tartjuk nyomva a gombot, annál több támadóhajó lepi el a célpontot. Az egységek feldühödött méhek módjára rajzanak ki a bázisainkról a célpont felé, automatikusan keresve meg a legrövidebb utat, ám szabályozhatjuk is mozgásukat, ha bolygóról bolygóra küldjük őket, összetettebb hadmozdulatokat kivitelezve így. És ha már taktikák: tudni kell, hogy a főszereplőnk útja során fejlődik, azaz képességfokozó perkek egész sora nyílik meg előttünk, amik közül mi választjuk ki, hogy melyik hármat használjuk, ezáltal még több stratégiai lehetőséget kapva a kezünkbe.
A játékmenet részleteit a fejlesztők fokozatosan mutatják be, így nem kell attól tartani, hogy a fent tárgyaltak egyszerre zúdulnának ránk, bőven lesz idő kiismerni és megismerni a kezelés fortélyait, hogy aztán magabiztosan nézhessünk szembe a komolyabb kihívásokkal, azokból ugyanis van bőven. A kampány során négy játékmód váltja egymást: a szimpla Elimination azt kéri tőlünk, hogy számoljunk le az ellenséges csapatokkal; a Domination célja, hogy gyűjtsük össze a győzelemhez szükséges pontokat egy kijelölt bolygó elfoglalásával; utóbbihoz hasonló a King of the Hill, amiben percekig tartanunk kell egy égitest feletti kontrollt; a Capture során pedig akkor nyerünk, ha az összes célpontot elfoglaltuk, vagy a riválisokat kiirtottuk. Elszórva találunk még bossharcokat és különleges, a behajtókkal vívott összecsapásokat is, de ezek ritkák, a legtöbb időnket az említett négy meccstípusban töltjük majd. Ha gép ellen szállunk szembe, akkor a sztori vagy a skirmish mód jön szóba: ezek három nehézségi szinttel várnak, fokozatosan több, a szintlépéshez szükséges jutalmat adva. Abban az esetben pedig, ha valódi emberekkel akarjuk megmérettetni magunkat, akkor online vagy helyi multiplayer módok közül választhatunk.
Itt érdemes megjegyezni, hogy nemcsak a Mr. Goodman által képviselt emberi fajjal szállhatunk síkra, hanem robotokat is irányíthatunk. A különbség az, hogy ezek a mesterséges létformák, mivel nem ismerik a pénz fogalmát, energiát használnak mindenre, és a saját testükből intézik a fejlesztéseket. Ez a módosulás, habár apróságnak tűnik, higgyétek el, hogy alaposan felkavarja a játékmenetet, hiszen másképpen kell gondolkodni és reagálni a gépek embertől eltérő látásmódja ismeretében. Ráadásul a robotokkal a pálya bármelyik részét közvetlenül megtámadhatjuk (nemcsak a birodalom melletti planétákat), ami okozhat kellemetlen meglepetéseket az ellenfélnek.
KALANDRA FEL!
A Planets Under Attack első pillantásra egy kifejezetten egyszerű, gyermeteg külseje miatt sokakból talán csak egy legyintést kiváltó játéknak tűnhet, de amint mélyebbre ás az ember, rögtön kiderül, hogy a Targem Games alkotása meglepően szórakoztatóra sikerült. Ez főleg a játékmenet jól kiegyensúlyozott, kellően változatos lehetőségeinek köszönhető, amiket nagyon könnyű elsajátítani, és még könnyebb használni. Persze nem tökéletes a játék, a mesterséges intelligencia magasabb szinteken például egyenesen kegyetlen, sőt, még azt is megkockáztatnám, hogy a gép csal, mikor elsőre leküzdhetetlennek tűnő túlerővel állít szembe minket. Ez azonban csak egy kisebb hiba, ami nem ront az egészen kellemes összképen.
KÓDBEVÁLTÁS
A DVD-tasakra nyomtatott kódsort nem a Steamen kell felhasználni, hanem a PC Guru Online kódbeváltó oldalán. Ehhez mindössze egy ingyenes regisztrációra van szükség, majd a belépést követően el kell navigálni a kódbeváltás oldalra, ott be kell ütni a DVD tasakjára nyomtatott kódsort, az eredmény pedig egy Steam-kód lesz, amit már beválthattok a Valve áruházában.
A DVD-tasakon található kódot csak egyszer lehet felhasználni, de összesen tízszer lehet megpróbálni a beváltást, így ha elgépelsz egy karaktert, akkor sem kell félned, nem fog eltűnni a teljes játékod. Ha mind a tíz alkalommal hibás kódot adsz meg, a rendszer 24 órára letiltja a kódbeváltás funkciót, úgyhogy csak óvatosan! Ha problémát okozna a kódbeváltás, olvasd el a Kódbeváltás tudástárunkat a PC Guru Online-on!
Én megértem, hogy nem lehet csupa nagyágyút csomagolni az újság mellé, főleg nem ezen az áron. De könyörgöm EZT miért kell? Inkább tennétek csak minden harmadik számba teljes játékot! Meg úgy általában DVD-t, hiszen túl sok haszna már annak sincsen! No nem mintha nem lehetne megtölteni havonta egy DVD-t értelmes anyagokkal, csak hát ugye ahhoz sokat kell melózni vele, nem elég a ctrl+c + ctrl+v. Őszintén szólva már csak megszokásból veszem az újságot. A DVD pár percnél tovább nem tud lekötni. Sajnálom, hogy el kellett idáig jutni!
