A Valve tegnap kezdte el kiküldeni a 300 tagot számláló bétatesztelő csapatnak a Steam Machine és az újszerű kontroller prototípusát, illetve ezzel egy időben megjelent a publikum számára is a saját készítésű operációs rendszer, a SteamOS.
Ez a Debian 7.1 Wheezy disztribúció alapjaira épülő variáció, mely működésének középpontjában a játékosok igényeinek minél jobb kielégítése áll. A rendszer a Steam valamennyi kedvelt szolgáltatást támogatni fogja majd, de multimédiás képességekkel is rendelkezik, hogy helyt álljon a nappaliban, ha játékokon kívül filmeket szeretnénk nézni vagy zenét akarunk hallgatni.
A hivatalos oldalon részletes leírást találtok a telepítés menetéről, ám fontos tudni, hogy az operációs rendszer még nincs kész: a funkciók egy része hiányzik, a teljes támogatás sem megoldott, illetve a stabilitással is van némi probléma, így a Valve nem is ajánlja a telepítést a kevésbé tájékozott felhasználóknak. Ha viszont készen állsz, akkor csak kattints ide, és már töltheted is a telepítőt.
SteamOS gépigény
- Processzor: 64 bites Intel vagy AMD processzor
- Memória: 4 GB RAM
- Videokártya: NVIDIA grafikus kártya (Ati és Intel támogatás hamarosan)
- Merevlemez: 500 GB HDD
- Egyéb: UEFI boot támogatás és USB port a telepítéshez
Akkor most minden játékból fognak majd linux-portot csinálni? Ezzel a gyér driver-támogatással? Vagy csak valami "béna, no-name" játékok lesznek rá? Vagy írtak olyat, hogy streamelni is tudja a játékokat, win gépről, de minek? Akkor már játszok a win gépen, nem? A TV-re azt is ráköthetem, sőt rá is van otthon kötve. Aki PC-t akar, miért venne ilyet Windows-os helyett? Aki konzolt akar, miért venne ilyet PS vagy XBox helyett?
Az oké, hogy az Android-nak nagy sikere lett linux alapú rendszer létére, de egy "új" platformon, az okostelefonokon. Vajon a linux, ami már sok-sok évtizede a háttérbe van szorulva az asztali PC-ken, most miért lenne kelendőbb, mint eddig? Mert ez nem lesz új platform, lényegében ez egy asztali PC. Nagyon nem vágom mi ennek a lényege.
De nyilván egy ehhez hasonló layert lehetetlen létrehozni windowson, mert egyszerűen zárt a rendszer. Itt forkolták szépen a linuxot és írják a maguk hülyeségeit bele, rendszerszintre (gondolom én), míg winen csak egy upper layer lehetne a teljes op. rendszer fölé, aminél lehetetlen olyan magasan transzparenssé tenni a Steamet, illetve teljesen elrejteni a "gazda" op. rendszert.
Egyébként ezt az AMD videokártya-támogatás hiányt nem értem. Linux Minten simán el HL2-ztem.
A Dual Boot viszont nekem nem jött be. Kényelmetlen volt a váltáshoz folyton újraindítgatni a gépet, csak azért, mert valamit nem lehetett megcsinálni a Minten... amit viszont igen, az mérföldekkel alázta a Windowst.
Az alapja pedig nem Ubuntu, hanem Debian.
Egyébként remek cuccnak ígérkezik, nekem rengeteg olyan steames játékom van, ami Win/Linux így alig várom, hogy AMD kártyákon is menjen, akkor simán telepíteni fogom Win7 mellé duálba. A legfontosabb (szerintem) az lenne, hogy gyakorlatilag 4-5 mp alatt bootoljon és már pöröghessen is a játék.
Mellesleg gyakorlatilag ez valami olyasmi, mint a Metro UI a 8-ason. Némileg hasonló, csak sokkal jobban specifikált céllal. Éppen emiatt én tennék bele egy hasonló app-interfészt. Mert hiába használom a Steam OS-t, lehet, hogy szeretnék gyorsan fellesni a fészbukra, akkor nem szeretnék a Debian asztalra lépni és böngészőt startolni, hanem a Steam UI-ból indítanék egy fb appot. Azért az ilyesmi dobna rajta.
Az viszont most nagyon látszik, hogy a két GPU gyártó két nagyon külön úton jár, kíváncsi vagyok melyiknek van több pénze a fejlesztők, kiadók lefizetésére. A Valve esetében az Nvidia kapcsolat egyértelmű, az AMD bekonzolozott + Mantle API is jön.
Felejtős míg nincs AMD támogatás.
Ez az oprendszer a Steam Machine-en lesz jó, mert ott jó kell legyen, nincs választás, hogy mit szeretnénk.
Ez az oprendszer a Steam Machine-en lesz jó, mert ott jó kell legyen, nincs választás, hogy mit szeretnénk.