Speedrun. Mielőtt a SEUM mélységeibe beletúrnánk, érdemes tisztáznunk ezt a fogalmat, révén a Guru e havi játékmellékletének egyik fontos sarokkövéről van szó. Az internetes videomegosztás korszaka előtt kezdődött az őrület, amelynek az volt a lényege, hogy retró vagy kurrens játékokat kellett minél gyorsabban végigjátszani. A speedrunnerek (ha már a Youtuber szó beleégett a memóriánkba, szerintem nyugodtan használhatjuk ezt a szót) egy idő után falakba ütköztek, és az alacsonyabb idő elérése érdekében a játékok bugjait, a térképek glitch hibába mászó zegzugait is felhasználták a nemes ügy érdekében. Máskor egyedi szabályrendszert alkalmaztak – a lényeg a gyors tempón volt. Mondanunk sem kell, hogy a DOOM itt is úttörőként vitte a zászlót, a COMPET-N szerveződés demó-megosztásaihoz még a Budapesti Műszaki Egyetemünknek is köze volt annakidején. Manapság minden műfajban megtalálhatóak a sebességre alapozó játékosok; karitatív rendezvények, show-k emelkednek a speedrun köré, és esetünkben a teljes játék is ennek a mókának lett szentelve.
A SEUM: Speedrunners from Hell azonban nem csak a versenyre, hanem önmagad legyőzésére, és az agilis, urambocsá’ platformer jellegű FPS száguldásra helyezi a hangsúlyt. A pokolban. Heavy metal zenére. Az ördögöt üldözve. Kell ennél jobb kombináció?
A HÚSFIÚ ESETE QUAKE MARIVAL
Utólag is elnézést a fáradt alcímért, de álljon a cikkíró mellett a tény, hogy a készítők tényleg a Super Meat Boyt és a Quake-et hozzák fel példának, amikor a SEUM eredetét magyarázzák. És valóban! A játék egyfajta furcsa keveréke egy szadista platformernek, és a Quake agilis FPS-irányításának. Arról nem is beszélve, hogy a hátterek is mintha csak egy korai id Software játékból lennének átemelve, a fejhallgatónkban pedig instrumentális gitármuzsika röfög. Pokoli túra ez, de nem az önmagát komolyan vevő fajtából, hisz már az alapsztori is rettentő röhejes.
Rocker cimboránk otthon, a lakókocsijában tengeti mindennapjait. Bontja a söröket, egyik trash metál bakelitet teszi fel a másik után. A sörszagra aztán megjelenik az ürdüng, aki egy rossz mozdulat folytán hősünket megszabadítja a kezétől, és magához ragadja a még bontatlan sörkészletet. Persze nem elég, hogy hősünk kezét levágták, még a sörnek is lába kélt, úgyhogy trucker sapkás fószerünk az utolsó erejével az ördög után hajít egy korongot, így szó szerint érvényesül a szemet… bocsánat, kezet kezért elv. A leszakadt ördögi végtagot aztán egy lánccal magára oktrojálja hősünk, így ered az ördög nyomába, aki maga után sörcsíkot húzva a pokol bugyraiba menekül.
Ha még itt vagytok velünk, és nem dőltetek ki a fenti őrületet olvasva, nyugodjatok meg – ez a komolytalan bolondozás a SEUM egyik fő vonzereje. A játék egy percre sem veszi magát, illetve a történetét komolyan. A játékmenetét viszont nagyon is. Pontosan ez a lényege a SEUM-nak, a kíméletlen és precíz navigálás belső nézetben. Egyszerűen magyarázva az lesz a feladatunk, hogy minden egyes pályán jussunk el A-ból B pontba, ezzel azonban csak a kihívás zsigeri részét árultam el. Minden pályán van valamilyen trükk, mondhatni navigációs vagy platformer-jellegű feladvány, esetleg fejtörő, amit teljesítenünk kell. Eleinte elég csak a megérzéseinkre vagy a belátható terepre hagyatkozni, később azonban komolyabb feladványok is a képbe kerülnek. Pillanatok alatt kell felmérnünk az optimális ívet, és még kapcsolókat vagy speciális képességeket is aktiválnunk kell. Bizony, a felcsatolt (sic!) ördögi kéz nagy perkje, hogy különböző varázslatokat (teleport, portál nyitása, gravitáció variálása, kapcsoló működtetése stb.) tudunk majd segedelmével elsütni, így kap egy extra réteget a játék. Olyannyira, hogy sokszor komoly agymunkába kerül kitalálni a megoldáshoz vezető útvonalat. És akkor még nem is beszéltünk a kíméletlen visszaszámlálóról.
