- Tanulmány készült a klasszikus játékok elérhetőségéről
- Több mint 4000 olyan alkotást vizsgáltak, amely 2010 előtt jelent meg
- A játékok alig több mint 10%-a érhető csak el hivatalos forrásból
Van két olyan szó a videójátékos közösségben, ami túlzás nélkül elemi erővel bír, ez pedig a nosztalgia és a retro. Hiszen ki ne szeretne 5, 10, esetleg 15 esztendő után visszatérni egy-egy korábbi kedvencéhez, felelevenítve ezzel a gyermekkori (vagy épp felnőtt) emlékeket? Erre leginkább akkor van lehetőség, ha rendelkezünk lemezes játékokkal és régebbi konzolokkal/PC-vel, ellenkező esetben ugyanis egyre nehezebb beszerezni a régebbi alkotásokat – sőt, sokszor egyenesen lehetetlen hivatalos forrásból hozzájutni a kiszemelt klasszikushoz. Na de mégis mennyire rossz a helyzet, és milyen eredményeket sikerült elérni a videójátékok megőrzése érdekében?
A Video Game History Foundation és a Software Preservation Network közös tanulmánya alapján sajnos eléggé lehangoló a klasszikusok helyzete. A 2010 előtt megjelent videójátékoknak ugyanis mostanra csak a 13%-a érhető el hivatalos forrásból (legalábbis az Egyesült Államokban), míg a maradék a "kritikusan veszélyeztetett" kategóriába sorolható. A vizsgálatokhoz több mint 4000 (eleinte 1500 volt a cél, de a lista rohamtempóban bővült) játék elérhetőségét nézték meg közelebbről, az 51 oldalas tanulmány pedig külön kitért a felújítások helyzetére is. Az Insider Gamingnek köszönhetően megtudhattuk például, hogy a PlayStation 2 terjedelmes könyvtárának mindössze csak a 12%-a élte túl az idő próbáját, a Nintendo 3DS és Wii U online boltjának bezárása után pedig közel 1000 alkotás landolt a kukában. Az elavultnak ható amerikai szerzői jogi törvények ráadásul eléggé megnehezítik a megőrzésre tett erőfeszítéseket, éppen ezért komoly viták zajlanak azok átdolgozásáról – az ügy felülvizsgálata 2024-ben esedékes. A tanulmány rámutat, hogy az egyes platformok megszűnése, valamint az online boltok bezárása miatt a jövőben még tovább romolhat a helyzet, így mindennél fontosabb, hogy megoldást találjanak erre a szituációra, mivel a videójátékok is kulturális jelentőséggel bírnak.