Azt még laikusként is könnyű belátni, hogy igazán jó reklámot nehéz készíteni, hiszen figyelemfelkeltőnek, de közben frappánsnak kell lennie, aztán legyen újszerű, mégis ismerős, és még millió más követelményt kell észben tartani, a megrendelő változó elvárásiról már nem is beszélve. Szóval, nagyon ügyesnek kell lennie annak a kreatív csapatnak, amelyik valamilyen maradandót akar készíteni, de nem lehetetlen a célkitűzés. Az évek során egy egész rakás olyan reklámanyag született meg, ami képes volt elvarázsolni és kérlelhetetlenül megragadni a nézelődők fantáziáját -- ezek a remekek időtállónak bizonyultak, de meg is lehet ezt fordítani, hiszen a legrosszabbaknak is megvan a maguk helye, hogy leporolva őket elborzadjunk vagy nevessünk egy sort. A játékiparnak is jutott ezekből egy jó adag, cikkemben pedig most igyekszem bemutatni a legfurcsábbakat.
Megjegyzés: csak a képekre koncentráltam, de ha van rá igény, videós összeállítás is készülhet.
Mikor lehülyézed a kedves vásárlót
A jó öreg fordított pszichológia és burkolt lehülyézés tökéletes keverékét alkotja a Sega reklámja. Egy kétoldalas gyönyörűség, amiben egy Nintendo Game Boy és egy Sega Game Gear feszül egymásnak, és ha a Segára hallgatunk, ostoba állatok vagyunk, ha a Nintendo mellett döntünk. Rossz kutya, a Nindendo csúnya!
A nekrofilok álma
- Főnök, tudod, mivel lehet sok játékot eladni? - Na, mivel? - Nőkkel, főnök, nőkkel! - Jó-jó, de nekünk egy kopasz bérgyilkosunk van. -…megvan! Mi lenne, ha egy halott nőt tennénk a reklámba, mondjuk egy olyan csajt, aki a bérgyilkos ölt meg. Lehetne hálóingben, és szexin pózolhatnánk! Na? - De honnan tudják majd azt, hogy halott? - Ó, hát lesz egy lőtt seb a homloka közepén! - Maga egy zseni!
Te lehetsz a következő tömeggyilkos!
Dokumentumfilmen kívül nem sok mindent tudok elképzelni, amit Hitlerrel és Sztálinnal lehetne reklámozni, ám a Virgin Interactive Entertainment volt olyan formabontó, hogy a történelmünk nagy gonoszaival hirdesse a Command & Conquert.
Ne akarjátok, hogy valami meggondolatlant tegyünk
A bűntudatra apellálás is egyfajta taktika, ha reklámozásról van szó, és valóban, ugyan ki szeretné azt, ha a lelkiismeretes Mr. Takahiro, aki SZEMÉLYESEN felelős a játék kódjáért, szégyent hozzon a családjára és aztán rituális öngyilkosságot kövessen el. Hát van neked szíved? Ne eridj játszani, és meg ne lássam, hogy nem szórakozol!
John Romero legismertebb műve
Egy, béna reklámokról szóló felsorolás sem lehetne teljes a Daikatana híres poszterének említése nélkül. Nincs is mit hozzátenni ehhez, mindenki pontosan tudja, miért nevetséges.
Hogy mi?
Nintendo, mi?
Rejtély
Vajon mi volt az üzenet? A nőket le kell kötözni, hogy nyugodtan tudjon a férfiember játszani? A kikötözős szexet is képes megzavarni a Nintendo Game Boy, olyan addiktív? Esetleg az elrabolt, és láthatóan rémült nő nyert értékes órákat, mert fogvatartójának figyelmét lefogta a videojáték? Talán, sosem fog kiderülni.
Sex sells
A marketing alaptétele, miszerint csinos lányokkal mindent el lehet adni, az évek és évtizedek alatt pedig számtalanszor bizonyosságot nyert ennek igazsága. A játékipar sem immunis, és szép számmal akadnak olyan hirdetések, amik kerek mellekkel és még kerekebb popsikkal, vagy félreérthetetlen utalásokkal csábítanak. Íme, pár példa a kevésbé finomabb próbálkozások közül.
A Sony
A Sony külön kategóriát érdemel, hiszen nem lehet egyet-egyet csak úgy kiemelni, egy csomagban kell kezelni azt a meghökkentő és bizarr valamit, amit a marketingcsapat a 2000 évek elején szállított. Máig senki nem tudja, hogy mit szívtak, de az biztos, hogy ők megbízhatóan jelentkeztek a legfurcsább és legérthetetlenebb hirdetéseket, amiket valaha is láttam.
Ez persze csak egy kisebb merítés a kínos reklámok kifogyhatatlannak látszó tárházából, a személyes kedvenceim és az újonnan felfedezett gyöngyszemek gyűjteménye, így biztos van olyan, ami szerinted idevaló, de kimaradt. Ha van kedvenc béna reklámod, akkor írd meg kommentben, hogy mindenki más is láthassa!
- a marketing alapvető feladata a bármi áron történő eladás és az eladási számok maximalizálása
- a szex igenis a marketing egyik eszköze, éz az is marad mindig
- akinek meg nem tetszik az ne nézze
-FIFA 2016 "újítás" (mivel más újítás nem volt a játékban csak a női focisták), végre nézhetünk futás közben mozgó női csöcsöket és seggeket legálisan (ha már a Dead or ALive Etreme 3-at nem lehet az EUba hozni képmutató prűdség miatt)
- Call of Duty: Advanced Warfare: nők megbecsülése és az erős nők előtti tisztelgés jeleként női karakterek, amelyeknek számát bevallottan növelni fogják (nem mentek úgy az eladások, ahogy számoltak)
Félreértés ne essék nincs semmi baj ezekkel, csak ne bújtassuk már korrektségnek tűnő képmutató jelszavak mögé. Kell a női test látványa, és mivel itt kifejezetten férfi vásárlóerőt céloznak meg ezért még az ízlésesség korlátai között ez normális/természetes is lenne.
Lásd TV reklámok, amelyek meg főleg a nőket célozzák, kb. 10-ből 8 nőket céloz, számold meg mennyi szól kifejezetten nőknek, vagy női narrációval a lábgombától a joghurtig. A férfi másodlagos, a kutyával és a gyerekekkel egyenrangú (sokszor még az se), az apakép röhejes a "férfináthával" együtt (amelyhez csak a tudományos magyarázatot felejtik el hozzátenni, hogy miért szenved jobban egy férfi már hőemelkedés esetén), vagy idióta dezodor reklámok szereplője (Old Spice, Axe).
Nem, senki nem fog lázadozni, mert köztudott, hogy a nők minden területen felülmúlják a férfiakat és még erősebbek is. Sőt "patriarchátus" nélkül világbéke lenne, mert csak a férfiak háborúznak és nem lenne ilyen mértékű bűnözés sem, mert férfiakkal vannak teli a börtönök is. Potenciális erőszaktevők már születésük óta.
Na többek közt ezért sincs joguk a nők tárgyiasítására a marketing terén sem. A chippanddale fiúk az más kategória, az természetes, sőt nőnapi ajándék. A levetett melltartót meg csak este 9 után lehet bemutatni 16-os karikával.
Valami itt nem stimmel.
Aki meg Hitler és Sztálin képének megjelenítését kritizálja vagy eltüntetné, az egyszerűen csak fél szembe nézni az emberi múlttal és a történtekkel.