A fentiektől azonban nem szabad nagyon berezelni. A játék viszonylag jól adagolja a nehézséget: fokozatosan jelennek meg az egyre nehezebb feladatok és friss játékelemek. Ilyen szempontból a készítők jól építették fel az ívet, de persze előfordul, hogy néha bejön a képbe egy-egy nehézségi tüske, amin bizony át kell vergődnünk! Amúgy ha valaki abban reménykedik, hogy a játékban majd valami könnyített fokozatot tud aktiválni, azt a SEUM kineveti (ördögi kacajjal, természetesen): ahogy a hard módot próbálnánk lejjebb kapcsolni, a játék egy jó nagy gurgulázó röhögést küld ránk. Kösz, srácok…
KETYEG AZ IDŐ
A program természetesen ehhez a nehézséghez méltó, pontos időosztással követi a vesszőfutásunkat. A szokásos századmásodperc helyett a SEUM ezredmásodperces felbontással méri a tempónkat. A finom osztásra szükség is van, hiszen a ranglisták felsőbb régióiban tényleg csak töredék pillanatokon múlik a jobb helyezés. Mindez két kérdést vet csak fel, az egyik a futási sebességgel való kapcsolat, a másik pedig az alkalmazott motor, és az ebből következő gépigény összefüggésének kérdése. Válaszoljuk meg mindkettő felvetést egyszerre: a SEUM gépigénye meglehetősen alacsony, így kellően sima képkocka/másodperc értékeket lehet kicsikarni a játékból. (Erre szükség is van, ugyanis 30 fps alatt már a finommotoros navigációval is gondok lehetnek.) Viszont a legfelsőbb ligákhoz már magasabb tempóra van szükség. Gondoljatok bele, hogy 100 és 200 fps között 5 ms frissítési különbség van, ez pedig a csúcs pozíciókra vágyó ragadozóknál bizony még akár döntő érték is lehet. Persze nem tudjuk, hogy a játék miként interpolálgatja az időket, de annyi biztos, hogy a legjobb SEUM-játékosoknak inkább a minél magasabb fps-értékekre kell pörögni, mint az amúgy egyszerű, de funkcionálisan korrekt grafika cicomázására. Amúgy nem volt teljesen egyértelmű a játék indításakor, hogy milyen motor dohog a gépházban. A Steam könyvtárakban azonban megtalálhatóak a Unityre mutató jelek. És ha már a külsőségekről beszélünk: a program prezentációjához tartozik a metálmuzsika is, amely a jó öreg trash és heavy alapokból építkezik. A menü zenéje akár egy Annihilator nóta felvezetője is lehetne, aztán később Maiden dallamok, máskor tekerős témák kényeztetik a fülünket. Ha valamibe bele lehet kötni – már a külsőségeket tekintve –, az a hátterek és a hangulat önismétlő jellege. Ebben lehettek volna picit fantáziadúsabbak is a fejlesztők.
Azokról az indie srácokról beszélünk most, akik praktikusan a szomszédaink: a horvát Pine Studios a mai napig gondozza, babusgatja a játékot – elég csak a nemrégiben megjelent extra DLC-re, a netről letölthető pályákra, vagy a patchekre gondolni. A tartalommal eleve nincs gond, pláne ha a rengeteg térképre, az editorban összehozható közösségi tartalmakra, a dedikált speedrun módra, vagy a végtelenített „endless” lehetőségre gondolunk. A SEUM nem fog FPS-forradalmat csinálni, de nagyon ügyesen és okosan kever olyan műfajokat, amelyek párosításához eddig csak kevesen mertek hozzányúlni. Végszóként így kívánunk jó mókát a PC Guru e havi teljes játékához, amely különleges mivoltával, egyedi felépítésével, a hardcore játékosok számára is vonzó kihívásaival, és nem utolsósorban metál muzsikájával remélhetőleg titeket is megfertőz. Mi már végérvényesen a hatása alá kerültünk – megyünk is vissza, javítani a tegnap esti köridőnkön.
KÓDBEVÁLTÁS
A tartalomjegyzéknél lévő matricán található matricára nyomtatott kódsorokat nem a Steamen kell felhasználni, hanem a PC Guru Online kódbeváltó oldalán. Ehhez mindössze egy ingyenes regisztrációra van szükség, majd a belépést követően el kell navigálni a kódbeváltás oldalra, ott be kell ütni matricán található kódot, az eredmény pedig egy Steam-kód lesz, amit már beválthattok a Valve áruházában.
A matricán található kódot csak egyszer lehet felhasználni, de összesen tízszer lehet megpróbálni a beváltást, így ha elgépelsz egy karaktert, akkor sem kell félned, nem fog eltűnni a teljes játékod. Ha mind a tíz alkalommal hibás kódot adsz meg, a rendszer 24 órára letiltja a kódbeváltás funkciót, úgyhogy csakóvatosan! Ha problémát okozna a kódbeváltás, olvasd el a Kódbeváltás tudástárunkat a PC Guru Online-on!
A JANUÁRI PC GURU JANUÁR 11-TŐL KAPHATÓ
AZ ÚJSÁGOSOKNÁL ÉS A HIPERMARKETEKBEN.
Csak a tavalyi felhozatalt nézve gondolom, hogy nem volt semmi trippla a kategóriás a wan helsing-en kívűl.
Amúgy ja, én is igyekszem a játékot úgy beállítani, hogy tök jó, hogy van, de azért ez mégiscsak egy újság, és az a lényeg, mit írunk benne. Aztán van, aki egyetért, és van, aki nem. :)
Amúgy totál magánvélemény, de szerintem a tavalyi játékaink elég jól sikerültek. Volt pár, aminek személy szerint is örültem, sőt büszke voltam, hogy összejöttek, pl. Layers of Fear, Car Mechanic Simulator 2015, meg a Neocore játékai. Persze ez ízlése dolga is, utóbbi után pl. sokan azt mondták, hogy kár volt, mert van már Ultimate is. Na jó, csak ugye nem minden érhető el...
Amúgy nem tudom értelmezni a hálásság vagy hálátlanság fogalmait ebben a kontextusban. Ez egy termék, vagy megveszed, vagy nem.
Ez a Seum meg engem se vonz be, de adok neki egy esélyt, volt már olyan, amiben kellemesen csalódtam. Ha más nem is történik a legrosszabb esetben a trading cardokat kipotyogtatom.
Amúgy nem tudom értelmezni a hálásság vagy hálátlanság fogalmait ebben a kontextusban. Ez egy termék, vagy megveszed, vagy nem.
Am tudjátok mi a poén úgy 4-5 napja vettem észre hogy ez a gém kapott 1 DLC-t és mai napon bejelentitek hogy ez a teljes játék
Véletlen vagy kémkedtek utánam XDDD?