Nem hiszem, hogy a PC Guru átlagolvasója játszott volna a Wasteland című játékkal, hiszen ez a máig kultklasszikusnak tekintett alkotás 1988-ban jelent meg, a játékipar őskorában. Készítője az Interplay volt, kiadója pedig az Electronic Arts, ám a nagy siker ellenére az EA meglehetősen mostohán kezelte a dolgot. Ugyan készítettek egy „kvázi-folytatást” Fountain of Youth címmel, ám ennek készítésében nem vett részt a Wasteland alkotógárdája, így nem is ért az alapjáték nyomába. Az Interplay emiatt felmondta a kiadói szerződést, és nekiállt egy saját főzésű második rész hegesztésének, ám miután a névhasználati jog az EA-nél maradt, ezt a játékot, némileg átalakított univerzummal és szabályrendszerrel Fallout néven dobták piacra – a többi pedig már játéktörténelem...

Jön a Wasteland 2 – ha te is akarod...A Wasteland tehát egy posztapokaliptikus világban játszódó, csapatalapú szerepjáték volt, melyben egy kezdetben öt-, később maximum hét fős Desert Ranger csapatot irányítunk az USA kontra Szovjetunió párharcból vesztesen kikerült, atomcsapás sújtotta senkiföldjén, a 21. század közepén. A játék a klasszikus, táblás RPG-k szabályait követte, azaz az interakcióékért tapasztalati pontokat kaptunk, bizonyos értéket elérve szintet léptünk, ekkor a különféle attribútumokra épülő képzettségeket fejleszthettük, ezek függvényében aztán többféle lehetőségünk is volt egy-egy probléma megoldására. A Wasteland sok mindenben úttörőnek számít: egyrészt „ő” volt az első perzisztens világú játék, azaz minden változás, ami a tevékenységünk nyomán bekövetkezett, megmaradt, másrészt szintén az elsők között volt, amelyben az általunk terelgetett csapat tagjai önálló akarattal bírtak, döntéseinktől függően akár faképnél is hagyhattak minket, vagy épp magánakcióba kezdtek, de persze mi magunk is lecserélhettük őket. És volt még egy érdekessége: bizonyos helyeken a sztori adott részét a kézikönyvből kellett elolvasni, ami az akkori hardverek ismeretében érthető, de ez egyben afféle másolásvédelemként is funkcionált.

A játék jogait 2003-ban Brian Fargo, az Interplay egykori alapítója, a Wasteland egyik tervezője megvásárolta az Electronic Artstól, így a folytatásnak elvileg nem volt akadálya, ám Fargo új csapata, az InXile, nem jutott el a megvalósításig, aminek több oka is volt, az egyik nyilvánvalóan az, hogy a kiadók nem igazán hittek abban, hogy a klasszikus játékmenetre lenne vevő korunkban – jó példa erre a Fallout 3, amely ugye erős szerepjáték-rendszerű FPS-sé avanzsált, avagy a hardcore rajongók szerint degradálódott... És itt jön képbe a Kickstarter: ki lehet hagyni a gyáva, a mainstreamtől elrugaszkodni nem merő kiadókat, és közvetlenül meg lehet szólítani a játékosokat: kell-e nektek ez a cucc, vagy nem? Ha igen, támogassátok, mi pedig elkészítjük... Minderről egyébként bővebben is szó esik az alábbi, jópofa videóban is:



A Wasteland 2 projektoldala tehát él a Kickstarteren, az előirányzott cél 900 ezer dollár. Az álomhatár egymillió lenne, de Fargo felajánlott százezret, ha összejön a célkitűzés, viszont másfél millióból már egész komoly cuccot tudnának összedobni a srácok, akik között egyébként ott vannak a játék egykori alkotói is. A feltételek nagyjából a szokásosak, tehát akár már 1 dollárral is lehet segíteni a srácokat. A jutalmak 15 dollártól járnak; ennyiért már megkapjuk majd a letölthető, DRM-mentes PC-verziót, csapatunk pedig egy ütős (de a játékmenet egyensúlyát nem befolyásoló) képességgel kezd. 30 dollárért ezen felül kapunk egy művészeti albumot és a zenei anyagot digitális formában, 50-ért dobozos verzió jár szövettérképpel, klasszikus kinézetű kézikönyvvel, az előbbi digitális anyagokkal, és egy epizodikus formában kiadásra kerülő, a Wasteland 2 világában játszódó regény első részével. 75 dollárért ezek mellé jár a regény második része, plusz részvételi jog a steames bétában, 100 dollárért a gyűjtői verzió, benne a normál kiadás cuccai mellett egy miniatúra és jelvény, plusz a stáblistában egy „külön köszönet”, 150-ért emellé egy sorszámozott érme és poszter, 250-ért a team által aláírt gyűjtői, egy igazi, fém 1. szintű Desert Ranger becsületrend és két példány a digitális verzióból. A nagy falatok a végére maradtak: 500 dollárért a 250-es cuccai, egy 2. szintű kitüntetés, plusz egy komplett túlélőkészlet, zsákban. Aki 1000 dollárt ki tud csengetni, az szintén megkapja a fenti pakkot (3. szintű jelvénnyel), emellé általa választhatóan egy NPC, fegyver vagy helyszín az ő nevét fogja viselni a játékban, plusz kap 5 digitális kópiát is. A 2500 dolláros ajánlat bónusza egy aláírt és sorszámozott „felrobbant véres hurka” szobor, 4. szintű érem és 10 kópia. 5000 dodóért az 5.szintű jelvény és egy bekeretezett eredeti koncepciórajz mellé élethű szobor készül az adományozóról a játék világában, és 30 példányt kap a digitális verzióból. Végezetül 10 ezer amerikai valutáért 6.szintű medál, oltár (!) a senkiföldjén, no meg egy privát parti Kaliforniában, a fejlesztők társaságában...

Egy szó mint száz: aki szeretne egy olyan klasszikus, felülnézetes, komoly, szerteágazó történettel, sötét hangulattal és körökre osztott csatákkal megáldott szerepjátékot, mely leginkább a Fallout első két részére hajaz, melyben komoly szerepe van taktikai érzékünknek, igazi súlya döntéseinknek, az nyissa ki a pénztárcáját, és anyagi lehetőségeihez mérten támogassa a projektet (hangsúlyozom: egy dollár a minimumösszeg, ami szerintem nem nagy érvágás). Jelzem, a cél kétharmada két nap alatt összejött már, az adakozás túllépte a 600 ezres összeget, és még 33 nap hátravan a záró határidőből, ami április 17-e, így az már szerintem biztosan kijelenthető, hogy úgy másfél év múlva megjelenik a legendás Wasteland második része...