Wilson: Igen b*meg! Megszakértettem egy egész játékstílust pár kép, meg videó alapján! JA hogy játszottam is ilyen jellegű játékokkal, mert reménykedtem hogy lesz valami újdonság is! De a sakk sem lesz más attól ha lecseréled a figurákat, meg a tábla színét! Fel kéne fognod ezt, és nem leszólni azt akinek van egy határozott véleménye valamiről. Ja hogy nem tetszik neked? Kit érdekel? Másoknak sem tetszett ez a cím, csak nem fogták vissza magukat, nem fejtették ki annyira mint én.
Nem személyes sértésként kéne venni hogy (sokaknak) nem fog tetszeni ez a játék. Nekem a mai napig van olyan újságmelléklet lemezem amit ki sem bontottam a papírtokjából, mert annyira nem érdekeltek a demók, a rozzant teljes játék, az előzetes videók, meg a többi szinte tetszhalott rovat! És lenne egy tippem hogy az elvakult netmentes rajongóitokon kívül sokan vannak még így ezzel!
(tessék Simba, na EZ volt a személyeskedés.. csak hogy tanulj valamit)
Wilson: Igen b*meg! Megszakértettem egy egész játékstílust pár kép, meg videó alapján! JA hogy játszottam is ilyen jellegű játékokkal, mert reménykedtem hogy lesz valami újdonság is! De a sakk sem lesz más attól ha lecseréled a figurákat, meg a tábla színét! Fel kéne fognod ezt, és nem leszólni azt akinek van egy határozott véleménye valamiről. Ja hogy nem tetszik neked? Kit érdekel? Másoknak sem tetszett ez a cím, csak nem fogták vissza magukat, nem fejtették ki annyira mint én.
Nem személyes sértésként kéne venni hogy (sokaknak) nem fog tetszeni ez a játék. Nekem a mai napig van olyan újságmelléklet lemezem amit ki sem bontottam a papírtokjából, mert annyira nem érdekeltek a demók, a rozzant teljes játék, az előzetes videók, meg a többi szinte tetszhalott rovat! És lenne egy tippem hogy az elvakult netmentes rajongóitokon kívül sokan vannak még így ezzel!
(tessék Simba, na EZ volt a személyeskedés.. csak hogy tanulj valamit)
Wilson: Igen b*meg! Megszakértettem egy egész játékstílust pár kép, meg videó alapján! JA hogy játszottam is ilyen jellegű játékokkal, mert reménykedtem hogy lesz valami újdonság is! De a sakk sem lesz más attól ha lecseréled a figurákat, meg a tábla színét! Fel kéne fognod ezt, és nem leszólni azt akinek van egy határozott véleménye valamiről. Ja hogy nem tetszik neked? Kit érdekel? Másoknak sem tetszett ez a cím, csak nem fogták vissza magukat, nem fejtették ki annyira mint én.
Nem személyes sértésként kéne venni hogy (sokaknak) nem fog tetszeni ez a játék. Nekem a mai napig van olyan újságmelléklet lemezem amit ki sem bontottam a papírtokjából, mert annyira nem érdekeltek a demók, a rozzant teljes játék, az előzetes videók, meg a többi szinte tetszhalott rovat! És lenne egy tippem hogy az elvakult netmentes rajongóitokon kívül sokan vannak még így ezzel!
(tessék Simba, na EZ volt a személyeskedés.. csak hogy tanulj valamit)
Wilson: Igen b*meg! Megszakértettem egy egész játékstílust pár kép, meg videó alapján! JA hogy játszottam is ilyen jellegű játékokkal, mert reménykedtem hogy lesz valami újdonság is! De a sakk sem lesz más attól ha lecseréled a figurákat, meg a tábla színét! Fel kéne fognod ezt, és nem leszólni azt akinek van egy határozott véleménye valamiről. Ja hogy nem tetszik neked? Kit érdekel? Másoknak sem tetszett ez a cím, csak nem fogták vissza magukat, nem fejtették ki annyira mint én.
Nem személyes sértésként kéne venni hogy (sokaknak) nem fog tetszeni ez a játék. Nekem a mai napig van olyan újságmelléklet lemezem amit ki sem bontottam a papírtokjából, mert annyira nem érdekeltek a demók, a rozzant teljes játék, az előzetes videók, meg a többi szinte tetszhalott rovat! És lenne egy tippem hogy az elvakult netmentes rajongóitokon kívül sokan vannak még így ezzel!
(tessék Simba, na EZ volt a személyeskedés.. csak hogy tanulj valamit)
Egy próbát megér.
Egy próbát megér.
Egy próbát megér.
Megvédeni meg nem kéne, meg okoskodni Wilson néni, hogy biztos sok órát játszottál már vele hogy fikázod... Tudod van akinek van általános játéktapasztalata és tudja mikor van a kutyagumi karácsonyi csomagolásba csomagolva és selyemmasnival átkötve.
Megvédeni meg nem kéne, meg okoskodni Wilson néni, hogy biztos sok órát játszottál már vele hogy fikázod... Tudod van akinek van általános játéktapasztalata és tudja mikor van a kutyagumi karácsonyi csomagolásba csomagolva és selyemmasnival átkötve.
Most jött ki a Blizzconon 2 karakterkép a WoW filmről -elmondanád kérlek, milyenre sikerültek az effektek, mennyire üt a történet, és váratlan-e a film vége? :)
Megvédeni meg nem kéne, meg okoskodni Wilson néni, hogy biztos sok órát játszottál már vele hogy fikázod... Tudod van akinek van általános játéktapasztalata és tudja mikor van a kutyagumi karácsonyi csomagolásba csomagolva és selyemmasnival átkötve.